Lambdasensoren 1 en 2: Gelijk of Verschillend?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Lambdasensoren 1 en 2: Gelijk of Verschillend?

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274074
    rinus747
    Deelnemer
      Lid sinds:
      31 May 2010

      Ik heb net gelezen dat Lambda 1 gebruikt wordt voor de motor regeling, en dat Lambda 2 gebruikt wordt om alles te controleren en langzaam bij te tunen.

      Als ik het goed begrijp controleren ze dus elkaar. Vandaar mijn vraag:

      Is het belangrijk om gelijke types te gebruiken? Van bijvoorbeeld hetzelfde merk? Of maakt het allemaal niets uit als je merken mixt?

      #18300815
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        Lambda 1 is een andere sensor dan de Lambda 2.

        Ik zelf draai hem er uit en tik het onderdeel nummer in bij google of bij mijn onderdelen leverancier.
        En bestel zo precies de zelfde. Gaat altijd goed en je hebt de gelijke sensor als dat er in zat.

        Vaak is het een Bosch of NTK.

        #18300816
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Inderdaad heeft Bosch twee universele sensoren voor de Z18XE. Een is voor voor de katalysator en de ander voor erna. De bedrading is identiek maar toch is er een verschil in typenummer. De een heet regelsonde (1) en de ander heet diagnose sonde (2). Het inwendige van die twee is dus anders.

          #18300817
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            Bosch verkoopt ook auto passende lambda sensoren.
            Sterker nog veel lambda sensoren die opel gebruikt zijn Bosch

            #18300818
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Die heb ik uiteindelijk inderdaad besteld arjontje. Aan de draadkleuren kon ik zien dat de originelen Bosch geweest moeten zijn.

              Reden voor deze keus was dat de Bosch-Universals een andere (modernere) opbouw hebben, en ik wil geen risico lopen dat ze zich anders gedragen dan de originelen.

              Van de Bosch site weet ik nu: De moderne (Universal) hebben een groter huis, en hebben een “plat sensor element” in het inwendige. De oude versies hebben een “ronde staaf sensor” in het inwendige. Nieuw zal wel goedkoper of beter (of beiden) zijn, maar ik wil gewoon “het oude gedrag, zoals ook de software dat verwacht”

              De Bosch sensors zijn trouwens samen circa 250 euro, en als ik origineel met GM opdruk had besteld werd het wel samen wel 450 euro.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.