Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Lambda sonde doet niets
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2009 om 15:32 #17210681
Mensen ik zit met een ernstig vaag probleem, mijn lambda sonde doet niets. Auto aan de test kast, lambda blijft op +- 380Mv staan soms blijft hij even op 750 staan. Maar verder loopt hij niet bij te regelen, bij 160/170 is de trekkracht ook compleet weg. Iemand enig idee wat dit kan zijn.
We hebben eigenlijk al alles over gehangen wat maar met de electra te maken heeft van een lopende auto.
14 juli 2009 om 15:38 #17500151ecu stuk?? externe massa aangelegd?? hoe is de lambda waarde op de 4gas kast? en HC / CO op 4gas kast?
14 juli 2009 om 18:11 #17500152Lambda waarde moet ik ff weer na kijken weet niet waar die toen op stond. ECU hebben we van een andere auto gepakt zonder problemen maar de lambda bleef niet werken. We hebben alle massa punten naar de motor vernieuwd. Weet niet of de lambda sonde ook een goede massa nodig heeft van de uitlaat ?
14 juli 2009 om 18:37 #17500153Lambda heeft geen massa van de uitlaat nodig. Heeft eigen voeding en massa.
Wat doet de motor zonder dat de lambda aangesloten is?
Hij zou dan gewoon moeten werken in zijn noodloopprogramma. Denk namelijk niet dat het aan de lambda-sonde ligt.
Kunt even de motor valse lucht laten zuigen terwijl je de auto aan de test kast hebt. Dan zou de spanning sterk moeten varieren.14 juli 2009 om 19:13 #17500154Is dit bij M2.5 of M2.8?
M2.8 is anders geprogrammeerd op basis v.d lambda en is hier ook veel gevoeliger voor.
Lees je die waardes af met de TECH1?
Wanneer je het niet met de TECH1 doet kun je dan beschrijven hoe je de testkast hebt aangesloten?Wat bedoel je precies met bij 160/170 is de trekkracht volledig weg.
Is dit als je volgas geeft? Normaal moet dat niet uit maken omdat de lambda dan niet mee regelt.ECU gaat trouwens niet in noodloop wanneer lambda niet aanwezig is.
De ECU gaat puur op de ingeprogrammeerde brandstofkenvelden (mappen) lopen zonder verdere problemen.Wordt de lambda-sonde wel warm op het moment dat je er spanning opzet?
14 juli 2009 om 22:52 #17500155zit er nog een kat onder? is die half verstopt? of dempers die half vergaan zijn van binnen?
17 juli 2009 om 11:29 #17500156geen kat maar compleet nieuwe uitlaat van simons, rvs met open dempers 63,5 mm
26 augustus 2009 om 09:21 #17500157Alles na gekeken, nieuw spruitstuk gemonteerd. Kat weer geplaatst nog steeds niets. Auto loopt de ene keer te arm en de andere keer te rijk. Lambda sonde pendelt niet mooi, blijft 10/15 sec op een waarde staan voor hij weer naar een andere waarde springt.. Auto is uitgelezen met een autodiagnos.
26 augustus 2009 om 13:03 #17500158orginele lambda of immitatie..
Is deze ook nieuw???Hoe is de bedrading naar de lambda sonde…
2 draden zijn namelijk voorverwarming. andere is de signaal draad..
Normaal maakt je uitlaat massa via je blok.. Dus als deze goede massa heeft moet het goed gaan.Maar meet eerst eens de bedraidng door van ecu stekker naar lambda stekker..
Misschien draadbreuk of een halve rotte draad…27 augustus 2009 om 10:29 #17500159Wanneer de minimale en maximale lambdasonde spanningen niet worden gehaald, wordt het brandstofsysteem in de open regelkring gebracht (open loop), waarna het systeem voor het verkrijgen van een rijk mengsel (0,85V)of een arm mengsel (0,15V)wordt aangestuurd.
Wss heb je een mengsel probleem, te vinden bij je inlaat/ontsteking.
5 september 2009 om 17:51 #17500160Ik heb zefs mn inlaatspruitstuk + gasklep en alle pakkingen al vervangen. Binnenkort de koppakking en een koprevisie maar ff bij. Kan er alleen maar beter van worden :D
@ Marcel
Ik had hier een goed rijdende Astra naast staan, we hebben alles over gehangen maar op mijn auto werkte het niet en op de andere wel. Dus denk dat het toch iets mechanisch moet zijn. Uitlaat heeft massa, lambda heeft ook een extra massa. Tis een originele lambdasonde, geen nieuwe maar als hij op een andere Astra wel werkt is hij dus niet stuk.
5 september 2009 om 19:48 #17500161heb mijn kadett vandaag op testbank gereden en ik had ook nog die sonde, die afstellers hadden daar een leuk trukje voor met een overbrugging, nu rij ik zonder die sonde en heb 4pk meer!!
6 september 2009 om 09:01 #17500162wat was het trukje dan?
misschien leuk om te weten.:angel
gr6 september 2009 om 09:44 #17500163origineel gepost door yves475
heb mijn kadett vandaag op testbank gereden en ik had ook nog die sonde, die afstellers hadden daar een leuk trukje voor met een overbrugging, nu rij ik zonder die sonde en heb 4pk meer!!Heb je nu onder deellast meer pk’s of onder vollast?
Onder vollast kun je niet meer pk’s hebben omdat de lambdasonde dan helemaal niks doet.Als ik mijn laptop aan de ecu hang dan kan ik het zien ik welke mappen de ecu loopt.
Je hebt de normale brandstofmappen en een noodloop map.
Wanneer ik de lambda-sonde eraf trekt dan blijft hij op de normale mappen lopen
de ecu verspringt niet naar een noodloop map.
Je krijgt ook geen volgasverbod zoals je op de TECH1 kan aflezen.Wanneer je volgas geeft en gasklepvollast schakelaar wordt bedient dan springt hij gelijk
vanuit de deellast map naar de vollast map. Dit zie je duidelijk op de laptop.
Op dit moment regelt de lambda-sonde NIKS meer bij.Je kunt gewoon zonder lambda-sonde rijden.
Bij alle crossauto’s welke ik afstel trek ik de lambda-sonde eraf.
En waarom? Omdat je alleen maar gezeik kan krijgen wanneer deze kapot gaat.
Het enigste wat ik doe is de stationaire en deellast mappen zo in programmeren
dat ze rond lambda 0,95 a 1 zitten.
@Niels: Als je volgas geeft zie je dan de waarde niet verspringen? Kun je eventueel
de lambda in de uitlaat met een ander meetapparatuur aflezen (wideband of testkast).
Ik zou teneerste ff kijken of de draden v/d lambda op de juiste pinnen op de ecu binnenkomen.Succes!
6 september 2009 om 19:12 #17500164Bedrading is allemaal goed, we gaan hem idd maar eens aan de laptop hangen want ik weet het niet meer…
8 september 2009 om 21:20 #17500165origineel gepost door rallyastra
Bedrading is allemaal goed, we gaan hem idd maar eens aan de laptop hangen want ik weet het niet meer…had t zelfde probleem ook hier…
Bij mij bleek het valse lucht te zijn ;)
Daardoor regelde de lambdasonde ook heel raar af9 september 2009 om 15:57 #17500166probeer der is gewoon een andere sonde in te hangen en kijken wat ie doet. die van mij kwam ook werkend er onder uit en op me andere ecu was die ook kut, bleef dicht staan, open staan kortom regelede totaal kut af. andere ecu der op en t was wel goed ^o) ik heb t idee dat sommige ecu met een bepaald merk lamdasonde niet goed samen gaan
en nee de ecu was niet verrot want een andere sonde deed t er wel op15 september 2009 om 20:05 #17500167lijkt mij een defecte sonde
16 september 2009 om 10:59 #17500168Bij mij gaat de ecu zeker wel in noodloop zonder lambda, na een paar minuten geeft hij aan “lambdasonde laag voltage” (code 13 uit me hoofd)
heb je de temperatuursensor al geprobeerd?
16 september 2009 om 11:17 #17500169Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.
17 september 2009 om 17:07 #17500170origineel gepost door SaabBrinky
Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.en dat was dus het probleem bij mij :thumbup
valse lucht tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstuk17 september 2009 om 17:43 #17500171origineel gepost door mrmonkey
origineel gepost door SaabBrinky
Een lekkage voor de lambda sonde doet hele rare dingen. Er komt dan zuurstof bij het mengsel, waardoor de readings die aan de ECU worden doorgegeven niet meer kloppen. ECU probeert weer bij te regelen… afijn – je snapt em wel.en dat was dus het probleem bij mij :thumbup
valse lucht tussen het gasklephuis en het inlaatspruitstukdan zou lambda max. 0,1V oid aan moeten geven ivm arm mengsel (wat dan ook klopt)
defecte sonde geefst vaste spanning af tussen 0,3 en 0,5V.17 september 2009 om 21:25 #17500172dat klopt idd…
zo rond de 0,1 V :angel
18 september 2009 om 17:30 #17500173en niels probleem al gevonden?
21 september 2009 om 12:33 #17500174He,
misschien heeft het er niks mee te maken, maar staat je ecu wel op de europese stand? Bij een motronic 2.5 kun je door pin 20 aan massa te leggen namelijk de emissieregeling uitschakelen, de ecu leest dan de lambdasonde niet af en gaat in open-loop rijden, in feite stap je dan van C20xe (euro-1 of 2 dacht ik) naar 20xe specificatie (pre- euronorm). Alle motronic 2.5’s kunnen dit, dit is waarschijnlijk ook waar yves475 het over heeft, je hebt dan in feite geen lambdasonde nodig. Deze optie werd standaard aan gezet voor auto’s voor bijvoorbeeld afrika werden gemaakt, deze hadden ook geen kat maar een vervangende middendemper. Let op als je nog wel een kat hebt, deze kun je dus best wel eens om zeep helpen als je dit toepast.
EDIT: waar ik nu ook aan denk m.b.t. dit verhaaltje trouwens, als je pin 20 aan massa legt kun je op je lmm dan ook de CO-waarde afstellen. Er zit een stelschroef afgedopt op de lmm, deze zit bovenop achter een klein rond plaatje, deze kun je er met een schroevendraaier uit wippen, vervolgens kun je daarachter met de schroevendaaier je CO verstellen. :thumbup
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.