Lager of achteras?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209223
    Opel_Bjorn
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2008

      Men Monza heeft bij bepaalde belasting en snelheid een geluid dat achter in de auto hoorbaar is. Ik vroeg me af of dit de achteras is of een tussenlager van de kardan as. Als je aan het rijden bent en je geeft héél lichtjes gas dan hoor je een fluitachtig geluid, zodra je gas bij geeft of op de motor remt hoor je niks meer. Ook bij een snelheid van 110km/h hoor je continu het geluid. Zou dit men achteras zijn? Hoe kan ik dit testen want ik heb geen zin om héél de boel te gaan demonteren als ik niet zeker ben.

      #17471648
      GSE
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 August 2006

        Hoogst waarschijn een jankende achteras,heb die ook al meerdere gehad bij een Monza.

        Bij de snelheden waarin ie veel heeft gelopen komt dit het meeste voor 80/90 en 110/130 komt het veel voor.

        Wiellager zou je bij elke snelheid merken,of anders gezegt dit hoor je het eerst bij lage snelheden en word langzaam erger,teminste dit is mijn ervaring met wiellagers heb er al 2 kapot gehad 1 voor en 1 achter.

        Je kunt een keer proberen de olie te verversen van de achteras zonder sperr SAE 90 nemen voor cardans en ff goed warm rijden en dan aflaten,aflaten doe je door:
        Als je achteren tegen het dif aankijkt zie je de deksel van het dif waarmee ie in een rubber hangt de middelste van de onderste bouten is degene die je los moet draaien,aan de zijkant aan de bijrijders kant zit een niveau plug,daar moet je vullen totdat de saus eruit komt.

        Rij de klok wel goed warm die olie is nogal dik en stroperig in koude toestand (warm niet gek veel dunner maar wel iets).

        En om te weten of je een sper hebt ff opkrikken met beide wielen van de grond en 1 wieldraaien en het andere draait in dezelfde richting mee,draai het tegengestelt heb je geen sper,bij twijfel ff deksel losnemen en weer vast zetten met vloeibare pakking als je geen pakking hebt.
        Sper heeft andere olie nodig als zonder sper.

        #17471649
        Opel_Bjorn
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2008

          Hmmm :hmmz Daarvoor zal ik er eens mee langst de dealer rijden om de olie te laten verversen, want hier zal het anders een geknoei worden. Dan hoop ik dat het weg, kan je je differentieel ergens laten reviseren of is vervangen door een andere een goedkopere oplossing?

          #17471650
          GSE
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 August 2006

            Vervangen is zo gedaan:

            stabilisator stang los
            aandrijsassen l en r los
            cardanas los
            bouten los draaien en dan pak je um er zo uit.

            Olie verversen kun je ook goed zelf,gaat 1,2liter is als ie compleet leeg is.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.