KVS helemaal leeg Astra H 1.6

Forumindex Forums Techniek Ecotec KVS helemaal leeg Astra H 1.6

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18353575
    ivan-s
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 May 2010

      Beste forumleden

      Rijd net naar huis van Utrecht naar Zaandam zonder problemen tot ik in de file kom op de a10 noord. Daar krijg ik de waarschuwing om koelvloeistof te controleren, ik op ok klikken dacht kijk straks thuis wel, had eerder gelezen dat dit ook vaak wordt aangegeven als ruitensproeier vloeistof leeg is heb dit ook ervaren.

      Nou krijg ik 2 minuten later zelfde waarschuwing nu wel meteen afslag nemen en nu zie ik ook lichtjes witte rook komen links onder de motorkap waar de reservoir is. Gelijk eerste mogelijkheid bij benzinepomp zie ik dat het nu daadwerkelijk leeg is.

      Er ligt ook koelvloeistof bovenop bij de reservoir dit zal dan de witte rook wel verklaren, zie foto’s.

      Heb het bijgevuld tot iets meer dan max, thuis aangekomen is het nu tussen min en max.

      Enig idee wat het probleem kan zijn? Vrijdag wil ik naar mijn garage gaan, neem aan dat ik morgen niet naar Utrecht kan rijden hiermee?

      Afgelopen tijd is er niets aan de auto gedaan, alleen in oktober zuigers vervangen vanwege veel olieverbruik.

      Astra H 1.6, BJ: 2005, 198k op de teller, volens mij een Z16XEP motor

      1

      2

       

       

      #18353657
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Heb je nog garantie op de werkzaamheden, zuigers vervangen? Dus de kop is er geheel af geweest. Ik vermoed een lekke koppakking.

        #18353787
        ivan-s
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 May 2010

          Geen garantie meer op de zuigers, dat was nog garantie van de aankoop.

          Ben bij de garage geweest die hebben gecontroleerd op lekkages maar geen gevonden. Koppakking ook niet. Tot slot was het volgens hun de dop die niet goed afsloot en door de druk het water vanuit de dop eruit spoot nou zit er nieuwe dop op.  :scratch:

          Heb tot nu toe geen kvs verlies. Heb wel paar keer in de file gestaan en in het menu (settings indrukken en bc drukken) coolant temp. in de gaten gehouden.

          Normaal rijden varieert de temp van 90 tot 92, zodra ik in de file terecht kom stijgt het richting de 115 graden, ik voel ook niet echt de fan aanslaan maar dat wil niet zeggen dat ie het ook daadwerkelijk niet doet. auto rijdt verder wel prima.

          Hoe kan ik zelf het beste controleren of de fan aanslaat?

          #18357626
          john-opel
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 June 2012

            Die dop heeft een overdruk-ventielfunctie (pressure-cap). Als de koelvloeistof te heet wordt, verlaat het via die dop het reservoir. 115 graden heb ik nog nooit gezien op de boordcomputer. 95 – 105 graden tijdens het rijden. Slaat de koelfan aan? Kun je naast de auto testen bij stationair draaiende motor. Foutcodes (uitlezen via pedaaltest)? Zekering defect? Dan zit er in dat circuit een storing.

            Losse kabel zoals op jouw foto heeft mijn Astra ook, is een voorbereiding van een optioneel alarmsysteem.

            succes.

             

            #18358280
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Zo’n dop kan stuk gaan natuurlijk.

              Ook de fan kan stuk gaan, daarnaast wordt de fan aangestuurd door een sensor in je radiateur en die kan natuurlijk ook stuk.

              Zijn allemaal dingen die je moet testen.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.