krukas zafira b gebroken

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) krukas zafira b gebroken

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276115
    rieti
      Lid sinds:
      2 June 2016

      Heb 3 weken geleden een Zafira B uit 2006, 120 pk met 188 000 km op de teller gekocht. Na een paar dagen voelde we een trilling in de koppelingspedaal als je deze intrapte. De auto zonder garantie gekocht, dus maar even bij de opel dealer navraag gedaan. Volgens hem kon dit beginnend 2 massa vliegwiel zijn, maar kon je er ook nog zo een jaar probleemloos mee door rijden.
      Vorige week wilde de auto na raar stationair lopen niet meer starten. Uiteindelijk naar de garage gesleept en nu blijkt dat de krukas midden door is :argue
      Nu kan de garage dit maken voor 2700 euro (demonteren en monteren, 2 massa vliegwiel vervangen, distributieriem, waterpomp, nieuwe olie e.d.). Ik moet dan zelf een donormotor aanleveren. Mijn vraag is of dit nog de moeite / het nog waard is voor auto van 11 jaar oud (op zich staat die er nog wel netjes bij verder).
      En wat kan de oorzaak zijn dat een krukas afbreekt???

      Heb nog gebeld met de garage waar ik de auto gekocht had, die geven aan dat het dikke pech is….hij wil 600 euro tegemoet komen in de reparatie.

      #18315926
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        of het de auto nog waard is is aan jezelf wat je wil doen…
        ik zelf zou het wel doen.. want een auto zonder werkende motor levert minder op als met…
        wat voor motor ligt erin?? (inhoud en aantal kleppen)
        een krukas moet je toch veel moeite doen wil je die door midden krijgen dat gebeurd namelijk niet zomaar..
        mijn vermoeden is onvoldoende smering ==> wordt metaal te warm en gaat te ver uitzetten ==> loopt de boel vast en breekt je krukas bij de arbeidsslag ( moment wanneer de ontsteking plaats vind in de motor)

        #18315927
        Vannos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          14 November 2010

          Dit komt vaker voor, enkel bij opel heb ik het nog niet vaak gezien,
          En vaak is wel de oorzaak het vliegwiel, lijkt onschuldig zo,n vliegwiel maar schijn bedriegt!

          Afweging maken, kosten die je er nu in steekt zal je natuurlijk nooit helemaal terug krijgen.
          andere kant voor het bedrag wat je er in stop kan je daarvoor wat anders halen ?

          2700 + donor motor, een fatsoenlijke zal rond de 1000- a 1700 zitten tikt het toch aardig aan zo!

          #18315928
          dutch
          Deelnemer
            Lid sinds:
            13 July 2005

            Goedemorgen zeg, dat is even een flinke domper op de feestvreugde
            Hoe veroorzaakt een vliegwiel een gebroken krukas? Door onbalans waardoor er trillingen in de as komen??

            Als het kostenplaatje inderdaad op de voor Vannos geschatte 3700 – 4400 euro zou komen is het niet zo gek eens te kijken wat de auto nog oplevert als sleutelobject en dan een andere aan te schaffen. Een 1.8 met 145 pk en minder dan 150 dkm op de klok is er al voor een 7200 euro ( :angel ), dan zit je op een verschil van 2800 – 3500 euro.

            #18315929
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Ah wat een dikke pech zeg.

              #18315930
              2000
              Moderator
                Lid sinds:
                30 June 2004

                2e hands blok zoeken (1000 euro?) en in laten bouwen door iemand die hier rond hangt. Meteen nieuwe koppelings set, en je kan er weer jaren tegen aan. Reparatie is in 1 dag te doen, dan ligt het alleen nog aan het uur tarief. Scheelt je de helft t.o.v. de dealer.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.