kroon-pionwiel

Forumindex Forums Modellen Manta kroon-pionwiel

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212375
    jeromman
      Lid sinds:
      23 September 2009

      kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?

      #17525840
      gtw
        Lid sinds:
        1 July 2004

        gewoon een andere as kopen, is veel makkelijker, en goedkoper

        #17525841
        KoekieTurbo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 September 2009

          Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:

          Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit halen, diff openmaken, grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.

          Ik heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?

          #17525842
          gtw
            Lid sinds:
            1 July 2004

            origineel gepost door KoekieTurbo
            Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:

            Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit
            halen,
            klopt, tot hier
            diff openmaken
            klopt ook
            , grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.
            nee, nu de lagerkappen los halen

            Ik heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?

            #17525843
            jeromman
              Lid sinds:
              23 September 2009

              moet ik met het monteren ook een andere krimpring erin zetten of hoe doen jullie dat en wat zijn de punten waar ik op moet letten met het monteren want hij is er al wel uit en heb het kroon en pionwiel al wel los.

              #17525844
              robbyrood
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2006

                zie boek: opel ascona b, ckadett , staat precies in hoe en wat , klokje erbij en effe uitrekenen,
                tandflankspeling 0,12mm max!

                #17525845
                KoekieTurbo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  16 September 2009

                  origineel gepost door gt/w

                  origineel gepost door KoekieTurbo
                  Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:

                  Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit
                  halen,
                  klopt, tot hier
                  diff openmaken
                  klopt ook
                  , grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.
                  nee, nu de lagerkappen los halen

                  Ik heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?

                  Zat ik er toch niet ver naast;)

                  #17525846
                  a3corsa
                    Lid sinds:
                    20 July 2007

                    origineel gepost door jeromman
                    kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?

                    Dat is vrij simpel:

                    – hele as vervangen

                    of

                    – kroon en pignon door Manta24V laten vervangen.

                    Het klinkt heel lullig, maar dit is echt een karweitje dat als je er naar vragen moet, dan moet je er NIET aan beginnen.

                    Ik heb het op school moeten doen (mts-autotechniek), je hebt een micrometer nodig, en dan nog is het lastig om de tanden goed op elkaar te laten lopen.

                    #17525847
                    mantaroel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      11 September 2005

                      origineel gepost door a3corsa

                      origineel gepost door jeromman
                      kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?

                      Dat is vrij simpel:

                      – hele as vervangen

                      of

                      – kroon en pignon door Manta24V laten vervangen.

                      Het klinkt heel lullig, maar dit is echt een karweitje dat als je er naar vragen moet, dan moet je er NIET aan beginnen.

                      Ik heb het op school moeten doen (mts-autotechniek), je hebt een micrometer nodig, en dan nog is het lastig om de tanden goed op elkaar te laten lopen.

                      en je hebt origineel opel speciaal gereedschap nodig.

                      #17525848
                      Manta 24V
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 September 2004

                        [/quote]

                        en je hebt origineel opel speciaal gereedschap nodig. [/quote]

                        :D

                        #17525849
                        jeromman
                          Lid sinds:
                          23 September 2009

                          het is opzich niet zo moeilijk. heb men oudere differentieel eruit gehaal en heb een reserve differentieel overgezet. Heb de afstand van men reserve opgemeten en nou zit hij precies goed op zijn plek.

                          #17525850
                          Manta 24V
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2004

                            origineel gepost door jeromman
                            het is opzich niet zo moeilijk. heb men oudere differentieel eruit gehaal en heb een reserve differentieel overgezet. Heb de afstand van men reserve opgemeten en nou zit hij precies goed op zijn plek.

                            Hoop je, TOTDAT je ermee gaat rijden (of heb je dat al gedaan)

                            Je moet als je alles in mekaar hebt gezet ook GOED kijken of de tanden goed in elkaar vallen/raken dit kun je doen met een speciale blauwe vloeistof/verf. Of een olieverf uit de schilderswereld.

                            Dit smeer je op 1 tand en dan draai je het in de vooruitrijrichting rond en met je andere hand rem je het kroonwiel af zodat je een goede afdruk krijgt.

                            Pignondiepte is HEEL belangrijk en HEEL ”moeilijk” af te stellen, let goed op het getal aangeduid met + of-

                            Je hebt er zeker speciaal gereedschap voor nodig en shimms.

                            En om 1 set over te zetten in een andere as met dezelfde schims, dat vergeet maar want als het aanligvlak van de lagers 0,05 mm hoger of lager uitgedraaid is als de anders as dan moet je dus dikkere of dunnere shimms plaatsen.

                            Suc6

                            #17525851
                            Manta 24V
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 September 2004

                              plaatjes

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.