Forumindex › Forums › Modellen › Manta › kroon-pionwiel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 september 2009 om 07:56 #17212375
kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?
23 september 2009 om 12:26 #17525840gewoon een andere as kopen, is veel makkelijker, en goedkoper
23 september 2009 om 14:16 #17525841Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:
Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit halen, diff openmaken, grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.
Ik heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?
23 september 2009 om 14:18 #17525842origineel gepost door KoekieTurbo
Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit
halen,
klopt, tot hier
diff openmaken
klopt ook
, grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.
nee, nu de lagerkappen los halenIk heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?
23 september 2009 om 19:59 #17525843moet ik met het monteren ook een andere krimpring erin zetten of hoe doen jullie dat en wat zijn de punten waar ik op moet letten met het monteren want hij is er al wel uit en heb het kroon en pionwiel al wel los.
23 september 2009 om 20:06 #17525844zie boek: opel ascona b, ckadett , staat precies in hoe en wat , klokje erbij en effe uitrekenen,
tandflankspeling 0,12mm max!23 september 2009 om 21:27 #17525845origineel gepost door gt/w
origineel gepost door KoekieTurbo
Om wél even antwoord (proberen) te geven op je vraag:Volgens mij is het een kwestie van de assen links en rechts eruit
halen,
klopt, tot hier
diff openmaken
klopt ook
, grote bout in het midden losdraaien, en ik dacht dat het er dan zou uit moet kunnen.
nee, nu de lagerkappen los halenIk heb t zelf nog nooit gedaan, dus vertrouw niet 100% op mijn uitspraken. Misschien is er iemand die dit kan bevestigen?
Zat ik er toch niet ver naast;)
23 september 2009 om 21:37 #17525846origineel gepost door jeromman
kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?Dat is vrij simpel:
– hele as vervangen
of
– kroon en pignon door Manta24V laten vervangen.
Het klinkt heel lullig, maar dit is echt een karweitje dat als je er naar vragen moet, dan moet je er NIET aan beginnen.
Ik heb het op school moeten doen (mts-autotechniek), je hebt een micrometer nodig, en dan nog is het lastig om de tanden goed op elkaar te laten lopen.
24 september 2009 om 17:05 #17525847origineel gepost door a3corsa
origineel gepost door jeromman
kan iemand mij uitleggen hoe ik het kroon en pionwiel demonteer en monteer want die is van het weekend kapot gelopen?Dat is vrij simpel:
– hele as vervangen
of
– kroon en pignon door Manta24V laten vervangen.
Het klinkt heel lullig, maar dit is echt een karweitje dat als je er naar vragen moet, dan moet je er NIET aan beginnen.
Ik heb het op school moeten doen (mts-autotechniek), je hebt een micrometer nodig, en dan nog is het lastig om de tanden goed op elkaar te laten lopen.
en je hebt origineel opel speciaal gereedschap nodig.
24 september 2009 om 20:32 #17525848[/quote]
en je hebt origineel opel speciaal gereedschap nodig. [/quote]
:D
25 september 2009 om 19:49 #17525849het is opzich niet zo moeilijk. heb men oudere differentieel eruit gehaal en heb een reserve differentieel overgezet. Heb de afstand van men reserve opgemeten en nou zit hij precies goed op zijn plek.
25 september 2009 om 20:14 #17525850origineel gepost door jeromman
het is opzich niet zo moeilijk. heb men oudere differentieel eruit gehaal en heb een reserve differentieel overgezet. Heb de afstand van men reserve opgemeten en nou zit hij precies goed op zijn plek.Hoop je, TOTDAT je ermee gaat rijden (of heb je dat al gedaan)
Je moet als je alles in mekaar hebt gezet ook GOED kijken of de tanden goed in elkaar vallen/raken dit kun je doen met een speciale blauwe vloeistof/verf. Of een olieverf uit de schilderswereld.
Dit smeer je op 1 tand en dan draai je het in de vooruitrijrichting rond en met je andere hand rem je het kroonwiel af zodat je een goede afdruk krijgt.
Pignondiepte is HEEL belangrijk en HEEL ”moeilijk” af te stellen, let goed op het getal aangeduid met + of-
Je hebt er zeker speciaal gereedschap voor nodig en shimms.
En om 1 set over te zetten in een andere as met dezelfde schims, dat vergeet maar want als het aanligvlak van de lagers 0,05 mm hoger of lager uitgedraaid is als de anders as dan moet je dus dikkere of dunnere shimms plaatsen.
Suc6
25 september 2009 om 20:26 #17525851plaatjes
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.