krassend geluid in bocht naar rechts

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) krassend geluid in bocht naar rechts

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244487
    dutch
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 July 2005

      Bij deze zoek ik advies waar we zouden kunnen gaan zoeken. Onze Zafira B 1.8 maakte een krassend / piepend geluid, met name in bochten naar rechts. Omdat de blokken behoorlijk dun waren nieuwe remblokken erop en omdat de schijven aardig ingesleten waren die ook meteen vernieuwd. Op aanraden van de garagist niet voor het goedkoopste spul gegaan maar voor kwaliteit (TRW als ik het goed onthouden heb). Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de velgen met winterbanden erop te leggen.

      Het geluid was toen weg. Nu, 3-4 weken later komt dat geluid weer terug. Het is een krassend geluid, lijkt meer op een uitlaat die over de grond sleept (maar dan niet zo luid) dan een remblok die aanloopt. Meer krrrr dan iiiieeee, moet eens kijken of het geluid op te nemen is.

      Wat aan het stoeien geweest:
      – in bocht linkervoet licht op het rempedaal -> geluid verandert niet.
      – knik in 60 km weg -> geluid goed hoorbaar.
      – rondjes draaien op een parkeerplaats -> geluid is er wel maar niet zo hard, ondanks stuur tegen aanslag en kind die dacht dat we in een zweefmolen zaten ;)

      Denk niet dat het aan de remmen ligt, zit meer aan ophanging of stuurbekrachtiging te denken. Zijn er nog suggesties voor andere dingen waar we aan moeten denken en hoe we dat eventueel kunnen controleren?

      Alvast heel erg bedankt!

      En natuurlijk bij deze iedereen een hele fijne Kerst en een heel voorspoedig 2012 toegewenst !!!!

      Dutch

      #17962877
      GRSBK
        Lid sinds:
        12 January 2011

        Hallo,

        Zelf heb ik ooit zoiets meegemaakt bij een yaris Verso van Toyota.
        Ik weet niet of dit bij Opel hetelfde eruit ziet.
        Bij Toyota zitten er een soort kappen om de remschijven heen, het idee van een soepbord.
        Deze kappen waren zo ver verroest dat deze in een bocht tegen het draaiend deel aankwamen.
        Deze verbinding die ontstond veroorzaakte daar een slepend geluid.

        Misschien dat je iets kunt met deze informatie.

        sterkte ermee.

        #17962878
        Nick-GSI
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          waaarschijnlijk zit de ankerplaat ( plaat achter de remschijf ) tegen de remschijf aan, deze even weg buigen en dan moet het geluid weg zijn

          #17962879
          GRSBK
            Lid sinds:
            12 January 2011

            @Nick-GSI wrote:

            waaarschijnlijk zit de ankerplaat ( plaat achter de remschijf ) tegen de remschijf aan, deze even weg buigen en dan moet het geluid weg zijn

            Juist die plaat bedoelde ik ik kon al niet meer op de naam komen (het soepbord)

            #17962880
            dutch
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 July 2005

              Morge, beste wensen voor 2012 allemaal, hoop dat jullie fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling hebben gehad.

              Net even de wagen op de brug gehad. De soepborden achter had ik al een beetje weggeduwd, maar dat maakte geen verschil. Hadden ook al meer het idee van het van voor kwam (al is dat soms moeilijk te zeggen zonder als een enthousiaste spaniel uit het raam te gaan hangen ;) ).

              Achter de voorremschijf zit nog een plaatje. Niet echt soepbord, loopt alleen naar onderen. Onderste randje buigt iets naar de schijf toe en daar zat hem het probleem. Bij rechterbochten liep dat plaatje nèt tegen de schijf aan, bij rechtuit en linkerbochten nèt niet. De technische uitdrukking is geloof ik dat er nog geen muggenlul tussen kon. Iets meer ruimte gegeven, nu moet het gekras over zijn. Onderweg naar huis in elk geval niets gemerkt.

              Groetjes en bedankt voor de imput, Dutch

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.