Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Koude start c20xe uitvallen
- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 januari 2017om 17:30 door joop1970.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2016 om 13:51 #17276587
Sinds een week heb ik het volgende probleem. Met een koude start ‘s ochtends slaat de auto aan, toeren gaan omlaag tot 300 rpm. Stappenmotor regelt bij en soms valt die zelfs gewoon uit.
Het is alleen met een koude start ‘s ochtends, na een dag werk 8 uur later geen probleem.
Temperatuursensor is nieuw
Bougies + alle ontstekingsmeuk ook
Stappenmotor = zganWat kan dat zijn, zou gelijk aan temperatuursensor denken maar dan verwacht ik het ook met een start na 8 uur werk?
12 mei 2016 om 14:04 #18318669Krukas of nokkenas sensor??
14 mei 2016 om 12:49 #18318670Dan gaat hij gewoon ‘s avonds te laat naar bed… :jerry
Nee effe voor de volledigheid, na zo’n poging laat je hem staan, om het na werk nog eens te proberen? Of gaat hij daarna toch goed aan en rij je er mee naar je werk?
Zo koud is het de laatste dagen ‘s nachts niet geweest, dus temperatuur lijkt dit niet te veroorzaken.
Ruikt heg naar benzine onder de motorkap? Start hij beter met iets gas er op?
14 mei 2016 om 12:50 #18318671Zijn ook bagger temp. sensoren in omloop trouwens, o.a. van Metzger…
14 mei 2016 om 18:22 #18318672het is ook vaak de bedrading naar te temp sensor ipv. de sensor zelf ;)
15 mei 2016 om 10:57 #18318673Nee na zon poging slaat die gelijk aan en rij ik ermee naar werk. Temp sensor heb ij bij de grossier gehaald hier om de hoek, was een italiaans merk geloof ik. Misschien even vervangen voor een origineel?
Ruikt niet naar benzine onder de kap, met gas erop starten nog niet geprobeerd eigenlijk, gister na 2 dagen niet starten ‘s nachts gestart en lopen. Vaag probleem :jerry
15 mei 2016 om 22:42 #18318674Sensor van Bosch pakken, die krijg je ook bij de dealer. Zeker gek probleem…
16 mei 2016 om 09:28 #18318675Zal eerst die sensor maar is vervangen door een bosch exemplaar.
Raar idee maar zou het iets met de accu te maken kunnen hebben? Lees op een duits forum een soortgelijkmprobleem en daar bleek het de accu te zijn? Die had ook geen startproblemen, accu is een 60ah geloof ik van gm. Wel 7/8 jaar oud
20 mei 2016 om 09:22 #18318667Of het brandstofrelais…. :hmmz
20 mei 2016 om 09:36 #18318668Zou allemaal wel kunnen ook, maar das redelijk makkelijk te controleren. Hoe is de koude accuspanning, en als je start, hoe snel loopt die op en waar landt die? En bij het relais kun je voor de test met koude start eens in de voet de drie dikke contacten verbinden, dan zet je alles hard aan, loopt de pomp gewoon continu. Als het dan wel goed start is deze slecht. Niet meer rijden zo alleen!
5 juni 2016 om 11:08 #18318676Afgelopen week met een originele bosch sensor gereden en voor nu lijkt het probleem weg te zijn.
5 juni 2016 om 11:43 #18318677Ik koop bijna alles alleen nog maar Bosch, de rest is vrijwel allemaal troep.
6 juni 2016 om 11:39 #18318678Lijkt het wel op ja….. Toch vaker als origineel gebruikt door gm
6 juni 2016 om 12:14 #18318679Toen nog wel, later werd het veelal Siemens, en dat is gewoon wat minder ook. Motronic is van Bosch, en vond je op de meest luxe auto’s uit die tijd, en kostbaar als wat toen. Opel probeerde toen maximaal kwaliteit te bieden voor een mooie prijs. Later pas, ver in de jaren 90 kwam dat meer en meer onder druk te staan.
6 juni 2016 om 16:02 #18318680Goeie ouwe tijd :jerry
Nee maar, blijft toch meer heel van toen inderdaad. Delphi heb je voor de smallblock veel geloof ik?31 december 2016 om 09:07 #18335987We zijn weer wat maanden verder en toch is het starten nog steeds niet soepel. Slaat in een paar seconden aan dus dat is prima alleen hij loopt de eerste 20 seconden super rough, zal het dadelijk is proberen te filmen. Als je een keer flink gas geeft is het probleem weg. Rijden terwijl die zo slecht loopt is niet te doen, lijtk wel of er een cilinder overslaat.
Vreemd probleem, iemand nog tips waar ik dit misschien kan zoeken?
1 januari 2017 om 02:03 #18336020En brandstofpomp relais al een overbrugd voor het starten? De drie dikken contacten doorverbinden is dat…
Wat doet de accuspanning voor en na het starten? Al eens gemeten?
4 januari 2017 om 14:29 #18336204Hoi Vinci,
Accuspanning is in orde, die is doorgemeten. Brandstofrelais heb ik een goed exemplaar ingezet (werkeing bekend) en dat maakt geen verschil.
ik heb het euvel gefilmd, geluid wat harder zetten, lijkt wel een diesel, op hogere toeren is het weg en na een keer flink gas geven is het ook minder. erg vreemd
https://vid.me/8BkO5 januari 2017 om 14:48 #18336247Als je de mogelijkheid hebt:
Probeer eens een Luchtmassameter uit te wisselen. De problemen die ik destijds had kwamen daar vanaf.5 januari 2017 om 18:11 #18336259Soms ligt het aan valse lucht bij de benzine, je kan de aanvoerleiding (aan de kant van de bak zit deze op de benzinerail) loshalen. Eerst effe druk er af via ventiel, doekje er bij hoyden voor de benzine die er uit spuit de eerste seconde. Dan even 12v direct op de pool, terwijl je de slang in een bakje laat spuiten. De benzine moet daar een mooie belvrije straal geven. Daarna de benzine weer in de tank gieten…
Bij mij gaf dit ooit allerlei problemen, slecht starten, pruttelen af en toe tijdens rijden, bij gas los bijna afslaan en zo. Als de benzinedruk niet stabiel is gaat de ecu van alles bij blijven regelen en overcompenseren bij snelle veranderingen en dan loopt de motor gewoon vaak beroerd.
5 januari 2017 om 22:04 #18336274Luchtmassameter heb ik al 2 andere exemplare getest, geen verschil.
Waar zou de lucht vandaan moeten komen dan? Gaat dat via de tank mee? Dacht zelf aan een benzine probleem ofzo, lijkt wel of hij te arm loopt, maar dan op hoge toeren moet die ook raar doen.
Stappen motor, gasklep sensor?
Bedankt voor meedenken iig!
6 januari 2017 om 08:06 #18336288Ik heb zelf een externe pomp, en bij mij was er iets mis met de aanzuiging in de tank. Heb dit twee keer gehad, een keer was doordat ik een nieuwe tank had geplaatst, eigenlijk een voor een diesel en ik de inwendige swirlpot had gebruikt, wat niet goed werkte. De andere keer was het gaasfilter de oorzaak en was het probleem het grootst als er minder dan een kwart in zat.
Bij jou is dit het denk ik niet exact, maar denk wel dat de kans er is dat het iets is met de toevoer, en de check met de straal direct bij de aanvoer op de motor kan wellicht uitsluitsel geven. Misschien is je pomp een beetje gaar aan het worden ofzo.
6 januari 2017 om 08:10 #18336289Wat ook kan is dat hij koud veel te rijk loopt, dan wil hij ook graag op hogere toeren (meer lucht) lopen.
11 januari 2017 om 22:23 #18336638Ben nu een week met vakantie en merk wel dat de langere ritjes hem wel goed doen. Wat me wel opviel is dat bij koud de toeren best wel staan te schommelen, warm zijn ze een stuk stabieler. Twijfel toch aan de stappenmotor, nu zie ik net je andere topic maar dat soort leuke toeren variaties heb ik ook haha, het is niet het meest verfijnde stuk elektronica die de toeren opvangen als je weinig gas geeft.
11 januari 2017 om 23:36 #18336644Haha, nou ik ben echt helemaal overtuigd dat de originele constructie niet deugt. Er is geen enkele goede reden voor te bedenken naar mijn mening om de klep een “dood gebied” te geven tussen de noodloop kier en de geregelde grote opening. Ik denk haast dat er iets aan miscommunicatie is geweest tussen de assemblagelijn waar ze hem afstellen en wat het had moeten zijn vanuit het ontwerp idee.
Zie het zo, wat het ding vooral laat haperen, wat het vooral laat afweten is de veer die hem een kant op beweegt. De actieve aansturing is niet het probleem. Als hij ook blijft ‘hangen’ dan doet hij dat terug, waar de veer hem moet bewegen (waardoor de toeren dus hoog blijven hangen) en niet heen, waar de ECU hem aan het aansturen is. Latere modellen kregen niet voor niets de driepins versie, waarbij helemaal geen veer wordt gebruikt, maar beide kanten op door de ECU wordt gedaan.
Nu is mijn nieuwe afregeling ook nog iets hoger op de veerspanning, dus alle beweging terug gaat dan al met meer kracht. En er wordt dus nooit de ‘vergissing’ gemaakt om te lang op het dichte deel, het ‘dode punt’ te blijven hangen, waardoor dat effect uit mijn andere topic wordt veroorzaakt bij gas los.
Sowieso, wie ook het carterintluchting kanaaltje heeft opgeboord heeft al iets meer ‘lek’ van nature, en dan ervaar je al een kleine verbetering, maar iedere motor heeft een net effe andere ‘lek’ en het is daarom altijd de moeite om de stappenmotor op noodloop toerental te kunnen bijstellen. Ik heb mijne nu op 900 toeren afgesteld, zodat de ECU wel wat regelbereik overhoudt. Dan nog is het ‘verslik-schrik’ effect bij gas los bij mij nu echt weg. Het rijdt nu eindelijk nooit meer ‘prutteldepruttel….BROEMMMM bij mij!! Was zo irritant, en als je per ongelijk bij de BROEMMM de koppeling opliet ging de auto er ook wel eens ongewenst vandoor, die motor is zoals we wel weten best krachtig, dus alles aan ongewenste toerental schommeingen merk je enorm.
Hou er wel rekening mee, dat de verzegeling nogal hardnekkig is, en ik het alleen goed los kreeg met een dikke gasbrander er op, en dan met een piepdun horlogeschroevendraaiertje poeren tot alles er uit was. Toen paste er pas de inbussleutel in om hem te kunnen verdraaien. Doe je dat niet, dan draai je alles alleen maar aan stront.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.