Koude start c20xe uitvallen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Koude start c20xe uitvallen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276587
    joop1970
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 September 2010

      Sinds een week heb ik het volgende probleem. Met een koude start ’s ochtends slaat de auto aan, toeren gaan omlaag tot 300 rpm. Stappenmotor regelt bij en soms valt die zelfs gewoon uit.

      Het is alleen met een koude start ’s ochtends, na een dag werk 8 uur later geen probleem.

      Temperatuursensor is nieuw
      Bougies + alle ontstekingsmeuk ook
      Stappenmotor = zgan

      Wat kan dat zijn, zou gelijk aan temperatuursensor denken maar dan verwacht ik het ook met een start na 8 uur werk?

      #18318669
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012

        Krukas of nokkenas sensor??

        #18318670
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Dan gaat hij gewoon ’s avonds te laat naar bed… :jerry

          Nee effe voor de volledigheid, na zo’n poging laat je hem staan, om het na werk nog eens te proberen? Of gaat hij daarna toch goed aan en rij je er mee naar je werk?

          Zo koud is het de laatste dagen ’s nachts niet geweest, dus temperatuur lijkt dit niet te veroorzaken.

          Ruikt heg naar benzine onder de motorkap? Start hij beter met iets gas er op?

          #18318671
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Zijn ook bagger temp. sensoren in omloop trouwens, o.a. van Metzger…

            #18318672
            bd.
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 July 2009

              het is ook vaak de bedrading naar te temp sensor ipv. de sensor zelf ;)

              #18318673
              joop1970
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 September 2010

                Nee na zon poging slaat die gelijk aan en rij ik ermee naar werk. Temp sensor heb ij bij de grossier gehaald hier om de hoek, was een italiaans merk geloof ik. Misschien even vervangen voor een origineel?

                Ruikt niet naar benzine onder de kap, met gas erop starten nog niet geprobeerd eigenlijk, gister na 2 dagen niet starten ’s nachts gestart en lopen. Vaag probleem :jerry

                #18318674
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Sensor van Bosch pakken, die krijg je ook bij de dealer. Zeker gek probleem…

                  #18318675
                  joop1970
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 September 2010

                    Zal eerst die sensor maar is vervangen door een bosch exemplaar.

                    Raar idee maar zou het iets met de accu te maken kunnen hebben? Lees op een duits forum een soortgelijkmprobleem en daar bleek het de accu te zijn? Die had ook geen startproblemen, accu is een 60ah geloof ik van gm. Wel 7/8 jaar oud

                    #18318667
                    joop1970
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 September 2010

                      Of het brandstofrelais…. :hmmz

                      #18318668
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Zou allemaal wel kunnen ook, maar das redelijk makkelijk te controleren. Hoe is de koude accuspanning, en als je start, hoe snel loopt die op en waar landt die? En bij het relais kun je voor de test met koude start eens in de voet de drie dikke contacten verbinden, dan zet je alles hard aan, loopt de pomp gewoon continu. Als het dan wel goed start is deze slecht. Niet meer rijden zo alleen!

                        #18318676
                        joop1970
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 September 2010

                          Afgelopen week met een originele bosch sensor gereden en voor nu lijkt het probleem weg te zijn.

                          #18318677
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Ik koop bijna alles alleen nog maar Bosch, de rest is vrijwel allemaal troep.

                            #18318678
                            joop1970
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 September 2010

                              Lijkt het wel op ja….. Toch vaker als origineel gebruikt door gm

                              #18318679
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Toen nog wel, later werd het veelal Siemens, en dat is gewoon wat minder ook. Motronic is van Bosch, en vond je op de meest luxe auto’s uit die tijd, en kostbaar als wat toen. Opel probeerde toen maximaal kwaliteit te bieden voor een mooie prijs. Later pas, ver in de jaren 90 kwam dat meer en meer onder druk te staan.

                                #18318680
                                joop1970
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 September 2010

                                  Goeie ouwe tijd :jerry
                                  Nee maar, blijft toch meer heel van toen inderdaad. Delphi heb je voor de smallblock veel geloof ik?

                                  #18335987
                                  joop1970
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 September 2010

                                    We zijn weer wat maanden verder en toch is het starten nog steeds niet soepel. Slaat in een paar seconden aan dus dat is prima alleen hij loopt de eerste 20 seconden super rough, zal het dadelijk is proberen te filmen. Als je een keer flink gas geeft is het probleem weg. Rijden terwijl die zo slecht loopt is niet te doen, lijtk wel of er een cilinder overslaat.

                                    Vreemd probleem, iemand nog tips waar ik dit misschien kan zoeken?

                                    #18336020
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      En brandstofpomp relais al een overbrugd voor het starten? De drie dikken contacten doorverbinden is dat…

                                      Wat doet de accuspanning voor en na het starten? Al eens gemeten?

                                      #18336204
                                      joop1970
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 September 2010

                                        Hoi Vinci,

                                        Accuspanning is in orde, die is doorgemeten. Brandstofrelais heb ik een goed exemplaar ingezet (werkeing bekend) en dat maakt geen verschil.
                                        ik heb het euvel gefilmd, geluid wat harder zetten, lijkt wel een diesel, op hogere toeren is het weg en na een keer flink gas geven is het ook minder. erg vreemd
                                        https://vid.me/8BkO

                                        #18336247
                                        Small Sexy
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 May 2008

                                          Als je de mogelijkheid hebt:
                                          Probeer eens een Luchtmassameter uit te wisselen. De problemen die ik destijds had kwamen daar vanaf.

                                          #18336259
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            Soms ligt het aan valse lucht bij de benzine, je kan de aanvoerleiding (aan de kant van de bak zit deze op de benzinerail) loshalen. Eerst effe druk er af via ventiel, doekje er bij hoyden voor de benzine die er uit spuit de eerste seconde. Dan even 12v direct op de pool, terwijl je de slang in een bakje laat spuiten. De benzine moet daar een mooie belvrije straal geven. Daarna de benzine weer in de tank gieten…

                                            Bij mij gaf dit ooit allerlei problemen, slecht starten, pruttelen af en toe tijdens rijden, bij gas los bijna afslaan en zo. Als de benzinedruk niet stabiel is gaat de ecu van alles bij blijven regelen en overcompenseren bij snelle veranderingen en dan loopt de motor gewoon vaak beroerd.

                                            #18336274
                                            joop1970
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 September 2010

                                              Luchtmassameter heb ik al 2 andere exemplare getest, geen verschil.

                                              Waar zou de lucht vandaan moeten komen dan? Gaat dat via de tank mee? Dacht zelf aan een benzine probleem ofzo, lijkt wel of hij te arm loopt, maar dan op hoge toeren moet die ook raar doen.

                                              Stappen motor, gasklep sensor?

                                              Bedankt voor meedenken iig!

                                              #18336288
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Ik heb zelf een externe pomp, en bij mij was er iets mis met de aanzuiging in de tank. Heb dit twee keer gehad, een keer was doordat ik een nieuwe tank had geplaatst, eigenlijk een voor een diesel en ik de inwendige swirlpot had gebruikt, wat niet goed werkte. De andere keer was het gaasfilter de oorzaak en was het probleem het grootst als er minder dan een kwart in zat.

                                                Bij jou is dit het denk ik niet exact, maar denk wel dat de kans er is dat het iets is met de toevoer, en de check met de straal direct bij de aanvoer op de motor kan wellicht uitsluitsel geven. Misschien is je pomp een beetje gaar aan het worden ofzo.

                                                #18336289
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Wat ook kan is dat hij koud veel te rijk loopt, dan wil hij ook graag op hogere toeren (meer lucht) lopen.

                                                  #18336638
                                                  joop1970
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 September 2010

                                                    Ben nu een week met vakantie en merk wel dat de langere ritjes hem wel goed doen. Wat me wel opviel is dat bij koud de toeren best wel staan te schommelen, warm zijn ze een stuk stabieler. Twijfel toch aan de stappenmotor, nu zie ik net je andere topic maar dat soort leuke toeren variaties heb ik ook haha, het is niet het meest verfijnde stuk elektronica die de toeren opvangen als je weinig gas geeft.

                                                    #18336644
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Haha, nou ik ben echt helemaal overtuigd dat de originele constructie niet deugt. Er is geen enkele goede reden voor te bedenken naar mijn mening om de klep een “dood gebied” te geven tussen de noodloop kier en de geregelde grote opening. Ik denk haast dat er iets aan miscommunicatie is geweest tussen de assemblagelijn waar ze hem afstellen en wat het had moeten zijn vanuit het ontwerp idee.

                                                      Zie het zo, wat het ding vooral laat haperen, wat het vooral laat afweten is de veer die hem een kant op beweegt. De actieve aansturing is niet het probleem. Als hij ook blijft ‘hangen’ dan doet hij dat terug, waar de veer hem moet bewegen (waardoor de toeren dus hoog blijven hangen) en niet heen, waar de ECU hem aan het aansturen is. Latere modellen kregen niet voor niets de driepins versie, waarbij helemaal geen veer wordt gebruikt, maar beide kanten op door de ECU wordt gedaan.

                                                      Nu is mijn nieuwe afregeling ook nog iets hoger op de veerspanning, dus alle beweging terug gaat dan al met meer kracht. En er wordt dus nooit de ‘vergissing’ gemaakt om te lang op het dichte deel, het ‘dode punt’ te blijven hangen, waardoor dat effect uit mijn andere topic wordt veroorzaakt bij gas los.

                                                      Sowieso, wie ook het carterintluchting kanaaltje heeft opgeboord heeft al iets meer ‘lek’ van nature, en dan ervaar je al een kleine verbetering, maar iedere motor heeft een net effe andere ‘lek’ en het is daarom altijd de moeite om de stappenmotor op noodloop toerental te kunnen bijstellen. Ik heb mijne nu op 900 toeren afgesteld, zodat de ECU wel wat regelbereik overhoudt. Dan nog is het ‘verslik-schrik’ effect bij gas los bij mij nu echt weg. Het rijdt nu eindelijk nooit meer ‘prutteldepruttel….BROEMMMM bij mij!! Was zo irritant, en als je per ongelijk bij de BROEMMM de koppeling opliet ging de auto er ook wel eens ongewenst vandoor, die motor is zoals we wel weten best krachtig, dus alles aan ongewenste toerental schommeingen merk je enorm.

                                                      Hou er wel rekening mee, dat de verzegeling nogal hardnekkig is, en ik het alleen goed los kreeg met een dikke gasbrander er op, en dan met een piepdun horlogeschroevendraaiertje poeren tot alles er uit was. Toen paste er pas de inbussleutel in om hem te kunnen verdraaien. Doe je dat niet, dan draai je alles alleen maar aan stront.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.