Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › koppelomvormer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 maart 2010 om 18:28 #17218689
Wie kan mij vertellen welk verschil er in de koppelomvormers zit en wat dit verder uit maakt tijdens het rijden.
Ik rij nu met een koppelomvormer van een 2.5 op een 3.0 liter motor. Schakelt de automaatbak dan later als wanneer ik een 3.0 koppelomvormer zou hebben of hangt dat van het type bak af.
Ik weet dat er verschillen zitten in de koppelomvormers maar welke uitwerking dat heeft is mij niet bekend.
15 maart 2010 om 20:15 #17630435ik heb in mijn commodore bijde gehad die van een 3.0 is in omvang groter en zit anders op het ‘vliegwiel’ gemonteerd
ik had de ervaring dat hij met een 3.0 omvormer eerder overschakelde dan met een kleinere 2.5 omvormer16 maart 2010 om 11:03 #17630436Iedere motor heeft zijn max koppel op een ander niveau de koppelomvormer probeert als de motor zo sterk mogelijk is zo weinig mogelijk slip te veroorzaken….
Eerder of later schakelen durf ik niet te zeggen,maar elke koppelomvormer is aangepast aan het max koppel en toerental van de motor.
16 maart 2010 om 15:34 #17630437Aha op die manier. Dus met de koppelomvormer van een 2.5 op een 3.0 loopt ie eigenlijk nooit op het juiste koppel.
Het valt mij namelijk op dat (zeker bij koude motor) de bak wat later overschakeld als dat ik graag zou willen. Ook bij constant 80 blijft de bak schakelen. Rij ik 85 dan blijft ie gewoon in de versnelling staan.
Ik heb een 3.0 blok met AW 4 bak automaat gekocht. Misschien dan toch maar eens wisselen met de 2.5 AW automaat.
Bij de 2.5 AW bak heeft de koppelomvormer 2,21
Bij de 3.0 AW bak heeft de koppelomvormer 1,85Behoorlijk verschil t.o.v. de 3 gang automaat
Bij de 2.5 3 bak 2,3
bij de 3.0 3 bak 2,1516 maart 2010 om 20:39 #17630438Ik heb een Record 22 honderd automatenbak die wil ik achter een commodore 25 zetten komt dat goed denken jullie?
schakel verhouding ligt als volgt:
1e 2,4
2e 1,48
3e 1,0
achteruit 1,92Het is een overlock bak dus ik moet het elektrische deel nog aansluiten.
Heeft iemand misschien ook een schakel verhouding van een 25 honderd automaten bak om te vergelijken?
Zit ik hier goed of moet ik een nieuwe topic starten!
B.V.D. Billy the handymen:wors
16 maart 2010 om 22:59 #17630439de verhouding is het zelfde.
Commodore C 25S, 25E / Commodore B 25S
1. Gang 2. Gang 3. Gang R-Gang
2,40 1,48 1,00 1,9216 maart 2010 om 23:30 #17630440Ja how how eens ff de automaat bakken hebben inwendig allemaal dezelfde verhoudingen of het nu achter een krokett 1.2 hangt of achter een 3.0 12V,het is de koppelomvormer die bepaalt wanneer de aangereden word en wanneer bij wel toerental de meeste/sterkste verbinding ontstaat tussen motor en bak.
De bakken zijn allemaal hetzelfde alleen de koppelomvomer is iedere keer verschillend op de motor afgestelt.
17 maart 2010 om 07:17 #17630441Dus als ik het goed begrijp boys moet ik mijn eigen koppelvormer gebruiken van de 25 honderd bak.
Is dit correct!!!!
17 maart 2010 om 09:04 #17630442Dat loopt prima een 22E bak met koppelomvormer achter een 2500,wat een overlock is weet ik niet,maar ik neem aan dat je een lock-up bedoelt.
Niks aan doen gewoon inbouwen die handel.
Elke 3-gang automaat is een TH180 (Turbo Hydramatic 180 of Trimatic ook wel genoemd)
De versie met lockup heet de TH180C,en als je de lockup niet aansluit is het gewoon precies hetzelfde als de oudere TH180 bakken.
Die bakken lagen een Kadett 1.2 (ander koppelomvormer huis dat wel) en aan 30E hing dezelfde bak en in Australie aan de 5.0 V8 Holden hing ook dezelfde bak,allemaal GM auto,s met een TH180.
17 maart 2010 om 17:29 #17630443origineel gepost door Ghanz
de verhouding is het zelfde.Commodore C 25S, 25E / Commodore B 25S
1. Gang 2. Gang 3. Gang R-Gang
2,40 1,48 1,00 1,92origineel gepost door GSE
Ja how how eens ff de automaat bakken hebben inwendig allemaal dezelfde verhoudingen of het nu achter een krokett 1.2 hangt of achter een 3.0 12V,het is de koppelomvormer die bepaalt wanneer de aangereden word en wanneer bij wel toerental de meeste/sterkste verbinding ontstaat tussen motor en bak.De bakken zijn allemaal hetzelfde alleen de koppelomvomer is iedere keer verschillend op de motor afgestelt.
tja daar vroeg ie niet om :D
de koppelomvormer, das de techniek, niet de bak.
17 maart 2010 om 17:38 #17630444Bedankt Boys voor de uitleg en ik bedoelde inderdaad lock-up.
Ik kan toch ook the lock-up aansluiten dan heb je toch geen slip meer in je hoogste versnelling…tenslote heb ik de kabelboom er bij + ass.
Heeft iemand nog een aansluit schema van een 22 RU bak?
18 maart 2010 om 14:36 #17630445bil.. joe hef u2u :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.