koppeling vervangen

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) koppeling vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207017
    the aviator
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 170
    Lid sinds:
    6 May 2008

    beste opelrijders,

    Deze week wil ik mijn versnellingsbak (van mijn calibra 8v) vervangen en haal voor de makkelijkheid het blok eruit. Omdat ik alles dan toch los heb wil ik dan ook de koppeling + drukgroep vernieuwen.

    Zijn deze makkelijk te vervangen (dus loshalen en nieuwe erop) of is daar toch speciaal gereedschap voor nodig? moet ik ook nog ergens op letten?

    vriendelijke groeten,

    steve

    -offtopic
    ps. mochten er mensen in omg apeldoorn zijn die het leuk vinden om te helpen (gezelligheid :D), graag :wors

    #17401834
    sebastiaankadettcabriogsi
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 2303
    Lid sinds:
    27 November 2005

    ik weet niet of het echt nodig is om het hele blok er uit te halen!

    als je geen subframe hebt (weet niet of calibra dat heeft of niet?) kan je best het blok er in laten zitten.

    eerlijk is eerlijk heb zelf nog nooit mijn kopeling vervangen maar het zit er wel aan te komen me kamaraad die me dr bij helpt en het vaker gedaan heeft had het over 45 min a 1 uur werk.

    #17401835
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi
    eerlijk is eerlijk heb zelf nog nooit mijn kopeling vervangen maar het zit er wel aan te komen me kamaraad die me dr bij helpt en het vaker gedaan heeft had het over 45 min a 1 uur werk.

    als je een halve maan onder je bak hebt zitten zou het in theorie mogelijk zijn.
    Mits je dan ook een brug / put hebt en alle gereedschap.
    Anders reken maar op een halve tot een hele dag.


    @ts
    , ik zou alleen de bak eraf halen.. Dat doe ik tenminste altijd.. is minder werk dan een heel blok wisselen…

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401836
    StefanAscona1987
    • Topics 7
    • Reacties 84
    Lid sinds:
    14 September 2007

    Verder kun je speciaal gereedschap gebruiken om je nieuw koppeling te centreren Maar ik doe dit gewoon op het oog. Dit is bij mij prima gegaan maar ik had het blok er toen toch al uit liggen. Met zo`n centreerpen is het wel makkelijker. Want wanneer je je koppeling niet goed centreert heb je kans dat je bak er niet achter past omdat je price as niet door het gat van je vliegwiel heen valt omdat de koppeling er voor zit

    #17401837
    mazzelt0f
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 114
    Lid sinds:
    8 October 2005

    Ik zou alleen de de bak loshalen en de motor verder laten zitten.

    Maar als je alleen de koppeling zelf moet vervangen dan kun je het service luikje (halve maantje) onder bak los draaien.
    Koppeling intrappen en de koppelingsplaat met de 3 klemmetje aan de drukgroep vast zetten. Kun je drukgroep losdraaien van het vliegwiel.
    Vertandingsdeksel van de bak los draaien. Borgveer voor de prie as verwijderen. Dan het boutje wat in de prieas zit losdraaien. Dan hebben wij daarvoor een soort slagijzer gemaakt met een bout eraan die je in de prieas kan draaien en dan kan je de prieass zo terug halen ( slaan). En dan moet als het goed is dan valt de drukgroep met plaat er zo uit. En je bouwt hem terug werkende wijze weer terug.

    Die 3 klemmetje kun je meeste Autmatrialen zaak bestellen. Merk van de klemmetje is MIDLOCK

    Duur +- 45 min als alles meezit

    #17401838
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    ja mits je die halve maan hebt..
    Wordt iets vervelender als je de nieuwere types versnellingsbak hebt.. Die zijn namelijk helemaal dicht..

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401839
    GH45T
    Bijdrager
    • Topics 7
    • Reacties 159
    Lid sinds:
    10 July 2005

    Hoe zetten jullie het motorblok vast als jullie de bak eraf halen?

    Laatst nog bij een Corsa B C14SE van een vriend van me gedaan, versnellingsbak, koppelingsplaten, drukgroep en drukgroeplager vervangen zonder de motor uit de carosserie te halen. Heb toen het motorblok van de onderkant gestut maar ben dus benieuwd hoe anderen dit doen?

    De bak moest toen overigens uit een Astra van een andere vriend komen welke naar de sloop ging. Alles bij elkaar met als resultaat twee rijdende auto’s heb ik er toch een uur of 16 over gedaan, gewoon thuis zonder brug of put en zonder speciaal gereedschap.

    #17401840
    mazzelt0f
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 114
    Lid sinds:
    8 October 2005

    @ corsaboy.. Weet je ook toevallig vanaf welk bouwjaar de nieuwere types versnellingsbakken opzitten??

    @ GH45T Normaal doe ik hem met een balk onder steunen of met een sjorreband vastzetten

    #17401841
    the aviator
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 170
    Lid sinds:
    6 May 2008

    wow, thanks voor de reacties! ik gaat eens ff meemaken hoe ik het allemaal ga doen. mijn ervaring is dat het wel makkelijker gaat als de bak eruit is. maarja, heb ook geen brug of kelder.

    Ik gaat er vrijdag mee aan de slag. wish me luck :P

    #17401842
    the aviator
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 170
    Lid sinds:
    6 May 2008

    ohja, als ik een 8 klepper motor heb (2.0ne) en een F20 versnellingsbak (die van een 16 klepper), dan kan ik toch gewoon een koppelingset (met drukgroep) nemen van een 8 klepper?

    heb dit namelijk gevraagd aan een leverancier van koppelingsets, maar die wisten het niet :hmmz

    greetzzz,

    steve :cool:

    #17401843
    StefanAscona1987
    • Topics 7
    • Reacties 84
    Lid sinds:
    14 September 2007

    Ow heb ik ook nog een vraag, Zijn de steekassen van een f20 en f16 aan bakzijde hetzelfde?

    #17401844
    mazzelt0f
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 114
    Lid sinds:
    8 October 2005

    @ the aviator. tel eerst ff voor de zekerheid de aantal tandjes op de prieas van de bak en die van de koppelingsplaat.


    @stefanascona1987
    . Assen zijn aan de bakzijde gewoon hetzelfde.(offtopic) heb je het blok al goed aan het lopen

    #17401845
    corsaboy
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 4785
    Lid sinds:
    30 June 2004

    je moet gewoon de koppeling, drukgroep en druklager van een 8v hebben
    ik rij al jaren met een f20 bak achter mijn 8v..

    Tevens mij blok blijft op de plaatst door zo’n nette balk die je neer zet op de randjes van spatborden,
    werkt perfect,

    plaatje bij het praatje:

    http://www.corsa-novatuning.nl

    #17401846
    StefanAscona1987
    • Topics 7
    • Reacties 84
    Lid sinds:
    14 September 2007

    Ja blok loopt perfect! Werd alleen na 20 meter gigantisch over de kop gedrukt dus nu is die aardig krom maar hij rijdt nog steeds en zie wel hoever ik kom dit seizoen moet 24 mei weer crossen bij ons in de polder…

    #17401847
    the aviator
    Bijdrager
    • Topics 49
    • Reacties 170
    Lid sinds:
    6 May 2008

    @ corsaboy, okee, thanks :) dan kan ik die bestellen :D

    #17401848
    mazzelt0f
    Bijdrager
    • Topics 3
    • Reacties 114
    Lid sinds:
    8 October 2005

    origineel gepost door StefanAscona1987
    Ja blok loopt perfect! Werd alleen na 20 meter gigantisch over de kop gedrukt dus nu is die aardig krom maar hij rijdt nog steeds en zie wel hoever ik kom dit seizoen moet 24 mei weer crossen bij ons in de polder…

    Dan kan ik je de hand schudden ben de 30ste ook 3x rond gegaan met de auto. de neus ook aardig plat en het dak. had maar 1.5 ronden gereden

    #17401849
    StefanAscona1987
    • Topics 7
    • Reacties 84
    Lid sinds:
    14 September 2007

    Ha ha ow mooi zuur of niet? Nou ik mag het over 2 weken weer proberen Blok hangt er heel iets scheef in maar gaat wel goed. Hij liep gelukkig wel weer gelijk goed dus dat scheelt wel! Niet al het werk voor niet geweest!

    #17401850
    kaneelschep
    Bijdrager
    • Topics 87
    • Reacties 3136
    Lid sinds:
    30 November 2004

    haha..
    3 kwartier tot een uur ga je er niet over doen!
    Reken maar op minstends de hele dag…
    Ik heb het net gedaan van de week.. Op straat liggend in het zand.. Altijd heerlijk!!
    Gewoon blok in de auto laten!
    Die paar bouten los.. Krik onder het hele zooitje en langzaam naar beneden laten komen. Dan haal je het er zo af.. En die centreerringen zijn ook overrated!
    Je kan het gewoon op het oog doen en dan moet het best goed gaan..

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.