koppeling vervangen

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) koppeling vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207017
    the aviator
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2008

      beste opelrijders,

      Deze week wil ik mijn versnellingsbak (van mijn calibra 8v) vervangen en haal voor de makkelijkheid het blok eruit. Omdat ik alles dan toch los heb wil ik dan ook de koppeling + drukgroep vernieuwen.

      Zijn deze makkelijk te vervangen (dus loshalen en nieuwe erop) of is daar toch speciaal gereedschap voor nodig? moet ik ook nog ergens op letten?

      vriendelijke groeten,

      steve

      -offtopic
      ps. mochten er mensen in omg apeldoorn zijn die het leuk vinden om te helpen (gezelligheid :D), graag :wors

      #17401834
      sebastiaankadettcabriogsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        27 November 2005

        ik weet niet of het echt nodig is om het hele blok er uit te halen!

        als je geen subframe hebt (weet niet of calibra dat heeft of niet?) kan je best het blok er in laten zitten.

        eerlijk is eerlijk heb zelf nog nooit mijn kopeling vervangen maar het zit er wel aan te komen me kamaraad die me dr bij helpt en het vaker gedaan heeft had het over 45 min a 1 uur werk.

        #17401835
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          Originally posted by sebastiaankadettcabriogsi
          eerlijk is eerlijk heb zelf nog nooit mijn kopeling vervangen maar het zit er wel aan te komen me kamaraad die me dr bij helpt en het vaker gedaan heeft had het over 45 min a 1 uur werk.

          als je een halve maan onder je bak hebt zitten zou het in theorie mogelijk zijn.
          Mits je dan ook een brug / put hebt en alle gereedschap.
          Anders reken maar op een halve tot een hele dag.


          @ts
          , ik zou alleen de bak eraf halen.. Dat doe ik tenminste altijd.. is minder werk dan een heel blok wisselen…

          #17401836
          StefanAscona1987
            Lid sinds:
            14 September 2007

            Verder kun je speciaal gereedschap gebruiken om je nieuw koppeling te centreren Maar ik doe dit gewoon op het oog. Dit is bij mij prima gegaan maar ik had het blok er toen toch al uit liggen. Met zo`n centreerpen is het wel makkelijker. Want wanneer je je koppeling niet goed centreert heb je kans dat je bak er niet achter past omdat je price as niet door het gat van je vliegwiel heen valt omdat de koppeling er voor zit

            #17401837
            mazzelt0f
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 October 2005

              Ik zou alleen de de bak loshalen en de motor verder laten zitten.

              Maar als je alleen de koppeling zelf moet vervangen dan kun je het service luikje (halve maantje) onder bak los draaien.
              Koppeling intrappen en de koppelingsplaat met de 3 klemmetje aan de drukgroep vast zetten. Kun je drukgroep losdraaien van het vliegwiel.
              Vertandingsdeksel van de bak los draaien. Borgveer voor de prie as verwijderen. Dan het boutje wat in de prieas zit losdraaien. Dan hebben wij daarvoor een soort slagijzer gemaakt met een bout eraan die je in de prieas kan draaien en dan kan je de prieass zo terug halen ( slaan). En dan moet als het goed is dan valt de drukgroep met plaat er zo uit. En je bouwt hem terug werkende wijze weer terug.

              Die 3 klemmetje kun je meeste Autmatrialen zaak bestellen. Merk van de klemmetje is MIDLOCK

              Duur +- 45 min als alles meezit

              #17401838
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                ja mits je die halve maan hebt..
                Wordt iets vervelender als je de nieuwere types versnellingsbak hebt.. Die zijn namelijk helemaal dicht..

                #17401839
                GH45T
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 July 2005

                  Hoe zetten jullie het motorblok vast als jullie de bak eraf halen?

                  Laatst nog bij een Corsa B C14SE van een vriend van me gedaan, versnellingsbak, koppelingsplaten, drukgroep en drukgroeplager vervangen zonder de motor uit de carosserie te halen. Heb toen het motorblok van de onderkant gestut maar ben dus benieuwd hoe anderen dit doen?

                  De bak moest toen overigens uit een Astra van een andere vriend komen welke naar de sloop ging. Alles bij elkaar met als resultaat twee rijdende auto’s heb ik er toch een uur of 16 over gedaan, gewoon thuis zonder brug of put en zonder speciaal gereedschap.

                  #17401840
                  mazzelt0f
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 October 2005

                    @ corsaboy.. Weet je ook toevallig vanaf welk bouwjaar de nieuwere types versnellingsbakken opzitten??

                    @ GH45T Normaal doe ik hem met een balk onder steunen of met een sjorreband vastzetten

                    #17401841
                    the aviator
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 May 2008

                      wow, thanks voor de reacties! ik gaat eens ff meemaken hoe ik het allemaal ga doen. mijn ervaring is dat het wel makkelijker gaat als de bak eruit is. maarja, heb ook geen brug of kelder.

                      Ik gaat er vrijdag mee aan de slag. wish me luck :P

                      #17401842
                      the aviator
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 May 2008

                        ohja, als ik een 8 klepper motor heb (2.0ne) en een F20 versnellingsbak (die van een 16 klepper), dan kan ik toch gewoon een koppelingset (met drukgroep) nemen van een 8 klepper?

                        heb dit namelijk gevraagd aan een leverancier van koppelingsets, maar die wisten het niet :hmmz

                        greetzzz,

                        steve :cool:

                        #17401843
                        StefanAscona1987
                          Lid sinds:
                          14 September 2007

                          Ow heb ik ook nog een vraag, Zijn de steekassen van een f20 en f16 aan bakzijde hetzelfde?

                          #17401844
                          mazzelt0f
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 October 2005

                            @ the aviator. tel eerst ff voor de zekerheid de aantal tandjes op de prieas van de bak en die van de koppelingsplaat.


                            @stefanascona1987
                            . Assen zijn aan de bakzijde gewoon hetzelfde.(offtopic) heb je het blok al goed aan het lopen

                            #17401845
                            corsaboy
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              je moet gewoon de koppeling, drukgroep en druklager van een 8v hebben
                              ik rij al jaren met een f20 bak achter mijn 8v..

                              Tevens mij blok blijft op de plaatst door zo’n nette balk die je neer zet op de randjes van spatborden,
                              werkt perfect,

                              plaatje bij het praatje:

                              #17401846
                              StefanAscona1987
                                Lid sinds:
                                14 September 2007

                                Ja blok loopt perfect! Werd alleen na 20 meter gigantisch over de kop gedrukt dus nu is die aardig krom maar hij rijdt nog steeds en zie wel hoever ik kom dit seizoen moet 24 mei weer crossen bij ons in de polder…

                                #17401847
                                the aviator
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  6 May 2008

                                  @ corsaboy, okee, thanks :) dan kan ik die bestellen :D

                                  #17401848
                                  mazzelt0f
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 October 2005

                                    origineel gepost door StefanAscona1987
                                    Ja blok loopt perfect! Werd alleen na 20 meter gigantisch over de kop gedrukt dus nu is die aardig krom maar hij rijdt nog steeds en zie wel hoever ik kom dit seizoen moet 24 mei weer crossen bij ons in de polder…

                                    Dan kan ik je de hand schudden ben de 30ste ook 3x rond gegaan met de auto. de neus ook aardig plat en het dak. had maar 1.5 ronden gereden

                                    #17401849
                                    StefanAscona1987
                                      Lid sinds:
                                      14 September 2007

                                      Ha ha ow mooi zuur of niet? Nou ik mag het over 2 weken weer proberen Blok hangt er heel iets scheef in maar gaat wel goed. Hij liep gelukkig wel weer gelijk goed dus dat scheelt wel! Niet al het werk voor niet geweest!

                                      #17401850
                                      kaneelschep
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 November 2004

                                        haha..
                                        3 kwartier tot een uur ga je er niet over doen!
                                        Reken maar op minstends de hele dag…
                                        Ik heb het net gedaan van de week.. Op straat liggend in het zand.. Altijd heerlijk!!
                                        Gewoon blok in de auto laten!
                                        Die paar bouten los.. Krik onder het hele zooitje en langzaam naar beneden laten komen. Dan haal je het er zo af.. En die centreerringen zijn ook overrated!
                                        Je kan het gewoon op het oog doen en dan moet het best goed gaan..

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.