koppeling stellen

Forumindex Forums Modellen Astra koppeling stellen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264518
    saluma
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 November 2010

      Waarheen moet dat zwarte nokje (wat achter de hevel zit) naartoe om de koppeling te zstellen?
      Moet dat richting het schutbord of moet ie richting de radiateur?
      Ben het even kwijt.
      Het betreft een Astra F station 1.4 uit 1996.

      groetjes Marcel

      #18222245
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Gewoon logisch redeneren, als je de stelschroef strakker zet dan doe je eigenlijk hetzelfde als de koppeling enigzins intrappen.
        Wat is nu het probleem, ontkoppeld de koppeling pas als het pedaal op de mat zit of grijpt de koppeling pas aan als het pedaal bijna bovenaan zit?

        #18222246
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Licht eraan of ie te strak staat of te los..

          Of het pedaal te hoog zit of te laag..

          pedaal te ver naar de bodem, en moet ie omhoog, dan moet je m rechtsom draaien, en naar beneden weer linksom.

          Willem

          #18222247
          saluma
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 November 2010

            Ik denk dat het pedaal een kleine cm boven de mat begint met ontkoppelen.

            #18222248
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Prdaal 2 a 3cm boven het rempedaal

              Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk

              #18222249
              opel-mark
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 March 2011

                Ik heb bij mijn schoonbroertje het probleem opgelost door een echt moertje te gebruiken (ik dacht M7) toen was ook het probleem van iedere keer opnieuw iets strakker zetten voorbij.

                #18351201
                Kogamyata
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 December 2017

                  Bij mijn Astra grijpt de koppeling al kort boven de mat. Om de kabel te verstellen moet m.i. de hevel richting radiator. Dat is rechtsom volgens mij. Maar de kabel aan de draadspil draait mee. Oplossing?

                  #18351202
                  Jasper98
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 January 2017

                    Steeksleutel op de kabel zetten, is als het goed is een mogelijkheid voor zodat de kabel niet meedraait.

                    Groet,

                    Jasper

                    #18351209
                    Kogamyata
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 December 2017

                      Ja Jasper, dat begrijp ik natuurlijk wel. Enfin, ik zal wat uitgebreider zijn. Op de draadspil aan dashboardzijde zit een moer vóór de hevel. Maar achter de hevel, aan radiatorzijde zit geen moer of iets waar je ’n sleutel op kunt zetten. Alleen ’n ronde spil. Welnu als ik dat moertje aan dashboardzijde naar rechts draai, draait de kabel die aan de spil zit mee. Natuurlijk zou ik er ’n griptang op kunnen zetten maar die heet niet voor niets “moordenaar” want alle schroefdraad wordt dan vermoord.

                      Wat nu te doen om toch enkele gangen de moer over d spil te kunnen verdraaien, want als dat lukt komt het pedaal m.i. omhoog en heb ik meer speling voor dat ie aangrijpt. Is er misschien ’n afbeelding van. De Astra is ’n 4-deurs 1600 uit 1996 met 75 pk.

                      Bvd. Koga

                      #18351210
                      Jasper98
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 January 2017

                        Maak anders even een foto van jouw situatie, misschien kan ik er dan wel iets zinnigs over zeggen.

                        Groet,

                        Jasper

                        #18351551
                        Kogamyata
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 December 2017

                          Jasper98

                          Ik heb vanalles geprobeerd door 2 moeren op de spil te draaien en zo vast te zetten om tegenkracht tegen het verdraaien te geven,  maar je hebt daar zo weinig ruimte. Je kunt nog geen kwart slag draaien. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het verzonken draadblokje net achter de hevel, dus aan radiator zijde, met ’n schroevendraaier uit zijn zitting is te lichten en dat je het dan met de hand richting radiator kunt draaien. Ik heb het zover gedraaid dat het blokje nog net terug in de zitting ging, daarna de stelschroef aan de kabelkant aangedraaid, tot alles opgesloten zat en voila koppelingspedaal is stuk omhoog gekomen tot iets boven rempedaal. De koppeling voelt nu weer prima aan.  H :applause02: et gaat allemaal prima maar je kunt er met steeksleutel nauwelijks bij. Maar ’t is opgelost.

                          #18351552
                          Kogamyata
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            31 December 2017

                            Jasper98

                            Ik heb vanalles geprobeerd door 2 moeren op de spil te draaien en zo vast te zetten om tegenkracht tegen het verdraaien te geven,  maar je hebt daar zo weinig ruimte. Je kunt nog geen kwart slag draaien. Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat het verzonken draadblokje net achter de hevel, dus aan radiator zijde, met ’n schroevendraaier uit zijn zitting is te lichten en dat je het dan met de hand richting radiator kunt draaien. Ik heb het zover gedraaid dat het blokje nog net terug in de zitting ging, daarna de stelschroef aan de kabelkant aangedraaid, tot alles opgesloten zat en voila koppelingspedaal is stuk omhoog gekomen tot iets boven rempedaal. De koppeling voelt nu weer prima aan.  Het gaat allemaal prima maar je kunt er met steeksleutel nauwelijks bij. Maar ’t is opgelost. :applause02:

                            #18351576
                            Jasper98
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              27 January 2017

                              Ja, dat klopt. Je moet inderdaad niet aan de kabel lopen draaien maar aan dat blokje wat jij beschrijft. Maar mooi dat het gelukt is!

                              Groet,

                              Jasper

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.