Koppakking vraag

Forumindex Forums Modellen Manta Koppakking vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249166
    mantastijn
      Lid sinds:
      29 October 2004

      Ik ben bezig aan mn a-manta met 2.0e

      nu heb ik in januari dit jaar de koppakking vervangen. Dit had ik gedaan omdat het koelsysteem extreem veel druk opbouwde met als gevolg dat er koelslangen los sprongen (na openen thermostaat).

      Kop gevlakt, nieuwe koppakking, alles volgens het handboek..

      daarna was alles goed. Het koelsysteem bouwde geen druk meer op en alles bleef heel. Ik heb er helaas niet mee gereden (wel een test ritje door de straat), maar alleen maar stationair warm laten draaien (meerdere malen)

      Nu dacht ik dit weekend, kom ik pak de draad weer eens op….start de manta laat em warm draaien, springt de koelslang weer los.
      ik een andere koelslang gemonteerd en systeem bijgevuld en warm laten draaien zonder radiateurdop. Alles goed, totdat de thermostaat open ging: als ‘old faithfull’ spoot de koelvloeistof uit de radiateur….

      is nu de koppakking weer lek?

      Ik had uit een kluwer boek de opmerking gelezen dat na 1000km je de kopbouten los moet draaien en weer op moment…..kan het zijn dat de kopbouten de voorspanning verliezen (lijkt mij persoonlijk erg stug…)

      #18032482
      hum
        Lid sinds:
        21 October 2005

        zit er geen kanaal verstopt ?
        koel systeem eens goed doorspoelen met b.v een tuinslang en kijken of het goed doorloopt.

        #18032483
        Deluxe77
          Lid sinds:
          13 March 2008

          Je radiateur kan ook verstopt wezen, deze even controleren op doorspoeling.

          #18032484
          Thijsje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 January 2006

            de kop ook afgeperst? mischien dat er toch ergens een scheurtje zit..?

            #18032485
            mantastijn
              Lid sinds:
              29 October 2004

              @Thijsje wrote:

              de kop ook afgeperst? mischien dat er toch ergens een scheurtje zit..?

              Kop is gereiningd, afgeperst en gevlakt. Dus dat kan het niet zijn

              #18032486
              Thijsje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 January 2006

                probeer alles maar is goed door te spoelen dan..
                kijken of er nog veel troep uit komt.

                mischien waterpomp defect? dat hij geen circulatie in t systeem heeft?

                #18032487
                mantastijn
                  Lid sinds:
                  29 October 2004

                  Nou, net even aan het prusten geweest.

                  radiateur uitgespoeld. Met een stopwatch de doorstroming gemeten en vergeleken met een exemplaar wat ik op zolder had liggen.
                  Week nauwelijks van elkaar af.

                  V’snaar dr af en aan de pomp gevoeld, geen speling en ik voelde iets wat weerstand, draaide soepel zonder rare schokjes ofzo. ff vergeleken met een los blok wat hier lag, en dat kun je dus niet vergelijken kwam ik achter….
                  Vervolgens de thermostaat eruit gehaald. radiateurdop los gelaten en de vloeistofstroom bekeken. Stationair nagenoeg niets maar als je een beetje gas gaf zag je de vloeistof stromen.

                  Een thermometer in het gat van de radiateurdop gehangen. en de temp liep netjes op bij versneld stationair draaien. En toen viel het op. De temperatuur meter in het dashboard is niet meer de jongste…..
                  je raadt het dus al. Bij 90 graden koelvloeistoftemperatuur geeft de meter in het dashboard het eerste streepje na blauwe gebied aan. vervolgens de temperatuur laten oplopen, bij de 98 graden ging het vloeistofpeil in de radiateur omhoog en begonnen zich kleine luchtbellen te manifesteren…. De meter in het dashboard stond heerlijk te chillen tussen het eerste en tweede streepje na blauw…Vervolgens zet ik de electrische koelvin aan (de viscovin heb ik niet meer) en de koelvloeistof loopt terug naar de 90 graden…terwijl de meter in het dashboard relaxed rondhangt tussen het eerste en tweede streepje.

                  Dus is het wel aan te nemen dat de koppaking er niet uit ligt, maar ik feilloos vertrouwde op de meter in het dashboard, terwijl de motor aan het koken was…

                  #18032488
                  jeff astra
                    Lid sinds:
                    4 June 2012

                    als het zonder dop goed is word het tijd voor een andere dop,, daar zitten namelijk 2klepjes in, 1 om de overdruk bij het warm worden van de motor af te voeren en 1 om er weer lucht in te laten als hij weer afkoelt,, let er maar eens op dat je radiateur nooit helemaal tot boven toe met water staat als ie koud is,,, die ruimte heeft ie namelijk nodig om uit te zetten ( het water) denk zelfs dat de eerste keer ook niet je koppakkng het probleem was,,, succes

                    #18032489
                    postbusmanta
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 July 2004

                      Als ik het goed begrijp, moet je elke keer handmatig de koelvin aan- en uitschakelen…………….vertrouwende op je temperatuurmeter in het dashboard??? :hmmz :hmmz

                      What could possibly go wrong………………zou Jeremy Clarkson zeggen.

                      Ik denk dat je ondertussen het verhaal van de spanningsstabilisator achterop je dashboard wel kent??

                      #18032490
                      jeff astra
                        Lid sinds:
                        4 June 2012

                        er komt max 2 tot 2.5 bar druk op een koelsysteem,, bij een hogere druk blaast hij af via de dop,, (bij nieuwere auto’s niet want daar is het expancievat voor) dus als jouw slang eraf knalt staat er te veel druk in het systeem en werkt je veiligheidsklep (lees radiateurdop) niet naar behoren,, je mag van geluk spreken dat de slag eraf knalt en er niet wat echt stuk gaat,, je kacheltje bijvoorbeeld,, lastig klusje om bij te komen.. laat je ons nog weten wanneer het probleem opgelost is en wat het euvel was??

                        #18032491
                        mantastijn
                          Lid sinds:
                          29 October 2004

                          @jeff astra wrote:

                          …. denk zelfs dat de eerste keer ook niet je koppakkng het probleem was,,, succes

                          Daar twijfel ik ook sterk aan. Maar aan de andere kant, was het leuk om te doen en ik was van de straat.

                          @postbusmanta wrote:

                          Als ik het goed begrijp, moet je elke keer handmatig de koelvin aan- en uitschakelen…………….vertrouwende op je temperatuurmeter in het dashboard??? :hmmz :hmmz

                          What could possibly go wrong………………zou Jeremy Clarkson zeggen.

                          Ik denk dat je ondertussen het verhaal van de spanningsstabilisator achterop je dashboard wel kent??

                          Dit principe met handmatige koelvin werkt al jaren prima om m’n B-manta, why change a winning formula ;)
                          Spanningsstabilisator is bekende koek. Ik denk dat ik voor de zekerheid een extra (nieuwe) temperatuurmeter inbouw.

                          @jeff astra wrote:

                          …. laat je ons nog weten wanneer het probleem opgelost is en wat het euvel was??

                          zal ik doen king:
                          staat een paar posts terug ;)

                          #18032492
                          H-400
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 November 2006

                            Ter info: het is niet verstandig bij een 20E motor zonder thermostaat te rijden.
                            Bij een carbu-motor gaat die gewoon open of dicht. Bij een injectiemotor (andere koelomloop)
                            staat de thermostaat koud zo dat richting radiator toe is en richting blok open. Bij hete motor richting
                            motor toe en richting radiator open. Het thermostaathuis heeft zoals je ziet twee dikke aansluitingen en
                            je thermostaat heeft zo’n schijf onderaan. Als je geen thermostaat monteerd zal dus het te koelen water
                            richting radiator EN richting blok stromen zodat de koeling niet optimaal werkt.
                            Verder: ik heb ook zo’n elektrische fan gemonteerd met handmatige schakelaar, werkt prima!
                            Succes!

                            #18032493
                            postbusmanta
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 July 2004

                              Ik heb ook een electrische koelvin gehad op één van m´n Manta´s.
                              Deze kon ik ook met de hand schakelen (met de schakelaar van het mistachterlicht),

                              MAAR ik had OOK een thermostaatschakelaar in de radiateur.

                              Trek gewoon die radiateur eruit en breng hem even weg om onderin een moer te laten lassen, zodat je daarin een thermoschakelaar kunt zetten.

                              Better be safe…..than sorry ;)

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.