Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Koppakking vraag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juni 2012 om 17:54 #17249166
Ik ben bezig aan mn a-manta met 2.0e
nu heb ik in januari dit jaar de koppakking vervangen. Dit had ik gedaan omdat het koelsysteem extreem veel druk opbouwde met als gevolg dat er koelslangen los sprongen (na openen thermostaat).
Kop gevlakt, nieuwe koppakking, alles volgens het handboek..
daarna was alles goed. Het koelsysteem bouwde geen druk meer op en alles bleef heel. Ik heb er helaas niet mee gereden (wel een test ritje door de straat), maar alleen maar stationair warm laten draaien (meerdere malen)
Nu dacht ik dit weekend, kom ik pak de draad weer eens op….start de manta laat em warm draaien, springt de koelslang weer los.
ik een andere koelslang gemonteerd en systeem bijgevuld en warm laten draaien zonder radiateurdop. Alles goed, totdat de thermostaat open ging: als ‘old faithfull’ spoot de koelvloeistof uit de radiateur….is nu de koppakking weer lek?
Ik had uit een kluwer boek de opmerking gelezen dat na 1000km je de kopbouten los moet draaien en weer op moment…..kan het zijn dat de kopbouten de voorspanning verliezen (lijkt mij persoonlijk erg stug…)
2 juni 2012 om 23:18 #18032482zit er geen kanaal verstopt ?
koel systeem eens goed doorspoelen met b.v een tuinslang en kijken of het goed doorloopt.3 juni 2012 om 06:22 #18032483Je radiateur kan ook verstopt wezen, deze even controleren op doorspoeling.
5 juni 2012 om 14:38 #18032484de kop ook afgeperst? mischien dat er toch ergens een scheurtje zit..?
6 juni 2012 om 10:38 #18032485@Thijsje wrote:
de kop ook afgeperst? mischien dat er toch ergens een scheurtje zit..?
Kop is gereiningd, afgeperst en gevlakt. Dus dat kan het niet zijn
6 juni 2012 om 14:00 #18032486probeer alles maar is goed door te spoelen dan..
kijken of er nog veel troep uit komt.mischien waterpomp defect? dat hij geen circulatie in t systeem heeft?
7 juni 2012 om 18:39 #18032487Nou, net even aan het prusten geweest.
radiateur uitgespoeld. Met een stopwatch de doorstroming gemeten en vergeleken met een exemplaar wat ik op zolder had liggen.
Week nauwelijks van elkaar af.V’snaar dr af en aan de pomp gevoeld, geen speling en ik voelde iets wat weerstand, draaide soepel zonder rare schokjes ofzo. ff vergeleken met een los blok wat hier lag, en dat kun je dus niet vergelijken kwam ik achter….
Vervolgens de thermostaat eruit gehaald. radiateurdop los gelaten en de vloeistofstroom bekeken. Stationair nagenoeg niets maar als je een beetje gas gaf zag je de vloeistof stromen.Een thermometer in het gat van de radiateurdop gehangen. en de temp liep netjes op bij versneld stationair draaien. En toen viel het op. De temperatuur meter in het dashboard is niet meer de jongste…..
je raadt het dus al. Bij 90 graden koelvloeistoftemperatuur geeft de meter in het dashboard het eerste streepje na blauwe gebied aan. vervolgens de temperatuur laten oplopen, bij de 98 graden ging het vloeistofpeil in de radiateur omhoog en begonnen zich kleine luchtbellen te manifesteren…. De meter in het dashboard stond heerlijk te chillen tussen het eerste en tweede streepje na blauw…Vervolgens zet ik de electrische koelvin aan (de viscovin heb ik niet meer) en de koelvloeistof loopt terug naar de 90 graden…terwijl de meter in het dashboard relaxed rondhangt tussen het eerste en tweede streepje.Dus is het wel aan te nemen dat de koppaking er niet uit ligt, maar ik feilloos vertrouwde op de meter in het dashboard, terwijl de motor aan het koken was…
7 juni 2012 om 18:47 #18032488als het zonder dop goed is word het tijd voor een andere dop,, daar zitten namelijk 2klepjes in, 1 om de overdruk bij het warm worden van de motor af te voeren en 1 om er weer lucht in te laten als hij weer afkoelt,, let er maar eens op dat je radiateur nooit helemaal tot boven toe met water staat als ie koud is,,, die ruimte heeft ie namelijk nodig om uit te zetten ( het water) denk zelfs dat de eerste keer ook niet je koppakkng het probleem was,,, succes
7 juni 2012 om 20:50 #18032489Als ik het goed begrijp, moet je elke keer handmatig de koelvin aan- en uitschakelen…………….vertrouwende op je temperatuurmeter in het dashboard??? :hmmz :hmmz
What could possibly go wrong………………zou Jeremy Clarkson zeggen.
Ik denk dat je ondertussen het verhaal van de spanningsstabilisator achterop je dashboard wel kent??
8 juni 2012 om 07:29 #18032490er komt max 2 tot 2.5 bar druk op een koelsysteem,, bij een hogere druk blaast hij af via de dop,, (bij nieuwere auto’s niet want daar is het expancievat voor) dus als jouw slang eraf knalt staat er te veel druk in het systeem en werkt je veiligheidsklep (lees radiateurdop) niet naar behoren,, je mag van geluk spreken dat de slag eraf knalt en er niet wat echt stuk gaat,, je kacheltje bijvoorbeeld,, lastig klusje om bij te komen.. laat je ons nog weten wanneer het probleem opgelost is en wat het euvel was??
8 juni 2012 om 10:46 #18032491@jeff astra wrote:
…. denk zelfs dat de eerste keer ook niet je koppakkng het probleem was,,, succes
Daar twijfel ik ook sterk aan. Maar aan de andere kant, was het leuk om te doen en ik was van de straat.
@postbusmanta wrote:
Als ik het goed begrijp, moet je elke keer handmatig de koelvin aan- en uitschakelen…………….vertrouwende op je temperatuurmeter in het dashboard??? :hmmz :hmmz
What could possibly go wrong………………zou Jeremy Clarkson zeggen.
Ik denk dat je ondertussen het verhaal van de spanningsstabilisator achterop je dashboard wel kent??
Dit principe met handmatige koelvin werkt al jaren prima om m’n B-manta, why change a winning formula ;)
Spanningsstabilisator is bekende koek. Ik denk dat ik voor de zekerheid een extra (nieuwe) temperatuurmeter inbouw.@jeff astra wrote:
…. laat je ons nog weten wanneer het probleem opgelost is en wat het euvel was??
zal ik doen king:
staat een paar posts terug ;)8 juni 2012 om 14:01 #18032492Ter info: het is niet verstandig bij een 20E motor zonder thermostaat te rijden.
Bij een carbu-motor gaat die gewoon open of dicht. Bij een injectiemotor (andere koelomloop)
staat de thermostaat koud zo dat richting radiator toe is en richting blok open. Bij hete motor richting
motor toe en richting radiator open. Het thermostaathuis heeft zoals je ziet twee dikke aansluitingen en
je thermostaat heeft zo’n schijf onderaan. Als je geen thermostaat monteerd zal dus het te koelen water
richting radiator EN richting blok stromen zodat de koeling niet optimaal werkt.
Verder: ik heb ook zo’n elektrische fan gemonteerd met handmatige schakelaar, werkt prima!
Succes!8 juni 2012 om 15:51 #18032493Ik heb ook een electrische koelvin gehad op één van m´n Manta´s.
Deze kon ik ook met de hand schakelen (met de schakelaar van het mistachterlicht),MAAR ik had OOK een thermostaatschakelaar in de radiateur.
Trek gewoon die radiateur eruit en breng hem even weg om onderin een moer te laten lassen, zodat je daarin een thermoschakelaar kunt zetten.
Better be safe…..than sorry ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.