koppakking? 3 poten, koelvloeistofverlies maar goede compres

Forumindex Forums Techniek Overige motor types koppakking? 3 poten, koelvloeistofverlies maar goede compres

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207095
    wolve
      Lid sinds:
      26 May 2008

      goeiedag opelliefhebbers,

      ik zit met een moeilijk geval. de vader van een vriendin van me heeft een astra f 1.6 8-klepper.
      sinds korte tijd houd ie in en loopt ie niet helemaal lekker meer. ook horen ze in de auto allemaal “aquariumgeluiden”, koelvloeistofvat borrelt en doet. een paar weken geleden liep ie warm (100-105C). thuisgekomen hebben ze de koelvloeistof maar bijgevuld. sindsdien verbruikt ie een hele hoop koelvloeistof per ritje. zolang koelvloeistof op niveau blijft is er nix aan de hand qua temperatuur.

      ze hebben mij gevraagd om er naar te kijken omdat ze dachten aan een koppakking. mijn bevindingen:

      – cilinder #4 (dichtst bij versnellingsbak) doet niet mee (bougiekabel lostrekken, blijft hetzelfde lopen)
      – cilinder #4 krijgt wel vonk vanuit bougiekabel (wanneer bougiekabel eruit vonkt ie door via motor,chassis of mij )
      – bougie #4 nattig maar wel “schoner” (lees bleker) dan andere mooie koffie bruine #1,2,3
      – bougie #3,4 verwisseld, allebei droog na een kort ritje, maar nog steeds cilinder #4 die niet mee doet
      – geen zichtbare koelvloeistof lekken (ook geen plekken op de grond of natte plekken wanneer warm)
      – olie is netjes en zonder bubbels (vlammetje erbij en geen geknisper)
      – koelvloeistof is ook oke zonder witte drap onder dop
      – witte pluim uit de uitlaat wanneer koud, kleurloos wanneer op temperatuur
      – compressietest (koud, zonder vonk, vol gas starten)
      #1=165psi #2=162psi #3=157psi #4=160 (of dit gezonde waardes zijn weet ik niet maar zijn iig wel redelijk gelijk over de cilinders wat is)

      nou zeggen de eerste 5 punten mij dat er een kapotte koppakking in het spel is, maar de laatste 4 punten en voornamelijk de laatste 2 laten mij hieraan twijfelen.

      mijn vraag aan jullie is, hebben jullie dit eerder meegemaakt en wat was het toen?
      gebeurt het vaker dat compressie metingen oke uitkomen wanneer de koppakking door is.

      kunnen jullie mij uit de brand helpen. het is zo rottig als ik de koppakking ga vervangen en het zijn gewoon bijv. kapotte radiateur en een ander probleem

      #17409606
      GH45T
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 July 2005

        Monopoint injectie? Of een multipoint?

        Je ziet verder nergens koelvloeistof lekken of verdampen? Dat moet natuurlijk ergens heen.

        #17409607
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          compressie test zegt ook niet veel.
          Doe eens een cilinderlektest..

          misschien dat daar wat uitkomt succes

          #17409608
          wolve
            Lid sinds:
            26 May 2008

            origineel gepost door GH45T
            Monopoint injectie? Of een multipoint?

            Je ziet verder nergens koelvloeistof lekken of verdampen? Dat moet natuurlijk ergens heen.

            ja ik dacht ook al aan een vuile injector of iets maar toen zag ik singlepoint.

            ik wil ook een cilinderlektest doen, enigste nadeel is dat ze daar meestal in de regio van 80-100e mee zitten, voor dat geld heb ik bijna de koppakking vervangen.

            is er een manier om bijvoorbeeld een passend verloopstukje te kopen zodat je gewoon alleen de cilinderkamer onder druk kan zetten met een klein compressortje en dan kijken of er bubbels in het koelsysteem komen?

            ik heb geen groot perslucht systeem thuis staan anders had ik wel zo’n lektestset aangeschaft king:

            #17409609
            Bug Killer
              Lid sinds:
              29 March 2008

              wij hebben een oude bougie zonder binnekant en daaromheen een slang welke we op het lucht aan kunnen sluiten zie je het ook vrij snel:thumbup

              #17409610
              corsaboy
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Originally posted by Bug Killer
                wij hebben een oude bougie zonder binnekant en daaromheen een slang welke we op het lucht aan kunnen sluiten zie je het ook vrij snel:thumbup

                zo doe ik het ook vaak als ik het zelf ff snel tussendoor moet doen in mijn eigen werkplaats. king:

                #17409611
                city77
                  Lid sinds:
                  4 July 2004

                  koppakking eruit ;)

                  #17409612
                  astra man
                    Lid sinds:
                    3 April 2008

                    mee eens

                    als ik het verhaal zo lees licht je koppaking dr uit :)

                    k heb ook zo,n opel en ik heb eek keer het zelfde mee gemaakt.

                    nieuwe koppaking dr in en en weg provleem :P

                    #17409613
                    Fearless
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 January 2005

                      100% koppakking.
                      Ik had het met mn 1400tje ook altijd….borrelende geluidjes….net wat je zegt net een aquarium :D

                      Die dingen rotten er gewoon tussen weg..niets aan te doen :P vervangen en kop vlakken.

                      #17409614
                      Fearless
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        9 January 2005

                        origineel gepost door Bug Killer
                        wij hebben een oude bougie zonder binnekant en daaromheen een slang welke we op het lucht aan kunnen sluiten zie je het ook vrij snel:thumbup

                        Een oude bougie kapot maken, met daarop een slangaansluiting. Zodat de compressor er op kon :D Ging mooi, gebruikte ik altijd voor klepsteelhoedjes vervangen. Dan hoeft de kop er niet af.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.