Komt de Opel GT in 2018?

Forumindex Forums Modellen Speedster, GT Komt de Opel GT in 2018?

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 1 reactie.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276815

    pjotter
    Participant
    • Topics 177
    • Reacties 478
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 November 2013

    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=26338&utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

    In 2018 is het precies 50 jaar geleden dat Opel de GT presenteerde. Met dit model, ook wel als het Europese broertje van de Chevrolet Corvette betiteld, liet het Duitse merk zien meer te kunnen dan alleen maar burgerlijke gezinswagens bouwen.
    De afgelopen 50 jaar zijn Opel niet in de koude kleren gaan zitten, in de zin dat General Motors haar Europese dochter bijna had verkocht. Maar inmiddels kunnen we spreken van een renaissance van het automerk, met als voorlopig hoogtepunt de prijzenwinnende jongste generatie Astra.
    Om te laten zien dat het elan terug is bij Opel, presenteerde topman Karl-Thomas Neumann afgelopen maart op de autosalon van Genève de GT Concept: een moderne interpretatie van het iconische sportwagen.
    Net als het origineel is de GT Concept rank, slank en voorzien van achterwielaandrijving. Een andere overeenkomst is dat de motor gewoon uit de schappen van de volumemodellen komt: dit keer geen atmosferische 4 cilinder, maar een geblazen 3-pitter.
    Die krachtbron is het probleem dus niet bij een productievertaling van de conceptstudie, maar wel het onderstel: de originele GT was gebaseerd op de Kadett, die toen nog achterwielaandrijving had. Maar tegenwoordig is voor alle modellen het ‘Mini concept’ omarmd.
    Opel heeft een tijdje met het idee gespeeld om de Mokka als basis te gebruiken, maar dan zonder aandrijfstangen naar de voorwielen. Een oplossing die doet denken aan de achterwiel aangedreven sportwagen van Subaru en Toyota.
    Maar de Mokka wordt niet als een smaakvolle basisingrediënt gezien. Opel gebruikt liever de bodemplaat van de Cadillac ATS. Dat is sowieso een achterwiel aangedreven auto die veel lof toegezwaaid heeft gekregen vanwege zijn scherpe stuurgedrag.
    Maar ja, hoe maak je van een auto die in Nederland minimaal 51.740 euro kost een sportwagen die kan concurreren met de Mazda MX-5? Opel wil om te beginnen vasthouden aan haar 3 cilinder motor. Een snelle rekensom leert dat dit 13 mille kan schelen.
    Opel denkt verder kosten (en gewicht!) te kunnen besparen door het onderstel van de ATS in te korten en smaller te maken. De eigen turbomotor kan, zo weten we van collega Ford (Ecoboost), makkelijk opgevoerd worden tot 140 pk.
    Onderaan de streep kan dit inderdaad een sportwagen opleveren die zich qua prestaties kan meten met bijvoorbeeld de even sterke Fiat 124 Spider. Die kost in Anniversary tenue 38.995 euro en is óók een moderne interpretatie van een klassieker uit de jaren zestig.
    Niemand had in de jaren zestig gedacht dat Opel een rasechte sportwagen zou kunnen bouwen. En weinig mensen hadden in maart misschien de overtuiging dat er van de GT Concept een productiemodel te maken valt. Maar het kan. Het vergt alleen wat, zoals Opel het zelf noemt, Umparken im Kopf.

    .

    #18320037

    pjotter
    Participant
    • Topics 177
    • Reacties 478
    • Offline
    • Lid sinds:
      21 November 2013

    @pjotter wrote:

    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=26338&utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

    In 2018 is het precies 50 jaar geleden dat Opel de GT presenteerde. Met dit model, ook wel als het Europese broertje van de Chevrolet Corvette betiteld, liet het Duitse merk zien meer te kunnen dan alleen maar burgerlijke gezinswagens bouwen.
    De afgelopen 50 jaar zijn Opel niet in de koude kleren gaan zitten, in de zin dat General Motors haar Europese dochter bijna had verkocht. Maar inmiddels kunnen we spreken van een renaissance van het automerk, met als voorlopig hoogtepunt de prijzenwinnende jongste generatie Astra.
    Om te laten zien dat het elan terug is bij Opel, presenteerde topman Karl-Thomas Neumann afgelopen maart op de autosalon van Genève de GT Concept: een moderne interpretatie van het iconische sportwagen.
    Net als het origineel is de GT Concept rank, slank en voorzien van achterwielaandrijving. Een andere overeenkomst is dat de motor gewoon uit de schappen van de volumemodellen komt: dit keer geen atmosferische 4 cilinder, maar een geblazen 3-pitter.
    Die krachtbron is het probleem dus niet bij een productievertaling van de conceptstudie, maar wel het onderstel: de originele GT was gebaseerd op de Kadett, die toen nog achterwielaandrijving had. Maar tegenwoordig is voor alle modellen het ‘Mini concept’ omarmd.
    Opel heeft een tijdje met het idee gespeeld om de Mokka als basis te gebruiken, maar dan zonder aandrijfstangen naar de voorwielen. Een oplossing die doet denken aan de achterwiel aangedreven sportwagen van Subaru en Toyota.
    Maar de Mokka wordt niet als een smaakvolle basisingrediënt gezien. Opel gebruikt liever de bodemplaat van de Cadillac ATS. Dat is sowieso een achterwiel aangedreven auto die veel lof toegezwaaid heeft gekregen vanwege zijn scherpe stuurgedrag.
    Maar ja, hoe maak je van een auto die in Nederland minimaal 51.740 euro kost een sportwagen die kan concurreren met de Mazda MX-5? Opel wil om te beginnen vasthouden aan haar 3 cilinder motor. Een snelle rekensom leert dat dit 13 mille kan schelen.
    Opel denkt verder kosten (en gewicht!) te kunnen besparen door het onderstel van de ATS in te korten en smaller te maken. De eigen turbomotor kan, zo weten we van collega Ford (Ecoboost), makkelijk opgevoerd worden tot 140 pk.
    Onderaan de streep kan dit inderdaad een sportwagen opleveren die zich qua prestaties kan meten met bijvoorbeeld de even sterke Fiat 124 Spider. Die kost in Anniversary tenue 38.995 euro en is óók een moderne interpretatie van een klassieker uit de jaren zestig.
    Niemand had in de jaren zestig gedacht dat Opel een rasechte sportwagen zou kunnen bouwen. En weinig mensen hadden in maart misschien de overtuiging dat er van de GT Concept een productiemodel te maken valt. Maar het kan. Het vergt alleen wat, zoals Opel het zelf noemt, Umparken im Kopf.

    Opel GT Concept dient als bron voor kunst
    http://www.autozine.nl/nieuws/nieuws_archief.php?nk=14810&utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

    .

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.