Als de temperatuur van de koelvloeistof hoger is dan 100°C, zou het (water erin) koken, als het geen gesloten circuit zou zijn.
Omdat de druk verhoogt in het gesloten circuit, zal de koelvloeistof pas op een hogere temperatuur beginnen koken.
Als je nu de stop los draait of er is ergens een lek in het circuit zodat de druk verlaagd, zal de koelvloeistof beginnen koken omdat de lagere druk dit niet meer zal voorkomen.
Waarom het pas kookt als de motor niet draait? Als de motor draait en de pomp laat de koelvloeistof circuleren, zal de koelvloeistof dat langs je cilinderwand vloeit niet de tijd krijgen om genoeg op te warmen tot het kookt. Vanaf zo’n 92°C wordt het zo wie zo naar de radiator gepompt. Maar alt de pomp niet draait, blijft de koelvloeistof stationair en zal de hete cilinder wel de tijd krijgen om de omringende koelvloeistof voldoende te verwarmen tot het kan koken (mogelijk gemaakt door de te lage druk in het circuit).
Dus zou ik eerst zoeken langs waar mogelijk de druk zou kunnen ontsnappen.
Het kan zo simpel zijn als gewoonweg het overdrukventiel in de stop zijn dat niet meer goed afsluit.
Een defecte koppakking kan ook natuurlijk. Bij mij lekte er water in mijn vierde cilinder, waardoor de bougie steeds roestte.
Ik heb er zo nog enkele jaren mee gereden, maar uiteindelijk heeft de koppakking het helemaal begeven:
Filmpje van mijn defecte wagen: >Klik hier<