Koelvloeistofreservoir borrelt na uitzetten motor. Z22XE

Forumindex Forums Modellen Omega Koelvloeistofreservoir borrelt na uitzetten motor. Z22XE

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277712
    vec_v6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 September 2014

      Hallo,

      Ik heb ongeveer 3 weken geleden een opel omega 2.2 16v uit 2002 aangeschaft.

      Vandaag zette ik de motor uit en bleef ik voor het eerst wat langer in de auto zitten. Nu hoorde ik dat mijn koelvloeistof in het reservoir aan het borrelen gaat kort nadat ik de motor heb uitgezet!
      Tijdens het rijden blijft mijn temperatuur normaal en ‘kookt’ de koelvloeistof niet.
      De fan schakeld ook gewoon in.

      Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
      Mij leek dit geen koppakking aangezien ik tijdens het rijden nergens last van heb en er ook geen witte rook uit de uitlaat komt.

      Mvg Richard

      #18328072
      robert1701
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2005

        Als de temperatuur van de koelvloeistof hoger is dan 100°C, zou het (water erin) koken, als het geen gesloten circuit zou zijn.
        Omdat de druk verhoogt in het gesloten circuit, zal de koelvloeistof pas op een hogere temperatuur beginnen koken.

        Als je nu de stop los draait of er is ergens een lek in het circuit zodat de druk verlaagd, zal de koelvloeistof beginnen koken omdat de lagere druk dit niet meer zal voorkomen.

        Waarom het pas kookt als de motor niet draait? Als de motor draait en de pomp laat de koelvloeistof circuleren, zal de koelvloeistof dat langs je cilinderwand vloeit niet de tijd krijgen om genoeg op te warmen tot het kookt. Vanaf zo’n 92°C wordt het zo wie zo naar de radiator gepompt. Maar alt de pomp niet draait, blijft de koelvloeistof stationair en zal de hete cilinder wel de tijd krijgen om de omringende koelvloeistof voldoende te verwarmen tot het kan koken (mogelijk gemaakt door de te lage druk in het circuit).

        Dus zou ik eerst zoeken langs waar mogelijk de druk zou kunnen ontsnappen.
        Het kan zo simpel zijn als gewoonweg het overdrukventiel in de stop zijn dat niet meer goed afsluit.
        Een defecte koppakking kan ook natuurlijk. Bij mij lekte er water in mijn vierde cilinder, waardoor de bougie steeds roestte.

        Ik heb er zo nog enkele jaren mee gereden, maar uiteindelijk heeft de koppakking het helemaal begeven:
        Filmpje van mijn defecte wagen: >Klik hier<

        #18334133
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Meestal dop van het Systeem

          Door Wim-V6 via Tapatalk

          #18334145
          vec_v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 September 2014

            Hoi wim,

            Het was een klein gaatje in het kunstofdeel van de radiateur. Laatig te vinden tot er druppels onder kwamen.
            (Ik kon vec v6 account niet geopend krijgen via facebook kwam ik er via mn oude account op..)

            Mvg richard

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.