Koelvloeistof witte aanslag in rubbers + geel/bruine aanslag

Forumindex Forums Techniek Ecotec Koelvloeistof witte aanslag in rubbers + geel/bruine aanslag

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258144
    Heks
      Lid sinds:
      18 June 2012

      Hallo,

      Toch nog even een paar vraagjes. Na mijn auto uitgeleend te hebben en iemand zo lief was groene koelvloeistof bij de roze(g12+) te gooien (wat ik gister had vervangen). Ben ik nu bezig het hele systeem maar leeg te trekken.
      Ik heb dus de termostaat eruit gehaald.
      Uit de radiator kwam c.a. 3.5 liter koelvloeistof dus er moet nog ergens 3.2 liter in zitten als ik het goed begrepen heb.
      1 van m’n vragen is: Hoe krijg ik dat laatste er ook uit?
      Want voordat ik met water durf door te spoelen. Leek het mij wel verstandig dat ik zeker weet dat ik al dat water er ook weer uit krijg.
      Ik heb wel in de Haynes gelezen dat ik de tuinslang erin moet steken, maar ja..

      Rond de slag van de termostaat zat een gele/bruine harde laag. Ik gok dat het komt doordat hij daar gelekt heeft? Hij gebruikte een klein beetje koelvloeistof.
      Verder zag ik in een paar van de rubberslangen een dunne witte aanslag zitten. Moet ik daar wat mee doen?

      Er zit trouwens ook een witte aanslag in het reservoir. Ik vind het veel op kalk lijken.

      #18147468
      Heks
        Lid sinds:
        18 June 2012

        Heb het net toch in de Haynes gevonden
        Cooling system
        1.0 and 1.2 litre DOHC engines 4.3 litres, dus er zit nog een liter in ongeveer.

        #18147469
        TWA
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 June 2010

          De rest er uit halen door de flushen met water. Onderste punt, dus onderste aansluiting op je radiator loshalen. Zit een plugje wat door een imbusje kan worden opengedraaid. Dan door je koelvloeistofreservoir water spoelen door bv de tuinslang er in te hangen.

          De resten kan je weg halen door een motor cleaner of bv goedkopere spullen zoals dasty. Goed naspoelen and your fresh to go :thumb

          Greetz Emiel

          #18147470
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Trouwens, je denk dat je radiator leeg is maar daar zit behoorlijk veel in, en knijp eens in de dikke slangen, dan komt er ook heel wat uit.

            #18147471
            Heks
              Lid sinds:
              18 June 2012

              Thanks!

              Er kwam me een partij bagger uit en zelfs een soort zand… En iets wat op gedroogde stukjes witte verf leek en zwarte stukjes. Van alles wat niet in een auto thuis hoort.

              Het systeem zit weer vol. Zal ergens deze week is een retourtje utrecht-heerlen doen en is kijken hoe de koelvloeistof er dan uit ziet.
              Hopelijk ga ik het halen :p

              #18147472
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Oxidatie dus….

                Krijg je van te weinig koelvloeistof verversen.. of rijden met alleen water in het systeem..

                Willem

                #18147473
                Heks
                  Lid sinds:
                  18 June 2012

                  Hmm ja was ik al bang voor. Dus de opeldealers in dordrecht maken er een potje van.

                  Moet ik nog iets doen, of kan ik nog iets doen om het van binnen weer wat schoner te krijgen?
                  Zal sowieso over een 1000 km, dus volgende week ergens nogmaals de koelvloeistof vervangen, zal nu toch nog wat te veel water door zittten, doordat ik de tuinslang zo ongeveer op elk gat heb gezet?

                  Er zit nu g12+ in, of had ik beter voor g12++ kunnen gaan?

                  #18147474
                  Dr.Ed
                    Lid sinds:
                    9 October 2011

                    Voor de vloeistofwissel een tablet van de afwasmachine oplossen in heet water en dat in je koelsysteem doen. Zorg dat je kachel openstaat en je koelvin aanslaat. Daarna aftappen en het geheel vervangen.

                    #18147475
                    Heks
                      Lid sinds:
                      18 June 2012

                      Had idd over deze methode gelezen, maar durfde het net aan.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.