Koelvloeistof verbruik

Forumindex Forums Modellen Astra Koelvloeistof verbruik

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277088
    rjkooijman
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 April 2016

      Hallo iedereen,

      Mijn Astra G verbruikt in eens idioot veel koelvloeistof. Had hem vorige week donderdag gevuld tot halverwege het reservoir en vandaag stond hij al zo goed als droog. Ik heb de auto nu bijna 2 maanden en heb al 2 liter koelvloeistof verbruikt. Ik had niet veel koelvloeistof meer, maar wat ik had heb ik er in gegooid maar dat was 5 minuten later ook weer uit het reservoir. Ik kan zo snel even geen lekkages vinden onder/rondom de auto (het regent ook veel natuurlijk). Vandaag toen ik terugreed naar huis was de temperatuur ook te hoog, ongeveer 95 graden, vandaar dat ik ging kijken. Onder het rijden heb ik de kachel aangezet alleen daar kwam ook geen warme lucht vanaf, alleen maar koude lucht (misschien een indicatie?).

      Ik ben al beetje aan het googlen, en in het ergste geval is het een koppakking maar kan ook mijn kachelradiateur zijn die lekt. Verder wordt daar gevraagd of de waterpomp recent is vervangen. Deze is bij mij minder een maand geleden vervangen. Kan iemand mij helpen met dit probleem? Want ik laat m nou voorlopig stil staan totdat het opgelost is.

      #18321500
      Shane_Astra_g
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 December 2012

        Met deze hoeveelheid moet het haast een lekkage zijn. Als je stationair flink wat gas geeft heb je dan witte rookpluim uit je uitlaat? Is het bij je voeteinde niet nat?

        Dat je kachel niet werkt klopt want al je koelvloeistof is weg!

        Als het even droog is moet je goed kijken of je ergens lekkage hebt of ergens in een garage staan. Je kunt ook gewoon water gebruiken ipv koelvloeistof, totdat je het probleem hebt gevonden.

        #18321501
        rjkooijman
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 April 2016

          @Shane_Astra_g wrote:

          Met deze hoeveelheid moet het haast een lekkage zijn. Als je stationair flink wat gas geeft heb je dan witte rookpluim uit je uitlaat? Is het bij je voeteinde niet nat?

          Dat je kachel niet werkt klopt want al je koelvloeistof is weg!

          Als het even droog is moet je goed kijken of je ergens lekkage hebt of ergens in een garage staan. Je kunt ook gewoon water gebruiken ipv koelvloeistof, totdat je het probleem hebt gevonden.

          Ik vond laatst wel dat hij veel rookte, zal dalijk eens kijken voor die witte rook bij toeren. Kon zo snel geen vochtige plekken aan de slangen voelen of zien en onder de auto lag ook niets. Motor doet laatste tijd ook wat raar. Na 1 of 2 dagen stil staan lijkt het net alsof de motor op 3 cilinders loopt, dit is bij stationair draaien of binnen een minuut weer voorbij of bij opnieuw starten is het over. Heeft het daar iets mee te maken wellicht? Zal dalijk gelijk even in het reservoir of er smurrie of iets in zit en foto maken(symptoon van lekke koppakking, wat ik niet hoop).

          #18321502
          rjkooijman
          Deelnemer
            Lid sinds:
            26 April 2016

            Oke net liter water er in gegooid, was na 5 minuten alweer verdwenen uit het reservoir. Is geloof ik alleen maar omdat de rest van het systeem leeg is. Maargoed, flink gas gegeven, geen witte rook.

            https://www.youtube.com/watch?v=fAsKL9fcsVE
            Filmpje van de lucht in het reservoir. Het gekke is dat laatst toen ik had bijgevuld toen tie niet leeg was hij het zelfde deed.

            Foto van het reservoir zelf:

            #18321503
            b07
              Lid sinds:
              24 February 2009

              misschien zat er al te weinig in toen je em kocht, de vloeistof daalt pas al je thermostaat open gaat dus, dan kan het zijn dat als je em vult, dat het reservoir vol is en, een paar minuten later als de thermostaat open gaat, dat de vloeistof weer is gedaald.

              blijf em is vullen met draaiende motor, als de ventilator aan gaat, dan gaat meestal ook de thermostaat open, misschien heb je mazzel en, is het systeem gewoon nog niet vol

              #18321504
              rjkooijman
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 April 2016

                @b07 wrote:

                misschien zat er al te weinig in toen je em kocht, de vloeistof daalt pas al je thermostaat open gaat dus, dan kan het zijn dat als je em vult, dat het reservoir vol is en, een paar minuten later als de thermostaat open gaat, dat de vloeistof weer is gedaald.

                blijf em is vullen met draaiende motor, als de ventilator aan gaat, dan gaat meestal ook de thermostaat open, misschien heb je mazzel en, is het systeem gewoon nog niet vol

                Ik ga dit vanmiddag eens proberen. Het kan geen kwaad dat ik er gisteren een litertje water in heb gegooid?

                #18321505
                rinus747
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 May 2010

                  Water is in de zomer OK….vooral als je nog bezig bent een lek te zoeken.

                  Mijn lek van 2 maanden geleden werd veroorzaakt doordat een marter tandje een klein gaatje had achtergelaten in de slangen tussen dashboard deel (verwarming?) en motor.

                  Omdat het water op een hete motor spoot heb ik het niet snel kunnen ontdekken.

                  Toen ik met een koude motor het watercircuit op 2 atm zette had ik zo gevonden, want koud water druppelde op de oprit en liet een spoor na helemaal tot aan het gaatje. Ik had een ventiel met een klein slangetje op het expansievat gezet, en het los genomen slangetje even provisorisch dicht gemaakt. Voetpomp er op, en binnen een minuut had ik het gezien.

                  #18321506
                  b07
                    Lid sinds:
                    24 February 2009

                    nee het kan niet direct kwaad, je kan er zoveel water in gooien als je wil maar, op de lange termijn gaat je systeem wel roesten van binnen dus, als daalijk blijkt dat die gewoon niet vol genoeg zat en, dat die na het vullen niet meer koelvloeistof verbruikt en, op peil blijft dan moet je al het water aftappen en, je systeem weer vullen met koelvloeistof.

                    #18321507
                    rjkooijman
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 April 2016

                      Oke gisteren ochtendje met de auto bezig geweest. Steunen onder de radiateur aan de voorkant waren nat en donkere plek onder de radiateur. Vandaag weer gekeken (was droog) en donkere plek zat er nog steeds. Hand aan de onderkant er langs gehaald, was nat dus die is sowieso lek. Was bang voor de koppakking omdat de auto gisteren heel erg rookte, trucje te horen gekregen van een kennis van me (oliepeilstok eruit halen en aansteker er onder, als het knettert zit er koelvloeistof bij). Dat heb ik 3x gedaan vanochtend ook na keertje laten lopen en zat geen vocht bij dus ben nu vrij zeker dat het me koppakking niet is.

                      Maargoed de radiateur moet sowieso vervangen worden. Nu heb ik al online gekeken en geloof dat dit de goede is, kan iemand dat bevestigen?

                      http://www.mijnautoonderdelen.nl/radiateur-van-wezel-37002272.html

                      Als ik de radiateur vervang laat ik de motor even lopen zodat ie helemaal leeg pompt zodat ook het water er uit is. Als deze eenmaal vervangen is laat ik een luchtdruktest op het koelsysteem doen.

                      #18321508
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        wat voor motor heb je?? want dat staat er niet bij.. alleen dat de radiateur voor niet airco modellen zijn.. er zit nogal wat verschil in de diverse modellen radiateur afhankelijk wat voor motor je hebt

                        #18321509
                        rjkooijman
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 April 2016

                          @bart-gsi wrote:

                          wat voor motor heb je?? want dat staat er niet bij.. alleen dat de radiateur voor niet airco modellen zijn.. er zit nogal wat verschil in de diverse modellen radiateur afhankelijk wat voor motor je hebt

                          Een X16SZR

                          #18321510
                          b07
                            Lid sinds:
                            24 February 2009

                            als je het kenteken heb ingevuld moet dat de goede zijn.

                            #18321511
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              ja 40 euro is wel een verschil met een GM product dat 120 euro kost..
                              maar als dat het probleem oplost is dat een goede deal :P

                              #18321512
                              rjkooijman
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                26 April 2016

                                @bart-gsi wrote:

                                ja 40 euro is wel een verschil met een GM product dat 120 euro kost..
                                maar als dat het probleem oplost is dat een goede deal :P

                                Kan ook altijd nog op de sloop kijken voor een origineel onderdeel..

                                #18321513
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  @rjkooijman wrote:

                                  Kan ook altijd nog op de sloop kijken voor een origineel onderdeel..

                                  ligt eraan wat de staat ervan is.. of de lamellen netjes zijn en dat de auto nog netjes is waar je `m uit haalt.. menig sloperij kennende..

                                  #18321514
                                  xladage
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2008

                                    @rjkooijman wrote:

                                    Was bang voor de koppakking omdat de auto gisteren heel erg rookte, trucje te horen gekregen van een kennis van me (oliepeilstok eruit halen en aansteker er onder, als het knettert zit er koelvloeistof bij).

                                    Dat trucje gaat niet op als je er water in hebt gegeooid, die wertk alleen met koelvloeistof volgens mij

                                    @rjkooijman wrote:

                                    Het kan geen kwaad dat ik er gisteren een litertje water in heb gegooid?

                                    Op zich niet, maar als je de boel gefixt hebt, moet je wel je systeem spoelen en opnieuw vulen met koelvloeistof.
                                    Binnenin gaat de boel namelijk roesten met water, KVS stukken minder

                                    #18321515
                                    rjkooijman
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      26 April 2016

                                      Zo, lange tijd geleden dat ik hier iets gepost heb. Maar de auto is nu net terug van de monteur en hij rijd eindelijk weer. Koppakking en radiateur waren lek. Heeft me 400 euro zwart bij iemand gekost incl nieuwe olie, koelvloeistof en oliefilter. Al met al goed prijsje dacht ik zo.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.