Koelvloeistof temperatuur via OBD/ECU bij normaal rijden 105°C

Forumindex Forums Modellen Mokka Koelvloeistof temperatuur via OBD/ECU bij normaal rijden 105°C

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18551275
    HanWild
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2017

      Hallo, wij hebben een Mokka 1.4T 4×4 uit 2014 met 108dkm.

      Vraag: wat mag de temperatuur van koelvloeistof/motor zijn onder normale rij condities?

      Feit: De temperatuur meter in dashboard geeft tegen de 90°C graden. Wanneer ik via een OBD tool gegevens uitlees wordt bij normaal rijden rond 105°C gegeven. Ook bij stilstand, voorzichtig de dop vd koelvloeistof los, een thermometer in de vloeistof gedaan geeft 100+°C aan.

      De ventilator springt niet aan, waterslangen zijn warm/heet, vloeistofstroming is er wel maar denk te weinig, motor draait prima. Geen oververhitting, lampjes of meter te hoog.

      Maak ik mij ongegrond zorgen of moet er onderzoek gedaan worden?

      Bvd voor een antwoord, Han.

      #18551312
      the-duke
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2007

        Geen zorgen. Dit is “normaal”.
        Zolang hij boven de 90 graden is en niet te warm geeft de meter gewoon 90 graden aan, via de ECU gestuurd. Je hebt een verwarmde thermostaat die pas open gaat bij ongeveer 105-107 graden (daarom zit er ook zo een extra-hoge druk dop op je koelvloeistofvaatje), alleen wanneer je de auto wat langere tijd zwaar belast dan wordt de wasthermostaat elektrisch bijverwarmt, waardoor hij op ongeveer 92 graden gaat draaien, omdat ie dan eerder open gaat en langer open blijft.

        Milieu, milieu, mileu..  Verder overal slecht voor (plastic degradation etc.), maar geen makkelijke oplossing voor als je het wilt veranderen.
        Voor de normale gebruiker geen probleem in principe en er is dus niks mis met je auto.

        Gr,
        The Duke

        #18551357
        HanWild
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 September 2017

          Bedankt The Duke voor het verhaal.

          Heeft het zin of is het raadzaam om de thermostaat, indien er een 105°C in zit, te verwisselen voor een 85°C thermostaat? Zal hij dan eerder/beter koelen? Of heeft dit nadelige gevolgen voor de motor?

          Gr, Han.

          #18551411
          the-duke
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 August 2007

            Als je die kunt vinden dan hoor ik het graag ;)  Ik heb daar al veel naar gezocht.

            Als het goed is bestaat er niks voor, behalve een redelijk ingewikkelde oplossing (lang verhaal kort: een originele thermostaat kopen, een thermostaat van een chevy volt en het binnenwerk overzetten, dan werkt ie op 92 graden. Tenslotte de dop van je expansievat vervangen door 1 met lagere openingsdruk)
            Hier zie je een voorbeeldje van iemand die dat gedaan heeft met een aftermarket-versie (Dorman), die als voordeel beter plastic heeft en sowieso heel blijft qua behuizing ook al loopt ie op hoge temperatuur https://www.youtube.com/watch?v=fKtzE5meD8Q

            Hier ook wat discussie over dat onderwerp https://www.cruzetalk.com/threads/1-4-eco-thermostat-swap-221%C2%B0f-to-176%C2%B0f.225041/

            Soms worden verkeerde modellen aangeboden op een universele onderdelen site, die zogenaamd zouden passen op je auto, wellicht is dat wat je gezien hebt.

            Gr,
            The Duke

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.