Koelvloeistof steeds bijvullen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Koelvloeistof steeds bijvullen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #18418092
    stan10
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 April 2021

      <p style=”text-align: right;”>Hallo, ik heb een Opel vectra c 3.2 gts uit 2004 wat ik gemerkt heb is dat ik om de paar dagen koelvloeistof moet bijvullen wat niet kan dus er is een oorzaak!!! Koppakking of waterpomp. Gister reed ik naar mijn werk parkeerde de auto en zette hem uit en een paar minuten later was mijn koelvloeistof tank leeg en lag er onder de motor een flinke plas koelvloeistof, heb weer koelvloeistof gevuld en een half uurtje laten draaien om op temperatuur te komen om te kijken of hij overhead zou raken wat niet het geval was dus ventilator slaat optijd aan en blijft netjes op temperatuur, nou is mijn vraag zal het de Koppakking zijn of toch !! de waterpomp. :help:</p>
      John

       

      #18418316
      Huiting88
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 March 2015

        Hey stan

        Je hebt dus al gezien dat er een plas lag .. ( ik neem aan bij de motor)
        Dan kun je met een goede lamp dus gaan zoeken naar de lekkage

        dan zal je flinke natte plekken gaan zien op je motor of bij een slang

        #18418328
        Stefan662
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 August 2012

          Met een kapotte koppakking wordt koelvloeistof mee “verbrand” in de motor. Meestal zie je dan een witte damp uit je uitlaat (stoom) komen. Er zit dan ook koelvloeistof in je motor olie. Het membraan tussen olie en koelvloeistof (koppakking) is dan stuk. Dit zie je ook door een witte prut (sludge) onder je olie dop. Als het onder je dop gewoon schoon is en je hebt geen witte rook uit je uitlaat, is je koppakking niet stuk. Wanneer er een plas koelvloeistof onder je auto ligt, kan het zijn dat er een slang kapot is, een klem niet goed sluit, je radiator of je kachel lekt. Als je kachel radiator lekt, heb je meestal natte voeten, omdat de kachelradiator meestal naar binnen lekt.

          #18418368
          stan10
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 April 2021

            <p style=”text-align: left;”>Ok Stefan, ik moet nog onder de auto kijken waar koelvloeistof vandaan komt, auto rookt in principe niet als ik hem stationair laat draaien wel heb ik opgemerkt dat onder de smeerolie dop witte aanslag zit dat zou kunnen aanduiden dat de (misschien) de koppakking stuk zou kunnen zijn!!!!</p>

            #18418458
            jethro
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 February 2008

              Witte aanslag op de olievuldop? Komt van korte stukken rijden, condensvorming met wat olie krijg je witte aanslag.

              Ik zou maar niet meer mee gaan rijden met die waterlek, je hebt nog geluk gehad.

              Als de waterpomp lekt tijdens het draaien, dan kan het zo maar echt lek raken en als dat onderweg gebeurt……………….

              Kan ook een slang zijn die bij de slangklem wat lekt, zeker als de slang op aluminium deel vast zit.

               

              #18418471
              stan10
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 April 2021

                Och ok, ik heb de koelvloeistof tank gevuld en een rondje gereden bij terugkomst was de tank helemaal leeg, heb daarna de tank weer gevuld en op druk gezet maar kon geen lekkage zien heel vreemd wel liep de druk terug, zal nu eerst de waterpomp vervangen en hopen dat het probleem wordt opgelost zoniet verder kijken. :scratch:

                #18418500
                Stefan662
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 August 2012

                  Geen natte vloermatten (kachel radiator) ? Ligt er water onder auto ? Tank vullen en auto stationair laten draaien en kijken waar het water vandaan komt. Geen lekke thermostaat? Niet zomaar iets vervangen als dat niet nodig is.

                  #18418543
                  stan10
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 April 2021

                    <p style=”text-align: left;”>Hoi Stefan, nee geen natte vloeren, waterpomp heb ik ook nog niet vervangen morgen weer even starten en warm laten draaien en kijken of de kvs tank  leeg loopt misschien of hoop dat ik wat kan zien</p>

                    #18419777
                    Corsa_GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      [quote quote=18418328]Met een kapotte koppakking wordt koelvloeistof mee “verbrand” in de motor. Meestal zie je dan een witte damp uit je uitlaat (stoom) komen.[/quote]

                      Klopt.

                      [quote quote=18418328]Er zit dan ook koelvloeistof in je motor olie.[/quote]

                      Een koppakking kan lek zijn op een koel- en oliekanaal, dan klopt wat je hierboven zegt.
                      Maar het hoeft niet zo te zijn, er kan ook een olie of koelkanaal lek zijn naar de cilinder toe en dan krijg je grijze of witte rook uit de uitlaat.

                      [quote quote=18418328]Als het onder je dop gewoon schoon is en je hebt geen witte rook uit je uitlaat, is je koppakking niet stuk.[/quote]

                      Een koppakking kan ook tussen 2 cilinders stuk zijn en dan heb je geen water of olie verbruik.

                       

                      #18419781
                      stan10
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 April 2021

                        Hoi, heb mijn auto opnieuw warm laten draaien en daarna uitgezet wat ik meteen kon merken is dat achter de beschermkap waar de waterpomp zit langzaam koelvloeistof begon te lekken, wat nu mijn vermoeden is dat naar het schijn de waterpomp lek is ik kan het wel mis hebben maar moet toch het 1 en ander los gehaald worden om duidelijk te kunnen zien of dat werkelijk het geval is.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.