Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Koelvloeistof lekt langs ventiel radiateurdop
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2016 om 19:49 #17276270
Hallo allemaal, mijn Monza lekt constant koelvloeistof langs het ventiel op de radiateurdop. Heb ik er een stuk mee gereden, zet m weg en kom ik de volgende morgen terug in de garage dan ligt er een hele plas onder. Er ligt nu een gereviseerde motor in, maar het probleem is nog niet opgelost. Welke oorzaken kan deze lekkage nog meer hebben? Ben een leek op motorisch gebied, dus vandaar! :hmmz
20 april 2016 om 17:55 #18316898misschien is het de radiateurdop die problemen geeft
deze doppen zijn gemaakt om bij een teveel aan druk open te gaan
dus het zou zomaar kunnen dat bij jou dop de veer lam is of gebroken20 april 2016 om 19:45 #18316899Ik Vermoed ook de dop! :thumb
21 april 2016 om 17:22 #18316900Nee, dat is het niet. Bij de eerste dop was het rubber kapot. Hierna een nieuwe erop gedaan. Het probleem was nog niet weg. Toen weer een nieuwe voor de zekerheid en nog steeds hetzelfde probleem.
21 april 2016 om 19:04 #18316901Nie goed ontlucht dan? Dat er teveel druk opkomt op t systeem,en dat er een scheurtje inzit?aan de zijkant?
22 april 2016 om 16:41 #18316902Ontluchting. Op je thermostaathuis zit een imbus bout, deze loshalen en de motor warm laten draaien. Wat ik meestal doe is er een trechter in doen en dan rustig gasgeven middels de gaskabel hevel. Dus rustig meer toeren laten draaien, en dan weer stationair. Tijdens gasgeven (bij geopende thermostaat) zul je de koelvloeistof in de trechter zien stijgen. als het goed is komt er ook een lading lucht uit. Indien er niks uit komt, iedere keer een scheutje KVS in het trechtertje doen. Zodra het niveau bij steeds warmere motor hoger komt te liggen en niet meer borrelt is de boel goed ontlucht.
Bij een injectie met drukvat (die met de schroefdop op KVS potje) is het een kwestie van die dop er afdraaien en tijdje laten draaien. Is het hoogste punt dus daar zal ook alle lucht naar toe willen.
22 april 2016 om 18:23 #18316903Peter, ik heb jouw advies opgevolgd, maar geen lucht te bekennen. Ik ga er dan maar vanuit dat ontluchting in orde is. Er is vorige maand een andere motor in gegaan en bij montage is dit ook al meegenomen door m’n garage. zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Hebben ze misschien iets over het hoofd gezien? :hmmz
23 april 2016 om 09:59 #18316904nou, wat ook kan is dat de schoep van je waterpomp niet meer goed op de as zit. Bij aftermarket pompen zit er een plastic exemplaar op en deze willen nog wel eens losraken. Met als gevolg dat je een hele grote gietijzeren waterkoker hebt. Maar, als de vloeistof tijdens je ontluchten wel omhoog komt met gasgeven dan is er wel circulatie en kan je die mogelijke oorzaak afstrepen.
Thermostaat gaat wel open, anders gaat de dop niet afblazen.
Als de bovenste radiatorslang echt knetterhard word (fietsband effect) dan is de kans groot dat er compressie van je verbrandingskamers in het koelsysteem komt. Met andere woorden, lekke koppakking.
Is het blok voor montage ook uit elkaar gehaald? Dus kop gevlakt, onderblok kromming opgemeten enzovoorts?
Heb dezelfde verschijnselen bij een C30NE injectieblok gehad. Hoe lang ik de boel aan het ontluchten was, het systeem bleef lucht naar binnen trekken. Uiteindelijk kop gevlakt, nieuwe pakking en het was weer klaar.
Temperatuurmeter blijft wel netjes in het midden?
Er zijn tooltjes om CO te sniffen in je koelvloeistof, beetje garage heeft wel zo’n mogelijkheid. Dan meet men of er ook verbrandingsgassen in je koelsysteem voor komt, en als dat het geval is weet je genoeg.
23 april 2016 om 17:46 #18316905Peter, vloeistof komt omhoog bij ontluchten/gas geven. Radiatorslang is zacht. De ‘nieuwe’ motor (ook 30E) is een gereviseerd blok, de vorige had een lekke koppakking en was aan revisie toe. Compressietest was goed. Temperatuur blijft mooi in het midden.
24 april 2016 om 08:22 #18316906Wil je eens een foto plaatsen van de radiateur dop. Senator/monza hebeen twee verschillende soorten koelsystemen. In beide gevallen is het onmogelijk dat er koelvloeistof uit het systeem loopt, of er moet iets mis zijn, denk aan zoals al eerder gezegt niet ontlucht of kop krom.
Komt het water uit de radiateur dop of uit het explantievaatje?
24 april 2016 om 11:37 #18316907Hmm, als de slang zacht is dan zou je haast denken dat de bajonet sluiting van de dop zijn werk niet goed doet. Dus dan komt het systeem niet op druk, en dat is ook niet zoals het zou moeten zijn.
24 april 2016 om 19:48 #18316908https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHP5119BRNlrszb-AOIBygz9pE-FUBTmAFlw2IlGTeYjnFkv5Y” onclick=”window.open(this.href);return false; https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjAta7LUpFR5lW-2XxqmkYZJWhbAaL4fMx3JEGqZ26vtucvmB6″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Kywieman, aangezien ik geen smart Phone bezit, heb ik 2 foto’s van internet gehaald. Het is een combinatie van de 2. Mijn dop heeft de vorm van de eerste en waar de blauwe dop bij de tweede foto zit, zit er bij mij een zwarte.
KVS komt bij uit het zwarte ventiel op de dop.24 april 2016 om 22:39 #18316909Denk dat je toch de radiateur dop hebt. Heb je wel een expansievaatje waar het teveel aan water heen kan? Deze zit origineel tussen de accu en linker voorpootdome.
Het idee hiervan is als de radiateur dop open gaat het te veel aan koelvloeistof naar het expansievaatje te transporteren. En niet het uit de radiateur dop te laten spuiten.
Heb je op het explantievaatje een draai of een druk knop?
24 april 2016 om 22:40 #18316910Wordt de kachel ook warm als de motor op temperatuur is?
25 april 2016 om 17:15 #18316911Kywieman, kachel wordt wel warm, maar niet zo heet als in een moderne auto. M’n expansievatje heeft een drukknop met een ontluchtingsgaatje erin. Ik heb wel eens gehad dat via de radiateurdop het expansievatje bijna helemaal leeggetrokken werd. Het is heel wisselvallig. De ene dag gebeurt er niks of een vingerhoedje vol, de andere dag gooit ie er bijna alles weer uit!
25 april 2016 om 17:20 #18316912Okay dan heb je het “oude” koelsysteem. Denk toch dat je of een verkeerde radiateurdop hebt, radiateur verstopt, lucht in het koelsysteem of koppakking kapot.
25 april 2016 om 17:43 #18316913Welk soort radiateurdop zou ik dan wel moeten hebben? Heb je hier toevallig een fotootje van?
26 april 2016 om 06:54 #18316914Geen id. Ik maak gebruik van een gesloten koelsysteem.
26 april 2016 om 07:43 #18316915Maar alles op een rij:
Pomp werkt
Koelsysteem werkt, motor raakt niet aan de kook.
kachel wordt lauw (normaal bij monza/senator)
Slang wordt niet knetterhard
radiator is niet lek
geen witte walm uit de uitlaat (dan verbruikt ie KVS)
Koppakking waarschijnlijk goedMisschien een idee om er een koelsysteem van een injectie op te zetten? Die dop van van dat expansievaatje van een injectie rechts onder de motorkap blaast ook af. Voordeel hiervan is dat ie daar geen KVS er uit kan kwakken. Dit systeem werkt gewoon icm een radiateur van het oude systeem. Je kan in dat geval een massieve dop op je radiator schroeven zonder afblaas functie. Denk dat je dan al een heel eind komt. Kan eventueel wel foto’s voor je maken, is allemaal niet heel erg moeilijk. Beetje slangen op maat snijden en wat klemmen vast schroeven. Kind kan de was doen ;)
26 april 2016 om 13:36 #18316916Peter, als je er een paar foto’s van zou willen maken ben ik al een heel eindje geholpen :wors
1 mei 2016 om 22:02 #18316917Pak een andere radiateur en dop,daar zit jou fout.
En der komt normaal geen plas onder de auto te staan normaal als de zaak teveel druk opbouwt dan word het water naar het reservoir geperst (warm materiaal inclusief water zetten uit en het water wat niet meer in de motor past word dan via een slang naar het reservoir geleid en als de zaak afkoelt en krimt word dit weer terug in de motor gezogen)
Als jou dop lekt dan krijg je deze ellende..
https://www.youtube.com/watch?v=w8nFR0cDVw0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Die fles daar bij de radiateur is precies zoiets als de motor warm werd dan ging der ongeveer 0,5L-0,75L water uit de radiateur en vulde de fles bijna helemaal als ik daag derop langs de motor liep was de fles weer half vol.
Jij hebt de verkeerde dop of een kapotte dop.
2 mei 2016 om 17:24 #18316918Dus een dop zonder drukventiel zou dan de oplossing zijn?
9 mei 2016 om 11:16 #18316919Jij moet een dop gewoon een goede dop hebben van een Monza Senator die je radiateur afdicht bovenop en ook binnenin de zaak afsluit en zodoende pas als de druk op de zaak komt plus minus 1 bar dan pas het water naar je koelreservoir leid…
30 mei 2016 om 13:44 #18316920Heren, het probleem is opgelost :D , Het betrof toch de radiateurdop. Heb bij het MM-Opeltreffen een geschikte dop gevonden en de lekkage is voorbij!
5 juni 2016 om 10:08 #18316921Stik, helemaal vergeten die foto’s van het injectiekoelsysteem op te sturen. Aan de andere kant maar goed ook, anders had je het misschien niet zo snel opgelost :)
Mooi dat het is gelukt!
Blaast ie nu af en toe nog af in het opvang potje? Of is het nu helemaal goed?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.