Koelvloeistof lekt langs ventiel radiateurdop

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Koelvloeistof lekt langs ventiel radiateurdop

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276270
    Paint
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 July 2015

      Hallo allemaal, mijn Monza lekt constant koelvloeistof langs het ventiel op de radiateurdop. Heb ik er een stuk mee gereden, zet m weg en kom ik de volgende morgen terug in de garage dan ligt er een hele plas onder. Er ligt nu een gereviseerde motor in, maar het probleem is nog niet opgelost. Welke oorzaken kan deze lekkage nog meer hebben? Ben een leek op motorisch gebied, dus vandaar! :hmmz

      #18316898
      Bavel
      Deelnemer
        Lid sinds:
        2 November 2008

        misschien is het de radiateurdop die problemen geeft
        deze doppen zijn gemaakt om bij een teveel aan druk open te gaan
        dus het zou zomaar kunnen dat bij jou dop de veer lam is of gebroken

        #18316899
        Graad
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 November 2015

          Ik Vermoed ook de dop! :thumb

          #18316900
          Paint
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 July 2015

            Nee, dat is het niet. Bij de eerste dop was het rubber kapot. Hierna een nieuwe erop gedaan. Het probleem was nog niet weg. Toen weer een nieuwe voor de zekerheid en nog steeds hetzelfde probleem.

            #18316901
            Graad
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 November 2015

              Nie goed ontlucht dan? Dat er teveel druk opkomt op t systeem,en dat er een scheurtje inzit?aan de zijkant?

              #18316902
              peter777
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 January 2011

                Ontluchting. Op je thermostaathuis zit een imbus bout, deze loshalen en de motor warm laten draaien. Wat ik meestal doe is er een trechter in doen en dan rustig gasgeven middels de gaskabel hevel. Dus rustig meer toeren laten draaien, en dan weer stationair. Tijdens gasgeven (bij geopende thermostaat) zul je de koelvloeistof in de trechter zien stijgen. als het goed is komt er ook een lading lucht uit. Indien er niks uit komt, iedere keer een scheutje KVS in het trechtertje doen. Zodra het niveau bij steeds warmere motor hoger komt te liggen en niet meer borrelt is de boel goed ontlucht.

                Bij een injectie met drukvat (die met de schroefdop op KVS potje) is het een kwestie van die dop er afdraaien en tijdje laten draaien. Is het hoogste punt dus daar zal ook alle lucht naar toe willen.

                #18316903
                Paint
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 July 2015

                  Peter, ik heb jouw advies opgevolgd, maar geen lucht te bekennen. Ik ga er dan maar vanuit dat ontluchting in orde is. Er is vorige maand een andere motor in gegaan en bij montage is dit ook al meegenomen door m’n garage. zijn er nog andere oorzaken te bedenken? Hebben ze misschien iets over het hoofd gezien? :hmmz

                  #18316904
                  peter777
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 January 2011

                    nou, wat ook kan is dat de schoep van je waterpomp niet meer goed op de as zit. Bij aftermarket pompen zit er een plastic exemplaar op en deze willen nog wel eens losraken. Met als gevolg dat je een hele grote gietijzeren waterkoker hebt. Maar, als de vloeistof tijdens je ontluchten wel omhoog komt met gasgeven dan is er wel circulatie en kan je die mogelijke oorzaak afstrepen.

                    Thermostaat gaat wel open, anders gaat de dop niet afblazen.

                    Als de bovenste radiatorslang echt knetterhard word (fietsband effect) dan is de kans groot dat er compressie van je verbrandingskamers in het koelsysteem komt. Met andere woorden, lekke koppakking.

                    Is het blok voor montage ook uit elkaar gehaald? Dus kop gevlakt, onderblok kromming opgemeten enzovoorts?

                    Heb dezelfde verschijnselen bij een C30NE injectieblok gehad. Hoe lang ik de boel aan het ontluchten was, het systeem bleef lucht naar binnen trekken. Uiteindelijk kop gevlakt, nieuwe pakking en het was weer klaar.

                    Temperatuurmeter blijft wel netjes in het midden?

                    Er zijn tooltjes om CO te sniffen in je koelvloeistof, beetje garage heeft wel zo’n mogelijkheid. Dan meet men of er ook verbrandingsgassen in je koelsysteem voor komt, en als dat het geval is weet je genoeg.

                    #18316905
                    Paint
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 July 2015

                      Peter, vloeistof komt omhoog bij ontluchten/gas geven. Radiatorslang is zacht. De ‘nieuwe’ motor (ook 30E) is een gereviseerd blok, de vorige had een lekke koppakking en was aan revisie toe. Compressietest was goed. Temperatuur blijft mooi in het midden.

                      #18316906
                      kywieman
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 February 2009

                        Wil je eens een foto plaatsen van de radiateur dop. Senator/monza hebeen twee verschillende soorten koelsystemen. In beide gevallen is het onmogelijk dat er koelvloeistof uit het systeem loopt, of er moet iets mis zijn, denk aan zoals al eerder gezegt niet ontlucht of kop krom.

                        Komt het water uit de radiateur dop of uit het explantievaatje?

                        #18316907
                        peter777
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          21 January 2011

                          Hmm, als de slang zacht is dan zou je haast denken dat de bajonet sluiting van de dop zijn werk niet goed doet. Dus dan komt het systeem niet op druk, en dat is ook niet zoals het zou moeten zijn.

                          #18316908
                          Paint
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 July 2015

                            https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHP5119BRNlrszb-AOIBygz9pE-FUBTmAFlw2IlGTeYjnFkv5Y” onclick=”window.open(this.href);return false; https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSjAta7LUpFR5lW-2XxqmkYZJWhbAaL4fMx3JEGqZ26vtucvmB6″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                            Kywieman, aangezien ik geen smart Phone bezit, heb ik 2 foto’s van internet gehaald. Het is een combinatie van de 2. Mijn dop heeft de vorm van de eerste en waar de blauwe dop bij de tweede foto zit, zit er bij mij een zwarte.
                            KVS komt bij uit het zwarte ventiel op de dop.

                            #18316909
                            kywieman
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              20 February 2009

                              Denk dat je toch de radiateur dop hebt. Heb je wel een expansievaatje waar het teveel aan water heen kan? Deze zit origineel tussen de accu en linker voorpootdome.

                              Het idee hiervan is als de radiateur dop open gaat het te veel aan koelvloeistof naar het expansievaatje te transporteren. En niet het uit de radiateur dop te laten spuiten.

                              Heb je op het explantievaatje een draai of een druk knop?

                              #18316910
                              kywieman
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 February 2009

                                Wordt de kachel ook warm als de motor op temperatuur is?

                                #18316911
                                Paint
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 July 2015

                                  Kywieman, kachel wordt wel warm, maar niet zo heet als in een moderne auto. M’n expansievatje heeft een drukknop met een ontluchtingsgaatje erin. Ik heb wel eens gehad dat via de radiateurdop het expansievatje bijna helemaal leeggetrokken werd. Het is heel wisselvallig. De ene dag gebeurt er niks of een vingerhoedje vol, de andere dag gooit ie er bijna alles weer uit!

                                  #18316912
                                  kywieman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    20 February 2009

                                    Okay dan heb je het “oude” koelsysteem. Denk toch dat je of een verkeerde radiateurdop hebt, radiateur verstopt, lucht in het koelsysteem of koppakking kapot.

                                    #18316913
                                    Paint
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 July 2015

                                      Welk soort radiateurdop zou ik dan wel moeten hebben? Heb je hier toevallig een fotootje van?

                                      #18316914
                                      kywieman
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        20 February 2009

                                        Geen id. Ik maak gebruik van een gesloten koelsysteem.

                                        #18316915
                                        peter777
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          21 January 2011

                                          Maar alles op een rij:

                                          Pomp werkt
                                          Koelsysteem werkt, motor raakt niet aan de kook.
                                          kachel wordt lauw (normaal bij monza/senator)
                                          Slang wordt niet knetterhard
                                          radiator is niet lek
                                          geen witte walm uit de uitlaat (dan verbruikt ie KVS)
                                          Koppakking waarschijnlijk goed

                                          Misschien een idee om er een koelsysteem van een injectie op te zetten? Die dop van van dat expansievaatje van een injectie rechts onder de motorkap blaast ook af. Voordeel hiervan is dat ie daar geen KVS er uit kan kwakken. Dit systeem werkt gewoon icm een radiateur van het oude systeem. Je kan in dat geval een massieve dop op je radiator schroeven zonder afblaas functie. Denk dat je dan al een heel eind komt. Kan eventueel wel foto’s voor je maken, is allemaal niet heel erg moeilijk. Beetje slangen op maat snijden en wat klemmen vast schroeven. Kind kan de was doen ;)

                                          #18316916
                                          Paint
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 July 2015

                                            Peter, als je er een paar foto’s van zou willen maken ben ik al een heel eindje geholpen :wors

                                            #18316917
                                            GSE
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 August 2006

                                              Pak een andere radiateur en dop,daar zit jou fout.

                                              En der komt normaal geen plas onder de auto te staan normaal als de zaak teveel druk opbouwt dan word het water naar het reservoir geperst (warm materiaal inclusief water zetten uit en het water wat niet meer in de motor past word dan via een slang naar het reservoir geleid en als de zaak afkoelt en krimt word dit weer terug in de motor gezogen)

                                              Als jou dop lekt dan krijg je deze ellende..

                                              https://www.youtube.com/watch?v=w8nFR0cDVw0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                              Die fles daar bij de radiateur is precies zoiets als de motor warm werd dan ging der ongeveer 0,5L-0,75L water uit de radiateur en vulde de fles bijna helemaal als ik daag derop langs de motor liep was de fles weer half vol.

                                              Jij hebt de verkeerde dop of een kapotte dop.

                                              #18316918
                                              Paint
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 July 2015

                                                Dus een dop zonder drukventiel zou dan de oplossing zijn?

                                                #18316919
                                                GSE
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 August 2006

                                                  Jij moet een dop gewoon een goede dop hebben van een Monza Senator die je radiateur afdicht bovenop en ook binnenin de zaak afsluit en zodoende pas als de druk op de zaak komt plus minus 1 bar dan pas het water naar je koelreservoir leid…

                                                  #18316920
                                                  Paint
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 July 2015

                                                    Heren, het probleem is opgelost :D , Het betrof toch de radiateurdop. Heb bij het MM-Opeltreffen een geschikte dop gevonden en de lekkage is voorbij!

                                                    #18316921
                                                    peter777
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      21 January 2011

                                                      Stik, helemaal vergeten die foto’s van het injectiekoelsysteem op te sturen. Aan de andere kant maar goed ook, anders had je het misschien niet zo snel opgelost :)

                                                      Mooi dat het is gelukt!

                                                      Blaast ie nu af en toe nog af in het opvang potje? Of is het nu helemaal goed?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.