Koelvloeistof lekkage.

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelvloeistof lekkage.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342296
    Corsa1999
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 May 2015

      Beste Corsa experts,

      Sinds een tijdje lekt mijn Corsa koelvloeistof, eerst best veel, nu wat minder. Ben ermee naar een garage geweest en kreeg te horen dat de radiateur “gaar” zou zijn. Eerst zag ik koelvloeistof onder de auto liggen. Ik draai nu wanneer ik de auto stil zet de dop van het expansievaatje los. Geen druppel meer. Sinds een paar dagen liep na een kilometer of vijf de temperatuur op tot tegen de 100 graden Celsius. Na een tijdje zakte de temperatuur vanzelf weer. Wanneer ik de verwarming aanzette zakte de temperatuur vrijwel meteen. Vandaag echter niet. De fan kwam niet in. Er kwam ook geen warme lucht uit de roosters. Zojuist onderweg gestopt en een liter koelvloeistof bijgevuld. Toen ik stopte hoorde ik de koelvloeistof “pruttelen”. De rest van de rit bleef de temperatuurmeter netjes rond de 90 graden hangen. Er werd ook meteen weer warme lucht naar binnen geblazen. Sinds de Kerst heb ik ongeveer 3 liter koelvloeistof bijgevuld.

      Ik wil volgende maand de radiateur laten vervangen. Is dat veel werk? Kan ik dat eventueel zelf? Enig idee hoeveel ik daarvoor kwijt ben? Is het dringend nodig of kan ik, wanneer ik de temperatuur in de gaten houd wachten tot volgende maand? Ik rij hoofdzakelijk korte stukjes van ongeveer 12 kilometer.

      Als ik toch van plan ben om de radiateur te (laten) vervangen, is het dan een probleem om i.p.v. koelvloeistof water bij te vullen?

      Bedankt voor jullie reacties!

      Hans

      #18342298
      Corsaliefhebber
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 February 2012

        Ik denk dat je koppakking eruit ligt, denk dat je met een snuffelaar dit ook wel te zien krijgt,
        druk op je expansivat moet ook ergens vandaan komen,

        Daarbij waarom bijvullen met water??
        Als het niks mag kosten: Een liter koelvloeistof kost 2 euro bij de action,

        #18342303
        Corsa1999
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 May 2015

          @Corsaliefhebber

          Het maakt niet uit om er kvs in te kieperen. Inmiddels ben ik er ook achter dat water bijvullen geen optie is. Water smeert niet, kvs wél, dat is me nu wel duidelijk. Die vraag kwam ook niet in me op om kosten te besparen maar omdat ik ergens op dit forum las dat een wegenwachter vier liter water bijvulde bij iemand met een koelvloeistof lekkage. Ben zonet naar een garage geweest. Hoeft niet per sé de koppakking te zijn. Hij raadde me aan om het systeem eens goed af te vullen met koelvloeistof en eens te kijken of er ergens kvs lekt. Ik heb vorig jaar een onderdeel laten vervangen mbt het koelsysteem. Ik weet de naam van het dingetje niet meer. Een of ander hard plastic klepje. De liter (oranje) koelvloeistof die ik gisteren heb bijgevuld is alweer weg uit het expansietankje. De garage ligt hier een kilometer of drie vandaan. Heb geen probleem met rijden, het ding rijdt gewoon. Ik heb effe het olienivo gecheckt en blijft gewoon hetzelfde. Ik zie wel wat rook uit de uitlaat komen maar het is best fris buiten, en met een koude motor lijkt me dat vrij normaal, toch? Onder de olievuldop zie ik wel een beetje sludge maar niet noemenswaardig. Ik heb begrepen dat dat ook kan ontstaan door het rijden van kleine stukjes. Moet straks richting Roermond, kom ik ook langs de Action. De garage raadde me aan eerst het koelsysteem geheel te vullen en eens aan te kijken wat er gebeurd. Maar ik vermoed, nu ik eraan zit te denken, dat het koelsysteem na het vervangen van dat hard plastic klepje niet is ontlucht. Kan het niet zijn dat er lucht in mijn systeem zit? Zo ja, hoe krijg ik die lucht eruit? Ik moet bekennen dat ik daar nog niet op gezocht heb…

          Vorige zomer vervangen (kvs spoot hier uit)
          Vorige zomer vervangen (kvs spoot hier uit)
          Motor
          Motor
          Sludge
          Sludge
          Sludge onder olievuldop
          Sludge onder olievuldop
          Expansietankje
          Expansietankje
          Beetje nat
          Beetje nat
          Dop expansievat
          Dop expansievat
          Zou het jammer vinden wanneer ik mijn leuke Corsaatje weg zou moeten doen i.v.m. hoge kosten
          Zou het jammer vinden wanneer ik mijn leuke Corsaatje weg zou moeten doen i.v.m. hoge kosten

          #18342305
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Je zou voor de zekerheid eens kunnen laten controleren met een uitlaat gasmeter of de koppakking door is.

            Zo te lezen heb je wel gereden met knap laag koelvloeistof nivo, daar kan je motortje niet goed tegen.

            Maar het kan allemaal prima mee vallen.

            Radiateur vervangen is bij modellen zonder airco een relatief simpele klus.

            Bij kodellen met airco zit de condensor aan de radiateur vast.
            Dat brengt wat meer werk met zich mee.

            #18342310
            Corsa1999
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 May 2015

              Dankuwel voor Uw reaktie. Voel me alweer een beetje geruster ?

              In de garage waar ik vanmorgen was heb ik trouwens gevraagd of hij kon meten of de koppakking kapot was met een “snuffelaar”. Die man raadde me aan om eerst het koelsysteem af te vullen met koelvloeistof. Ik ben een leek dus heb dat zomaar aangenomen. Ik kom al geruime tijd voor alle onderhoud in die garage dus vertrouwde erop dat ik dat eerst maar eens moest gaan doen.

              Er kwam overigens geen witte pluim uit de uitlaat, wél wat condensdruppels.

              Het betreft een Corsa met airco (die het volgens mij niet doet trouwens), dus een beetje meer werk om eventueel de radiateur te laten vervangen…

              #18342313
              PascalDutch
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 March 2017

                Heb er verder niet heel veel verstand van hoor, maar die sludge lijkt mij wel wat aan de hoge kant.

                #18342328
                Corsa1999
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 May 2015

                  Zag koelvloeistof onder de auto liggen dus het lekt ergens. Nu proberen te achterhalen waar precies…

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.