koelvloeistof

Forumindex Forums Modellen Insignia koelvloeistof

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277842
    netebuk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 January 2005

      hallo
      sinds een een jaar of 3 krijg ik de melding koelvloeistof laag.
      Ik had dan eens gebeld naar de dealer en die zei dat ik een beetje water erbij mocht gieten.
      Het koelvloeistof is bij mij weten nog nooit vervangen geweest.
      Ik onder vind nu dat ik meer en meer water moet bij doen.
      Kan het zijn dat er te veel water zit in het reservoir en dat dit dan vlugger verdampt dan koelvloeistof?

      #18325716
      Opeloco
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 February 2011

        Anders moet je je afdekplaat van de motor eens verwijderen en achter het blok kijken of er water op de inlaatcollector staat, heb daar zelf een lekje gehad en blijkt een “bekend” probleem te zijn.

        #18325717
        sig63
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 August 2006

          mijn Insignia heeft dit ook, vanaf het begin. Men (= 2 verschillende garages) heeft nooit een lek gevonden en dus vulde ik braaf 2 x per jaar aan (wel met LL-koelvloeistof, niet met water). Recent ging het dan precies ook plots sneller.
          Vorige maand is de waterpomp vervangen (samen met de distributieriem) en dus hoop ik nu dat het terug beter zou gaan. Afwachten dus of die vervelende melding terug opduikt.

          Vullen met water zou ik echter niet doen, tenzij tijdelijk in geval van nood. Anderzijds, normaal gezien checkt de garage jaarlijks de vriestemperatuur

          #18325718
          netebuk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 January 2005

            @sig63 wrote:

            mijn Insignia heeft dit ook, vanaf het begin. Men (= 2 verschillende garages) heeft nooit een lek gevonden en dus vulde ik braaf 2 x per jaar aan (wel met LL-koelvloeistof, niet met water). Recent ging het dan precies ook plots sneller.
            Vorige maand is de waterpomp vervangen (samen met de distributieriem) en dus hoop ik nu dat het terug beter zou gaan. Afwachten dus of die vervelende melding terug opduikt.

            Vullen met water zou ik echter niet doen, tenzij tijdelijk in geval van nood. Anderzijds, normaal gezien checkt de garage jaarlijks de vriestemperatuur

            Wss een kostelijk grapje?

            #18325719
            sig63
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 August 2006

              @netebuk wrote:

              Wss een kostelijk grapje?

              distributieriem + waterpomp = € 760 :hmmz

              #18338967
              bennyke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                31 May 2007

                Die riem laten vervangen is echt enorm duur…
                Heb het zelf gedaan! waterpomp, rollen, riemen en koelvloeistof voor 150 euro! en twee uurtjes werk…
                Met de rest van het geld ben ik gaan skiën :-)

                #18338981
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Met water bijvullen doe je hooguit uit pure nood. Hoe meer water hoe meer problemen. Er bestaat niet voor niks Evans waterless coolant, waarbij veel minder druk op het systeem komt, en daardoor alles veel langer mee gaat en minder snel gaat lekken. Water wordt in de heetste delen van de motor snel gasvormig, dat geeft ook de bekende druk. Gas neemt warmte slechter op, en zo worden deze hotspots nog heter en wordt de koeling steeds slechter. Daarnaast krijg je meer corrosie, en ook een corrosielaag geeft warmte slechter door.

                  Mijn dealer vertelde mij ook ooit precies dat, maar inmiddels weet ik gelukkig wel beter.

                  #18339205
                  netebuk
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 January 2005

                    ondertussen mijn riem laten vervangen en een nieuwe waterpomp laten steken, kostprijs 550 btw in.
                    Bij een officiele dealer

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.