Koelvloeisof verdwijnt

Forumindex Forums Modellen Corsa Koelvloeisof verdwijnt

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256990
    CorsaB5D97
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 February 2013

      Mijn Corsa van 1997 met 1.4 motor (X14SZ – 60 pk) verliest koelvloeistof. Gemiddeld moet ik elke week de vloeistof op peil brengen (+/- 250 km per week). In totaal heb ik nu zo’n 2-3 liter bijgevuld. De koelvloeistof blijft helder van kleur. Bij de garage is het koelsysteem gedurende 1 uur onder druk gezet zonder zichtbare lekkages. Onder de vuldop van de motor is wel sludgevorming zichtbaar, maar dit kan volgens mij ook veroorzaakt worden door de relatief korte ritten.

      Wat kan de oorzaak van het koelvloeistofverlies zijn?
      Hoe kan je de oorzaak opsporen?

      In het koelsysteem zit roze koelvloeistof. Mag je dat ook bijvullen met blauwe koelvloeistof (heb ik nog staan)?

      #18125962
      CORSA BB
        Lid sinds:
        13 November 2012

        roze en blauw niet mengen..
        is anders..

        zit er water bij je olie..
        -een aansteker onder je pijlstok houden,knetteren.
        komt er water uit je uitlaaat..
        walmt ie witte rook..
        dop ff schoonmaken er na een rit controleren..
        om mee te beginnen.

        bb
        king:

        #18125963
        ReneH145
          Lid sinds:
          9 July 2012

          Ik had hier met mijn astra 1.9cdti ook last van. In eerste instantie was er ook geen lek te vinden. Er werd ook gevreesd voor m’n koppakking of iets dergelijks daar er geen lekkage te zien was of druppels op de parkeer plaats e.d. Uiteindelijk bleek tocht m’n radiateur iets te lekken en wel precies achter de fan. De gelekte vloeistof droogt/verdampt daar direct weer.Na demontage was dit pas goed te zien.
          Na vervanging gelukkig niet meer bij hoeven vullen.

          Succes rene

          #18125964
          CORSA BB
            Lid sinds:
            13 November 2012

            maar… meneer heeft al een lektest gedaan.

            bb
            king:

            #18125965
            ReneH145
              Lid sinds:
              9 July 2012

              quote:maar… meneer heeft al een lektest gedaan.

              Had ik ook maar was desondanks niets te zien, daarom allemaal doem senario’s over lekke koppakkingen en lekkende waterpompen. Er zijn diverse testen en ondezoeken gedaan. Na verloop van tijd is het lek groter geworden en toen werd het pas duidelijk. Weet niet hoe het bij de corsa zit maar in mijn geval zit de radiateur redelijk ingepakt tussen airco, intercooler en ventilatoren dus lastig visueel te controleren. Moest eerst een en ander gedemonteerd worden voordat het zichtbaar was.

              #18125966
              richardschaeks
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 October 2008

                kartonnen plaat onder je auto leggen s’nachts! volgende ochtend kijken of er niet ergens druppels liggen…. moet het wel droog blijven die nacht :agent
                auto 30 min stationair laten draaien met die kartonnen plaat eronder, als je bij beide geen koelvloeistof ziet liggen zou ik serieus overwegen om te gaan denken aan de koppakking…, draai je bougies eruit, kijk eens of 1 bougies duidelijk lichter van kleur is dan de res!, ff een vlammetje aan je pijlstok houden en luisteren of die knetter

                #18125967
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Blehh, gelijk weer van die Doemdenkers die gelijk over een verrotte koppakking beginnen…

                  Waterpomp lek, is een kwaal, maar lastig te vinden!!

                  Willem

                  #18125968
                  CorsaB5D97
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 February 2013

                    Nog wat extra informatie over deze Corsa:
                    – auto vanaf nieuw in bezit;
                    – kilometerstand +/- 275.000 km;
                    – distributieriem (en waterpomp) zijn +/- 500 kilometer geleden vervangen;
                    – voor vervanging distributieriem (en waterpomp) nooit problemen met koelvloeistof.

                    Enige problemen (meer dan 5 jaar geleden) vanaf nieuw:
                    – radiateur vervangen;
                    – temperatuursensor vervangen.

                    Nog even over het mengen van de roze en blauwe koelvloeistof. Hierover krijg ik tegenstrijdige berichten. Is dit alleen af te raden bij nieuwe(re) auto’s of altijd?

                    #18125969
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Mogenlijk: Waterpomp lekt op dichting, montagefout.. Ring net verschoven met montage oid.

                      Is mij ook wel overkomen hoor…

                      Willem

                      #18125970
                      ronmarechal
                        Lid sinds:
                        15 April 2013

                        Controleer ook eens of je vloerbekleding nat is ( meestal bijrijders kant ), miss lekt je kachelradiateur of de aansluitingen ervan.
                        Had dit probleem ook bij een andere auto, was ook moeilijk te achterhalen.

                        Suc6

                        #18125971
                        No Name
                          Lid sinds:
                          8 September 2010

                          Ik lees even mee. Heb zelf een astra H (Z16XEP) en hier verdwijnt ineens ook de koelvloeistof.. Kachel wordt snel warm, geen witte rook, geen sporen van lekkage, niets bij de olie te zien (zowel onder de dop als de peilstok), geen zoete geur uit de roosters, binnen niet nat, waar moet je nog meer kijken..

                          Gister na een kort ritje bij de garage geweest en het enige wat opviel was dat na dat korte ritje er iets meer dan gemiddelde dampen uit het reservoir kwam.. Wordt vanavond even gemeten.. Er staat ook gewoon druk op het reservoir, niet meer en niet minder dan normaal..

                          Hoop niet op de koppakking maar heb zomaar het idee dat het wel die kant op gaat..

                          Edit:
                          Het loopt er wel vrij hard uit. 3 dagen en een kleine 200 km verder was het reservoir leeg. Nu weer gevuld en ik ga hem in de gaten houden.. Nog steeds verder geen problemen..

                          #18125972
                          combo c tour
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 July 2005

                            inderdaad wat wim-v6 zegt.
                            de waterpomp kan zo lekken dat je het niet ziet.
                            heb dit bij mijn corsa ook gehad.
                            na vervangen van de distributie riem , waterpomp , thermostaat en spanrollen is het probleem verholpen.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.