Koelprobleem

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Koelprobleem

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260613
    ckadett16v
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 August 2005

      Hallo,

      Ik heb een probleem met de koeling van mijn kadett c met de c20xe.
      Motor ligt er nu een jaar of 9 in en er nooit echt problemen mee gehad,
      maar nu komt het.

      Ik heb er toen een 2ltr radiateur ingezet, dus zonder expansievat e.d., een
      tropen thermosstaat en een spal ventilator met sensor in de bovenste buis.
      Als ik nu ga rijden spuit hij maar zo (niet altijd) een liter of anderhalf door het
      tuitje naar buiten en dan loopt mijn temperatuur ook op, niet naar het rode maar
      naar 3kwart ongeveer en normaal staat hij op een kwart.

      Heb hem gisteren nog een uur ofzo stationair laten draaien met en zonder dop,
      en zonder dop zie je wel dat er circulatie is, temperatuur loopt op tot 87gr fan
      gaat aan en bij 82gr weer uit dus niks aan de hand denk je dan. Met de dop
      erop stationair ook geen problemen fan gaat aan en uit. Slangen staan ook niet
      echt onder druk, ook niet als je gas geeft.

      Maar ga je nu rijden, kan het maar zo zijn dat hij er weer een liter ofzo uitspuit,
      nu heb ik laatst de distr. riem vervangen en ik kon geen pomp krijgen met metalen
      schoepen, dus is er een kunstof in gekomen. En ik heb een vermoeden dat het
      toen een beetje is gaan spelen. Kan het zijn dat de schoepen met meer belasting/
      toeren toch roet in het eten gooien of mss dan stil gaan staan. Omdat hij het stationair
      niet doet.

      Weet iemand wat dit kan zijn, of heeft het eens meegemaakt. Ik weet dus niet zeker
      of het aan de pomp ligt, maar het is wel ongeveer om dezelfde tijd begonnen.

      Alvast bedankt.

      #18173351
      bettus accu
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 March 2009

        waterpomp die te weinig opbrengst heeft?

        lijkt me sterk dat het aan de koppakking, thermostaat of ventilator ligt. dit werkt immers goed naar behoren.

        #18173352
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Het rare is dat het dus ineens ontstaan is, wat ik er uit op maak in elk geval.

          Wat misschien niet optimaal is, is het ontbreken van een expansievat. Eigenlijk moet er hoog in het hele koelsysteem een hoeveelheid lucht aanwezig zijn om de druk goed op te kunnen vangen. (want zoals je wel weet, vloeistof veert niet, lucht wel) Vroeger was dat in de radiateur, waar ook de dop in zat om te vullen. Die radiateurs vormden altijd het hoogste punt in het koelsysteem en waren naast radiateur tevens expansievat.

          Het systeem moet op druk komen omdat dat het kookpunt van de vloeistof verhoogt. Net als thuis in de CV, als die druk er niet is en dus gewoon atmosferisch is dan gaat het water doodgewoon bij 100 graden koken. In de CV kan het water zo lekker snel opgewarmd worden door de systeem druk van tussen de 1 en 2 bar. Daardoor kookt het water pas bij ongeveer 120 graden.
          http://nl.wikipedia.org/wiki/Kookpunt” onclick=”window.open(this.href);return false;

          Zou het systeem niet op druk komen, dan gaat het dus koken bij 100 graden, met alle gevolgen van dien. Die 100 graden hoeft het water niet in het hele systeem te bereiken, dus zelfs als jouw meter op het dashboard 85 graden aanwijst, dan is dat enkel op het punt waar hij dat meet, en de gemiddelde temperatuur van het water. Dan nog kan het in je blok plaatselijk aan de kook slaan, en dan krijg je dus door de expansie van de lucht die daarbij ontstaat dat de boel overkookt.

          Het wordt allemaal ineens begrijpelijk als je mensen uit legt dat het daarom zo gevaarlijk is om de dop van je koelsysteem open te draaien met een nog warme motor. De druk die dan weg valt kan het water in een klap aan de kook brengen en zal er voor zorgen dat het er explosief uit komt spuiten.

          Het stukje in jouw verhaal over slangen staan NIET onder druk baart me dus juist eerder zorgen. Kijk, bij een lekke koppakking praat je over gevaarlijk hoge druk, zo hoog dat de slangen echt knijterhard aan voelen en er soms zelfs af knallen of barsten. Ze moeten alleen wel enigszins hard aan gaan voelen, ongeveer zoals een ietwat zachte fietsband.

          Ik zou dus eerst maar eens kijken of het systeem wel goed genoeg afsluit, want jouw probleem kan zo iets simpels zijn als een rubber O-ring in de dop die niet goed afsluit.

          Wat die kunststof schoepen betreft, die zouden gewoon prima moeten werken, tenzij je een slecht exemplaar hebt getroffen, ze zijn op de lange termijn ook wel wat gevoeliger, maar ALLE nieuwe auto’s rijden er ook mee.

          Overigens is het gebleken dat een rode/roze G12 koelvloeistof in een XE helemaal niet zo’n slecht idee is, want de smerende eigenschappen er van zijn vele malen beter dan de blauwe/groene G11. Zeker in jouw geval, want G12 is ook veel milder voor kunststoffen. Wel eerst alles er uit dan, spoelen en zo droog mogelijk voor het er in te doen. En NOOIT mengen. Je mag wel weer de gele alles mengbare van de pomp er bij gooien, maar de G11 en G12 (glycol vs. alkalisch) vreten mekaar dusdanig op dat de corrosiebescherming naar de knoppen gaat.

          Een koelsysteem moet dus een hoeveelheid lucht bevatten op een dusdanig hoog punt dat het niet rond gepompt zal worden, want dat wil je uiteraard niet hebben. Daarom zijn modernere auto’s voorzien van een expansievat, omdat het dan veel eenvoudiger is om die lucht ook daar te houden. Is er te weinig lucht dan zal de vloeistof ook er uit spuiten op bepaalde momenten, simpelweg omdat het niet comprimeerbaar is. Dus jouw probleem is of dat, of gebrek aan druk.

          #18173353
          ckadett16v
          Deelnemer
            Lid sinds:
            15 August 2005

            Ik zal nog even goed naar de de dop enzo kijken, zit trouwens al roze koelvloeistof in.
            De temperatuur heb ik overigens gemeten in de radiateur met een losse meter, en de
            slangen zijn wel hard genoeg, maar ik bedoelde niet zo hard dat de koppakking erdoor
            is. Net als je zegt de slangen moeten wel enigszins hard zijn, en misschien is een expansie
            vat nog helemaal niet zo’n slecht idee.

            #18173354
            ckadett16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 August 2005

              Zo als het nu lijkt is het probleem opgelost, ik had al een andere dop geprobeerd. Maar
              dat was nog niet goed, nu heb ik nog een andere dop opgezocht en heb ik er een expansie
              tank bij gemaakt en nu heb ik het probleem nog niet weer gehad. De doppen zullen wel net
              zo oud zijn als de auto haha.

              #18173355
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Heel mooi, en hoe veel lucht heb je nu? Het moet natuurlijk ook weer niet zo zijn veel dat de druk weer te laag is. Neem aan dat je gewoon een bestaand tankje hebt gepakt en daar de cold/hot grenzen van aanhoudt?

                Laat eens een paar :kewlpics zien!

                #18173356
                2000
                Moderator
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Een simpele dop, hoe makkelijk kan het (achteraf gezien) zijn. Koel problemen herken ik zowiezo niet, de mijne koelt eerder te goed dan te slecht. Als de c20xe er weer in komt toch maar is een andere thermostaat er in zetten.

                  #18173357
                  ckadett16v
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 August 2005

                    @2000 wrote:

                    Een simpele dop, hoe makkelijk kan het (achteraf gezien) zijn. Koel problemen herken ik zowiezo niet, de mijne koelt eerder te goed dan te slecht. Als de c20xe er weer in komt toch maar is een andere thermostaat er in zetten.

                    Ik had ook nooit het probleem dat hij te warm werd, ik werd op een dwaalspoor gezet omdat ik nog een dop
                    van mn andere kadett gepakt heb en dat die achteraf ook niet goed was. Gelukkig valt het allemaal weer mee.
                    Heb hem gister even goed geprobeerd en de koelvloeistof is er allemaal ingebleven. Dus zal nu wel weer goed
                    gaan.

                    #18173358
                    bettus accu
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      14 March 2009

                      een expansievat :thumb heb ik er bij mij ook in gemaakt. ik denk toch dat het een must is voor motoren waar zo nu en dan veel van gevraagt word. :thumb

                      en toch is het raar. de ene heeft zonder expansie vat geen problemen, de ander weer wel(ook met sterke dop)

                      in ieder geval; mooi dat het is opgelost.

                      #18173359
                      Maartuh
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 August 2004

                        hoe heb je het expansievaatje nu aangesloten zitten?

                        #18173360
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Ben ook enorm benieuwd naar meer details, plaatjes en hoe hoog hij zit en hoe hij aangesloten zit en zo! :kewlpics :kewlpics :kewlpics

                          #18173361
                          ckadett16v
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 August 2005

                            Kan er wel foto’s van maken, maar heb te vroeg gejuicht ben ik bang. Gisteravond nog even in DL gereden en de temp
                            liep weer op, even kijken en heeft er weer water uitgegooid maar nu in het vatje.
                            Ben bang dat het toch de koppakking is, borrelt in het vatje met gas geven en de slangen zijn nu goed hard.
                            Ga van de week even met een tester kijken of er ook co in het koelvloeistof zit, dan weet ik wat meer.

                            Mocht het de pakking zijn dan kan ik het beste een monteren van een let toch, die heeft van die verstevigingsbruggen.
                            Hoor ook wel eens van een stalen z20let pakking past dit ook 1op1 of moet er wat aan de pakking uitgeboord worden.
                            Van welk merk kan ik de pakkingen het beste nemen, die dus aan de originele kwaliteit voldoen.

                            Heeft iemand een goed adres die het voor een nette prijs kan leveren, een van mijn klepstoters maakt ook lawaai
                            als hij koud is wou deze dus ook mee vervangen. Heb de boel nu toch los, en ik wil graag het buisje achter in de kop
                            haaks hebben kan je die ook in het haaks krijgen of moet er draad getapt worden en knie monteren.

                            Alvast bedankt.

                            #18173362
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Z20LET pakking nemen, hoef je enkel op de uiteinden de rivets uit te boren, 4 stuks. Verder heeft deze juist de perfecte maat gaatjes voor koelvloeistof, zodat de doorstroom langs alle cylinders goed wordt bevorderd.

                              Klepstoters van XEV pakken van INA, die kan je voor ongeveer 130-140 euro de set kopen en zijn lichter van gewicht door de kleinere olie kamer. Niet dat die nooit stuk gaan, maar ze zijn wel degelijk beter.

                              #18173363
                              ckadett16v
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                15 August 2005

                                Koppakking is wel lek, heb de kop gedemonteerd. Onderdelen zijn besteld, als
                                ze binnen zijn dan monteren kunnen we er nog even van genieten voor hij op
                                stalling gaat haha.

                                #18173364
                                ckadett16v
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  15 August 2005

                                  Hij is weer klaar :jerry :jerry :jerry .
                                  Alles direct maar aangepakt, alles goed schoongemaakt
                                  kleppen opnieuw ingeslepen, nieuwe klepsteel rubbers,
                                  nieuwe stoters. Stalen z20let pakking, loopt weer als
                                  een naaimachientje haha.

                                  #18173365
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Mooi werk! Had je nog wat aan de tips?

                                    #18173366
                                    ckadett16v
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      15 August 2005

                                      Jazeker, heb die stalen pakking genomen van de z20let past perfect.

                                      #18173367
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        En stotertjes? Die Kolbenschmidt of INA genomen?

                                        #18173368
                                        ckadett16v
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          15 August 2005

                                          @Vinci wrote:

                                          En stotertjes? Die Kolbenschmidt of INA genomen?

                                          Zijn die lichtgewichtstoters geworden, hij had die anderen niet op voorraad en
                                          kon ze voor dezelfde prijs krijgen.

                                          #18173369
                                          Vinci
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            3 August 2009

                                            En versterkte veren ook?

                                            #18173370
                                            ckadett16v
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              15 August 2005

                                              Nee dat niet, ga toch niet direct voor zwaardere nokkenassen. Zal dan
                                              eerder voor throttle bodies gaan.

                                              #18173371
                                              Vinci
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                3 August 2009

                                                Oh maar dat gaat ook wel samen hoor, maar is niet altijd noodzakelijk idd.

                                                #18173372
                                                ckadett16v
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  15 August 2005

                                                  @Vinci wrote:

                                                  Oh maar dat gaat ook wel samen hoor, maar is niet altijd noodzakelijk idd.

                                                  Jah dat klopt wel, maar de lichtere nokkenassen willen ook nog met deze veren. En het
                                                  is direct ook nog wel een bedrag voor als je het toch eerst niet gebruikt. En met de throttle
                                                  bodies heb krijg je denk ik toch het meeste/mooiste vermogen. En de looks natuurlijk haha.

                                                  #18173373
                                                  Vinci
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    3 August 2009

                                                    Ja, precies, alleen als je het ooit nog wil was het gelijk mogelijk geweest met de kop er af, maar idd kost ook weer duiten heh…

                                                    #18173374
                                                    ckadett16v
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      15 August 2005

                                                      En als je er direct niets meedoet is het ook weer jammer haha.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.