Forumindex › Forums › Modellen › Omega › koelcapaciteit radiateur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 mei 2009 om 05:13 #17209786
Kan iemand mij vertellen, of de radiateur van een V6 een grotere koelcapaciteit (bijv. een iets dikker koelblok) heeft dan de viercilinder motor?
En zo ja, kan ik die dan in mijn wagen (Z2.2XE) bouwen (afmetingen, aansluitingen voor slangen, sensors en koelfan)?
Gr.
Andrew
12 mei 2009 om 08:49 #17481998volgens mij heb je koel probleem? als dit zo is kun je beter een koelethermostaat kopen die eerder open gaat bij bv 82 graden.
12 mei 2009 om 11:45 #17481999origineel gepost door RAL
volgens mij heb je koel probleem? als dit zo is kun je beter een koelethermostaat kopen die eerder open gaat bij bv 82 graden.Dat is niet de oplossing, daarmee vergroot ik de koelcapaciteit niet en rijd ik het hele jaar met een motor die onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt.
Bij een zwaardere radiateur heb ik op piekmomenten wat exta achter de hand om de motor niet te laten oververhitten, de rest van de tijd regelt de thermostaat het verder.
Het zou ook best kunnen dat de huidige radiateur wat verstopt is en daardoor te weinig doorstroming heeft, maar hoe controleer ik dat? In dat geval is het simpelweg een originele nieuwe radiateur erin hangen.
Andrew
12 mei 2009 om 17:47 #17482000Hoi Andrew,
Wat bedoel je met ”piek momenten”??
Normaal slaat bij 90 graden toch de koelfan in?
de auto is er toch op ontworpen in zulke situaties, of begrijp ik het ff niet?Groeten Heuti
12 mei 2009 om 18:08 #17482001“….rijd ik het hele jaar met een motor die onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt….”
Als ‘tie onvoldoende op temperatuur komt lijkt mij een kleinere meer op z’n plaats:hmmz
gr
Danny
12 mei 2009 om 20:48 #17482002Met een piekmoment bedoel ik in de zomer de caravan erachter en ik een langere bergweg opmoet, dan is het koelsysteem niet in staat om de geproduceerde warmte af te voeren en moet ik noodgedwongen stoppen om de koppakking er niet uit te blazen. Ik heb al een modificatie gemaakt dat ik zelf kan beslissen wanneer de koelfans inschakelen, dus niet pas als de motor al behoorlijk warm is, maar eerder. Het blijft echter behelpen en liever zou ik dus een zwaardere radiateur monteren.
De rest van het jaar is er niks aan de hand en met een koude termostaat komt dan dus de motor niet voldoende op temperatuur.
Nu verwacht ik de reactie om massakabels te gaan leggen, dat heb ik afgelopen najaar op aanraden van diverse forumleden gedaan, maar helaas helpt dat in mijn geval dus niet.
Maar na deze toelichting kom ik terug op mijn oorspronkelijke vragen, want daar is nog geen antwoord op gekomen :D
Andrew
13 mei 2009 om 04:18 #17482003Ben je met die modificatie al met de caravan al de bergen in geweest?
Zoja,dan helpt dus het eeerder inschakelen van de fans niet en moet je verder zoeken.
Ik heb het zelfde probleem gehad als jij en bij mij hielpen de massa kabels wel,geen last meer van een te warme motor(hoogstens 95 gr. bergop)
Er zijn volgens mij wel dikkere radiateurs te krijgen want die wilden ze bij mij er eerst ook in zetten,dan krijg je een soort “Tropen Uitvoering”
gr
Danny
13 mei 2009 om 04:31 #17482004origineel gepost door Omega2.2-16v
Ben je met die modificatie al met de caravan al de bergen in geweest?Ja, afgelopen februari met de sleurhut naar Saas-Fee in Zwitserland op wintersport, toen vroor het een graad of 10 en toen ging het maar net goed, maar in de zomer kan de rijwindkoellucht wel 40 graden warmer zijn :D
Maar dat van die tropenversie ga ik eens bij de VOD navragen, bedankt voor de tip.
Andrew
13 mei 2009 om 08:12 #17482005Andrew je redenaties zijn goed.
Volgens mij zijn alle radiateuren voor de Omega’s qua formaat en dikte hetzelfde. Heb even zitten zoeken op Hbase, maar kon geen verschillende afmetingen vinden.
13 mei 2009 om 08:47 #17482006Bij mijn omega is de oliekoeler vervangen, ik dacht dat het hier aan lag, ook warm worden met de caravan.
Onderweg tijdens de vakantie in 2007 een nieuwe accu moeten plaatsen, van te voren warm worden tijdens klimmen, dus veel stoppen om de motor te laten afkoelen. Nieuwe accu geplaatst, laten doen in Zuid Duitsland, en geen enkel probleem meer!
Nu na 2 jaar denk ik dat de radiateur verstopt gaat zitten dus ik volg het met zeer veel belangstelling.succes,
Jacco:thumbup13 mei 2009 om 10:15 #17482007Misschien een rare vraag maar wat heeft een accu met temperatuur te maken?
Zeker omdat ik las “een andere accu geplaatst” en voor de rest niets…. zal wel aan mij liggen hoor maar ik zie hier het verband niet.gr,
Aart13 mei 2009 om 10:21 #17482008origineel gepost door yoyo
Misschien een rare vraag maar wat heeft een accu met temperatuur te maken?
Zeker omdat ik las “een andere accu geplaatst” en voor de rest niets…. zal wel aan mij liggen hoor maar ik zie hier het verband niet.gr,
AartMisschien dat de accu slecht danwel kapot was waardoor spanning ergens heen moest(Massa)
Slechte massa kan rare dingen doen met je apparatuur/meters.
Sinds ik een paar extra massakabels heb aangebracht heb ik nergens meer last.
Er zijn er ook waarbij de temp. meter omhoog schoot als ze de ECC aan deden!
Terwijl het watertemperatuur gewoon goed bleek.gr
Danny
13 mei 2009 om 11:20 #17482009Zoals Danny al aangeeft kan een spanningswisseling rare dingen doen, ik vond het ook een raar iets, op de heenweg bij klimmetjes de temperatuur dicht of in het rood komen. Nadat ik gestopt was om de motor af te laten koelen, de motor ca. 5 min. stationair laten draaien, daarna afgezet en na 10 min. niemand meer thuis, de accu zal dus idd slecht geweest zijn, maar de auto was toen net in mijn bezit, aan de overkant van de weg zat een autobedrijfje dus deze man heeft er een nieuwe accu ingezet voor 75 euri’s. Deze was wel wat zwaarder dan de originele maar dat maakt niet veel uit. Maar toen verder gereden en de temperatuur bleef netjes ook met klimmen.
Ik vond het ook raar en kon het ook niet rijmen maar het kan dus wel. Nu idd nog een massakabel aanleggen kijken wat dat oplevert.
Excuses aan Andrew voor het vervuilen van zijn topic.;)Gr.
Jacco
9 augustus 2009 om 02:25 #17482010Hallo,
Ik heb zelf een omega b1 2.0 16v en ben zelf een stevige sprinter.
Ik maak veel gebruik van stad wegen en hou er van om de motor te laten werken waarvoor hij gemaakt is.
Om even op de vraag te reageren.
Ik had een org. kleine radiateur met een tussenbeugel in mijn omi die heb ik zelf vervangen door een groter uitvoering van een 3.0 mv6 + bijbehorende koelfan en ik merk duidelijk verschil.
hij blijft langer koel en de temp. is altijd netjes op peil,heb geen last van uitbundig temp. wisseling of mogelijke oververhitting.
Dit was zelden het geval met de org. 2.0l radiateur.
Ik denk persoonlijk na deze transformatie dat vanwege het feit dat de radiateur voor een 3.0l bedoeld was en nu op een 2.0l werkt dat hij toch iets meer heeft om te koelen en dat hij ook iets minder druk heeft dan dan de org. 2.0l radiateur.
Dit is mijn mening,ben geen prof.monteur maar een opel-tuner die houdt van uniekheid.
Na deze ervaring die ik nu bijna 2 jaar geleden heb toegepast ben ik serieus van mening dat het wel een positieve verandering.
De vraag of het past,kijk naar alle aansluitingen(+lengte) en het verschil tussen een schakel en een automaat is belangerijk.
Ik heb zelf geen aanpassingen hoeven aan te brengen.
Hoop hier mee de vragen beantw. te hebben.Met Vriendelijke Groeten.
MULTICULT9 augustus 2009 om 06:04 #17482011Ik was deze post al bijna vergeten want dit was in een ander topic verder gegaan king:king:king:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=108589
De combinatie van een nieuwe radiateur en thermostaat (beide origineel Opel) heeft het probleem meer dan opgelost, de afgelopen vakantie veel met de caravan gereden (ook in de bergen) en de meter komt nauwelijks nog boven 85 graden.
Maar bedankt voor je reactie en meedenken.
Gr.
Andrew
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.