koelcapaciteit radiateur

Forumindex Forums Modellen Omega koelcapaciteit radiateur

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209786
    andrew2
      Lid sinds:
      22 September 2007

      Kan iemand mij vertellen, of de radiateur van een V6 een grotere koelcapaciteit (bijv. een iets dikker koelblok) heeft dan de viercilinder motor?

      En zo ja, kan ik die dan in mijn wagen (Z2.2XE) bouwen (afmetingen, aansluitingen voor slangen, sensors en koelfan)?

      Gr.

      Andrew

      #17481998
      RAL
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 September 2008

        volgens mij heb je koel probleem? als dit zo is kun je beter een koelethermostaat kopen die eerder open gaat bij bv 82 graden.

        #17481999
        andrew2
          Lid sinds:
          22 September 2007

          origineel gepost door RAL
          volgens mij heb je koel probleem? als dit zo is kun je beter een koelethermostaat kopen die eerder open gaat bij bv 82 graden.

          Dat is niet de oplossing, daarmee vergroot ik de koelcapaciteit niet en rijd ik het hele jaar met een motor die onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt.

          Bij een zwaardere radiateur heb ik op piekmomenten wat exta achter de hand om de motor niet te laten oververhitten, de rest van de tijd regelt de thermostaat het verder.

          Het zou ook best kunnen dat de huidige radiateur wat verstopt is en daardoor te weinig doorstroming heeft, maar hoe controleer ik dat? In dat geval is het simpelweg een originele nieuwe radiateur erin hangen.

          Andrew

          #17482000
          Heuti
            Lid sinds:
            29 January 2008

            Hoi Andrew,

            Wat bedoel je met ”piek momenten”??
            Normaal slaat bij 90 graden toch de koelfan in?
            de auto is er toch op ontworpen in zulke situaties, of begrijp ik het ff niet?

            Groeten Heuti

            #17482001
            Omega2.2-16v
              Lid sinds:
              21 March 2007

              “….rijd ik het hele jaar met een motor die onvoldoende op bedrijfstemperatuur komt….”

              Als ’tie onvoldoende op temperatuur komt lijkt mij een kleinere meer op z’n plaats:hmmz

              gr

              Danny

              #17482002
              andrew2
                Lid sinds:
                22 September 2007

                Met een piekmoment bedoel ik in de zomer de caravan erachter en ik een langere bergweg opmoet, dan is het koelsysteem niet in staat om de geproduceerde warmte af te voeren en moet ik noodgedwongen stoppen om de koppakking er niet uit te blazen. Ik heb al een modificatie gemaakt dat ik zelf kan beslissen wanneer de koelfans inschakelen, dus niet pas als de motor al behoorlijk warm is, maar eerder. Het blijft echter behelpen en liever zou ik dus een zwaardere radiateur monteren.

                De rest van het jaar is er niks aan de hand en met een koude termostaat komt dan dus de motor niet voldoende op temperatuur.

                Nu verwacht ik de reactie om massakabels te gaan leggen, dat heb ik afgelopen najaar op aanraden van diverse forumleden gedaan, maar helaas helpt dat in mijn geval dus niet.

                Maar na deze toelichting kom ik terug op mijn oorspronkelijke vragen, want daar is nog geen antwoord op gekomen :D

                Andrew

                #17482003
                Omega2.2-16v
                  Lid sinds:
                  21 March 2007

                  Ben je met die modificatie al met de caravan al de bergen in geweest?

                  Zoja,dan helpt dus het eeerder inschakelen van de fans niet en moet je verder zoeken.

                  Ik heb het zelfde probleem gehad als jij en bij mij hielpen de massa kabels wel,geen last meer van een te warme motor(hoogstens 95 gr. bergop)

                  Er zijn volgens mij wel dikkere radiateurs te krijgen want die wilden ze bij mij er eerst ook in zetten,dan krijg je een soort “Tropen Uitvoering”

                  gr

                  Danny

                  #17482004
                  andrew2
                    Lid sinds:
                    22 September 2007

                    origineel gepost door Omega2.2-16v
                    Ben je met die modificatie al met de caravan al de bergen in geweest?

                    Ja, afgelopen februari met de sleurhut naar Saas-Fee in Zwitserland op wintersport, toen vroor het een graad of 10 en toen ging het maar net goed, maar in de zomer kan de rijwindkoellucht wel 40 graden warmer zijn :D

                    Maar dat van die tropenversie ga ik eens bij de VOD navragen, bedankt voor de tip.

                    Andrew

                    #17482005
                    Xedrah
                      Lid sinds:
                      30 June 2004

                      Andrew je redenaties zijn goed.

                      Volgens mij zijn alle radiateuren voor de Omega’s qua formaat en dikte hetzelfde. Heb even zitten zoeken op Hbase, maar kon geen verschillende afmetingen vinden.

                      #17482006
                      jacco mv6
                        Lid sinds:
                        26 October 2008

                        Bij mijn omega is de oliekoeler vervangen, ik dacht dat het hier aan lag, ook warm worden met de caravan.
                        Onderweg tijdens de vakantie in 2007 een nieuwe accu moeten plaatsen, van te voren warm worden tijdens klimmen, dus veel stoppen om de motor te laten afkoelen. Nieuwe accu geplaatst, laten doen in Zuid Duitsland, en geen enkel probleem meer!
                        Nu na 2 jaar denk ik dat de radiateur verstopt gaat zitten dus ik volg het met zeer veel belangstelling.

                        succes,
                        Jacco:thumbup

                        #17482007
                        yoyo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 April 2009

                          Misschien een rare vraag maar wat heeft een accu met temperatuur te maken?
                          Zeker omdat ik las “een andere accu geplaatst” en voor de rest niets…. zal wel aan mij liggen hoor maar ik zie hier het verband niet.

                          gr,
                          Aart

                          #17482008
                          Omega2.2-16v
                            Lid sinds:
                            21 March 2007

                            origineel gepost door yoyo
                            Misschien een rare vraag maar wat heeft een accu met temperatuur te maken?
                            Zeker omdat ik las “een andere accu geplaatst” en voor de rest niets…. zal wel aan mij liggen hoor maar ik zie hier het verband niet.

                            gr,
                            Aart

                            Misschien dat de accu slecht danwel kapot was waardoor spanning ergens heen moest(Massa)
                            Slechte massa kan rare dingen doen met je apparatuur/meters.
                            Sinds ik een paar extra massakabels heb aangebracht heb ik nergens meer last.
                            Er zijn er ook waarbij de temp. meter omhoog schoot als ze de ECC aan deden!
                            Terwijl het watertemperatuur gewoon goed bleek.

                            gr

                            Danny

                            #17482009
                            jacco mv6
                              Lid sinds:
                              26 October 2008

                              Zoals Danny al aangeeft kan een spanningswisseling rare dingen doen, ik vond het ook een raar iets, op de heenweg bij klimmetjes de temperatuur dicht of in het rood komen. Nadat ik gestopt was om de motor af te laten koelen, de motor ca. 5 min. stationair laten draaien, daarna afgezet en na 10 min. niemand meer thuis, de accu zal dus idd slecht geweest zijn, maar de auto was toen net in mijn bezit, aan de overkant van de weg zat een autobedrijfje dus deze man heeft er een nieuwe accu ingezet voor 75 euri’s. Deze was wel wat zwaarder dan de originele maar dat maakt niet veel uit. Maar toen verder gereden en de temperatuur bleef netjes ook met klimmen.
                              Ik vond het ook raar en kon het ook niet rijmen maar het kan dus wel. Nu idd nog een massakabel aanleggen kijken wat dat oplevert.
                              Excuses aan Andrew voor het vervuilen van zijn topic.;)

                              Gr.

                              Jacco

                              #17482010
                              MULTICULT
                                Lid sinds:
                                8 August 2009

                                Hallo,

                                Ik heb zelf een omega b1 2.0 16v en ben zelf een stevige sprinter.
                                Ik maak veel gebruik van stad wegen en hou er van om de motor te laten werken waarvoor hij gemaakt is.
                                Om even op de vraag te reageren.
                                Ik had een org. kleine radiateur met een tussenbeugel in mijn omi die heb ik zelf vervangen door een groter uitvoering van een 3.0 mv6 + bijbehorende koelfan en ik merk duidelijk verschil.
                                hij blijft langer koel en de temp. is altijd netjes op peil,heb geen last van uitbundig temp. wisseling of mogelijke oververhitting.
                                Dit was zelden het geval met de org. 2.0l radiateur.
                                Ik denk persoonlijk na deze transformatie dat vanwege het feit dat de radiateur voor een 3.0l bedoeld was en nu op een 2.0l werkt dat hij toch iets meer heeft om te koelen en dat hij ook iets minder druk heeft dan dan de org. 2.0l radiateur.
                                Dit is mijn mening,ben geen prof.monteur maar een opel-tuner die houdt van uniekheid.
                                Na deze ervaring die ik nu bijna 2 jaar geleden heb toegepast ben ik serieus van mening dat het wel een positieve verandering.
                                De vraag of het past,kijk naar alle aansluitingen(+lengte) en het verschil tussen een schakel en een automaat is belangerijk.
                                Ik heb zelf geen aanpassingen hoeven aan te brengen.
                                Hoop hier mee de vragen beantw. te hebben.

                                Met Vriendelijke Groeten.
                                MULTICULT

                                #17482011
                                andrew2
                                  Lid sinds:
                                  22 September 2007

                                  Ik was deze post al bijna vergeten want dit was in een ander topic verder gegaan king:king:king:

                                  http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=108589

                                  De combinatie van een nieuwe radiateur en thermostaat (beide origineel Opel) heeft het probleem meer dan opgelost, de afgelopen vakantie veel met de caravan gereden (ook in de bergen) en de meter komt nauwelijks nog boven 85 graden.

                                  Maar bedankt voor je reactie en meedenken.

                                  Gr.

                                  Andrew

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.