klepsteelrubbers vervangen

Forumindex Forums Techniek Cih klepsteelrubbers vervangen

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223458
    gvy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 September 2007

      Hallo.

      Ik heb in m’n GT een cih2.2i met andere (sportievere) nokkenas, hardere klepveren, etc…
      De compressie van de motor is op alle 4 cilinders prima , ik meet rond de 1250kPA.

      De oliedruk is goed, maar de wagen verbruikt te veel olie.

      Na een warme rit, olie wordt dunner, de wagen weer starten geeft even een wolk olierook.

      Ik wil dus de klepsteelrubbers vervangen.

      Kan iemand mij zeggen waar ik hier aan kan komen….

      Via internet (Hbase.be) zie ik dat Reinz dat onder artikelnummer JZ1033 heeftvoor 21.4€, maar mijn autoleverancier TAS kan hier niet aankomen….
      Ook de opeldealer heeft ze niet meer.

      Iemand een idee waar wel (Belgie of internetkoop)

      OPM:
      De klepsteelhoedjes van de 2.2i zijn niet dezelfde als die van de 2.0 en 1.9 motoren.
      Ik geloof wel dezelfde als de 2.4i en ook de 2.1Diesel….

      Geert

      #17698661
      Freestyler
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 January 2006

        bij krausse-rennsport kun je ze online bestellen voor €3,31 per stuk.

        Hier de link
        klik (gelijk de eerste)

        de klepstelrubbers van de 2.4 zijn overigens wel gelijk aan die van de 2.0 (heb ze er zelf namelijk ook in zitten)
        Waar je wel op moet letten, zijn de uitlaatpoorten. Als de zitting daar anders is dan op de inlaat, moet je er rode ringen plaatsen. Zijn ze gelijk, ook gewoon deze rubbers nemen.

        #17698662
        DevilraY
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 January 2005

          in een pakkingset voor de kop zitten ze meestal bij

          #17698663
          mr-turbo
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2004

            waar je wel ff op moet letten, als je een nokkenas hebt met een stuk meer kleplift, bestaat de kans dat het klephoedje tegen het rubber aankomt bij vollift, deze drukt hem dan kapot en zodoende WEER lekkage langs klepsteel…

            #17698664
            gvy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              8 September 2007

              origineel gepost door Freestyler
              bij krausse-rennsport kun je ze online bestellen voor €3,31 per stuk.

              Hier de link
              klik (gelijk de eerste)

              de klepstelrubbers van de 2.4 zijn overigens wel gelijk aan die van de 2.0 (heb ze er zelf namelijk ook in zitten)
              Waar je wel op moet letten, zijn de uitlaatpoorten. Als de zitting daar anders is dan op de inlaat, moet je er rode ringen plaatsen. Zijn ze gelijk, ook gewoon deze rubbers nemen.

              Bedankt,

              Is het overigens mogelijk dat ik er voor de 2.2i 8 stuks nodig heb en voor 2.0 motoren 4 stuks + rode ringen?

              Ik vraag het omdat ik zie dat op de site van Hbase het Reinz setje voor een 2.0 uit 4 stuks bestaat (ref JZ1027) en voor een 2.2i uit 8 stuks (ref JZ1033)
              hbase

              Mr Turbo,
              Ik heb helaas nooit de exacte gegevens gehad van m’n nokkenas, alleen dat het een andere is dan standaard en dat ik vanaf 3500 een schop onder m’n gat krijg en dat ie desgewenst doortrekt naar ong 7000tr ( wat ik liever niet te dikwijls uitprobeer).
              En de klepveren en tuimelaars (tuimelaars precies lichtmetaal , kan dat ?) waren ook anders, dan de originele (het is wel meer dan 10 jaar geleden dat m’n kleppendeksel er af is geweest).
              Ik weet dus niet of ik kan zien of het klephoedje tegen de rubber aankomt…..
              Ik meen dat de man die de motor destijds op z’n bank heeft afgesteld ( voorontsteking is toendertijd vast ingesteld) en vermogen gemeten (was volgens zijn zeggen iets van een 147pk?) mij had gezegd dat er geen kleprubbers waren gebruikt, maar kan dat eigenlijk wel?

              De motor gaat altijd gretig in toeren, heeft goede compressie, maar verbruikt dus wel nogal wat olie ….en die vervelende rookpluim bij start hé….

              Geert

              #17698665
              DevilraY
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 January 2005

                Originally posted by gvy

                Bedankt,

                Is het overigens mogelijk dat ik er voor de 2.2i 8 stuks nodig heb en voor 2.0 motoren 4 stuks + rode ringen?

                Ik vraag het omdat ik zie dat op de site van Hbase het Reinz setje voor een 2.0 uit 4 stuks bestaat (ref JZ1027) en voor een 2.2i uit 8 stuks (ref JZ1033)
                hbase

                Klopt, de manier van afdichten langs de klepstelen is in de loop der jaren bij de CIH’s (verschillende keren) aangepast.

                #17698666
                bessy
                  Lid sinds:
                  4 February 2007

                  Hallo Geert,

                  Controleer even u u2u.

                  Grtz.

                  #17698667
                  boyanka
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    8 June 2005

                    je compressie kan goed zijn maar je olieschraapveren kunnen ook weg zijn.;)

                    #17698668
                    gvy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 September 2007

                      En dat zou natuurlijk minder zijn , want dan moet de motor er weer eens uit.
                      Ik kan het toch niet echt weten , dus ik zal maar beginnen met nieuwe klepsteelrubbers. Hiervoor moet enkel het kleppendeksel er af.

                      Geert

                      #17698669
                      postbusmanta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 July 2004

                        origineel gepost door gvy
                        En dat zou natuurlijk minder zijn , want dan moet de motor er weer eens uit.
                        Ik kan het toch niet echt weten , dus ik zal maar beginnen met nieuwe klepsteelrubbers. Hiervoor moet enkel het kleppendeksel er af.

                        Geert

                        en je tuimelaars………..
                        en je klepveerschotels………..

                        Dan mogen je kleppen ook nog eens niet naar beneden zakken……..

                        #17698670
                        gvy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 September 2007

                          Tja,

                          Daarvoor bestaan hulpmiddelen.
                          Een tooltje gemaakt van een oude bougie, waarmee je de klep omhoog houdt.

                          Of zoals sommige anciens het deden.
                          De cilinder opvullen met een lang eind dik touw, waardoor weer eens de kleppen niet naar beneden kunnen zakken.

                          Nog anderen zetten de cilinder, via het bougiegat en een omgebouwde oude bougie als aansluitpunt voor de compressorslang onder constante druk met de compressor, waardoor de kleppen niet naar beneden zakken….

                          Nadien moet de klepspeling natuurlijk weer geregeld worden.
                          En inderdaad, tuimelaars enz moeten er ook af, maar ik bedoelde dat de kop niet van het blok moet, om de klepsteelrubbers te vervangen.

                          Geert

                          #17698671
                          gvy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            8 September 2007

                            Kunnen de kleppen eigenlijk naar beneden zakken als de cilinder in zijn BDP (bovenste dode punt ) staat?

                            Geert

                            #17698672
                            boyanka
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              8 June 2005

                              ja iets, wat je ook nog kan doen is een zacht stuk touw nemen en vervolgens die boven je zuiger proppen (dus de kamer opvullen)

                              #17698673
                              RacesconaB204
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 December 2009

                                Ik heb jaren (bewust) zonder klepsteelrubbers gereden. De 2.2CIH motor verbruikt nog steeds geen olie. Volgens mij doen de klepsteelrubbers er bij een CIH normaal gesproken niet zo toe. In ben bang dat nieuwe klepsteelrubbers je niet het gehoopte effect gaan geven. In ieder geval niet zoals bij een wat oudere VW Golf of iets dergelijks, waar dit wel verschil kan maken.

                                #17698674
                                gvy
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2007

                                  Vraagje,

                                  Ik heb geknoeid en een draadtapeind (waarop de moer zit waarmee je de kleppen stelt) aan de voet beschadigd.
                                  Nu heb ik het allemaal netjes kunnen opschuren en polijsten zodat de tuimelaar er weer mooi over past, maar nu vrees ik dat het fijne olietoevoergaatje in het draadtapeind toezit (ik zie het niet goed omdat bij de GT de vierde cilinder diep onder het schutbord zit en dus moeilijk zichtbaar rondom.)

                                  Het liefste zou ik die draadtap eruit halen, controleren en desnoods vervangen door eentje uit een andere kop.
                                  Hoe doe ik dat het beste zonder risico op extra miserie.
                                  Draait dat er tegenwijzerzin uit.
                                  Gaat dat door twee moeren tegen elkaar aan te draaien en dan op de onderste te trekken of is er meer nodig?

                                  Geert

                                  #17698675
                                  boyanka
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 June 2005

                                    ;)gewoon een pijprens (tang) erop zetten en eruit draaien

                                    #17698676
                                    gvy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2007

                                      Eh…

                                      T’is misschien een nederlandse uitdrukking (ben van vlaanderen), maar ik weet niet direct wat je bedoelt met een pijprens tang :hmmz

                                      Kun je even verduidelijken.

                                      bedankt
                                      geert

                                      PS( je kan hiermee, zonder de draad van het tapeind te beschadigen , dit er uit draaien?)

                                      #17698677
                                      gvy
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2007

                                        OK,

                                        Het tapeind is eruit .
                                        Netjes gepolijst en het oliegaatje is open.
                                        Volgend probleem : Hoe zet ik dit tapeind weer goed vast in het blok.
                                        Zodat, als ik straks de kleppen stel, het moertje draait en niet het tapeind in het blok ?

                                        Loctite?

                                        Geert

                                        #17698678
                                        Freestyler
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 January 2006

                                          Met 2 moeren tegen mekaar aan lijkt me de beste oplossing.

                                          #17698679
                                          boyanka
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            8 June 2005

                                            :agentklein beetje loctide aan doen ivm los trillen

                                            #17698680
                                            boyanka
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 June 2005
                                              Quote:
                                              origineel gepost door gvy
                                              Eh…

                                              T’is misschien een nederlandse uitdrukking (ben van vlaanderen), maar ik weet niet direct wat je bedoelt met een pijprens tang :hmmz

                                              Kun je even verduidelijken.

                                              bedankt
                                              geert

                                              ;)een moordenaar

                                              #17698681
                                              gvy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                8 September 2007

                                                Hoy,

                                                eventjes om het topic netjes af te sluiten.
                                                Ik heb wat raad opgevolgd en verder mijn hopelijk gezond sleutel verstand gebruikt.

                                                Het tapeind wat ik er uit gehaald heb is er weer in gezet met een beetje loctite borgmiddel 270. Ik hoop dat ik voorzichtig genoeg geweest ben om de loctite niet de oliegaatjes te laten verstoppen….
                                                Eerst het tapeinde goed ontvet en vervolgens ook het draadgat in het blok. en vervolgens het tapeind er gewoon tot het einde handvast ingedraaid.

                                                Ik heb op het blok alle klepveren verwijderd, en 8 nieuwe klepsteelrubbers gemonteerd, die ik via een forumlid heb gekocht
                                                Blijkbaar zat er voordien een kit op van een 2.0 met 4 rubbers en 4 rode ringetjes, terwijl op een 2.2i kop eigenlijk 8 rubbertjes kunnen gemonteerd worden. Dus ik heb 8 nieuwe rubbertjes gemonteerd.

                                                Hiervoor heb ik de bougies uitgehaald, cilinder 1 op tuimelen gezet, cilinder 4 opgevuld met een zacht touw, zodat de kleppen niet meer kunnen zakken. enz… alle 4 cilinders afgegaan…

                                                Vervolgens de klepveren terug geplaatst en de tuimelaars en dan de kleppen gesteld met een voelermaat 0,3mm. Het zijn namelijk geen hydraulische stoters, dus wel de vaste.

                                                Vervolgens het kleppendeksel gemonteerd en de motor laten warmdraaien.

                                                Tenslotte warme motor weer stilgezet, het kleppendeksel er weer af.
                                                Met heel veel geduld en precisie de kleppen met de voelermaat 0.3mm zo nauwkeurig mogelijk ingeregeld.
                                                Dan, heb ik de tapeinden en stelmoeren met een borsteltje en ontvettingsvloeistof gereinigd en overal een paar druppels loctite borgmiddel 270 laten lopen.
                                                Vervolgens het kleppendeksel erop, alle leidingen en de bougies erin en op reis vertrokken…..( met een andere wagen weliswaar)

                                                Ik heb vandaag de motor gestart en warm laten lopen en een toertje gedaan.
                                                Ik heb de indruk dat toen ik een half uur later de warme motor nog eens starte , die vervelende olierookwolk bij het starten er niet meer is. dat is goed nieuws.

                                                Vriendelijke groet
                                                Geert

                                                #17698682
                                                H-400
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 November 2006

                                                  Ik had net hetzelfde, maar bij mij waren de klepstelen en hun geleiders d’r door. Als ik afremde
                                                  op motor moest m’n achterligger z’n voorruit ontvetten…
                                                  Dan maar gewoon een andere culasse d’r op gezwierd.
                                                  Picobello nu, net 3600km in de Pyrénéen gereden en alles normaal.
                                                  Ik lees dat je ook naar “den Tas” achter stukken gaat,misschien hebben we al naast elkaar gestaan
                                                  aan den toog daar.
                                                  Grtjs!

                                                  #17698683
                                                  gvy
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    8 September 2007

                                                    Yep,

                                                    Goede zaak, korrekte prijs.
                                                    Ze konden me deze keer wel niet aan de klepsteelhoedjes helpen.
                                                    Die heb ik dus elders vandaan, via een behulpzaam forumlid.

                                                    Geert

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.