Kleine vraagjes van een Audio beginner.

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Kleine vraagjes van een Audio beginner.

• Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 26 tot 45 (van in totaal 45)
  • Auteur
    Vinci
    Deelnemer

35mm2?? Zonde van je geld hoor!!

Alles boven de 6mm2 is prima hoor! Nogmaals laat je niet gek maken!!

Speakerkabels heb je idd wel nog nodig…

Ook daarmee niet te gek dik hoor, onzin onzin onzin…..

Namelijk is de spanning op de versterker uitgang een veelvoud hoger, dus de stroom in dezelfde verhouding lager… 2,5mm2 is mijn advies…

Nick-C20XE

waar is die 5,2m RCA kabel voor dan ? is dat voor van headunit naar versterker ?
        denk dat 5,2 meter beetje TE is voor een corsa B of niet ?:P
        En ja 35mm2 dacht ik omdat jij zei dikker is beter maar ik houd t wel bij de 20mm2 dan :P

Vinci
        Deelnemer

Jep, RCA is een andere naam voor tulp….:cool:

Ik zou gewoon 10mm2 nemen, echt hoor, zelfs 20mm2 is overdreven.

Tenzij zoals anderen ook al hadden voorgesteld je nog eens een uitbreiding wilt doen naar meer dan een kilowatt aan versterking… Maar dan nog, bij mijn auto trek je met een paar schroefjes de dorpels open en leg je er in een handomdraai weer eens een andere kabel in. En 1+1 is nog steeds 2, dus bij een uitbreiding kun je er ook gewoon een kabel bij trekken…

Die lengte van 5,2 meter, nou vergis je niet voor de voedingskabel! Als je vanaf de accu gaat leggen en alles door de dorpels en de versterker achter in… Maar voor de tulpkabel, ach, wel wat overdreven ja!:P

Vinci
          Deelnemer

origineel gepost door kaneelschep

Ik ben persoonlijk ook pro achter speakers. In de bioscoop komt het geluid namelijk wel degelijk ook van achter! :P en zij en onder en boven :D

Een veel gemaakte vergissing, want die speakers krijgen allemaal een ander signaal aangeboden. Daar is de bron informatie meerkanaals dus. Bij stereo weergave is sinds de oudheid eigenlijk al bekend dat je niet meer dan één speaker gebruikt voor midden en hoge tonen. Met uitzondering van PA of een line array… Maar die plaatsen die middentoners of tweeters dan ook zo dicht mogelijk bij elkaar, waardoor kamfilter effecten geminimaliseerd worden.

Die idiote auto audio installaties met vaak meer dan een meter er tussen is altijd, zonder enige uitzondering problematisch.

Je mag kiezen van voor of van achter, maar gewoon echt NIET beide…:puke

Is eigenlijk geen kwestie van smaak dus, maar zou bot wou ik het eerst eigenlijk niet stellen, want dan trap je altijd wel op iemands tenen. Maar vroeg of laat komt iedere een beetje zich zelf respecterende muziek liefhebber hier achter…

Had je nou super audio CD in de auto met een schijf waar meer kanalen audio op staan dan twee, en je geeft die allemaal een eigen speaker, resulterend in een hele bos speakers, prima!:thumbup (Maar eigenlijk ook niet… want we hebben maar twee oren, en dat was eigenlijk niet een geintje, zo werkt het nou eenmaal) Als je die lijn door trekt hebben we straks systemen waar voor ieder geluidje een eigen speaker moet worden neergezet. Opnieuw erg goed voor de commercie.

De basis van stereo is dat op twee punten in een ruimte waarin muziek wordt gemaakt de audio wordt opgepikt. Idealiter met slechts twee microfoons. Alle ruimtelijke informatie, veroorzaakt door weerkaatsing en de tijdsvertragingen die daar mee gepaard gaan meegenomen worden dan al opgepikt. Niks meer voor nodig eigenlijk dan dat. Net als onze eigen oren, wij kunnen daarmee ook horen van hoe ver een geluid komt en ongeveer waar vandaan.

Voor de weergave is dus ook niets meer vereist dan twee speakers. Het hele idee wordt dus verprutst door daar van af te wijken.

Beweeg maar eens met je hoofd heen en weer door een auto waar op meer plaatsen midden en hoog wordt weergegeven en een waar keurig aan die twee puntbronnen wordt voldaan. Bij meerdere bronnen is het geluid om de paar centimeter anders en wordt het gemiddeld gezien enorm uit balans getrokken. Bij twee puntbronnen is overal de stereo weergave nog goed waar te nemen en de afwijking veel kleiner.

De nadelen zijn dus fase verschuivingen, interferentie en kamfilter werking. Lees daar maar eens wat over, luister dan nog een echt kritisch en “gij zult eens worden met deze stellingen”:P

Zo niet, dan heb je al te veel jaren je gehoor verpest door slecht geluid.:vertag

Velen gaan enorm aan de toonregeling draaien zodat het op de plek waar zij zitten nog enigszins te pruimen is. Maar dat is een pleister op een bloedende wond.

Nog een nadeel is dat door opheffen van allerlei tonen er ook nog een hoop energie (vermogen, de watts weet je wel :vertag) in verloren gaat. Hierdoor ontstaat dan vaak een nog grotere lust voor meer vermogen…

Nogmaals hebben midden en hoge tonen geen enorm vermogen nodig om HARD te gaan en overal hoorbaar te zijn. Ook geen enorme speakers. Slechts een kleine conus middentoner en een dome tweeter per kant is voldoende om oorverdovend hard te spelen.

Laat je dus niks wijsmaken dat meer speakers nodig zijn, want het is zonde van je centen. Die kan je beter in een goed laagsysteem investeren!:thumbup

Ik heb alleen persoonlijk nog nooit resultaten gehad met speakers aan wat voor radio dan ook op hogere volumes waar ik zonder kromme tenen naar kon luisteren.
            Vooral als je aan een versterker gewend bent.. :P
            Als ik jou was zou ik dan ook geen combinatie maken.

Zeker waar, het grote verschil is de spanning. Een radio heeft een gebrugde versterker die daadwerkelijk op 12V draait en de uitgang komt dan ook nooit boven de 24 volt uit. Vandaar dat er ook nooit meer vermogen uit kan komen op de zelfde (4 ohmse) belasting. Weer wet van ohm…:vertag

Een beetje zichzelf repecterende autoversterker converteert eerst de 12V spanning naar een hogere (bijvoorbeeld 2×45 volt) en dan kun je er pas een fatsoenlijke eindtrap aan hangen.

En het geluid van de autoradio eindtrap ermee mengen? :puke inderdaad! Net als van die mensen die in een gerecht alle kruiden uit het keukenkastje erin flikkeren, smaakt er nooit beter op!:P

nova….
            Deelnemer

origineel gepost door Vinci

origineel gepost door nova….

PS: Wat voor merk versterker hebje? ;)

Op het oog:

origineel gepost door Nick-C20XE

Versterker: JBL GTO1004E(Link)

Specs:
              Number of Channels/Type: 4 Full-range channels
              4-Ohm Power Output: 100W RMS x 4, less than 1% THD + N
              2-Ohm Power Output: 150W x 4, less than 1% THD + N
              Bridged Power Output: 300W x 2 @ 4 ohms
              Total Peak Power Output: 600 Watt
              Class D Operation: No
              Signal-to-noise Ratio (IHF-A): 104dBA (ref: rated power, 4 ohms)
              Frequency Response: 10Hz–100kHz (-3dB)
              THD + N: less than 0.05% at rated power (4 ohms)
              Input Sensitivity/Impedance: 100mV–6V

Subwoofer : JBL GTO1214BP(Link)

Specs:
              Power Handling, RMS: 350 W
              Power Handling, Peak: 1400 W
              Frequency Response: 30Hz–150Hz
              Nominal Impedance: 4 ohms
              Sensitivity (2.83V @1m): 93 dB

Alvast bedankt ! :D

:D:D
              Stomme ik… zat er me me kop niet:P

nova….
              Deelnemer

Ja 50A had ik al uitgerekend van wat de versterker (theoretisch als we de waardes aanhouden bij constante volle belasting) zou kunnen trekken. (P=UxI en U=IxR etc. etc. :P)

Ik had namelijk een kabelset gevonden van 20mm2 maar daar zat een 60A zekering op en weet dus niet of dit goed is aangezien jullie zeggen max 100A afzekeren,
                dan snap ik wel dat max 100A is voor als je kortsluiting maakt dat hij er ook echt uit klapt maar waarom 60A zekeren als 100A ook kan denk ik dan :P

Hier een link van een winkel in Eindhoven: >>Klik<<

Ik zat dus te denken aan de “Kabelset Extreme 20mm2” met deze inhoud:
                5m power cable lightblue(Necom PC-R20P)
                1m power cable black(Necom PC-R20N)
                5.2m RCA Cable(Necom SI-R5.2)
                4x aansluit terminal(Necom PCT-E20)
                1x Zekeringhouder
                1x AGU zekering 60amp

Is dit dan alles wat ik nodig heb of is er nog meer ?
                Sorry voor al deze vragen maar ik wil gewoon geen miskoop doen ik het begin,
                als ik eenmaal alles een keer aangesloten heb etc. dan snap ik het een stuk beter maar die prijzen van die kabelsets zijn niet mis :P

Hey nick koop alsjeblieft nix bij shop4cars.. kutzaak is het :thumbdown (zie topic hier ergens!) als ik je een tip mag geven ga naar die maat van mij hij heeft een eigenzaak in carhifi en alles wat erbij hoort;)
                http://www.aicfm.nl zit op de Leenderweg buiten de rondweg … kleinzaakje maar met goede service!

nova….
                Deelnemer

Ik ben persoonlijk ook pro achter speakers. In de bioscoop komt het geluid namelijk wel degelijk ook van achter! :P en zij en onder en boven :D

Een veel gemaakte vergissing, want die speakers krijgen allemaal een ander signaal aangeboden. Daar is de bron informatie meerkanaals dus. Bij stereo weergave is sinds de oudheid eigenlijk al bekend dat je niet meer dan één speaker gebruikt voor midden en hoge tonen. Met uitzondering van PA of een line array… Maar die plaatsen die middentoners of tweeters dan ook zo dicht mogelijk bij elkaar, waardoor kamfilter effecten geminimaliseerd worden.

Die idiote auto audio installaties met vaak meer dan een meter er tussen is altijd, zonder enige uitzondering problematisch.

Je mag kiezen van voor of van achter, maar gewoon echt NIET beide…:puke

Is eigenlijk geen kwestie van smaak dus, maar zou bot wou ik het eerst eigenlijk niet stellen, want dan trap je altijd wel op iemands tenen. Maar vroeg of laat komt iedere een beetje zich zelf respecterende muziek liefhebber hier achter…

Had je nou super audio CD in de auto met een schijf waar meer kanalen audio op staan dan twee, en je geeft die allemaal een eigen speaker, resulterend in een hele bos speakers, prima!:thumbup (Maar eigenlijk ook niet… want we hebben maar twee oren, en dat was eigenlijk niet een geintje, zo werkt het nou eenmaal) Als je die lijn door trekt hebben we straks systemen waar voor ieder geluidje een eigen speaker moet worden neergezet. Opnieuw erg goed voor de commercie.

De basis van stereo is dat op twee punten in een ruimte waarin muziek wordt gemaakt de audio wordt opgepikt. Idealiter met slechts twee microfoons. Alle ruimtelijke informatie, veroorzaakt door weerkaatsing en de tijdsvertragingen die daar mee gepaard gaan meegenomen worden dan al opgepikt. Niks meer voor nodig eigenlijk dan dat. Net als onze eigen oren, wij kunnen daarmee ook horen van hoe ver een geluid komt en ongeveer waar vandaan.

Voor de weergave is dus ook niets meer vereist dan twee speakers. Het hele idee wordt dus verprutst door daar van af te wijken.

Beweeg maar eens met je hoofd heen en weer door een auto waar op meer plaatsen midden en hoog wordt weergegeven en een waar keurig aan die twee puntbronnen wordt voldaan. Bij meerdere bronnen is het geluid om de paar centimeter anders en wordt het gemiddeld gezien enorm uit balans getrokken. Bij twee puntbronnen is overal de stereo weergave nog goed waar te nemen en de afwijking veel kleiner.

De nadelen zijn dus fase verschuivingen, interferentie en kamfilter werking. Lees daar maar eens wat over, luister dan nog een echt kritisch en “gij zult eens worden met deze stellingen”:P

Zo niet, dan heb je al te veel jaren je gehoor verpest door slecht geluid.:vertag

Velen gaan enorm aan de toonregeling draaien zodat het op de plek waar zij zitten nog enigszins te pruimen is. Maar dat is een pleister op een bloedende wond.

Nog een nadeel is dat door opheffen van allerlei tonen er ook nog een hoop energie (vermogen, de watts weet je wel :vertag) in verloren gaat. Hierdoor ontstaat dan vaak een nog grotere lust voor meer vermogen…

Nogmaals hebben midden en hoge tonen geen enorm vermogen nodig om HARD te gaan en overal hoorbaar te zijn. Ook geen enorme speakers. Slechts een kleine conus middentoner en een dome tweeter per kant is voldoende om oorverdovend hard te spelen.

Laat je dus niks wijsmaken dat meer speakers nodig zijn, want het is zonde van je centen. Die kan je beter in een goed laagsysteem investeren!:thumbup

Ik heb alleen persoonlijk nog nooit resultaten gehad met speakers aan wat voor radio dan ook op hogere volumes waar ik zonder kromme tenen naar kon luisteren.
                  Vooral als je aan een versterker gewend bent.. :P
                  Als ik jou was zou ik dan ook geen combinatie maken.

Zeker waar, het grote verschil is de spanning. Een radio heeft een gebrugde versterker die daadwerkelijk op 12V draait en de uitgang komt dan ook nooit boven de 24 volt uit. Vandaar dat er ook nooit meer vermogen uit kan komen op de zelfde (4 ohmse) belasting. Weer wet van ohm…:vertag

Een beetje zichzelf repecterende autoversterker converteert eerst de 12V spanning naar een hogere (bijvoorbeeld 2×45 volt) en dan kun je er pas een fatsoenlijke eindtrap aan hangen.

En het geluid van de autoradio eindtrap ermee mengen? :puke inderdaad! Net als van die mensen die in een gerecht alle kruiden uit het keukenkastje erin flikkeren, smaakt er nooit beter op!:P

werk je in een audiozaak?? Of niet? :jerry

nova….
                  Deelnemer

Heb gisteren nog audio in gebouwd in een polo:P dan wel is van een collega van me is geen merkspul maar het speelt goed zat voor hem. versterker en een bandpasskist met woofer.
                    Hij heeft alleen voor boxen nog origneel? en achter nix klinkt niet slecht voor hem dan he is een beginner … in mijn ogen denk ik anders:P Maargoed hij is blij en daar gaat het om!

zijn we gister naar de kruisstraat gereden en daar zag ik een doos met stroomdraad ik dacht iets van 16mm2 en toen zag hij een kompleete set liggen minkabel en speakerdraad en lijnkabel (rca) stroomkabel en zekerring en aansluit spul … voor ? stond geen prijs op:hmmz dus ik zeg tegen die verkoper van als je nu dit samen doet wat voor prijs krijg ik dan 40e:D:D mooi verkocht dan kreeg er ook nog 3 meter speakerkabel bij.. ff handelen:jerry

collega blij;)

Vinci
                    Deelnemer

Ik in een audio zaak werken??
                      :wtf

Ze zouden verliezen draaien van hier tot tokio! Rijk wordt je als verkoper juist als je mijn advies vooral niet volgt, als je dat effe goed gelezen had…
                      :hmmz

;)

nova….
                      Deelnemer

Ik in een audio zaak werken??

Ze zouden verliezen draaien van hier tot tokio! Rijk wordt je als verkoper juist als je mijn advies vooral niet volgt, als je dat effe goed gelezen had…

;)

Ja hej mijn kop zit ergens anders…….

:vertag

grt

kaneelschep
                        Deelnemer

Jezus Vincent, jij hebt echt een hekel aan speakers achter je hè!! :P :jerry:jerry:jerry als woorden konden doden.. :P
                          En mooi dat je steeds nuanceert van iedereen mag zn eigen mening hebben.. Maar je eindigt wel steeds met: Maar de mijne is de juiste!!
                          hahahaha.. king: Maar je weet er duidelijk ook wel een hoop van af dus maakt niet uit hoor!

Er is toch ook muziek die voor en achter en links en rechts scheidt? Ik kan me wel wat Queen herrineren waar het geluid naar alle vier de speakers apart gaat.
                          Voor en achter zijn toch ook 4 kanalen en dus allemaal apart aan te sturen door de radio/cd/mp3/whatever?

Ik vind juist met composetjes dat die heel veel verschil hebben als je je hoofd even scheef houdt ofzo. Ga je even naar links hangen zit je opeens met een tweeter in je neus en hoor je alleen die nog maar.
                          Daarbij zijn de normale niet composet voorspeakers ook meestal niet echt om over naar huis te schrijven qua specs.
                          Tenzij je hele dure dingen koopt..
                          wat past er nou in een kadett of corsa qua maat in het dash zodat er wat fatsoenlijks uitkomt?

Ik heb (ook) over het algemeen nog steeds een erg kritisch oor voor muziek en hoor gelukkig nog vrij hoog ook voor een dertiger.
                          Wat je zegt over interferentie bij beweging door de auto snap ik wel ja. Maar ik zit ALTIJD op hetzelfde plaatsje in mijn auto……
                          Dus wat er 20 cm naast mn hoofd aan geluid gebeurt maakt mij toch ook niet uit?!
                          ik probeer altijd een balans te vinden tussen achter en voor zodat het qua volume en bereik precies bij je harsens bij elkaar komt..
                          Of is dat eigenlijk gewoon niet mogelijk? en denk ik het alleen maar?

robert_corsa

ik heb mijn audio bij ron de vries vandaan.
                            en ben het zeker wel eens met boventaande verhalen.

maar.. ik heb persoonlijk het geluid ook het eest naar voren zitten. maar achter speeld evengoed een beetje mee. vond het wel leuk voor een beetje hoog en midden. dan is het net seround sound:P
                            het heeft wel wat vind ik,

vind het wel intresant dit allemaal te lezen hoor. vooral die verhalen van vinci.
                            wat vind jij van mijn setup:
                            audioson monoblock
                            -hertz 4 kanaals.
                            dubbele kicker sub
                            -polkaudio compo voor en coxiaal achter
                            alpine radio
                            -gell accu
                            = condensator voor de sub.

serie en types weet ik zo niet uit mijn hooft.
                            zoek nog iemand die dit allemaal heel zekuur kan afstellen, ik vind dat net een stapje te ver gaan om dat zelf te doen.

goeie kwaliteit muziek??? draai een kane akoestisch live. een zeer goeie kwaliteit cd/dvd. alle audiofielen (thuis instalaties) kennen deze cd en beamen dit.

ook blof omarm cd doet het goed. de superaudio versie.

ben het verder wel met je eens dat het geluid van cd’s meestal niet goed is. de radio spreken we maar helemaal niet over.

interesant topic!!! -offtopic

even back on topic.

ik zou als je beginend bestuurder bent of als dit je eerste audio upgrade wordt gaan kijken voor een complete set van hertz. monoblock. 4 kanaals versterker, compo voor, coxiaal achter. en een GOEIE radio. subwoofer vind ik een moeilijke keuse. maar zou het bij hertz houden.
                            waarom??

-goeie kwaliteit. wordt niet (snel) schel. leuk uiterlijk (niet onbelangrijk)
                            gewoon beter dan instap merken als jbl, pioneer etc in die prijsklasse.

Vinci
                            Deelnemer

Jezus Vincent, jij hebt echt een hekel aan speakers achter je hè!! :P :jerry:jerry:jerry als woorden konden doden.. :P
                              En mooi dat je steeds nuanceert van iedereen mag zn eigen mening hebben.. Maar je eindigt wel steeds met: Maar de mijne is de juiste!!
                              hahahaha.. king: Maar je weet er duidelijk ook wel een hoop van af dus maakt niet uit hoor!

Hahah!:P Ik overdrijf misschien soms wel een beetje, maar in de audio wordt er zo veel onzin verkocht en mensen eindigen zo vaak met dat het toch maar allemaal een kwestie van smaak is, maar vergeten vaak dat ze eindeloos vaak aan knopjes blijven draaien, of dat ze bepaalde muziek bewust vermeiden omdat het zo vermoeiend klinkt op hun setje. Dan denk ik…. JE LAAT TOCH VERDOMME JE SET NIET BEPALEN WAT JE LUISTERD!!:fy1

Ik ben zelf erg wakker geschud jaren geleden, na vele setjes in mijn huiskamer versleten te hebben voor een hoop geld en steeds na korte tijd. Electrostatische speakers. Nou, ik had TOTAAL geen behoefte meer in iets anders, zo vloeiend en zijdezacht, en tóch gedetailleerd geluid!! :wub En zonder afstellen gewoon cd’tjes draaien en MUZIEK luisteren!:thumbup

Man! Dan hoor je ook ineens elders hoe het niet moet!! :puke Vervelend is vaak dat je er snel aan went en nergens geluid meer goed vind klinken…:(

Er is toch ook muziek die voor en achter en links en rechts scheidt? Ik kan me wel wat Queen herrineren waar het geluid naar alle vier de speakers apart gaat.

Klopt, quadrofonie…

Voor en achter zijn toch ook 4 kanalen en dus allemaal apart aan te sturen door de radio/cd/mp3/whatever?

Nee, is allemaal gewoon twee kanaals bron informatie.

Ik vind juist met composetjes dat die heel veel verschil hebben als je je hoofd even scheef houdt ofzo. Ga je even naar links hangen zit je opeens met een tweeter in je neus en hoor je alleen die nog maar.
                              Daarbij zijn de normale niet composet voorspeakers ook meestal niet echt om over naar huis te schrijven qua specs.
                              Tenzij je hele dure dingen koopt..

Als je de tweeter en woofer te ver van elkaar plaatst krijg je inderdaad soortgelijke problemen als speakers voor en achter die mid en/of hoog produceren. Theoretisch is coaxiaal juist heel goed, alleen de goedkope constructie die auto speaker fabrikanten gebruiken werkt niet. Zeker niet omdat er maar één aansluit terminal op zit die beide speakers aansturen, waardoor het enige ‘filter’ wat de tweeter krijgt een goedkoop condensatortje is.

wat past er nou in een kadett of corsa qua maat in het dash zodat er wat fatsoenlijks uitkomt?

Wees creatief, ik heb PVC pijp bochten gekocht, met afsluit deksels, die onder de dash door laten kijken. Je ziet er niet veel van, want het grootste deel steekt naar boven. Daar zit dan twee 10CM Monacor hifi woofertjes er in van nog geen 10 euro. (SP60/4, een geweldig woofertje voor de prijs!) Die woofertjes staan achter elkaar en de achterste is op een laag kantelpunt afgefilterd. Voordeel van deze opbouw is dat het laag heel diep doorloopt terwijl het formaat heel klein is. Dan een DT-284 tweeter per kant aan een L-beugeltje aan de PVC bocht gehangen, zodat ze enorm dicht bij elkaar zitten.

Dit klinkt als een klok, ik heb een subwoofer erbij gehad, maar weer weg gedaan omdat het vrijwel niets toevoegde!king:

Wat je zegt over interferentie bij beweging door de auto snap ik wel ja. Maar ik zit ALTIJD op hetzelfde plaatsje in mijn auto……
                              Dus wat er 20 cm naast mn hoofd aan geluid gebeurt maakt mij toch ook niet uit?! ik probeer altijd een balans te vinden tussen achter en voor zodat het qua volume en bereik precies bij je harsens bij elkaar komt..
                              Of is dat eigenlijk gewoon niet mogelijk? en denk ik het alleen maar?

Het vervelende is dat het over de frequentie heen niet lineair is. Het oplossen met een EQ is dwijlen met de kraan open en bij dergelijk hoge frequenties is het niet een kwestie van 20cm, maar om de paar centimeter. Bovendien vind ik het wel fijn als ik met meer mensen in de auto zit dat we allemaal zo’n beetje het zelfde geluid hebben. Ik heb er gruwelijke hekel aan als ik bij iemand achter in de auto zit en alles klinkt verkracht omdat meneer het zo moet afstellen om het op zijn plekje een beetje recht te krommen….

Vinci
                              Deelnemer

origineel gepost door robert_corsa
                                ik heb mijn audio bij ron de vries vandaan.
                                en ben het zeker wel eens met boventaande verhalen.

maar.. ik heb persoonlijk het geluid ook het eest naar voren zitten. maar achter speeld evengoed een beetje mee. vond het wel leuk voor een beetje hoog en midden. dan is het net seround sound:P

Ik ben bang dat er dan toch iets niet helemaal klopt aan de voorspeakers. Deze behoefte zou echt totaal niet moeten bestaan.

wat vind jij van mijn setup:
                                audioson monoblock
                                -hertz 4 kanaals.
                                dubbele kicker sub
                                -polkaudio compo voor en coxiaal achter
                                alpine radio
                                -gell accu
                                = condensator voor de sub.

Ik kan er zo weinig over zeggen zonder het te horen, het zou wat zijn zeg als ik aan de hand van een lijstje apparatuur voor iedere auto (en dat staat hier niet eens bij) wist hoe dat klinkt! king: Wel kan ik zien dat in de basis alles wel klopt en dat het de potentie heeft om heel goed te klinken.

zoek nog iemand die dit allemaal heel zekuur kan afstellen, ik vind dat net een stapje te ver gaan om dat zelf te doen.

Dit kan lastig zijn als je geen idee hebt, maar heel makkelijk voor een ervaren persoon. Nou is de fijnafstemming vaak nog wel een kwestie van smaak hoor, de een wil net een bultje meer in het laag dan de ander, en de een wil het wat scherper op het hoog… Maar bij een kwaliteits set heb je volop detail zonder dat het snerpend sissend aan je oren knaagt en is het laag autoritair, maar niet drukkend en klinken alle soorten muziek zonder aan de knoppen te hoeven draaien in balans en zoals het hoort. Als je favoriete house dreunplaat alleen lekker klinkt met de rock eq. stand en je luistert vervolgens naar een stukje akoestisch en een basgitaar loopje heeft van die keiharde uithalen dan klopt er dus iets niet. Geloof me dat die houseplaat vanuit de studio genoeg laag mee heeft gekregen om lekker te dreunen zonder extra afstellingen. Over het algemeen als akoustisch werk goed en zuiver klinkt dan klinkt alles wel. Stemmen, ook een erg goede graadmeter. Hoewel een stem van een radio DJ weer niks zegt, want die draaien ze heel vet een zwaar in de studio, zodat je op een grote afstand dat laag tonige gemompel al hoort. Luister maar eens naar een TV interview, daar klopt een stuk meer van de stemmen. Of een stem in een film, die audio technici hebben een stuk meer kaas gegeten van realiteitsweergave.

goeie kwaliteit muziek??? draai een kane akoestisch live. een zeer goeie kwaliteit cd/dvd. alle audiofielen (thuis instalaties) kennen deze cd en beamen dit.

Kijk!:thumbup:thumbup

ook blof omarm cd doet het goed. de superaudio versie.

ben het verder wel met je eens dat het geluid van cd’s meestal niet goed is. de radio spreken we maar helemaal niet over.

:thumbup

Geinig dat iedereen het best eens is wat goed geluid is, iedereen die mijn electrostaten heeft gehoord was ook enorm onder de indruk. Heb eens een man van een audio modificatie bedrijfje over de vloer gehad die helemaal bleek weg trok van de weergavekwaliteit!
                                :afro

interesant topic!!! -offtopic

even back on topic.

ik zou als je beginend bestuurder bent of als dit je eerste audio upgrade wordt gaan kijken voor een complete set van hertz. monoblock. 4 kanaals versterker, compo voor, coxiaal achter. en een GOEIE radio. subwoofer vind ik een moeilijke keuse. maar zou het bij hertz houden.
                                waarom??

-goeie kwaliteit. wordt niet (snel) schel. leuk uiterlijk (niet onbelangrijk)
                                gewoon beter dan instap merken als jbl, pioneer etc in die prijsklasse.

Je kan als je weinig geld hebt nog het beste beginnen met een goede composet en een radio met een bescheiden losse versterker. Dan later uitbreiden. Een versterker voor de voorspeakers hoeft dan niet super krachtig te zijn, als je later een subje koopt en daar een krachtigere versterker voor koopt kun je daar mooi mee verder bouwen….

robert_corsa

elektrostaten zijn zeker hele mooie apparaten. heb ze ook wel eens een paar keer gehoort. in een grote zaak in amsterdam. polectro geloof ik. en heb ze een keer hier in hoorn gehoort bij botman.

ziet er heel indrukwekkend uit, want je kijkt er zo doorheen, en als ze aanstaan beweegt dat ”doek”. heel gaaf om te zien.

mijn pa heeft speakers van hepta staan, en een versterker van acram solo. maar wil nu over gaan naar speakers van spendor??:P

het wordt nu wel een beetje offtopic he:)

ben wel van mening dat wanneer dit je eerste audio update wordt, dat je dan een subje erbij moet nemen. want al je cd’s klinken ineens heeeel anders dan:wors

RonaldH

een goede compo set voor voor.

een goede 2 kanaals versterker

een goede sub

een goed monoblock

en een goede radio

meer heb je niet nodig :thumbup

Nick-C20XE

Plannen staan even in de wacht ivm aanschaf andere zaken.
                                      Denk toch dat ik bij het JBL spul blijf want ik heb het bij de media markt zien staan (veels te duur overigens) en het ziet er toch zo mooi uit, vooral de sub :) (Best wel groot eigenlijk)
                                      Naast geluidskwaliteit wil ik namelijk ook een degelijke constructie die er niet zo goedkoop uit ziet als bijvoorbeeld zoiets :

Vinci
                                      Deelnemer

Whahahah! Ik vind dat wel een erg grappig plaatje inderdaad!:D

Die text erop “600Watt”, zoiets laat het echt lijken op een of ander straalkacheltje of een ventilator ofzo, eerder apparaten waar vermogen een rol speelt als bij een speaker…

Nick-C20XE

Is volgens mij echt zo een geval van verkoop praatje,
                                          Er staat bij de beschrijving namelijk niet eens of het RMS of piek vermogen is.
                                          en 600 wat RMS voor 75 euro lijkt me sterk dus is echt iets voor de mensen die op hoge nummers afgaan denk ik :P
                                          En dan nog het piek vermogen op de box zelf zetten is al helemaal een triest geval :P

Even op die laatste zin, Wattage van een subwoofer heeft toch wel deels een rol ?

Vinci
                                          Deelnemer

Is volgens mij echt zo een geval van verkoop praatje,
                                            Er staat bij de beschrijving namelijk niet eens of het RMS of piek vermogen is.
                                            en 600 wat RMS voor 75 euro lijkt me sterk dus is echt iets voor de mensen die op hoge nummers afgaan denk ik :P
                                            En dan nog het piek vermogen op de box zelf zetten is al helemaal een triest geval :P

Even op die laatste zin, Wattage van een subwoofer heeft toch wel deels een rol ?

Ik ben bang als ik mijn Crown K2 haar geweld met 600Wrms er op laat botvieren de stukken binnen een paar seconden om je oren vliegen…:P

Vermogen zegt natuurlijk niet niks, maar gezien er een enorm deel van in warmte wordt omgezet is het niet bepaald iets waar je houvast aan hebt… Zie het zo, als je een 100 watt versterker hebt op een speaker met een gevoeligheid van 100db dan klinkt dat exact even hard als een 1000 watt versterker op een 90db gevoelige speaker. Dus 10db maakt in dit vergelijk al 900 watt uit!!

En zo is het wel, decibels zijn exponentieel, vermogen lineair, voor iedere 3 db winst heb je dubbel zo veel vermogen nodig…

Zo kun je dus ook al leuk uitstippelen hoe hard je installatie straks gaat.

Stel je neemt speakers die een lekker hoge gevoeligheid hebben van 93db, dat is de luidsterkte op 1 watt en een meter luisterafstand. Dan is het dus:

96db op 2 W
                                            99db op 4W
                                            102db op 8W
                                            105db op 16W
                                            108db op 32W
                                            111db op 64W
                                            114db op 128W
                                            117db op 256W
                                            120db op 512W

enz….. Bij 120db begint het pijn te doen….:cry

Maar in de praktijk zijn auto speakers vaak nog ongevoeliger, meestal onder de 90db. Stel we nemen zo’n dikke subwoofer, die zitten vaak maar op zo’n 88db/w/m

88db 1W
                                            91db 2W
                                            93db 4W
                                            96db 8W
                                            99db 16W
                                            102db 32W
                                            105db 64W
                                            108db 128W
                                            111db 256W
                                            114db 512W
                                            117db 1028W
                                            120db 2056W

Oei! Da’s een hoop vermogen!!:o

20 berichten aan het bekijken - 26 tot 45 (van in totaal 45)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.