Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › klein probleempje met de motor (v6)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2011 om 22:41 #17240679
ik merkte zondag tijdens een lekker ritje dat de motor beetje inhield bij goed doortrekken.
werd steeds kort ingehouden en liep dus zeg maar in vlagen op in toeren.
vandaag weer eens gekeken en nu merkte ik het weer en had nu zelfs bij rustig rijden en zonder echt te versnellen dat ie in ging houden.
ik de bc op mom. verbruik gezet en toen viel mij op dat als ik het gas los liet het verbruik niet terug ging naar o.ol/100km
ben ik weer bijna thuis wil heel de motor niet meer zakken in toeren alleen bij afremmen zodat de motor dus ook af moet remmen.
beetje met het gas zitten spelen maar dat maakte geen reet uit,
thuis aangekomen weer beetje klote en doen en ineens zakte die weer tot stationair en toen heb ik hem maar uit gezet.wat zou dit nu kunnen zijn, zat eerst te denken aan een bougie die wijgerde maar dat zal gezien het laatste toch wel niet zo zijn.
iemand enig idee of tips.
29 juni 2011 om 22:51 #17910472geen storingslampje???
want die hoort zo ie zo aan te springen bij inhouden of der gelijk.30 juni 2011 om 14:46 #17910473nee niks gezien,
heb gebeld met een monteur en die denk dat er een slang los is of iets met het vacuum systeem, zal dat zo eerst eens checken.
kreeg ook nog een tip dat het de krukaspoelie of sensor of iets in die geest zou kunnen zijn, dat is zeker ook geen lekker werkje om te vervangen?
1 juli 2011 om 12:43 #17910474@rooiepeet wrote:
ik merkte zondag tijdens een lekker ritje dat de motor beetje inhield bij goed doortrekken.
werd steeds kort ingehouden en liep dus zeg maar in vlagen op in toeren.
vandaag weer eens gekeken en nu merkte ik het weer en had nu zelfs bij rustig rijden en zonder echt te versnellen dat ie in ging houden.
ik de bc op mom. verbruik gezet en toen viel mij op dat als ik het gas los liet het verbruik niet terug ging naar o.ol/100km
ben ik weer bijna thuis wil heel de motor niet meer zakken in toeren alleen bij afremmen zodat de motor dus ook af moet remmen.
beetje met het gas zitten spelen maar dat maakte geen reet uit,
thuis aangekomen weer beetje klote en doen en ineens zakte die weer tot stationair en toen heb ik hem maar uit gezet.wat zou dit nu kunnen zijn, zat eerst te denken aan een bougie die wijgerde maar dat zal gezien het laatste toch wel niet zo zijn.
iemand enig idee of tips.
Heb dit in het verleden ook wel eens gehad dat inhouden, was bij mij de luchtmassameter!
1 juli 2011 om 18:33 #17910475Ik heb een vraagje en zag dat jullie het hier over het mom. verbruik hadden, nu hebben wij sinds kort een zafira en de boardcomputer geeft in ene in plaats van de buitentemperatuur het mom.verbruik aan als de motor draait, wij hebben geen handleiding bij deze auto gekregen en weten niet hoe je dat weer terug kunt zetten we weten niet eens hoe hij hierop is komen te staan kan iemand ons vertellen hoe dit moet of hoe dit gebeurd kan zijn?
groetjes Wim en Colette
1 juli 2011 om 19:48 #17910476ik kan je niet vertellen hoe dat bij een zafira werkt.
maar bij mijn vectra zitten er knopjes op de richtingaanwijzer, een knopje om te zappen en om te resetten.
1 juli 2011 om 20:03 #17910477Bij ons is dat helaas niet dus hopelijk heeft een ander een oplossing?????
grtjes Wim en Colette
1 juli 2011 om 22:34 #17910478Knopjes zitten op de ruitenwisserhendel Peet, op het topje van de richting aanwijzer hendel zit de Cruise Control (indien aanwezig)
bij de zafira met navigatie, zitten deze in de radio verwerkt,
Bij onderbreking in de spanning gaat deze automatisch op momentaan verbruik, of als de knoppen worden bediend op het topje van de ruitenwisserhendel.
Dit betekend wel dat de Zafira luxer is dan je denkt, zit een uitgebreide boardcomputer op die dus het momentaan verbruik, gemiddeld verbruik, afgelegde weg, actieradius, buitentemperatuur en reistijd kan weergeven.
Ook doet deze weergeven wanneer het motoroliepeil laag is, ruitensproeier peil laag is, een lampje van de koplamp, achterlicht of remlicht kapot is, remblokken versleten zijn (voor).
Willem
1 juli 2011 om 22:38 #17910479als de motortoerental sensor (krukaspositiesensor) kapot is bij de V6 rijdt ze helemaal niet..
en let op, dealers en garages naaien je (of weten het niet, kan ook), als ze uitlezen met de motor uit en hij geeft storing krukaspositiesensor geen signaal (p0335), en dan zeggen dat deze sensor kapot is, deze storing word namelijk ALTIJD weergegeven bij uitlezen met de motor uit.
Vermoed een probleem met de luchtmassameter, gasklep positie sensor, EGR, of vacuum lekkage (meestal resulteren vacuum lekken vrij vlot in storing in de Traction Control).
Willem
2 juli 2011 om 08:13 #17910480Beste Willem,
Bedankt voor de uitleg, inderdaad zat er aan de ruitenwisser een knopje die bediend kan worden precies zoals jij het vertelde, ws heeft mijn man heel per ongeluk iets gedaan tijdens het rijden en is het verzet want nu doet hij het weer gewoon. De Zafira is inderdaad luxer dan we dachten :D.
Ontzettend bedankt kan met een gerust hart op vakantie vannacht.
Groetjes Colette en Wim
2 juli 2011 om 16:01 #17910481excusses voor het verkeerd vermelden van richtingaanwijzer ipv ruitenwisselhendel.
nou rijd ik overigens weer met de vectra en nergens geen problemen meer, raar verhaal.
ik heb natuurlijk al eens een keer eerder gehad dat de motor zo maar uitviel bij te weinig gas en dat soort dingen, had ik ook nooit wat aan gedaan want ging het opeens ook weer gewoon doen.
zit toch ergens iets niet goed denk.2 juli 2011 om 20:05 #17910482Tja, heb ”gelukkig” nergens last van, buiten dat de hele mengsel regeling en uitlaatgas huishouding niet helemaal klopt, nooit met problemen met betrekking tot inhouden uitlvallen etc, heb m nu 7 jaar, en 125.000+km naar groote tevredenheid.
heb wel een kapotte injector gehad en slechte massa verbindingen, deze laatste kan ook voor rare dingen zorgen, onderschat het belang van GOEDE massa verbindingen echt niet.
Mijne is na verbetere van de massa aansluitingen VEEL beter gaan rijden..
Willem
16 juli 2011 om 15:57 #17910485nou rijd ik vandaag weer is lekker een stukkie over de snelweg gata de motor weer problemen geven.
toeren tal wat blijft hangen of schommelen, en ik merkte ook op de het TC lampje ging branden en kreeg ik ook niet meer uit.een goed of extra massa leggen, moet je daar dan speciale kabels voor hebben en kan je die gewoon op de originele bevestigings punten aansluiten?
16 juli 2011 om 18:14 #17910486TC-storing kan ook op valse lucht zijn.
Willem
21 september 2011 om 18:02 #17910488gister weer uit laten lezen omdat van het weekend me mmlampje weer even had gebrand.
nu de meldingen P 0325 – stootsensor 1 permanent.
en de melding P 0335 – geen motortoerental permanent maar was me de motor uit.de stootsensor waar zit die precies en zijn er meerdere omdat dit stootsensor 1 is?
21 september 2011 om 18:31 #17910489Klopsensor bedoelen ze, zit er idd een op de achterste bank onderblok en voorste bank onderblok.
Willem heeft ongetwijfeld wel foto’s en de gebruikelijke aanvullende tips/info.22 september 2011 om 21:24 #17910490oke op het onderblok, ik hoop dat je daar wel lekker bij kan dan.
24 september 2011 om 08:45 #17910491Klopsensor 1 zit aan schutbord zijde op het onderblok..
hier zit ie (sensor op de foto, die in het onderblok geschroefd zit).
Deze mag alleen maar met een aanhaalmoment van 25Nm op een SCHONE ondergrond gemonteerd worden.
Mocht de storing niet weg gaan na vervangen van de klopsensor, dan heb ik nog wel een goed blok voor je liggen als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Bij de v6 is het meestal 50/50 kans op de sensor (meestal de kabel ervan kapot door verkeerd geleid of een kantelende zuiger ivm kaalgetrapt blok namelijk…
(sorry klinkt een beetje Cru, maar zo is het helaas..)
Willem
25 september 2011 om 17:26 #17910492ja het is gek maar heb de storingen gewist en heb nu weer nergens last van…
het enige is dat als ik me gas los laat hij soms op de BC nog steeds een mom. verbruik (l/100km) blijft aangeven.
als ik hem een beetje doortrek in bv z’n 2 en ik laat het gas los dan geeft hij tijdelijk een mom. verbruik van 0.0L/100km aan en pas bij de 1000tpm gaat hij weer verbruiken. (zo hoort het volgens mij ook)
maar als ik heel rustig rijd en bij 2500tpm in z’n 3 of hoger, het gas los laat, blijft ie een verbruik weer geven wat langzaam ook hoger wordt tot ik de koppeling intrap en naar het verbuik gaat van 1.2l/h (wat weergegeven wordt tijdens stationair toerental)
nu weet ik niet in hoeverre de bc invloed heeft op de loop van de motor, maar volgens mij klopt hier ook iets niet.klachten van de laatste tijd:
een keer nap sensor (die aangaf teveel luchtdoorstorming te hebben) storing gewist en nooit meer terug gekomen.
een keer tijdens raar lopen aan de gaskleppositie sensor zitten rommelen en toen ging het toevallig over en daarna ook nooit meer problemen mee gehad (kan ook toeval geweest zijn).
nu de klopsensor en is gewist en ook geen probleem meer.nu denk ik dus wel dat er ergens iets niet goed is maar wat, ik kan wel alles gaan vervangen maar als het nu geen probleem meer geeft, wacht ik liever tot dat er iets echt helemaal niet meer werkt.
ik heb altijd al de egr afgedopt gehad, heb totaal geen koelvloeistof of olie verbruik/verlies.
heb wel sinds juni de kat eronder vandaan, maar daarachter zit geen lambdasonde sensor meer en heeft naar mijn idee ook geen invloed hierop.wat doe je er nou aan?
als iemand nog ideeën heeft of ervaringen.
26 september 2011 om 19:15 #17910469er kan toch in je climaat control ook storing zitten?
is je climaatcontrole uit te lezen en hoe is dit eigenlijk uit te doen, misschien met opcom of alleen bij de dealer?
zou het gebruik van de airco invloed kunnen hebben op bovengenoemde storingen/klachten?27 september 2011 om 06:40 #17910468ik zou toch maar eens in jouw geval de luchtmassa meter gaan vervangen. laatst ben je al bij ons op het bedrijf geweest voor dat rare stationair lopen, toen kwam er ook op uit dat de luchtmassameter rare waardes gaf. en nu zag ik je gister nog in berkel en rodenrijs rijden, en bij wegrijden komt er een aardige zwart pluim uit…
dus toch maar eerst eens die luchtmassameter vervangen..27 september 2011 om 15:29 #17910470nou heb ik toevallig gisteren aan het testen geweest wat de motor doet als ik (heel) laag in zijn toeren volgas geef, dus als je mij van een rotonde hebt zien komen zal dat het geweest zijn? maar dan hoort ie natuurlijk ook niet zo te roken?
zie wel op mijn bc dat bij klein beetje of veel gas geven in z’n 1 e 2 hij altijd de hoogst mogelijke waarde van verbruiken aan geeft dus iets van 36,8l/100km ofzo iets, dat hoort toch ook niet lijkt me. en de laatste tijd (is ondertussen al eventjes) zijn me pijpjes van me einddemper ook goed zwart, willem vroeg toen zelfs of het een diesel was, ken je na gaan.
daarnaast heb ik bij pas uitlezen niks geen melding van de lmm gehad, ik wil best wel onderdelen gaan vervangen maar het kan aan veel dingen liggen en de een geeft dit advies en een ander weer wat anders, dus als het niet nodig is om te vervangen liever niet, mits het merendeel de lmm aangeeft.27 september 2011 om 21:11 #17910471en verkeerd functioneerde lmm geeft geen foutcode… zolang hij binnen zijn bereik valt.. heb ook zelf een lmm gehad op mijn z20let, geen foutcode, maar waanzinnig inhouden..
28 september 2011 om 20:23 #17910493oke dat toch wel, zal toch maar daar toch maar eens naar gaan kijken.
en je climaat control, kun je die uitlezen en zou dat er wat mee te maken kunnen hebben?
28 september 2011 om 21:29 #17910494nee climate control heeft geen invloed op loop van de motor. maar als jij afremt op de motor moet het verbruik gewoon naar 0 gaan, en geen andere waardes..
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.