klein probleem met de versnelling van mn Zafira

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) klein probleem met de versnelling van mn Zafira

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242681
    sranangman1975
      Lid sinds:
      27 February 2011

      Beste Forumleden,

      Ik ben al 2 weken een trotse eigenaar v.e Opel Zafira A bj 2000.
      Rijdt lekker en schakeld ook fijn,alleen afgelopen zaterdag ben ik naar Amsterdam gegaan en op de terug weg net 20 km voor we thuis aankwamen ging de versnelling eruit terwijl de versnelling nog i.d 5e zat.
      Eerst dacht ik dat ik onbewust de 5e eruit had gehaald.
      Dus weer de versnelling i.d 5e gezet en deed het weer.
      5 km verder kreeg ik weer hetzelfde probleem ,voet op de gaspedaal maar de auto kwam niet vooruit.
      Dus terug geschakeld naar de 4e versnelling,eerst deed die het niet maar na 2 keer opnieuw te schakelen voelde je weer dat de auto weer vooruit ging en dan weer naar de 5e versnelling.
      Wie weet wat het probleem kan zijn?
      Heeft iemand dit ooit gehad?
      B.V.D

      mvg.Dave

      #17932645
      Robin82
        Lid sinds:
        8 September 2010

        Wat is je staat van de koppelings platen?? Slipt de koppeling niet met wegrijden?
        Mischien wel een probleem met je drukgroep? Ik kan het mis hebben maar dan mag ieder
        mij verbeteren…

        Gr Robin

        @sranangman1975 wrote:

        Beste Forumleden,

        Ik ben al 2 weken een trotse eigenaar v.e Opel Zafira A bj 2000.
        Rijdt lekker en schakeld ook fijn,alleen afgelopen zaterdag ben ik naar Amsterdam gegaan en op de terug weg net 20 km voor we thuis aankwamen ging de versnelling eruit terwijl de versnelling nog i.d 5e zat.
        Eerst dacht ik dat ik onbewust de 5e eruit had gehaald.
        Dus weer de versnelling i.d 5e gezet en deed het weer.
        5 km verder kreeg ik weer hetzelfde probleem ,voet op de gaspedaal maar de auto kwam niet vooruit.
        Dus terug geschakeld naar de 4e versnelling,eerst deed die het niet maar na 2 keer opnieuw te schakelen voelde je weer dat de auto weer vooruit ging en dan weer naar de 5e versnelling.
        Wie weet wat het probleem kan zijn?
        Heeft iemand dit ooit gehad?
        B.V.D

        mvg.Dave

        #17932646
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Voelt de pook ook losjes aan? Dus als je stilstaat en je schakeld voel je dan wel dat die in de versnelling schiet?
          Als de motor neit draaid krijg je hem dan zonder koppeling ook in de juiste versnellingen, zonder ernstig veel moeite?

          Schiet hij er in alle versnellingen uit? En hoeveel km heb je gereden

          #17932647
          sranangman1975
            Lid sinds:
            27 February 2011
            Robin82 wrote:
            Wat is je staat van de koppelings platen?? Slipt de koppeling niet met wegrijden?
            Mischien wel een probleem met je drukgroep? Ik kan het mis hebben maar dan mag ieder
            mij verbeteren…

            Gr Robin

            hoi Robin,

            ik denk dat de koppelingsplaten nog goed zijn,de koppeling slipt ook niet tijdens het wegrijden.
            misschien problemen met de drukgroep zoals je heb vermeld.

            gr.Dave

            [

            #17932648
            sranangman1975
              Lid sinds:
              27 February 2011

              @Haasje17 wrote:

              Voelt de pook ook losjes aan? Dus als je stilstaat en je schakeld voel je dan wel dat die in de versnelling schiet?
              Als de motor neit draaid krijg je hem dan zonder koppeling ook in de juiste versnellingen, zonder ernstig veel moeite?

              Schiet hij er in alle versnellingen uit? En hoeveel km heb je gereden

              hoi,
              dankje voor je reactie.
              de pook voelt niet losjes en als de auto stilstaat kan ik zonder problemen de auto in versnelling zetten.
              ik zal proberen de auto in versnelling te zetten zonder draaiende motor,hierover meld ik je nog als het met veel moeite gaat..
              de versnelling schiet niet uit.
              het laatste weet ik niet wat je bedoel….km stand is in ieder geval 167000 km…en ik heb vanuit Nijmegen naar Amsterdam gereden en op de terug weg 20 km voor Nijmegen gebeurde het.
              ik ben al 2 keer op de snelweg geweest en nooit problemen gehad.
              vandaag nog korte afstand ermee gereden schakeld en rijdt gewoon goed…misschien toch de auto naar de garage brengen.
              gr.Dave

              #17932649
              zaffiepaul
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 February 2011

                Hoi Robin,
                Als hij uit de 5e versnelling schiet tijdens het rijden kan het ook de synchromesring in de versnellingsbak zijn die kaduk is. Dit komt vaker voor wanneer de hand tijdens het rijden tegen of op de versnellingspook rust en zodoende ( onbewust ) druk op de pook wordt gezet.
                De bak zal dan gerepareerd of vervangen moeten worden.
                Veel succes met dit probleem.
                gr. paul

                #17932650
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  uit de versnelling, kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, mechaniek heeft niet veel speling zeg je.

                  je hebt waarschijnlijk een 1.6 of 1.8 motor.

                  die hebben een F17, deze bakken willen zelf ook wel kapot lopen… dat begint vaak ook met dit soort dingen..

                  Maar kijk eerst naar de Motor en bak steunen.

                  Willem

                  #17932651
                  sranangman1975
                    Lid sinds:
                    27 February 2011

                    @Haasje17 wrote:

                    Voelt de pook ook losjes aan? Dus als je stilstaat en je schakeld voel je dan wel dat die in de versnelling schiet?
                    Als de motor neit draaid krijg je hem dan zonder koppeling ook in de juiste versnellingen, zonder ernstig veel moeite?

                    Schiet hij er in alle versnellingen uit? En hoeveel km heb je gereden

                    hoi,
                    gisteren heb ik ff getest wat je had geschreven,zonder ernstige moeite gaat de versnelling van de 1e tot de 5e en zelfs achteruit is geen probleem…..de hele week alleen korte afstand gereden..niks geks opgemerkt….zal mn monteur moeten raadplegen.

                    #17932652
                    sranangman1975
                      Lid sinds:
                      27 February 2011

                      @wim-v6 wrote:

                      uit de versnelling, kan door meerdere dingen veroorzaakt worden, mechaniek heeft niet veel speling zeg je.

                      je hebt waarschijnlijk een 1.6 of 1.8 motor.

                      die hebben een F17, deze bakken willen zelf ook wel kapot lopen… dat begint vaak ook met dit soort dingen..

                      Maar kijk eerst naar de Motor en bak steunen.

                      Willem

                      hoi Willem,

                      ik heb een 1.6 motor.
                      kan je me precies vertellen waarnaar er moet worden gekeken(motor,dit laat ik voor mn monteur)? en de bak steunen kan ik zlef ff checken als het droog weer is.

                      gr.Dave

                      #17932653
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        waarom die uit de versnelling sprint.

                        de meeste F17bakken (ook jouw 1.6 heeft een F17bak). schakelen nog soepel, ook al zijn ze kapot..

                        Laat de motorsteunen nakijken
                        speling op de schakelmechaniek pennetjes.
                        oliepeil van de bak, en kleur van de olie..

                        Willem

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.