Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Katvervanger x16szr (bj2000)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2012 om 09:02 #17237577
Goede morgen heren, even een vraag:
Ik wil graag een katvervanger onder mijn Astra monteren indien dit (ook maar iets) meer vermogen geeft. Dit wil ik eventueel eerst proberen door een tweedehands kat te halen en daar een pijp doorheen te rammen of gewoonweg leeg te kloppen. Maar als er al feiten op tafel worden gegooid in negatieve zin, begin ik er niet eens aan.
Iemand ervaring met een katvervanger voor de Opel Astra G x16szr 1.6i, 75pk, 8v, single point injection)?
Aanvullende info, of het nu nuttig/van toepassing is of niet: m’n auto heeft een origineel spruitstuk, originele kat, middendempervervanger en Novus group N einddemper. 1 lambda enz. Wijzigingen aan de kat worden niet geregistreerd door de cpu zeg maar.
Bij elke APK zal deze worden vervangen door de originele. En meneer Agent zal het leuk vinden zonder kat, ik weet :ass
Alvast bedankt heren!
Gr. Johan
23 maart 2012 om 09:05 #17877748Ook gedachten, theorieen, ervaringen, vermoeden(s) welkom. Onderbouw even waarom.
23 maart 2012 om 11:09 #17877749Ik heb na de revisie van m’n x18xe1 een tijdje met een lege kat gereden.
Gaf een heel raar geluid, aangezien het natuurlijk een soort klankkast is met een rare vorm die onder je auto hangt.Daarnaast kreeg ik het idee dat het verbruik omhoog ging en de auto niet sneller was, misschien door het missen van de tegendruk? Een aantal maanden na de revisie is er alsnog een kat onder gegaan, volgens mij van een Corsaatje en de auto is toen aanzienlijk minder gaan verbruiken, de zware brom van eerder was weer terug en de auto was ook wat vlotter weer.
Dus met een lege kat rijden, zou ik afraden. Ook omdat je mogelijk problemen krijgt bij de viergassentest op de APK.
23 maart 2012 om 11:19 #17877750Ok, dat klinkt redelijk. Mocht ik het alsnog doen, wil ik er dus een (rvs) buis doorheen rammen. Dat klankkast effect moet ik niet.
Ik weet dat het geluid harder zal zijn zonder kat maar ik verdenk ook m’n huidige kat helemaal vol te zitten. Dus zal MIJN auto er dan sowieso niet op vooruit gaan? Of de moeite waard dit te proberen?
Wat betreft de APK, dat is geen probleem. Ik ben op de hoogte van het feit dat de originele kat er weer onder moet.
De ene auto gaat er beter van rijden, de ander niet. Wat doet mijn auto? I don’t know.
Alvast bedankt voor je reactie RISL!
23 maart 2012 om 11:29 #17877751Tja, ik weet niet of je veel aan mijn verhaal hebt.
RVS-buis door je kat heen slaan? Waarom dan niet gewoon de kat er tussenuit slijpen en een een stuk uitlaatpijp er tussen lassen?
Lijkt mij een stuk beter.Je kunt heel snel zien of je kat vol zit of niet, gewoon eronderuit halen en er doorheen kijken. Zie je licht aan de andere kant, issie prima. Als je ‘m maar aan één kant wil loshalen, kun je even met een lampje kijken, zie je het witte rooster, is het prima. Is het witte rooster grijs of zwart, zittie hoogstwaarschijnlijk vol.
23 maart 2012 om 11:42 #17877752Tuurlijk heb ik daar wat aan!
Ja, een RVS buis doorheen rammen en goed vastmaken. Ik tover een tweedehands kat met originele bevestigingspunten voor een prikkie, doe dit plan met deze en monteer m’n huidige net voor de APK, want de auto is met deze kat door de APK gekomen.
Want als er gelast moet worden, moet de originele kat ook weer habudabi gelast worden voor de APK. Vandaar een tweedehands met originele bevestigingspunten.
Maar hoe krijg je zo’n pijp erdoorheen zonder uit elkaar te krijgen en weer dicht te lassen bedenk ik me net :hmmz
23 maart 2012 om 12:29 #17877753Niet dus :P
Je kat zit trouwens aan één kant geschoven (aan de voorkant) en aan de achterkant aan je middendemper gelast…
23 maart 2012 om 12:35 #17877754maar levert het wel meer op dan het waard is dan?
kijk dat je met een turbo blok zonder cat gaat rijden kan ik prima begrijpen, maar bij een 1.6 8v… :hmmz :hmmz
23 maart 2012 om 12:38 #17877755Dion, hater! Doe maar zo! :ass
:jerry
Iemand ook ervaring met hetzelfde blok?
23 maart 2012 om 12:40 #17877756dat zeggen ze hier op werk ook steeds tegen me als ik reeël ben :jerry
ik heb zelf ook x16szr gehad, dus ik snap hoe je je voelt :P
23 maart 2012 om 12:43 #17877757Dat snap je helemaal niet, of je hebt ook van alles aan je x16szr gedaan :-P
Hater! :ass
23 maart 2012 om 12:45 #17877758tja ik heb toendertijd 3,5 jaar rond gereden met me vorige astra.. maar op ten duur ergerde ik me bond en blauw dat ik niet mee kon doen op de snelweg enzo. dus daarom maar een coupe met z20let aangeschaft.
MAAAARR… ik heb nooit echt problemen ondervonde met die 8klepper :P
23 maart 2012 om 12:50 #17877759Maar vermogensverlies, hoe groot is daar de kans op. De x18xe1 is namelijk wel een heel andere motor.
23 maart 2012 om 12:59 #17877760tja bij een ongeblazen motor moet je uitlaat gewoon voldoende tegendruk geven, in tegenstelling van een geblazen motor want daar doet de turbo dat al.
daarom schiet je er bij een turbo blok wel wat mee op, want hoe minder tegendruk de uitlaat geeft, hoe makkelijker de turbo opspoelt.
althans, das het gene wat ik ervan weet… en ik ben geen autotechnicus, maar een ambtenaartje :jerry
23 maart 2012 om 13:03 #17877761Maar niet in functie, anders was je nu niet online :ass
Of beledig ik nou wél een ambtenaar in functie? Wat is de straf, stuur je me een RVS katvervanger naar me toe? :jerry
23 maart 2012 om 13:06 #17877762ben niet zon ambtenaar hoor hahahha.. zou niet durven.
23 maart 2012 om 13:09 #17877763Oei…ik wist niet dat je een ambtenaar was….vandaar dat dat werk aan je auto zo langzaam gaat ;)
Die verknipte bumper zit er al een hele tijd weer op.Maar goed we dwalen af, Dion heeft wel gelijk over de zin en onzin van een katvervanger bij een geblazen en ongeblazen motor. Bij een ongeblazen motor heb je nu eenmaal tegendruk nodig, anders vullen je cilinders niet optimaal.
23 maart 2012 om 13:12 #17877764nou nou nou, dat valt ook best mee.. pas een anderhalve maand :jerry
23 maart 2012 om 13:17 #17877765Ow, ik dacht al veel langer, ik dacht dat je dat al een maand of 3, 4 geleden had gedaan.
Wat voor ambtenaar ben je eigenlijk? Want misschien moeten we het forum maar gaan censureren voordat een hoop mensen problemen krijgen ;)Maar goed, try to stay ontopic verders king:
23 maart 2012 om 13:19 #17877766nog een offtopic dan maar :P werk bij de koninklijke biep in den haag, dus ben eigenlijk semi ambtenaar
maar die bumper moet ik wel ff fixxen.. maar me vakantie centjes kome er alweer aan, dus ff laten chippen en me bumper fixxen :P
23 maart 2012 om 13:30 #17877767On-topic! :swear
:jerryDus eigenlijk verwachten jullie dat de prestaties juist achteruit gaan? Hmm, dat moeten we niet hebben natuurlijk! :hmmz
23 maart 2012 om 14:28 #17877768Noujja, dat van tegendruk is wel gedeeltelijk juist, maar een nouwe uitlaatbuis zoals onder de auto nu zit voldoet al prima dus zonder of met kat zal het verschil niet heel erg groot zijn. Prestaties zullen eerder vooruit gaan dan achteruit.
Je zult meer winst behalen uit een goed uitlaatspruitstuk of inlaatspruitstuk.
Er zijn ook spagetties voor de x16szr.
23 maart 2012 om 14:49 #17877769Thanks man. Eigen ervaring of logica?
23 maart 2012 om 15:57 #17877770Eigen ervaring. En zonder tegendruk loopt die namelijk ook welleswaar wat beroerd maar vrij goed. En dat de cilinders niet goed gevuld worden zonder tegendruk? Waaruit maak je dat op? Want de kleppen in de motor die open gaan en sluiten aan de in en uitlaatkant overlappen wel een beetje maar niet zoveel dat al je zuurstof ontsnapt en in je uitlaat tergtkomt.
23 maart 2012 om 21:00 #17877771Klinkt goed Haasje! Heb je dit zelf ook toevallig op een x16szr toegepast?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.