Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Kan niet meer elektrisch of hybride rijden
- Dit onderwerp bevat 61 reacties, 17 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 31 mei 2024om 22:20 door jopsa.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2020 om 12:39 #18400774
Hallo allemaal,
bedankt voor de snelle reacties,
ik ben al “blij” dat het mindere bereik “normaal” is. Maar als ik nu lees dat de capaciteit van de batterij (82% sinds juli 2020) ben ik er toch niet gerust in…
Als het dus volgend jaar terug normale temperaturen zijn starten we ‘s morgens zeker niet met meer dan 48km, wat nu wel het geval was?
Ik heb op deze 6000km’s een gemiddeld verbruik van 1,6l/ 100km zoals min of meer beloofd (mijn gemiddelde snelheid ligt op 39km/u) maar zal dus in de toekomst alleen maar stijgen… Zeepbel van de voordelen van een PHEV is hiermee dus al doorprikt. Binnen een paar jaar dus bijna bijna zuiver op benzine een mastodont van 1870kg in beweging krijgen… Wordt vervolgd!
Grtz,
Gunter
5 december 2020 om 17:52 #18400824Hoi, vandaag grote rit gedaan en ja nog voor ik op mijn eindbestemming was terug overgeschakeld naar elektrisch. Dus alles werkt terug . Top. Ga er nu op letten om af en toe wat meer km te bollen op de verbrandingsmotor.
gr Tdb5 december 2020 om 19:29 #18400834dag iedereen,
Volgens de garage zou mijn auto in orde zijn. Voor de zekerheid zouden ze hem nog enkele dagen willen testen. Er waren twee recente problemen én oplossingen gemeld voor de Gradland hybrid4 modellen door Opel en die hebben ze toegepast op mijn wagen. Wat die verbrandingsgassen in de motor betreft: dat klopt. Ze hebben immers – na de bovenstaande aanpassingen die Opel aangekondigd had – een uurtje gereden en toen reed ie terug elektrisch. Maar voorheen was er dus wel degelijk wat mis. Oa. een verwisseling van twee aansluitingen. Indien je dus iets abnormaals merkt, contacteer dan zeker terug je garage! Mijn garage deed in elk geval alle mogelijke moeite om het probleem op te lossen. Oh ja, aan tbd, het model waar ik momenteel mee rijd (vervangwagen hybrid4) heeft 12500 km op de teller en heeft de laatste dagen een elektrisch bereik tussen 40 en 36 km. 26 km lijkt me dus niet echt normaal voor een wagen van nog geen half jaar tenzij je de laatste dagen de gaspedaal wel heel erg misbruikt hebt tijdens het elektrisch rijden…
5 december 2020 om 21:38 #18400846Dag Jos , is van mij ook een hybrid4 en elektrisch rijden was niet mogelijk tot deze namiddag na lange afstand rijden. Dus gaspedaal misbruiken zat er niet in.En die aantal km heb ik ook al eens nagevraagd aan garage en vertelden me dat volgens de actieradius is van de vorige rit en omdat het kouder is. Als ik anders oplaad ligt is dit normaal bij mij nu altijd tussen de 32 en 28 km wat ik ook weinig vindt. 26km was nu het minste dat gehad heb en was net terug van de garage. Raar dat jullie km zoveel hoger liggen. Was nu vandaag volledig leeg en is nu aan het laden. Ga dat van de recente problemen en oplossingen van Opel ook eens melden aan de garage. Mvg tdb
6 december 2020 om 11:00 #18400879Hallo,
26km lijkt me nu ook wel héél weinig. Wat ik me u wel afvraag: als je auto lekker warm in uw garage wordt opgeladen wordt, weet de BC dan dat het buiten vriest? Of gaat die eerst ff de vooruitzichten googelen?
Mss moeten we de komende dagen even onze oplaadbeurten op deze post zetten met minimum temperaturen erbij?Nog een prettige zondag!
Gunter11 december 2020 om 16:18 #18401307Bij mij valt die ook steeds weer terug op benzine. Ik ben i.i.g. niet van plan om elke keer 100km benzine te rijden. Het effect van hybride is dan ver te zoeken. Ten eerste had ik dan geen Opel gekozen en als ik perse benzine wilde rijden had ik die wel gekocht.
11 december 2020 om 16:20 #18401312En ook bij mij staat er maar 28 km op bij volledig opladen
24 december 2020 om 13:17 #1840249425 december 2020 om 09:36 #18402593Hallo iedereen , bij mij is de km stand nu 22km of 24km bij 100% oplading. Staat wel in garagebox die niet geïsoleerd is. Zot rijden doe ik niet , begrijp niet waaraan het ligt waarom jullie zoveel meer km hebben. Kan wel in hybride 40 – 50 km rijden en heb nog iets over. Dus klopt niet met het aantal km dat weergegeven wordt. Is raar en als ik het vraag in de garage , is dit volgens de actieradius van vorige ritten. Rij wel niet echt grote afstanden nu met de Corona.
prettige feesten Tdb10 januari 2021 om 00:21 #18404374Ik heb bij levering van de auto vorige maand meegekregen dat de actieradius van de accu voor elektrisch rijden drastisch afneemt bij de huidige buitentemperaturen tussen de -1. / -3.
Bij 100% oplading staat er max.28km op de teller en in de mobiele app. Als ik vanaf 80% lading eerst de airco/verwarming in de app op afstand aanzet dan laad hij bij 100% verder door tot 34km. Ik ben erg benieuwd wat de lente en zomer brengen qua elektrische rijprestatie en het laden. Verder erg tevreden met de auto.26 januari 2021 om 16:28 #18406503Ok net contact gehad met Opel Nederland. Het antwoord is simpel, het is een bescherming van de motor. Ik zal de mail hier plaatsen:
Ik heb nog eens gesproken met de technische collega’s en het betreft een product eigenschap wat de klant als vervelend ervaart.
Misschien dat gebruikte termen door het TP niet helemaal duidelijk zijn, maar het gaat over mogelijke vervuiling (verdunning) van de motorolie, wat bij kortere ritten waarbij de motor niet lekker op temperatuur komt sneller kan voorkomen. Als dit door het motormanagement wordt geconstateerd, kan dit de elektrisch modus beletten. Door dan een wat langere rit te maken, met de verbrandingsmotor goed op temperatuur, verdampen de eventuele koolwaterstoffen uit de olie en geeft het motormanagement de elektrische modus weer vrij. Zoals door het TP aangegeven is dit de normale werking van het systeem om zo de verbrandingsmotor in goede conditie te houden.
Hopelijk begrijpt de klant dat deze regeling ter bescherming is ingebouwd.
Met vriendelijke groet, Kind regards, Bien cordialement,
En dat was het dan. Vervelend ervaar??? Nou ja zeg. Ik kocht deze auto juist omdat ik dan hybride heen en weer kon rijden naar mijn werk. En nu vertellen ze me dat ik eigenlijk lange stukken moet rijden. Als ik al lange stukken zou rijden kocht ik toch geen hybride die maar max 50 km kan. Met een zwaardere auto die meer verbruikt dan de gewone benzine. Ik zou zeggen het is geen auto voor korte stukken maar ook zeker niet voor lange. Ook het probleem van het niet verder kunnen laden (bij ons 26km) valt daar onder. Op het moment zou ik het overigens niet weten we rijden alweer bijna 500 km op benzine. Ze schuiven het zo wie zo allemaal op de motor. Er is zelfs nu sprake van dat de start/stop knop het niet doet bij sommige, omdat die het elektrisch niet oppakt de auto. Vertelde hij me. Nou gelukkig hebben we dat dan nog niet.
26 januari 2021 om 18:13 #18406513Even een update bij mijn verhaal. (zie eerder) Na de laatste interventie bij de OPEL dealer waarbij er een ingreep is geweest op twee aansluitingen die omgewisseld waren en waarbij ook de nieuwste software werd geïnstalleerd heb ik het probleem na 1000 km gewoon rijden (lees voornamelijk elektrisch) opnieuw voorgehad. MAAR deze keer kwam er wel een melding :
een melding die ik voorheen nooit gezien had! Dit wijst duidelijk op het fenomeen dat Marnipat beschrijft in de mail van OPEL Nl. Na ongeveer 140 km rijden met motor (waarvan 100 km aan één stuk op aanraden van dit forum !?! … maar aanvankelijk zonder resultaat) ging ik tanken en vlak daarna kon ik weer elektrisch rijden. ‘K vraag me wel af op het openen van de tankklep er iets mee te maken heeft (gassen die weg kunnen?)
Kijk dus zeker na of je deze melding krijgt, anders beschik je niet over de nieuwste software of is er iets anders fout.
Wat het opladen betreft: mijn auto staat in een niet verwarmde garage en heeft nooit onder de 34km aangegeven. Hij laadt altijd op tot 100% ongeacht of ik opwarm of niet. Het fluctueert wel sterk met de buitentemperatuur en de wijze van rijden. (Ik gebruik bijna altijd de ‘B’-stand en laat veel uitlopen en dus opladen)groeten,
Jos
2 februari 2021 om 09:33 #18407322Bij mij precies hetzelfde TDB en mijn wagen is nu 1,5 maand oud van 11 december jl. Ook hier maximaal 28km als hij volledig is opgeladen. Waar ik mij tevens over verbaasd heb is dat ik een 6,6Kw snellader heb laten plaatsen en van geheel leeg tot vol 100% alsnog bijna 4uur bezig ben met opladen. En dit aan een 11Kw openbare oplader. Dit zou nu normaliter de helft van deze tijd moeten bedragen.
En ook ik heb de elektrische uitschakeling afgelopen weekend voor het eerst gehad. Bij mij gebeurde het nadat ik Hybride reed en wou overschakelen naar elektrisch. Er staat nu 1503km op de teller. Na een ritje van 125km zondag en hierna direct aan de oplader was het probleem verholpen.
2 februari 2021 om 11:12 #18407351Hallo,
ik heb nu 8200km op de teller waarvan slechts 1500 niet elektrisch. Maar bovenstaand probleem met niet elektrisch kunnen rijden heb ik nog niet voor gehad. Mss toch iets te maken met recente software?
Opladen doet ie nu tot ongeveer 40km. En het eerste uur (uren) laadt mijn 3,3 lader aan 8km/u om dan af te zwakken naar 4km/u.
Had al gedacht aan een e-Corsa als tweede wagen maar met de zonnepanelen regeling hier in België zal dat er niet komen!
groeten, Gunter
11 februari 2021 om 17:19 #18408318Hallo,
kan iedereen nog zuiver elektrisch rijden met deze temperaturen? Of heb ik ook last van bovenstaand probleem? Als ik start gaat de moter direct aan en in hybride modus en electric kan ik niet selecteren…
Mvg,
Gunter
11 februari 2021 om 19:28 #18408334Gunter ,
<p style=”text-align: left;”>bij mij is dat ook zo. Is normaal dat hij soms met de motor start , is omdat het zo koud is. Na tijdje kan ik dan wel overschakelen naar elektrisch. Heb ook ondervonden als ik constant hybride rij dat mijn actieradius lager is na het laden dan als ik elektrisch naar mijn werk rij.
mvg Thierry</p>
14 maart 2021 om 11:11 #18412874Jeetje, als ik dit allemaal lees, ben ik bijna huiverig om een Hybrid 4 aan te schaffen
Ik rij nu een Grandland X van het eerste uur en ben daar op zich best te spreken over (op wat franse dingetjes na . . .). Hij heeft destijds wel zijn kuren gehad, maar dat is allemaal redelijk opgelost, het blijft voor mij een heerlijke auto. Nu is mijn oog gevallen op een demo-Grandland X Hybrid 4. Zelfde uitvoering (behalve helaas een verwarmd stuurwiel, verwarmde achterstoelen en zonneschermpjes in de achterdeuren), maar dan een half elektrisch. Goed voor het milieu denk ik, maar als ik dan voorgaande draadjes lees, begin ik te twijfelen of ik het wel moet doen. Even een paar vragen aan de mensen die het ‘probleem’ van het niet meer elektrisch kunnen rijden ondervinden:
– Hoe vaak wordt dit ervaren, is dit om de …km of om de maand, half jaar? Oftewel, hoe vaak moet ik een stuk van 100km gaan rijden? Is dit elke maand, vind ik het een beetje zonde, maar als dit eens in het half jaar/5-10.000km is, kan ik er mee leven.
– Wat is de beste modus om mee te rijden, om het ‘vervuilen’ van de verbrandingsmotor te voorkomen?
– Op het Duitse forum lees ik dat er een update voor de GLX Hybrid 4 is. Weet iemand welke versie dat is (zodat ik het kan nakijken) en wat zijn de ervaringen hiermee?
Zijn er nog ‘negatieve’ ervaringen aan de Hybrid 4 die genoemd moeten worden, of is het voor de rest gewoon een toffe bak?
14 maart 2021 om 13:57 #18412889Beste Astroide,
mijn wagen moet nu binnen voor een hele reeks software updates.Recall van Opel. Waaronder het weergeven van een melding wanneer de wagen overschakelde naar verbrandingsmotor. Ik rij nu het meest elektrisch naar mijn werk (16km enkele rit) en grote ritten op hybride. Waardoor ik merk dat mijn actieradius op Dashboard nu tss de 38 en 52 km ligt en hij nog maar 1 keer op verbrandingsmotor is overgeschakeld . Voor de rest heb ik mss enkel de opmerking dat wanneer je enkel op verbrandingsmotor rijd de eerste 3 schakelingen traag zijn , daarom zet ik hem in sport en gaat het duidelijk sneller. Verder rijdt mijn hybrid 4 zalig en rustgevend, al kan je aan de verkeerslichten toch sommige bestuurders verrassen bij het optrekken , als ze links naast u komen staan om vlugger weg te zijn 😁
mvg Tdb
16 maart 2021 om 10:25 #18413117Ik heb het probleem nu ook, na pas 650km op de teller…
Opladen komt niet verder dan 26km en ik heb ook best veel op de brandstof motor gereden. (denk 250km van de 650)
Voelt wel als diefstal.. 57km beloven en dan meer 26km kunnen rijden elektrisch en dan ook nog binnen 1 tankbeurt.. verplicht Hybride rijden.
Zal zo kijken of tankdop openen.. (wat verderop in de app gezegd word) helpt en hopelijk naar de zomer toe richting de 40km op elektrisch… (dat is wat ik zelf had ingeschat want die 57 geloofde ik al niet)
gr,
Marcel
17 maart 2021 om 10:20 #18413216Tanken en/of tankdop openen geen effect.
Ben bang dat ik ook 100KM moet gaan rijden en dat doe ik zelden.. dus zal een tijd niet elektrisch worden.
Deze auto met private lease aangeschaft en ga de leasemaatschappij maar eens bellen dat de auto defect is.. kijken wat daaruit gaat komen.
17 maart 2021 om 10:50 #18413222Dag gigabuuf ,
Krijg je ook de melding ‘elektrische stand niet beschikbaar, automatische werking bezig’? Indien niet, dan moet je de wagen laten nazien. Die melding moet verschijnen!
De laatste keer dat ik dit voorhad heb ik geen 100km aan één stuk gereden, maar een 6 tal kortere ritten na elkaar van elk ongeveer 25 km. Toen sprong hij terug op elektrisch.
Hopelijk terug snel in orde bij jou.Jos
17 maart 2021 om 10:53 #18413226Jos,
Dank je voor de reactie, ja die melding krijg ik te zien als ik naar elektrisch wil selecteren.
Vanavond moet ik iets verder en ook de snelweg op, dus hoop ook dat het dan over is.
laat het weten.
thanks
Marcel
23 maart 2021 om 11:09 #18413987Update,
Na x aantal korte stukjes totaal 128km rijd de auto weer elektrisch..
Hopelijk is dat niet elke 600km.
Als dit de werking van de auto is, dan snap ik niet dat ze dit bij opel niet officieel kenbaar maken..
Wel zo eerlijk richting je klanten en dan tast je ook niet in het duister.. of er nu iets stuk is of dat het gewoon gedrag is.
Vind zelf nog wel dat het aantal te rijden KMs weinig is 26 momenteel en ik race niet met de auto..
Veel voordeliger is elektrisch dus niet.
23 maart 2021 om 12:34 #18414006Dag Gigabuuf,
Je hebt volledig gelijk. De communicatie bij Opel omtrent deze problematiek is onduidelijk en zelfs misleidend, vooral vóór de aankoop! Hopelijk worden ze daar eerlijker in of zoeken ze een betere oplossing.
Wat het bereik betreft ben ik wel verrast: ik haal nog steeds 38-42km, afhankelijk van hoe warm het buiten is. Ik probeer nu ook regelmatig eens in de sport stand te rijden, ook al is het op dat moment niet echt nodig… zien of dat helpt.
groeten23 maart 2021 om 13:10 #18414011Jos,
Ja vind ik ook gek.. het zijn wel echte kilometers.. toen ik de auto net had stond er bv 38km op de teller, maar liep die veel sneller terug.. nu is 26 ook echt 26km..
Weet ook niet waar ik dat kan resetten… uiteindelijk gaat de auto met gemiddeld verbruik werken, maar ik zou dat wel een keer op 0 willen zetten zoals je ook met de dagtellers kan doen.
Verder wel heel erg tevreden over de auto en vooral nu de elektrische stand weer werkt die is superrelaxed.
gr,
Marcel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.