Kadett E, zingend geluid > kapot lager?

Forumindex Forums Modellen Kadett Kadett E, zingend geluid > kapot lager?

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260952
    Pjetro
      Lid sinds:
      10 July 2011

      Hoi,

      Het gaat om een Kadett E hatchback, bouwjaar 1987, 1.2 sc met een F10/4 versnellingsbak.
      Het probleem is, als ik rij hoor ik een zingend geluid.
      1.
      Dit is als ik rechtdoor rij, koppeling intrap, en motor uitzet, en versterkt als ik een bocht naar links maak.
      (hoorbaar bij elke snelheid)

      2.
      Nu heb ik mn auto op blokken gezet, en motor gestart en in zn 4 gezet en onder de auto gaan liggen. Daar heb ik met een schroevendraaier aan het oor geluisterd naar de versnellingsbak.
      Wat ik hoorde was het geluid dat er een lager kapot is (zelfde als je een la met bestek hard dicht doet)
      Dit is het ergste aan het einde van de versnellingbak, bij het lagerdeksel met de grote schroefstop (sleutel 36).

      3.
      Een poos terug had ik mijn versnellingsbakolie bijgevuld (een slok meer dan het niveau) en een week later die olie weer afgetapt via de niveauplug. Deze olie zag er metelic-achtig uit, met een stroopkleur. Dit monster heb ik bewaard.
      ps. versnellingsbak olie heb ik een jaar geleden ververst met SAE 80W GL-4

      Wat is er kapot, een lager of toch heel wat anders?
      En wat is het beste om het weer gemaakt te krijgen?

      Groet,

      Pieter

      #18176887
      Pjetro
        Lid sinds:
        10 July 2011

        Iemand een idee?

        Mijn idee:
        Als het geluid en de symptomen niet erger worden, rij ik er gewoon mee door.
        Mocht het dan erger worden overweeg ik:
        om de cassette van de versnellingsbak te vervangen
        de hele versnellingsbak vervangen, tenzij je ook het differentieel alleen makkelijk kan vervangen doe ik dat
        Ik hoor er wel van.

        #18176888
        Vinci
        Deelnemer
          Lid sinds:
          3 August 2009

          Je kan de cassette vrij makkelijk los maken zonder de hele behuizing van de motor af te hoeven halen. Gewoon aftappen en de juiste bouten los en trekken maar…

          Bij een F10 zijn alle tandwielen op de ingaande en uitgaande as niet gelagerd, dus dat het versleten is zou best kunnen. F10 bakkies tik je zo op de kop in goede staat. Voor een redelijk bedrag zelfs nieuw uit Trier te verkrijgen….

          #18176889
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            is het niet gewoon een wiellager… (rechtsvoor) die veranderd van geluid bij sturen

            en een passend bakkie kan je zo voor weinig krijgen mocht het toch daaraan liggen.
            Wij gaan kijken of een F13-5bak passend is op een kadett-E 12SC (ohv).

            Willem

            #18176890
            Pjetro
              Lid sinds:
              10 July 2011

              Bedankt voor de reacties!
              Ik ga volgende week de casette er is uit halen, en bekijken.
              En ik kan nog eens met de schroevendraaier aan het oor naar het wiellager luisteren. (wanneer de auto op blokken staat)

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.