Kadett coupe ombouw naar 2.0

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Kadett coupe ombouw naar 2.0

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17208287
    Manta-aero
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2004

      Hallo forumgangers,

      In dit topic zullen we berichten over de voortgang bij de ombouw naar 2 liter. De Kadett coupe is van mijn broer @city. Hij heeft de Kadett dit voorjaar gekocht met achterschade. De auto is bij het invoegen in aanraking gekomen met een vrachtwagen en is toen tegen de vangerail gekomen. Naast de motor ombouw is er dus nog genoeg te doen om de auto weer netjes op de weg te krijgen.

      Maar zoals je ziet is het interieur erg netjes!

      De motor komt uit de manta van @city, die we een deze dagen gaan slopen.

      De meeste onderdelen hebben we al liggen, maar er moet nog wel lekker geklust worden. De achteras was oorspronkelijk gekocht voor de city van @city. Het is namelijk een Opel GT as, die dezelfde schokdemper bevestiging heeft. Hiermee kom je enkel niet weg bij een coupe. Daarom zullen we de veerschotels overlassen van de 1200 as. De ashals is van een Manta, maar de bevesting voor aan de bodem zal een mix worden tussen dat van een Manta en de Kadett 1200. Ook de stabilisator (die bij de 1200 niet aanwezig is) zal van de Manta worden genomen, en de bevestigingen zullen aan de carroserie worden gelast.

      Ook aan het herstel van de schade is al gewerkt, er is een andere kont opgezet. En aan de bestuurdkant is de wielrand al vervangen. Hier is nog wel wat werk, maar dat komt wel.

      En de velgen die eronder zullen komen, waarschijnlijk zal door de 5 bak het toerental nog wel meevallen. In de city (1.2) was het niet echt een pretje om 120 te rijden op lange stukken.

      We houden jullie op de hoogte.

      #17452821
      Tiedo
        Lid sinds:
        7 December 2008

        Veel succes ermee, het schadeherstel tot nu toe ziet er goed uit.:wors maar zie ik het goed, is dat achterpaneel uitgedeukt en er weer in gezet?

        #17452822
        Manta-aero
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2004

          Thanks, idd dat klopt, en het is zo goed als strak. Door het kloppen is het natuurlijk nooit 100% strak, je hebt in principe allemaal kleine deukjes. Maar dat probeer je eerst zover mogelijk weg te werken voordat je begint met plamuren.

          #17452823
          johani500driver
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 November 2007

            zo die zat aardig inelkaar,mooi dat hij weer netjes opgeknapt wordt,succes ermee

            #17452824
            laus
              Lid sinds:
              13 February 2007

              Hey!

              Hier word ook weer lekker gehobbyd, maar dit project loopt toch al heel even want die 1ste foto heb ik volgens mij een jaar geleden ook al gezien.

              Maar jij ook veel succes!!!:thumbup

              gr Lau.

              #17452825
              Opel_Bjorn
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 May 2008

                Hey, heb je mooi uitgedeukt seg dat komt wel weer in orde. Maar kun je best niet in één keer er een nieuwe zijflank in lassen? Heb je minder plamuur en schuur werk en ook minderkans dat de plamuur na verloop van tijd wilt gaan scheuren ofzo. Maar ik ben blij dat er weer een kadettje gered wordt van de sloop want er zijn er niet véél die daar nog aan willen beginnen.

                #17452826
                Manta-aero
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2004

                  Hoi,

                  Dit project loopt pas net, mijn broer heeft de auto eind Mei gekocht. Hij heeft ook nog enkele andere coupe’s en daar wordt er 1 compleet van gerestaureerd. Maar daar is op dit moment even geen ruimte voor en staat dus even op HOLD.

                  Bij de coupe uit dit topic, zullen alle slechte punten natuurlijk worden aangepakt. Maar voor de rest zal het wel allemaal redelijk snel door moeten lopen en zal de Kadett voor de zomer weer rijden, met een beetje geluk. Er zullen dus ook geen onnodige dingen worden gedaan als de hele auto blank maken van onder en het interieur helemaal opnieuw doen. Voor de rest doen we alles natuurlijk wel 110% anders zouden we het niet doen.

                  #17452827
                  Manta-aero
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    Vandaag aan de achteras bezig geweest. Eerst alles bij elkaar gesprokkeld, en daarna even alles goed bekeken.

                    Bleek echter dat er achter de keerring van de ingaande kant heel veel zooi zat. En om te voorkomen dat dit in de lagers komt heb ik besloten om de hele achteras uitelkaar te halen. Dus al eerste de remmen gedemonteerd, daarna de steekassen gedemonteerd en daarna het differentieel eruit. Alleen het pignonwiel wil er nog ff niet uit, moet ff de kleine poelietrekker zoeken. En anders ff een beetje warmstoken, dan moet het allicht lukken.

                    Kan de rest meteen netjes in orde gemaakt worden en daarna alles tiptop in elkaar zetten.

                    #17452828
                    City
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Hierbij dan maar even mijn bijdrage in de vorm van een lading foto’s.

                      Ook aan de bestuurderkant is er behoorlijk wat schade.

                      Het interieur wat er nog perfect uitziet.

                      Een mooie strakke hoedenplank zonder gaten.

                      Nog een foto van het dashboard wat wordt voorzien van een toerenteller en gte meters.

                      Nog een interieur foto.

                      Voor.

                      Halverwege.

                      ff gepoetst om de kleur goed te bekijken..

                      Achterzijde gelast,maar er moet nog wel ff aan geklopt worden.

                      En hier met de nieuwe wielrand.

                      Mvg Patrick

                      #17452829
                      corsaforever
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 February 2005

                        knap werk ga zo door:thumbup:thumbup

                        #17452830
                        manus
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          Jullie zijn niet vies van een uitdaging zie ik wel,
                          mooi werk :wors

                          #17452831
                          Manta-aero
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            We zijn vandaag weer lekker samen (ik en @city) bezig geweest. Het pignonwiel is er eindelijk uit, en het bleek niet voor niks. De lagers van het pignon waren in erbarmelijke staat. We willen nu de Manta B achteras uit elkaar halen en de lagers eruit halen. Ook de bevestiging voor de stabilisator en de veerschotels zullen we overlassen. Leuke bijkomstigheid is dat het een 3,44 overbrenging is, dus 1 van de langste en gelijk aan die van een Manta GSI. Waardoor het toerental met 5 bak nog aardig acceptabel zal zijn bij 120 :)

                            De achteras is zeker in nette staat, maar iig netjes droog. Workmate is overleden trouwens :P

                            Zoals je ziet zijn de veerschotels echt anders.

                            Alle ingewanden zijn eruit:



                            Verder nog de traverse van het staartstuk afgeslepen en uitgeboord, zodat deze op de aangepaste 1200 dwarsbalk gelast kan worden. Deze zal dan ook nog worden verstevigd.

                            Ook de bevestiging voor de panhardstang verwijderd, deze zit bij een coupe achteraan de veerschotel.

                            En de remcilinders bleken wel erg klein te zijn, dus daar komen er van een Manta B GSI op.

                            Ook nog de velgen.

                            #17452832
                            sw16v
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 July 2004

                              Hey jurgen! lekker bezig daar! wel gewaagt project maar zal het wel waard zijn geweest om hem niet te laten staan! meesten zouden er niet mee beginnen denk ik!

                              deze ga ik zeker volgen!:thumbup:thumbup

                              #17452833
                              Manta-aero
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Donderdag avond hele mooie lijsten opgehaald voor de coupe. @city zal hier nog wat foto’s van plaatsen.

                                Ik ben vandaag verder gegaan met de achteras. Als eerste heb ik een achteras onder de donor Manta uitgehaald. Hieruit moesten de lagers worden gehaald, de veerschotels en de bevestiging voor de stabilisator stang. Dit ging allemaal redelijk voorspoedig en na een 3 kwartiertjes lag de as naast de auto.

                                Daarna de as compleet gedemonteerd en alle benodigde onderdelen eruit en eraf gehaald.

                                Nu alles voor handen was, als eerste maar een de lagers van het pignonwiel afgehaald met een poelietrekker.

                                Alle te gebruiken lagers en materiaal even netjes schoonmaken in de wasbak.

                                Daarna was het tijd om het ashuis goed schoon te maken, zodat alles ingebouwd en afgesteld kan worden.

                                Daarna de lagerringen in het huis geplaatst en bij het inmeten bepaald welke shims er geplaatst moesten worden. Handig hulpmiddel bij het in en uitslaan van de laggerringen is is een koperen staaf. Hiermee beschadig je niks de lagerringen zijn immers gehard.

                                De speling is weer precies zoals het moet zijn 0,11-0,12 mm.

                                Vervolg stappen zijn het lassen van de stabi bevestigingen en de veerschotels. Het compleet samen bouwen van de as en de remdelen. Alleen nog een keerring voor de ingaande kant op de koptikken en achteras olie en dan hebben we alles wel.

                                #17452834
                                BadMuts
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Weer super bezig!

                                  Mooi project weer :wub

                                  Hoe staat het overigens met je eigen project? Want heb je topic al heel lang niet meer voorbij zien komen… (ff off-topic)

                                  #17452835
                                  Manta-aero
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    Thanks,

                                    Eigen project ligt ff stil, ben zo nu en dan wel bezig, maar echte vorderingen zijn er niet echt. Onderhand als @city’s manta wordt gesloopt, heb ik wel een stuk bodem om bevestigingen voor de Commodore achteras te maken. En deze kan ik dan later onder mijn Manta lassen, maar die staat nu ff zo gestald dat ik er niet bij kan.

                                    Vanavond weer ff voor de Kadett bezig geweest, de remmen gesorteerd en compleet samengebouwd op de ankerplaat. Ook de trommels ff uitgeschuurd, waren uitgedraaid, maar toch beetje vliegroest van het liggen. En de pakkingen gemaakt die tussen de aandrijfas bevestiging en de ankerplaat komen. De remmen zijn dus klaar om geplaatst te worden als alle bewerkingen aan de as klaar zijn. Ik hoop dat ik daar komende week een eind mee kom. Lekker 2 weekjes vakantie :) Maarja ook wel andere dingen te doen natuurlijk.

                                    #17452836
                                    City
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Hierbij de foto’s van de lijsten.
                                      Ben al begonnen met een beetje oppoetsen want
                                      van het jaren liggen zijn ze stoffig geworden maar daar volgen nog foto’s van.

                                      Alles is werkelijk zo goed als nieuw :D:wub

                                      Mvg Patrick

                                      #17452837
                                      the_body_docter
                                        Lid sinds:
                                        17 April 2006

                                        ik heb geen kritiek op jullie werk helemaal niet maar als ik van jullie was zou ik de rechter flank vernieuwen vrees dat er door het laswerk er heel veel spanning op de plaat komt te staan wat kan resulteren in barsten

                                        #17452838
                                        dennisthemenace
                                          Lid sinds:
                                          1 June 2005

                                          Of een gebruikt zijpaneel.
                                          Dan daar de wielrand/dorpel van vervangen aangezien die altijd slecht zijn.
                                          Hier moet echt wel een laagje plamuur op….(binnenzijde ??)

                                          Voor de rest een supernette auto.
                                          Leuk om dat uitklokken te zien.

                                          Succes, en hij blijft toch wel dezelfde kleur??

                                          #17452839
                                          Manta-aero
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            29 June 2004

                                            In iedergeval bedankt voor de reactie. We zullen wel even kijken hoeveel er uiteindelijk op moet en dan beslissen wat we doen. Denk dat het wel goed komt. We houden jullie iig op de hoogte.

                                            Remcilinders waren idd een stuk kleiner, dus toch maar even nieuwe besteld en ze waren zelfs op voorraad.

                                            Van het weekend maar weer verder met de achteras. We kunnen helaas nog even niet binnen staan met de auto, dus carroserie werkzaamheden zullen nog even wachten tot het voorjaar.

                                            Auto blijft inderdaad dezelfde en dus originele kleur, en zal berlinetta worden uitgevoerd. Dus met alle chroomstrips end.

                                            #17452840
                                            pipo
                                              Lid sinds:
                                              5 November 2004

                                              origineel gepost door the_body_docter
                                              ik heb geen kritiek op jullie werk helemaal niet maar als ik van jullie was zou ik de rechter flank vernieuwen vrees dat er door het laswerk er heel veel spanning op de plaat komt te staan wat kan resulteren in barsten

                                              mm weet nog nie wat je daar zegt want als je een dorpel en een wielrand vervangt en nog achter het wiel waar de stenen tegen spatten dan heb je ook zowat het hele scherm gelast.
                                              nieuw scherm ben je 550 euro kwijt en een gebruikt is meestal rot dus ook weer laswerk.enigste wat je hebt is dat je de binnekant ook netjes af moet werken anders is het geen gezicht.maar verder knap werk:thumbup

                                              beetje kloppen timmeren stuiken en rekken en smeren mar
                                              :D

                                              #17452841
                                              City
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Precies zo is dat @pipo en aangezien ik een meer dan genoeg ervaren 1e autoschadehersteller en 1e autospuiter ben
                                                komt dat kloppen krimpen en rekken wel goed en ook het strakmaken is een peuleschilletje aangezien ik klassieke Ferrari’s gewend ben.

                                                Mvg Patrick

                                                #17452842
                                                pipo
                                                  Lid sinds:
                                                  5 November 2004

                                                  origineel gepost door City
                                                  Precies zo is dat @pipo en aangezien ik een meer dan genoeg ervaren 1e autoschadehersteller en 1e autospuiter ben
                                                  komt dat kloppen krimpen en rekken wel goed en ook het strakmaken is een peuleschilletje aangezien ik klassieke Ferrari’s gewend ben.

                                                  Mvg Patrick

                                                  daarom wil een kadettje niks zeggen:P
                                                  ik werk bij een verhuurbedrijf en voorheen een schade bedrijf als plaatwerker voorbewerker en spuiter,als ik zie wat ik ooit uit heb moeten deuken bij die huurauto s wat ooit van die hopenloze gevallen waren dan is jou kadett ook nog wel te doen.en heb er verder nooit problen mee gehad dat de plamuur scheurde. als je maar zorgt dat je er het goede spul op hebt zitten en niet te veel of te weinig harder er bij hebt zitten,en geen dunne afwerkplamuur gebruikt om diepere deuken op te vullen die je niet kunt uitdeuken dat je daar maar goede alu plamuur voor gebruikt.maar hoef jou niks te vertellen komt wel goed:thumbup

                                                  #17452843
                                                  City
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    29 June 2004

                                                    Dat klopt helemaal wat je zegt,je moet idd de juiste producten voor de juiste toepassing gebruiken.
                                                    Ik heb ook zat van die hopeloze gevallen onder mn handen gehad en er is er nooit een terug gekomen.
                                                    Aan de binnenkant wordt ie ook netjes afgewerkt ondanks dat daar het reservewiel komt te staan.
                                                    Ik klop er nog wel een paar uur aan want ik ben niet zo gek van plamuur,dus dat moet er ook zo min mogelijk op.

                                                    Mvg Patrick

                                                    #17452844
                                                    Emiel-Manta
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      23 January 2007

                                                      erg leuk! goed bezig.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.