Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Kadett C1 City 1.2S rijdende restauratie
- Dit onderwerp bevat 53 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 20 juni 2024om 13:15 door ThaJay.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2019 om 23:45 #18368644
Heren en dames
Nu bijna een jaar in het bezit van een mooie C Kadett, de auto had al wat liefde gehad maar dit was erg rommelig afgewerkt en daarom besloten om de kadett helemaal onderhanden te nemen.
De afgelopen maanden ben ik in elk vrij uurtje even met de Kadett bezig geweest. Via dit topic wil ik eigenlijk alles met degene delen die het interessant vind.
Ik zal zeker nog van jullie kunnen leren maar misschien kan ik ook leden van dit forum zelfs iets leren.
Het gaat om een City uit ’78 de orginele kleur is vlammenrood (oranje/Rood) en deze kleur gaat ook terug komen met enkele extra striping of andere details.
Dit is de City
Uiteraard begonnen met het technisch in orde maken van de motor en aandrijflijn incl. remmen en ophanging.Gelukkig ben ik in het bezit van het uitgebreid garage hand werkboek en de vraagbaak van Opel. Met behulp van deze boeken ben ik eerst de afstelling van de motor helemaal na gaan lopen incl. kleppenstellen en compressie meting.
Na een paar keer oefenen om het oliebad te beperken en een aantal extra pakkingen later loopt de motor als een trein.
Uiteraard gelijk alle pakkingen die ik ben tegen gekomen vervangen en alle delen die los gaan doe ik gelijk polijsten en opnieuw spuiten.
De remmen heb ik onderhanden genomen,ook is de handremkabel vervangen. Het afstellen van de remtrommels was een precisie werkje.
Daarna een opmaat gemaakt RVS uitlaat kunnen bemachtigen die speciaal voor een kadett City 1.2 was gemaakt (wel met een weber carberateur) die staat nog op mijn lijstje om te installeren incl. Het aangepast spruitstuk.
Afgelopen zomer in de vakantie het plaatwerk aangepakt, zoveel mogelijk oppervlakkige deukjes met 2K plamuur weggewerkt en zoveel mogelijk in de grondverf gezet.
Tevens de raamrubbers van de zij ramen en achter raam vervangen.
Nu alles weer even afgemonteerd, gelijk nieuwe achterlichten gehaald en de achterklep handvat weer kunnen kopen op marktplaats. Ook een orginele City tankdop kunnen vinden en spiegels.
Op dit moment ben ik de draagarmen aan het behandelen en de rubbers aan het vervangen. Achteraf had ik dat gelijk met de remmen moeten doen, maar wil er ool wel eens in rijden dus dan maar weer alles inelkaar zetten
De verlagings veren zijn binnen van Triple S en de Koni schokbrekers zijn onderweg. Dus die gaan deze of volgende week er onder en dan kan die de weg weer op.
Hopelijk hebben we nog een paar dagen mooi weer deze maand :smiley-car:
Via een vriend nog oude 15″ Calibra velgen gekregen, maar weet niet zeker of ik toch voor verbreedt staal moet kiezen. Te breed hoeft niet, max 7j.
Ik vind de retro look op zich wel oke, ik denk incl verlaging en striping op de auto na het spuiten zal het wel mooi staan, misschien de velgen spuiten met wit of zwart?
Dat was het voor nu, als de verlaging is uitgevoerd zal ik weer foto’s plaatsen.
Laterzzz
11 september 2019 om 08:00 #18368645Oeps! Waarom zie ik de foto’s wel als ik het bericht op stel maar nu niet in de post?
11 september 2019 om 17:53 #1836865611 september 2019 om 21:22 #18368661Ik kan je foto’s gewoon zien hoor,mooie restauratie van je city.
12 september 2019 om 09:36 #18368671Goed Bezig, Leuk om te zien dat je zoveel plezier in je City hebt
12 september 2019 om 17:50 #18368685[quote quote=18368661]Ik kan je foto’s gewoon zien hoor,mooie restauratie van je city. [/quote]
Klopt, even op het forum gezocht wat er mis was gegaan met de post en toen hersteld.
12 september 2019 om 17:57 #18368686[quote quote=18368671]Goed Bezig, Leuk om te zien dat je zoveel plezier in je City hebt [/quote]
Bedankt! Elk uurtje wat ik kan steek ik in de auto… de tijd vliegt als je eenmaal lekker bezig bent :no-money:
14 september 2019 om 18:29 #18368712Weer wat kunnen afvinken van het lijstje
De achteras onder de auto vandaan gehaald.
Alles goed in de verf gezet en weer terug geplaats.
De ophanging voor in de verf gezet en daar kunnen de schokdempers en veren morgen onder.
Er zitten nu Triple S veren onder die 4cm verlagen. Achter Koni classic schokdempers en voor stugge BOGE schokdempers. (Setje van Marktplaats)
14 september 2019 om 20:57 #18368716De voorkant zit ook weer in elkaar.
Al even een rondje gereden met de orginele bandjes en rijd lekker en stuurt perfect.
Nu de velgen passen en nieuwe bandjes. De spacers zijn al besteld omdat de maat band die ik wil net te dicht op de binnenkant wielkast zit en ik wil de koni schokdempers niet te stug afstellen.
19 september 2019 om 15:35 #18368778Bezig geweest met het maken van een verstelbare panhardstang. Aangezien ik de auto heb verlaagd stond de achteras ruim 2cm scheef onder de auto. De verlaging zou normaal maar rond de 4 cm zijn maar omdat ik enkel heb verlaagd met veren en geen schroefset heb toegepast is het altijd afwachten wat de last van de auto met de veren gaat doen.
Nu blijkt de auto ongeveer 6cm gezakt. Niet erg en het ziet er mooi uit maar nu moet de panhardstang dus ingekort worden.
Ik heb er voor gekozen om een verstelbare stang zelf te maken.
De eerste stap is natuurlijk de stang doorzagen en een plan te maken hoe we de schroefdraad gaan toepassen.
Ik heb er voor gekozen om een lange bout M12 op maat te maken zodat deze in de holle buis past van de stang.
Deze heb ik voor de helft rond geslepen zodat deze in de stang past.
Dan de stang warm maken nadat ik de moer met 2K metaal lijm heb ingesmeerd. Doordat de moer koud is en de stang warm zal deze na afkoelen strak om de moer zitten en om zeker te zijn helpt de 2k lijm.
Deze komt niet meer los, neem dat van mij aan. Maar ik pas altijd extra lang draadeind toe zodat de buis nooit los van elkaar kan komen door het draadeind wat ruim overlapt aan de binnenzijde van de stang.
Nu alleen nog schoonmaken en opnieuw spuiten.
21 september 2019 om 15:46 #1836880623 september 2019 om 17:53 #18368827Weer wat kunnen afvinken van het lijstje.
Na het aanpassen van de panhardstang is de verlaging afgerond. Vandaag even een test ritje gemaakt met de andere velgen en de nieuwe afstelling van de veren en schokdempers. Tussendoor nog even de schokdempers een extra slag gegeven om ze nog iets stugger te maken.
Maar wat een verademing! Rijd heerlijk, lekker stug maar ook nog comfortabel.
Zitten nu 15″ Calibra velgen onder met banden maat 205/50. Mocht het nog mooi weer worden dan gaat het resterende plaatwerk ook nog in de primer. En dan is de City klaar om in het voorjaar van 2020 gespoten te worden.4 oktober 2019 om 23:01 #18369070Met dank aan Randy ben ik nu in het bezit van een volledige 1.2s reserve motor die een nieuw leven krijgt.
Op deze motor zat een dubbele solex 35 PDSI van een Kadett B.
Dus deze gaat op de 1.2S van mijn city. Eerst ff schoonmaken.
5 oktober 2019 om 08:15 #18369072Mooi topic en je pakt het grondig aan! Benieuwd naar de volgende updates!
10 oktober 2019 om 18:15 #18369184[quote quote=18369072]Mooi topic en je pakt het grondig aan! Benieuwd naar de volgende updates![/quote]
Bedankt Blackbull, als je eenmaal iets los hebt gehaald dan kom je al gauw meer tegen en dan is het einde een beetje zoek :)
De volgende update is een feit. Vandaag een testrit gemaakt met de nieuwe setup. Het heeft wel een paar avondjes gekost om de dubbele carburateur een beetje af te stellen zodat ik een ritje durfde te maken.
Ik wist dat er wat speling op het gasklep asje zat. Hierdoor gaat de klep van de 1e carb iets eerder open dan de 2e. Dit merk je zeker met rijden dus ik zal het setje moeten demonteren en even helemaal weer netjes moeten maken. Ook moet het stationair nog in perfectie afgesteld worden maar had geen toerentellen. Dus is nu besteld.
Maar het 1.2S blokje is nu wel verandert in een beest! Hij trekt nu super op en gaat als een speer. Nu doortrekken naar de 100 gaat lekker soepel, eerst duurde dat wat lang.
En wegrijden is helemaal een feest. Tevens komt de sportuitlaat nu ook meer tot zijn recht. Er komt nu alleen nog een groter spruitstuk op. Maar deze bestel ik in het nieuwe jaar.
Hierbij de foto’s.
En een foto van het spruitstuk die ik ga bestellen. Deze past op een 1.2 OHV
26 oktober 2019 om 17:43 #18369521De dubbele solex is helemaal uit elkaar geweest en afgesteld.
De Co waarde laat ik door een oldtimer garage afstellen meer nu eerst op gevoel gedaan.
Morgen een testrit maken…. spannend
11 april 2020 om 01:02 #18373733Weer veel gedaan en veel gebeurd afgelopen winter.
De olie, koelvloeistof en waterpomp zij vervangen… alles afgesteld en volgende week gaat hij de weg op!
1 juni 2020 om 19:43 #18374956Toch maar ff een update al is het alleen maar voor het nageslacht……
Speakers, woofer en tweeters ingebouwd samen met scheidingsfilters, aangestuurd met een 600w bleutooth versterker.
Uitlaatspruitstuk wordt deze week verzonden vanuit Duitsland gekocht bij Leidinger Tuning.
Ook een boek gekocht “laat uw Opel sneller lopen” erg blij mee…..
En pakkingen en revisie set voor de beide carburateurs gekocht.. het gaat beginnen :happy02:
Nu afwachten tot alles binnenkomt
3 juni 2020 om 21:42 #18374993<p style=”text-align: left;”>Het boek “maak uw Opel sneller” schijnt gelijk licht op mijn probleem.</p>
Gelijk een weetje welke ik met jullie wil delen.Als men een andere grotere carburateur heeft geplaatst moet men de vacuüm vervroeger verwijderen en de stang in de verdeler borgen. Tevens moet de timing 3° voor BDP worden afgesteld.
Het boek gekocht om de afstelling te verbeteren aangezien ik altijd te hoog in touren zat en inhoudende motor op hoge toeren terwijl er geen valse lucht werd aangezogen.
Het is een erg leuk boek met erg veel weetjes op tuning gebied.
5 juni 2020 om 22:55 #18375072De 4-2-1 spaghettispruitstuk.
Maten zijn 38-45-54 heb maar gelijk de grootste voor de 1200 OHV gekocht.
10 juni 2020 om 21:35 #18375278Beetje bij beetje kom ik verder met het project.
Vandaag de carterventilatie geplaatst op de dubbele solex 35pdsi carburateurs.
Na een lange zoektocht blijkt de carterontluchting van een ford hier ook op te passen. Via Winparts kunnen bestellen.
Na een kleine aanpassing in lengte past deze zeer goed.
Carburateurs hebben ook andere sproeiers gekregen. Nu nog een kleine aanpassing aan de uitlaat en kunnen we gaan afstellen.
Alles wel al op tijd gezet alleen nog de troboscoop er aan hangen en dan kan ik weer scheuren.
Nu alleen hopen dat ze mij niet aanhouden, uitlaat is nu volledig groep N en is alleen voor het circuit
30 juli 2020 om 15:42 #18384191Rectificatie op mijn laatste bericht.
Groep N is natuurlijk 51mm en groep A 60.
Mijn uitlaat is een ongekeurde groep A, betekent rvs midden, tussen en einddemper zelfbouw zonder keuring en zonder schotten of vulling.
Ter info :)
Weer lekker bezig geweest. De Opel loopt ongelofelijk lekker. Denk er nog over na om de rvs tussendemper er tussenuit te halen.
Ook een stel klokjes op de kop getikt voor de oliedruk en olie temp. Tevens een klokje voor koelvloeistof temp. Maar dat is een mooi winter klusje.
30 juli 2020 om 19:52 #1838421222 mei 2021 om 20:40 #1842061022 mei 2021 om 20:42 #18420611 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.