Kadett C Coupe Ombouwen

Forumindex Forums Modellen Kadett Kadett C Coupe Ombouwen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367746

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Hallo allemaal,

    Ik ben van plan een grotere motor in mijn C Kadett te leggen, ik heb al heel wat onderzoek gedaan en van wat ik nu weet heb ik de volgende opties:

    20NE (Kadett, manta, rekord, etc..) – Getrag 240 versnellingsbak – cardanas om maat laten maken – 2.0 GT/E achteras.
    Y22XE (Omega, frontera) – R25 versnellingsbak – cardanas om maat laten maken – 2.0 GT/E achteras.
    C24NE (Omega) – R25 versnellingsbak – cardanas om maat laten maken – 2.0 GT/E achteras.
    C24NE (Omega) – Getrag 240 versnellingsbak – cardanas om maat laten maken – 2.0 GT/E achteras.

    Mijn voorkeur gaat naar een C24NE en dan met de versnellingsbak die het beste met de pook uitkomt.

    Klopt deze info en past het allemaal?
    Wat denken jullie er van?

    spullen die ik al heb:

    2.0 GT/E achteras (ligt al onder de auto)
    tunnelbak van kadett c automaat

    De auto zoals ik hem nu heb:

    1.2S met dubbele 35mm carburateurs
    standaard 4-bak
    standaard cardanas
    2.0GT/E  achteras

    Het restauratieprocess is te vinden via: https://opel-forum.nl/forums/topic/opel-kadett-c-restauratie/

    Ik hoor alle tips of meningen graag!!!

     

     

    #18367815

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Ik heb zitten zoeken en de opel 2.2 en 2.4 cih motoren hebben allebij vrij weinig vermogen per liter. Zijn deze motoren geknepen? Dus kun je er meer vermogen uit halen door bijvoorbeeld de injectoren te vervangen?

    Alvast bedankt!

    #18367821

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    je kunt de ecu laten chippen daar win je al wat mee zonder andere injectoren als je meer vermogen wil kun je er nog een snellere nokkenas in leggen met de zelfde injectoren dan wel je chip laten aanpassen

    #18367822

    Deperik
    Participant
    • Topics 35
    • Reacties 323
    • Offline
    • Lid sinds:
      16 November 2007

    Ik heb zitten zoeken en de opel 2.2 en 2.4 cih motoren hebben allebij vrij weinig vermogen per liter. Zijn deze motoren geknepen? Dus kun je er meer vermogen uit halen door bijvoorbeeld de injectoren te vervangen? Alvast bedankt!

    Ik denk dat dit vooral te maken heeft met de oudere techniek die deze motoren hebben. Tuurlijk kun je hier veel vermogen uithalen afhankelijk hoe groot je portemonnee is.

    https://opel-forum.nl/forums/topic/hoeveel-pks-kun-je-uit-een-2-4-omega-blok-krijgen/

    Je kunt ook nog een C20XE inbouwen, dit is een 2.0 16v die veel wordt gebruikt in cross en racerij. Zo’n ombouw is ook al talloze malen gedaan, er staat vast ook info op dit forum. Of een C20LET, dit een een 2.0 16v met turbo.
    Volgens mij zijn deze motoren makkelijker te tunen dan een CIH. Zelf vind ik een CIH het mooist in een oude Opel.

     

     

    #18368081

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Bedankt voor de informatie!

    Ik heb ondertussen een 2.4 blok weten te bemachtigen, hij komt al uit een kadett c dus ik heb het blok, een getrag 240 en een passende tussenas in een keer gekocht. Ook heb ik een 1600 voor as gekocht dus het geld is weer even op.
    Maar ik heb begrepen dat dit blok het zelfde formaat heeft als een 2.0 blok van een gte dus het zou allemaal moeten passen.

    Alleen wordt het even uitzoeken hoe de kabelboom aangesloten moet worden van de computer voor de injectie.

    #18368093

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Dit is het blok dat ik in de auto ga bouwen :applause02:
    31

    ik was alvast begonnen aan de nieuwe voor as, heb er een stuk oud chassis vanaf gehaald, schokbrekers er af gehaald, stabilisatorstang losgemaakt omdat de rubbers vervangen moeten worden en ik heb hem roestvrij gemaakt en in de undercoating gezet. foto van het resultaat volgt nog :good:
    32

     

    Nu heb ik alleen nog wat hulp nodig :help:

    Ik weet namelijk van sommige stekkers en draden van het injectiesysteem niet waar ze naartoe of aan vast moeten op het blok.

    Ik weet dat de bruine draad aan het begin van de boom massa is.
    Ik weet waar de 4 injector stekkers moeten en de twee stekkers NA de injector stekkers die kun je op de inlaat aansluiten
    Op de foto aangemerkte stekkers snap ik niet waar ik die op moet aansluiten.
    Q3_LI

    Q4

    ik hoor graag wat ik hiermee moet doen! als er meer fotos nodig zijn voor verduidelijking hoor ik het ook graag! alvast bedankt :good:

    #18368094

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    de pijl bij de stekker bij de computer wordt niet aan gesloten de pijl bij de grote stekker is van de luchthoeveelheids meter en al die losse draden zoals groen en zwart komen op de bobine en die met de oogjes op de dynamo

    #18368115

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    de pijl bij de stekker bij de computer wordt niet aan gesloten de pijl bij de grote stekker is van de luchthoeveelheids meter en al die losse draden zoals groen en zwart komen op de bobine en die met de oogjes op de dynamo

    Bedankt!

    #18368225

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    hallo,

    ik heb vandaag de voor as afgemaakt. er komen zaterdag nog wat onderdelen voor aan voor de stabilisatorstang.
    33

    ik ben ook nog verder gegaan met het loshalen van alles in de motorruimte behalve de motor zelf, alles is dus onder de auto vandaan behalve de achteras, de versnellingsbak en de motor en de voor as. ben van plan de motor, de bak en de vooras aan elkaar te laten en de auto er vanaf te tillen.

    hier nog wat fotos van het proces, de uitlaat bij het spruitstuk zat compleet vastgeroest, ik heb er zoveel op geslagen en heet gestookt dat er een stuk is afgebroken toen ik heb nog een keer los probeerde te draaien.
    34
    35
    36

    #18368240

    Corsaliefhebber
    Participant
    • Topics 12
    • Reacties 959
    • Offline
    • Lid sinds:
      19 February 2012

    hoop toch dat je onder de bodyschutz een laag lak gespoten hebt,

    bodyschutz is een laagjke bedoeld zodat steentjes geen kratertjes ind e verf achterlaten,

    beschermingswaarde is verder tegen roesten ongeveer 0,0

    ======================ForumSignature=============================
    :good-job:

    #18368533

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    hoop toch dat je onder de bodyschutz een laag lak gespoten hebt, bodyschutz is een laagjke bedoeld zodat steentjes geen kratertjes ind e verf achterlaten, beschermingswaarde is verder tegen roesten ongeveer 0,0

    Hallo, de oude lak van de voor as zat er grotendeels nog onder hij was vooral heel vies, voor de rest heb ik er een laagje undercoating opgespoten, speciaal voor delen van de ophanging dus ik denk dat het wel goed komt :good:

    #18368534

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    ik ben weer even lekker bezig geweest!

    ik heb de motor, de as en de versnellingsbak er in een geheel uitgehaald,eerst had ik de auto flink omhoog gekrikt en met blokken ondersteund  daarna had ik de versnellingsbak losgemaakt van het chassis en de cardanas. daarna alle bevestigingspunten van de vooras los gemaakt en langzaam de combinatie laten zakken, en onder de auto vandaan gerold. was een heel werk om al die vooras bouten los te maken, die zaten helemaal vastgeroest en dan ook nog treadlocker er op en nog alles ingesmeerd met een laag teer. uiteindelijk alles flink heet gestookt tot het teer weggebrand was en de treadlocker bros was geworden, toen zijn ze met een grote ratel toch los gekomen.
    37

    er is in ieder geval genoeg ruimte in de motorruimte :applause02:
    de vooras onder de auto krijgen is in je eentje ook niet zo’n makkelijk taakje, alles moet namelijk goed uitlijnen en waterpas staan anders komt hij er niet onder. dat ik op het gras moet werken helpt er ook niet bij (de manta a van mn broer staat nu binnen op de brug…) uiteinderlijk is het toch gelukt.
    38

    Dan is het tijd om de nieuwe motor er in te hangen! alles paste er zo in, was in mn eentje minder dan een half uur bezig om hem er in te krijgen. ik moet alleen de ECU nog aansluiten en een radiator bestellen en er in hangen. de gaskabel heb ik ook al geregeld, ben naar de sloop geweest en de gaskabel van een 3.0 omega A afgehaald. beetje aanpaswerk en hij werkt met minimale speling en als ik vol gas geef gaat de gasklep volledig open. :good:
    39

    Ik heb trouwens een 2.2 kleppendeksel omdat het originele 2.4 kleppendeksel kapot was… ik heb hem er wel bij gekregen maar de gaten voor de bouten waren uitgescheurd.

    40

    De nieuwe uitlaat is ook al aangekomen :good:   zou er zo opgebout kunnen worden, maar dat gebeurt pas als de motor gelopen heeft.
    41

    #18368682

    Hazmant
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      12 September 2019

    Heb je al voldoende info voor het elektrisch aansluiten?

    #18368707

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Heb je al voldoende info voor het elektrisch aansluiten?

    eigenlijk niet, ik  mis een stekkertje op mijn ecu kabelboom (denk ik) er zit namelijk een aansluiting op de ontsteking maar ik heb er geen stekkertje voor.

    $_85

     

    #18368717

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    daar zit een aparte draadboom bij naar de bobine maar als je een 2,4 ecu hebt is je verdeler leeg want de ontsteking word in de ecu geregeld

    #18368718

    Daniel82
    Participant
    • Topics 3
    • Reacties 29
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 October 2018

    Mooi Topic, en herkenbaar om zo in de tuin aan het werk te zijn.

    Mijn auto’s nemen meer ruimte in dan het speelgoed van de kinderen zegt mijn vrouw :whistle:

    Misschien een brutale vraag, ik zie dat je een dubbele 35 carburateur op het blok hebt zitten. Ik ben nog opzoek naar een setje. Op mijn 1.2 s zit nu namelijk een enkele.

    Mocht je het blok niet compleet verkopen maar in onderdelen dan houd ik mij aanbevolen.

    Succes met de ombouw….

    Edit: zie net dat ik deze vraag ook al begin dit jaar aan je had gesteld in je restauratie topic B-)

    #18368847

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    daar zit een aparte draadboom bij naar de bobine maar als je een 2,4 ecu hebt is je verdeler leeg want de ontsteking word in de ecu geregeld

    Er zit wel een rotor in, ik weet alleen dat ik een inlaatspruitstuk heb van een 2.2 omdat de klep anders niet dicht past. ik weet niet of je dan ook automatisch een 2.2 injectiesysteem moet hebben. of dat er ook een 2.4 injectiesysteem op past.

    maar ik heb een rotortje, dus moet ik dan nog iets op dat 3-polige stekkertje aansluiten? of werkt het ook als ik alleen de dikke kabel van de bobine aansluit?

    elektrisch is niet mijn ding zoals we waarschijnlijk wel merkt :unsure:
    ik hoor graag iets terug :good:

    #18368848

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    Mooi Topic, en herkenbaar om zo in de tuin aan het werk te zijn. Mijn auto’s nemen meer ruimte in dan het speelgoed van de kinderen zegt mijn vrouw :whistle: Misschien een brutale vraag, ik zie dat je een dubbele 35 carburateur op het blok hebt zitten. Ik ben nog opzoek naar een setje. Op mijn 1.2 s zit nu namelijk een enkele. Mocht je het blok niet compleet verkopen maar in onderdelen dan houd ik mij aanbevolen. Succes met de ombouw…. Edit: zie net dat ik deze vraag ook al begin dit jaar aan je had gesteld in je restauratie topic B-)

    hahaha, bij ons staat het goed vol achter ja.
    mn broer zn Manta A staat ook al een tijd in de schuur en mn pa zn Mustang uit ’66 ook nog! Maar goed dat er niemand woont die het er niet mee eens is dat het vol staat met auto’s :applause01:

    #18368850

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    Je heb echt die kabelboom en een ontstekingsmodule nog bij deze verdeler zoende dit wekt het niet

    #18368851

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    download (1)

    #18368992

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    hallo,

    ik heb het even aan de verkoper nagevraagd en het ik heb een 2.2 injectiesysteem op een 2.0 buis op een 2.4 blok.
    de foto van Motormuis, is dat de ontsteking van een 2.2? of van een 2,4?

    alvast bedankt!
    Randy

    #18368995

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    die op de foto is van een 2.0 2,2 en 2,4 hebben geen module die zit in de ecu bij die type, die jij op het blok heb is dus ook van een 2.0

    #18369053

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    hallo,

    ik snap het nog niet…

    ik heb een schema van een 2.2 uitgeprint, zo te zien bestaat dit uit twee delen, een injectiesysteem en een ontstekingssysteem. deze twee systemen zijn verbonden met een stekkertje volgens het schema. alles na dit stekkertje mis ik. (dus het hele ontstekingssysteem) incl. ontstekingsmodule, onstekingskast (geen idee wat dit is) en bobine, ik heb wel een stroomverdeler (een met een rotortje en aan de buitenkant een 3-polig stekkertje). ik weer alleen niet van wat voor systeem die afkomt. ik neem aan dat deze combinatie van ecu, injectiekabelboom en onsteking werkt omdat het hele pakket uit een rijdende omgebouwde kadett c zou komen. ik denk dus dat de verkoper de onstekingskabelboom in vergeten mee te geven. ik heb al nagevraagd of hij hem nog heeft maar hij kan hem niet vinden.

    wat moet ik nou doen?
    wat heb ik nu precies nodig?

    ik denk zelf dat ik ontstekingskabelboom van een 2.2 cih nodig heb, maar ik kan het nergens vinden.
    ik kan ook nergens een ontstekingskast vinden. de bobine en de ontstekingsmodule heb ik al wel te koop kunnen vinden.

    #18369067

    Motormuis
    Participant
    • Topics 14
    • Reacties 190
    • Offline
    • Lid sinds:
      27 March 2005

    het is een los kabelboompje dat je nieuw kunt krijgen bij https://www.edelschmiede.com/

    #18369117

    Randy122000
    Participant
    • Topics 2
    • Reacties 41
    • Offline
    • Lid sinds:
      23 August 2018

    hallo,

    enorm bedankt voor die site! staat onwijs veel handig spul op :applause02:

    ik heb nu deze kabelboom gevonden: https://www.edelschmiede.com/shop/Cable-set-cable-harness-transistor-ignition-Opel
    is dit de goede voor een bosch L-Jetronic systeem? zoja, neem ik aan dat er ook een nieuw bobine bij moet. en dan nog een ontstekingsmodule als ik het goed heb.

    ik hoor graag een bevestiging of een correctie!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 36)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.