Kadett C City C20XE project

Forumindex Forums Modellen Kadett Kadett C City C20XE project

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18518157
    ThaJay
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 June 2020

      Hallo forum mensen. Ik heb een tijdje in een City 1200 gereden en hij heeft een tijdje stilgestaan maar nu is het project om hem om te bouwen naar c20xe toch echt begonnen. Dit forum is tot nu toe een schat aan informatie geweest dus hopelijk kan ik daar wat aan bijdragen.

      https://tree.taiga.io/project/thajay-auto/timeline
      Hier hou ik de voortgang van het project bij. Dit is een openbaar project dus iedereen kan meekijken. Het is ook waar ik informatie verzamel en organiseer, over de vraagstukken die nog niet helemaal duidelijk zijn. Op dit moment is bijvoorbeeld de achteras een verhaal. Ik heb namelijk een redelijk complete c20xe aandrijflijn gekocht voor een sedan, maar de achteras van een City of Caravan is anders. Deze heeft flenzen om met een bout de schokdempers te monteren, die van een City heeft juist pennen op de achteras en heeft de dempers een kwartslag gedraaid zodat ze schuin kunnen voor een vlakkere bodem. Daarom ben ik nog op zoek naar een andere achteras. Het type van een Opel GT, Kadett B of Manta A met een 3.44 diff zou ideaal zijn, lekker lage toeren op de snelweg. De Kadett C City en Caravan zijn niet geleverd met de zware motoren dus ook niet met het lange diff.

      Nu een paar foto’s van de Kadett zoals ik hem heb gereden.

      _DSC2880

      Dit is met een andere Kadett van een vriend van mij, die is ook toevallig groen. Extra leuk is dat deze build helemaal is bijgehouden op het forum. Dat was wel een aantal jaar voordat deze vriend de auto kocht.
      Hier is het topic: https://opel-forum.nl/forums/topic/kadett-coupe-c20xe-verkocht/
      _DSC4831

      Heerlijk op vakantie er mee. Niet zo hard op de snelweg en op tijd tanken, maar het heeft zeker zijn charme.
      _DSC2940

      één van de stoelen heeft al een nieuw leven gekregen

      photo_2023-03-28_19-43-51

      Deze komen er voor in de plaats

      photo_2023-03-28_19-43-40 (2)
      We hebben de c20xe opengemaakt ter controle en zijn begonnen aan het vervangen van de distributieset. Helaas had ik een set van het type M2.8 en dit is een M2.5 dus dat maken we vrijdag hopelijk af met de goeie set.

      photo_2023-03-28_19-43-40

      #18518209
      Corsaliefhebber
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 February 2012

        Leuk project, Ben wel benieuwd waar je de disturbutieset van de m2.5 te koop gevonden hebt :)

        #18518377
        GSIdennis
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 January 2018

          wat een gaaf project! ben heel benieuwt naar de voortzetting ;)

          #18518382
          ThaJay
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 June 2020

            @Corsaliefhebber Nou daar ben ik ook benieuwd naar want bij de automaterialen waar ik was konden ze hem niet krijgen. Het 2e type wat ze voor me besteld hadden was ook voor een M2.8 dus gingen ze verder zoeken bij hun leveranciers. Het type wat ik moest hebben was makkelijk genoeg te vinden maar nergens leverbaar, dus ik moet nog even online verder zoeken.

             

            Vandaag verder gegaan met klussen, distributie afmaken ging dus helaas niet lukken maar wilden wel nog de voorste krukaskeerring doen. Er was wat olie drab in die omgeving en toen we eenmaal de achterste distributiekap er af hadden gehaald zagen we duidelijk dat het van de oliepomp vandaan kwam. Die gedemonteerd en inderdaad, de pakking was helemaal vergaan en was op meerdere plekken duidelijk door. Dat was meteen een mooie kans om hem aan de binnenkant schoon te maken en een afgebroken bout voor de achterste distributiekap er uit te halen. Meteen het betreffende gaatje op de kap gerepareerd en een likje verf er over en toen kon het allemaal weer in elkaar.
            Foto van het resultaat komt later want toen was mijn telefoon leeg.
            photo_2023-03-31_20-32-01photo_2023-03-31_16-03-31

            #18521719
            ThaJay
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 June 2020

              Gisteren was een grote dag, ik heb de auto verplaatst naar de plek waar hij uit elkaar gehaald kan worden en ben meteen begonnen met het interieur demonteren.photo_2023-04-22_12-18-26

              photo_2023-04-22_12-18-20

              Benzine tank en LPG tank, blijven er beide in.

              photo_2023-04-22_12-18-16

              Kickpanels met speakers die ik eerder heb gemaakt, die gaan er mooi weer terug in als het klaar is.

              photo_2023-04-22_12-18-24

              En hier het eindresultaat voor nu. Het achterste tapijt kwam er nu niet uit omdat ik geen dop bij de hand had die groot genoeg was voor de gordel bevestigingen. Dashboard gaat er nog uit en dan is het door naar de motorruimte.
              photo_2023-04-22_12-18-28

              #18526758
              Daniel82
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 October 2018

                Leuk project…

                Je kan een dikke achteras van een Caravaan onder de City bouwen. Deze hebben dezelfde ophanging en schokdemper steunen als de City. De aandrijfassen worden vaak op lengte gemaakt en uitgebalanceerd. Misschien dat Bart in België nog iets heeft liggen. Je kan Bart vinden onder zijn naam op Marktplaats.

                Ik hou hier op het forum ook de restauratie bij van mijn Kadett City. Genaamd “Opel kadett City rijdende restauratie” Mocht je interesse hebben.

                 

                 

                #18550414
                ThaJay
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  27 June 2020

                  Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier geweest ben en er zijn ook allerlei dingen gebeurd.

                   

                  Ik heb inderdaad een Caravan achteras gekocht in Duitsland met het lange diff dus dat word lekker cruisen op de snelweg.

                   

                  In mijn laatste post stond de auto nog op wielen. Dat is inmiddels niet meer zo

                  20231103_130018

                  20231103_170724

                  20231103_170741

                  En toen hadden we een assentafel! :yahoo:

                  20231104_152817

                  Originele motor is inmiddels verkocht, dus die gaat mooi opgeknapt worden.

                  Auto op de bok gezet, iemand anders uit de omgeving was toevallig net klaar, dus dat kwam mooi uit. Hij is gemaakt voor een prachtige blauwe Kadett Coupé die bijna af is, volledige restauratie in originele staat. Je ziet het blauw nog een beetje op de poten.

                  20231104_161802

                  Toen gingen we aan de assen werken. Ik had al een achteras voor een coupé. Die was compleet en met een korter diff. Later dus een Caravan achteras met lang diff opgehaald in Duitsland. Toen zijn we begonnen met het onderhouden en overzetten van onderdelen.

                  20231110_145636

                  Zwart is toch mooier
                  20231118_135455

                  Likje verf op de remklauwen
                  20231208_150652

                  Bleken de nieuwe remzuigers overmaats te zijn! Hoofdpijndossier van 3 dagen maar uiteindelijk door held Jesse een stukje afgedraaid en nu moet alles passen.

                  20240112_124324

                  Verder nog even de kachel uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Die zat helemaal vol met blaadjes. Iemand nog tips voor een interieurfilter? Want dat vonden ze kennelijk niet noodzakelijk :scratch:

                  20240209_150536

                  Vandaag distributie bijna afgemaakt. Dat lijkt een thema te worden van deze build :unsure:   Een project 90% afronden en dan weer ergens tegenaan lopen. We konden de krukaspulleybout niet vinden dus die ga ik maar even nieuw kopen. Hoor je eigenlijk sowieso te doen dus dat is prima.

                  20240301_160930

                  De spanroller was een onwaarschijnlijke vonst bij een zaak in Turkije waar ze er toevallig nog eentje in voorraad hadden. Maar de geleideroller en waterpomp komen van GEMA in Duitsland, daar maken ze die dingen gewoon nieuw. Zelfs de spanroller voor het oude type C20XE M2.5, maar ze hebben hem in een nieuw jasje gestoken. De externe veer is weg. Wel wat duurder dan de OEM onderdelen.
                  https://www.gema-motorsport.de/shop/en/Opel-vauxhall-c20xe-c20let-zahnriemen-spannrolle-umlenkrolle-200ts-super-boss-red-top-timing-belt-214.html

                  En zo komen we steeds dichterbij de volgende fase, waarbij we de assen en motor in de auto kunnen monteren.

                  #18550418
                  Daniel82
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 October 2018

                    Ziet er goed uit!

                    Ik heb een honingraat rooster laten printen op een 3D printer en deze onder het rooster van de kadett gemonteerd zodat er geen blaadjes en andere rommel meeer in kan vallen.

                    Doordat de kappen van de kachel allemaal zijn  gekit kom je er helaas niet meer bij zonder alles los te halen. Idd niet over nagedacht door de mannen van Opel

                    #18550436
                    ThaJay
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      27 June 2020

                      @Daniel82 Dat klinkt leuk zeg! Kan je daarvan misschien het 3d model delen? Een print is vast ergens te regelen.

                      Het is overigens een Kadett B 1.9 achteras, niet van een Caravan. Dat zei ik verkeerd.

                      #18550437
                      ThaJay
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 June 2020

                        .

                        #18550443
                        Daniel82
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          20 October 2018

                          <p style=”text-align: left;”>Een collega heeft deze voor mij getekend en geprint.</p>
                           

                          Ik zal maandag vragen om het bestandje en deze even doorzetten naar jou. :good:

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.