kadett c 12 ohv turbo of compressor opbouw wie weet raad?

Forumindex Forums Modellen Kadett kadett c 12 ohv turbo of compressor opbouw wie weet raad?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 171)
  • Auteur
    Berichten
  • #17530755
    kiyamizio
      Lid sinds:
      5 February 2010

      origineel gepost door giuliettaevo

      origineel gepost door pipo
      maar zo,n compressor die je op de foto ziet is toch eerder aan zijn vermogen dan een turbo??mijn baas heeft hem daar specifiek voor gekocht.hij zal niet onderin werken als een schroefcompressor maar tussen een turbo en een schroefcompressor in.
      er zit een soort tandwiel overbrenging in de turbo :hmmz

      Vermogen behaal je met een turbo sneller als met deze compressor, bij dezelfde vuldruk. De turbo bereikt zijn maximale vuldruk namelijk veel sneller omdat hij niet gebonden is aan het motortoerental. De maat van de turbo is natuurlijk wel een grote factor bij de vergelijking. Bij de turbo wordt de druk begrensd door het teveel aan uitlaatgassen te laten ontsnappen voor de turbo via de wastegate. bij compressors begrens je de vuldruk door het toerental van de compressor. ;)

      Die tandwieloverbrenging zorgt ervoor dat het compressorwiel de benodigde omwentelingen gaat draaien, dit kunnen er goed wel iets van 90.000 omw/min zijn.:o MEt alleen een setje poelies gaat dat niet lukken, vandaar de tandwieloverbrenging. ;)

      dat kost vermogen, zon 15% van het standaart vermogen zeggen de meest, wat voor turbo moet je dan gebruiken op een standaart 1.2 ohv om 90pk te halen? max vuldruk 0,7?

      ik heb wel ergens een boek over turbo’s daar staat op de voorkant god gave turbo lagg so v8 have a chance:P hou van die zin.

      #17530756
      kiyamizio
        Lid sinds:
        5 February 2010

        ik ben wezen zoeken naar een gebruikte turbo ik denk zelf een golf 1.9d turbo die motor heb 90pk standaart.
        is deze turbo te groot voor een 1.2

        #17530757
        Jurgen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 September 2007

          een stukje terug in dit topic werd er gesproken over de verschillende werkgebieden van een dieselturbo en een gewone turbo. Volgens my kun je het beste zoeken naar een Garrett t2, zoals die ook op de renault 5 zitten.

          #17530758
          Niels0478
            Lid sinds:
            14 July 2010

            Dit klinkt zeer interesant, Heb niet veel verstand van turbo’s, maar klinkt wel als een leuke uidaging, dus als ik het goed begrijp moet je dus een heel ander spruitstuk maken, dus waar zegmaar de turbo “tussen” past, en dan een cabarateur van een renault op de turbo schroeven, en vanuit de turbo weer naar de orginele inlaat op de kop ? en verder moet er dan een intercooler worden gesplaatst om de turbo te koelen ? wat moet er voor de rest nog meer gebeuren ? en waar moet de blow off worden geplaats tussen de intercooler en de turbo ?

            #17530759
            giuliettaevo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2006

              R5 turbo carburateur gewoon op de plaats van de originele carb maken en daar doorheen blazen met de turbo…

              Jurgen snapt het.:D Niet zomaar een diesel turbo pakken dus…

              #17530760
              gabbermaikel
                Lid sinds:
                25 September 2010

                het vinden van de juiste turbo is heel wat moeilijker dan mensen denken, je kunt wel berekenen welke turbo goed zou zijn, maar dan moet je de compressor map van de turbo hebben en dan de boel gaan berekenen

                en over draw trough, werkt wel maar dan moet je een turbo met andere seals hebben, dat is weer duur en moeilijk dus dat word niks

                en dan het blow trough systeem, daar moet je zorgen dat de carb het idee heeft dat de buitenlucht dezelfde druk heeft als je turbodruk, dat hebben ze bij o.a. renault gedaan door de carb speciaal af te sluiten en daar zit dan ook een druk compensatie systeem op de flotterkamer enz

                en met de originele compressie van de 1.2 kun je wel ongeveer 1 bar turbodruk nemen, alleen dat zal het blok zelf niet houden, maar sbc350 op youtube rijdt met 0.8 bar

                #17530761
                kiyamizio
                  Lid sinds:
                  5 February 2010

                  ik wil met een renault turbo 0,6 gaan rijden dat heeft hij standaart ook heb ik zondag gehoort, max is het 1.1,
                  miss nog ff carb aanpassen naar gruppe A

                  renault compressie is 7,5 en 1.2 is 7,8? 0,6 is safe ik wil geen dubbel gevouwen stoterstangen.
                  ik ga eerst ff rijden met standaart 1.2n als dat redelijk rijd dan aanpassen geblazen.

                  #17530762
                  Mad Max
                    Lid sinds:
                    25 September 2010

                    Diesel turbo’s zijn meestal zogenaamde VGT (variable geometry turbo) turbo’s (die je ook op luxe benzine porsches vind tegenwoordig). Deze turbo’s zijn dus niet sterk afhankelijk van het volume uitlaatgas dat er doorheen geblazen wordt omdat ze de hoek van de bladen in de turbo aan kunnen passen. Dit principe is veel haalbaarder op een diesel omdat de uitlaattemperatuur daar veel lager is dan bij benzinemotoren. De turbo’s die dus ook op die porsches zitten zijn behoorlijk prijzig.

                    Kortom, geen diesel turbo op je bezine auto tenzij je zeker weet dat ze niet VGT zijn, anders kan je snel weer een nieuwe turbo kopen.

                    #17530763
                    Jurgen
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 September 2007

                      origineel gepost door kiyamizio

                      renault compressie is 7,5 en 1.2 is 7,8? 0,6 is safe ik wil geen dubbel gevouwen stoterstangen.
                      ik ga eerst ff rijden met standaart 1.2n als dat redelijk rijd dan aanpassen geblazen.

                      compressie van een 1.2n is idd 7,8, die van een 1.2s is geloof ik 9,1 ofzo. Verschil zit m in de zuigers.

                      #17530764
                      mr-turbo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 July 2004

                        origineel gepost door gabbermaikel
                        het vinden van de juiste turbo is heel wat moeilijker dan mensen denken, je kunt wel berekenen welke turbo goed zou zijn, maar dan moet je de compressor map van de turbo hebben en dan de boel gaan berekenen

                        Nou, dat valt allemaal wel mee, zeker in dit geval.
                        Er zijn maar een beperkt aantal benzine motoren met zo’n kleine cilinderinhoud en turbo. (ervanuit gaande dat je geen nieuwe speciale aftermarket turbo gaat kopen)
                        Dan is het nog een kwestie van welke zijn er veel gemaakt en redelijk verkrijgbaar.
                        Uiteindelijk hou je dan niet zoveel meer over..
                        Een r5 turbo lijkt me een mooie oplossing

                        #17530765
                        giuliettaevo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 November 2006

                          Tip:

                          Er zijn genoeg 6 cilinder biturbo modellen uit Japan… 2,5-3,0 liter met twee turbo’s, dus 1,2- 1,5 liter per turbo..;)

                          Kunje een wat modernere turbo kiezen als de stokoude Garrett van de R5.:)

                          #17530766
                          gabbermaikel
                            Lid sinds:
                            25 September 2010

                            precies giullietaevo, dat is dezelfde techniek die omgekeerd ook wel word gebruikt, als je een turbo op een v8 wil kun je meestal beter 2 turbo’s van een gewone auto halen omdat dat goedkoper is dan 1 hele grote turbo vinden

                            en mad max waarom zou zo’n vnt turbo (zo heet dat namelijk) niet werken op een benzine motor? die delen zijn echt wel goed gemaakt en kunnen echt wel wat hitte aan hoor
                            en de reden dat die turbo’s stuk gaan is omdat ze verstopt raken met roet, daar heb je bij een benzine niet zoveel last van, dus wat dat betreft moet het wel werken

                            bovendien heb ik al heel veel dingen gelezen over een vnt turbo op een motorfiets bouwen, dan pakken ze er 1 van een 2.5 tdi ofzo en die maken ze op een motorfiets die vervolgens 9500 rpm gaat draaien met zo’n turbo, en daar komt denk ik behoorlijk meer hitte in de turbo dan bij een 1.2 ohv die bij 5800 rpm ophoud

                            #17530767
                            giuliettaevo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 November 2006

                              Zo’n variabele turbo is niet gemaakt voor uitlaatgastemperaturen die behaald worden bij benzinemotoren, die gaat geheid kapot. Waarom denk je dat er nu pas benzineauto’s verschijnen met variabele geometrie turbo’s? als dat makkelijk/goedkoop was dan had elk merk dat al ingevoerd hoor. porsche liep hierin voorop en heeft veel bijgedragen in de ontwikkeling hiervan.

                              Alles kan pas gemaakt worden maar hoe de uiteindelijke belasting is bepaalt meer als het type motor waarop iets bevestigd is.:hmmz En hoelang het meegaat staat er in die internetverhaaltjes meestal niet bij…:( Mooi medium, internet, maar net als met sprookjes is niet alles wat je leest waar.:jerry

                              Moderne variabele turbo’s zijn overigens elektronisch aangestuurd en daar zit ook een probleem in, hoe wil je dat gaan aansturen?

                              #17530768
                              bcoupe 1.6
                                Lid sinds:
                                14 September 2008

                                kijk ff op marktplaats .. stond een tydje een komplete aandrijflijn tekoop van manta b 1.3 en anders kijk je voor een bak met overdrijf zijn er wel

                                #17530769
                                gabbermaikel
                                  Lid sinds:
                                  25 September 2010

                                  origineel gepost door giuliettaevo
                                  Zo’n variabele turbo is niet gemaakt voor uitlaatgastemperaturen die behaald worden bij benzinemotoren, die gaat geheid kapot. Waarom denk je dat er nu pas benzineauto’s verschijnen met variabele geometrie turbo’s? als dat makkelijk/goedkoop was dan had elk merk dat al ingevoerd hoor. porsche liep hierin voorop en heeft veel bijgedragen in de ontwikkeling hiervan.

                                  Alles kan pas gemaakt worden maar hoe de uiteindelijke belasting is bepaalt meer als het type motor waarop iets bevestigd is.:hmmz En hoelang het meegaat staat er in die internetverhaaltjes meestal niet bij…:( Mooi medium, internet, maar net als met sprookjes is niet alles wat je leest waar.:jerry

                                  Moderne variabele turbo’s zijn overigens elektronisch aangestuurd en daar zit ook een probleem in, hoe wil je dat gaan aansturen?

                                  op internet weet je het inderdaad nooit, maar toevallig ken ik ook nog een auto die rijdt met een vnt turbo, een volvo met bijna 300pk
                                  en dat gaat tot nog toe ook prima
                                  en die oudere vnt turbo’s worden ook aangestuurd op vacuum, en dat word dus ook al via de computer gedaan en dat hebben we ook omgebouwd(gewoon een druk actuator er op gemaakt)
                                  en zo’n turbo is nieuw ook een stuk duurder dan een gewone turbo

                                  dat is hetzelfde als zeggen waarom waren er eerder bijna nooit merken die een supercharger en een turbo op 1 motor gebruikten(doet vw nu bij de tsi)
                                  maar de reden is natuurlijk heel simpel, een supercharger kost ook een 2000 euro ofzo, en dan moeten hun daar ook nog weer winst op maken, dan komt hij al totaal al bijna 5000 euro duurder uit als de klant hem koopt bij de dealer

                                  #17530770
                                  mr-turbo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2004

                                    origineel gepost door giuliettaevo
                                    Tip:

                                    Er zijn genoeg 6 cilinder biturbo modellen uit Japan… 2,5-3,0 liter met twee turbo’s, dus 1,2- 1,5 liter per turbo..;)

                                    Kunje een wat modernere turbo kiezen als de stokoude Garrett van de R5.:)

                                    Kweet niet, maar ben zelf nog niet veel autoslopen tegengekomen die dat soort bi-turbo motoren hebben staan, en al helemaal weinig waar je er dan 1 turbo vanaf mag schroeven voor acceptabel geld…
                                    Alsof er dan ineens 50pk meer uitkomt met zo’n soort (modernere) turbo op een 1200 met 3 ! krukaslagertappen

                                    #17530771
                                    giuliettaevo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 November 2006

                                      Je ziet ze steeds meer. Kijk maar hoeveel Skylines er nu ineens in Nl zijn oa. Dat ze moderner zijn wil ook zeggen dat je er makkelijker eentje vind met een acceptabele/aanwijsbare km-stand, die R5 turbo’s zijn allemaal al meer als 20 jaar oud inmiddels en dat helpt natuurlijk niet echt.

                                      En op ebay koop je wereldwijd he….:afro

                                      Maar ik zou er ook niet aan beginnen op zo’n 1200.:puke

                                      #17530772
                                      Manta-aero
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Het is natuurlijk puur prestige en gewoon leuk om zoiets te maken. Het investeren waard is het natuurlijk nooit, maar das met iedere cent die je in een auto steekt :wtf

                                        #17530773
                                        rabbitopc
                                          Lid sinds:
                                          31 July 2008

                                          is er al iemand klaar met de inbouw van de renault gt turbo ?

                                          :kewlpics

                                          #17530774
                                          Niels0478
                                            Lid sinds:
                                            14 July 2010

                                            origineel gepost door rabbitopc
                                            is er al iemand klaar met de inbouw van de renault gt turbo ?

                                            :kewlpics

                                            Ben nog een beetje aan het orienteren

                                            Als ik het goed begrijp moet dit allemaal gebeuren,
                                            uitlaatspruitstuk maken naar de turbo. (diameter ?)
                                            inlaatspruitstukmaken naar de turbo.(diameter ?)
                                            uitlaatspruitstuk maken vanaf de turbo naar de demper (diameter?)
                                            Dubbele koppaking ???
                                            Benzineslang zonder een extra pomp naar de cabarateur ??
                                            Smering turbo ?

                                            ik heb het dan over een renault 5 turbo t2, met groep a cabarateur

                                            #17530775
                                            Jurgen
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              6 September 2007

                                              origineel gepost door Niels0478

                                              origineel gepost door rabbitopc
                                              is er al iemand klaar met de inbouw van de renault gt turbo ?

                                              :kewlpics

                                              Ben nog een beetje aan het orienteren

                                              Als ik het goed begrijp moet dit allemaal gebeuren,
                                              uitlaatspruitstuk maken naar de turbo. (diameter ?)
                                              inlaatspruitstukmaken naar de turbo.(diameter ?)
                                              uitlaatspruitstuk maken vanaf de turbo naar de demper (diameter?)
                                              Dubbele koppaking ???
                                              Benzineslang zonder een extra pomp naar de cabarateur ??
                                              Smering turbo ?

                                              ik heb het dan over een renault 5 turbo t2, met groep a cabarateur

                                              – uitlaatspruitstuk aanpassen/maken zodat de turbo erop geschroeft kan worden
                                              – Gaatjes uitvijlen van de renault carbu zodat deze op het originele opel spruitstuk kan.
                                              – leiding van turbo naar carb, evt een intercooler er tussen.
                                              – dumpvalve er tussen
                                              – aansluiting vanaf uitlaatkant turbo naar uitlaat, denk dat 2 inch wel goed is.
                                              – Olieleidingen leggen van en naar de turbo
                                              – Koelslangen naar turbo leggen
                                              – dubbele koppakking hoeft niet, compressie van 1.2n komt aardig overeen met die van een renault 5
                                              – Elektrische brandstofpomp evt, denk dat de ori pomp het ook nog wel bijhoudt

                                              De aansluitingen van de turbo en van de carburateur zijn allemaal 2 inch volgens mij, dus als je de buigen/slangen ook die diameter houdt, gaat dat gewoon goed.

                                              #17530776
                                              Niels0478
                                                Lid sinds:
                                                14 July 2010

                                                origineel gepost door *Jurgen*

                                                origineel gepost door Niels0478

                                                origineel gepost door rabbitopc
                                                is er al iemand klaar met de inbouw van de renault gt turbo ?

                                                :kewlpics

                                                Ben nog een beetje aan het orienteren

                                                Als ik het goed begrijp moet dit allemaal gebeuren,
                                                uitlaatspruitstuk maken naar de turbo. (diameter ?)
                                                inlaatspruitstukmaken naar de turbo.(diameter ?)
                                                uitlaatspruitstuk maken vanaf de turbo naar de demper (diameter?)
                                                Dubbele koppaking ???
                                                Benzineslang zonder een extra pomp naar de cabarateur ??
                                                Smering turbo ?

                                                ik heb het dan over een renault 5 turbo t2, met groep a cabarateur

                                                – uitlaatspruitstuk aanpassen/maken zodat de turbo erop geschroeft kan worden
                                                – Gaatjes uitvijlen van de renault carbu zodat deze op het originele opel spruitstuk kan.
                                                – leiding van turbo naar carb, evt een intercooler er tussen.
                                                – dumpvalve er tussen
                                                – aansluiting vanaf uitlaatkant turbo naar uitlaat, denk dat 2 inch wel goed is.
                                                – Olieleidingen leggen van en naar de turbo
                                                – Koelslangen naar turbo leggen
                                                – dubbele koppakking hoeft niet, compressie van 1.2n komt aardig overeen met die van een renault 5
                                                – Elektrische brandstofpomp evt, denk dat de ori pomp het ook nog wel bijhoudt

                                                De aansluitingen van de turbo en van de carburateur zijn allemaal 2 inch volgens mij, dus als je de buigen/slangen ook die diameter houdt, gaat dat gewoon goed.

                                                De cabarateur moet tog op de turbo geschroeft worden neem ik aan? of blaast de turbo juist in de inlaat van de cabarateur ?
                                                En waar moet ik de olieledingen vandaan halen ?
                                                En de koelslangen naar een externe radiateur leggen ?
                                                En de dumpvalve dan tussen de cabarateur en turbo ?

                                                #17530777
                                                Niels0478
                                                  Lid sinds:
                                                  14 July 2010

                                                  En heeft iemand enig idee wat dit kwa vermogenwinst doet ? en of de aandrijving het nog allemaal bij kan houden ?

                                                  #17530778
                                                  Jurgen
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    6 September 2007

                                                    – Turbo blaast in de inlaat van de carburateur
                                                    – Olieleidingen zou je een aftakking bij bijvoorbeeld je druksensor kunnen maken en dan een retournippel maken in je onderblok. Maak deze niet lager dan dat het oliepeil in je carterpan zit.
                                                    – Koelslangen kun je bijvoorbeeld een aftakking maken vanaf de slangen die naar je kachel loopt, dus van waterpomp naar turbo, turbo naar kachel, kachel naar motorblok.
                                                    en de dumpvalve zit idd op tussen turbo en carb in.

                                                    Lees dit topic verder even door, daar staat wel in wat de winst in vermogen zo’n beetje is en wat de aandrijving daar van vindt :P

                                                    #17530779
                                                    rabbitopc
                                                      Lid sinds:
                                                      31 July 2008

                                                      lijkt me niet zo’n heel ingrijpende verbouwing is goed te doen.

                                                      miss. ook wel iets voor mij als de buitenkant opgeknapt is :hmmz

                                                      als iemand zijn projekt niet wil afmaken mag je mij wel u2uen voor de carb. en turbo :thumbup

                                                    25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 171)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.