Juiste olie Z22SE

Forumindex Forums Modellen Astra Juiste olie Z22SE

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #18348679
    vectra2gts
    Deelnemer
      Lid sinds:
      21 June 2009

      Beste Opel bestuurders,

      M’n Astra Coupé verbruikt een beetje olie, hier kwam ik achter nadat ik eergister had gepeild.
      Dit is een bekend probleem bij dit type motor.
      Nu had ik op advies van een Opel monteur vol syntetische 5W30 gehaald van Valvoline, om bij te vullen.
      Wel zag ik in mijn onderhoudsboekjes dat bij de laatste servicebeurt de olie is ververst met 5W40.
      En, als laatst las ik op een autoforum dat 5W40 beter is dan 5W30 vanwege de volgende punten, ik citeer:
      “-De 5 staat voor de dikte van de olie bij koude start. Deze is dus +- gelijk van dikte vergeleken de 5W30 die je nu hebt.
      De W40 is warm dikker dan de W30. Het voordeel is dat je een hogere oliedruk hebt bij warme motor en dat de olie dikker is en dus minder makkelijk de verbrandingsruimte in kan gaan.”

      Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:

      -Kan het kwaad om een ander type olie (5W30) bij te vullen in een motor die momenteel op 5W40 draait?
      -En is 5W40 daadwerkelijk beter dan 5W30, voor de in het bijzonder de Z22SE? :help:

      Alvast hartelijk dank! :applause02: :applause02:

      #18348697
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        W40 is ook haast nooit low saps olie, wat in W30 meestal wel zo is, en zoals zo vaak goed voor milieu, maar slecht voor de motor. Ik heb het al vaker geroepen hier maar er is haast geen betere olie, zelfs zonder naar de prijzen te kijken als Mannol extreme 5W40 en die is voor bijna alle (oude en nieuwe) motoren heel goed. Het is van de hogere categorie basisolien gemaakt, en dus geen gerevitaliseerde afgewerkte olie, waardoor het de viscositeit ook erg lang behoudt. Op dit punt heeft het al in meerdere internationale tests ruim als hoogste gescoord. Viscositeit is namelijk een belangrijk gegeven, maar als het na een paar maanden van W40 is verlopen naar W20 of erger dan kan je raden hoe ‘goed’ het nog je motor beschermd.

        #18348771
        Corsa_GSi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          5w30 is prima met 5w40 te mengen als beiden vol synthetisch zijn.
          Ik rijd in alle auto’s met 5w40, behalve de dragster corsa daarin zit een speciale 20w50.

          #18348783
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Pas daar maar mooi mee op, 5W30 is bijna altijd low SAPS, dus zitten er andere additieven in tegen slijtage, die niet altijd goed mengbaar zijn met 5W40 met veel ZDDP

            #18348796
            Corsa_GSi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Vinci, ik snap jouw verhaal en weet dat het klopt, maar op deze manier maak je iedereen bang om olie te mengen.
              Je moet toch met mij eens zijn dat over het algemeen 5w30 gewoon te mengen is met 5w40 (beiden vol syntheet), zeker als het gaat om een klein beetje bijvullen.
              Zolang je jaarlijks ververst (olie + filter) is er mijns inziens niets aan de hand als je een beetje mengt.

              #18348797
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Die angst is juist gegrond! Wordt ook niet voor niks overal afgeraden om olie te mengen. Net zoals het afgeraden wordt er zelf dingen aan toe te voegen. Er zit veel meer in olie dan alleen olie, en daar word goed over nagedacht in welke verhouding dat moet.

                Ik zeg niet dat het altijd mis gaat, maar het is een gok die je niet moet nemen vind ik. Waarom ook?

                #18348848
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Het enige wat ik kan zeggen welke olie je ook gebruikt nooit verschillende olie type door elkaar gebruiken. Dus heb je nu 5W-30 blijf dat dan ook bijvullen met 5w-30. Wil je naar een andere type olie gaan. Dan kun je het beste alle olie verwijderen met daarbij een nieuwe olie filter. En dan weer opnieuw vullen met compleet nieuw type olie bijvoorbeeld 5W-40.

                  Mijn Z22se verbruikt ook veel te veel olie. Maar ik gebruik gewoon 5W-40 olie van Valvoline. Dit omdat 5W-30 olie nog dunner is en waarschijnlijk alleen nog meer olie verbruik gaat geven. Daarom gebruik ik de Dexos 2 (5W-30) niet omdat Opel dit als standaard olie gebruikt.

                  #18348958
                  vectra2gts
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 June 2009

                    Bedankt voor jullie reacties!

                    Ik heb gekozen voor 5W40 Specialsynth van Kroon, dit omdat er al 5W40 in m’n Z22SE zat :-)

                    #18348959
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Die bevat ongeveer 800 ppm ZDDP volgens tests, dat is niet verkeerd, de Mannol bevat alleen bijna 1500pm.

                      #18348961
                      vectra2gts
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 June 2009

                        Dat is mooi.

                        Nu las ik wel op een ander forum dat Kroon Olie niet geweldig is in een Opel..
                        Sneller last van olieverbruik t.o.v het oliemerk dat de Opel dealer er in gooit.
                        Weet iemand daar iets van?
                        Anders stap ik bij de eerst volgende beurt over op een ander merk :help:

                        #18348962
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          De basisolie is waar het allemaal om draait, kwalitatief. Hoe beter hoe stabieler de olie op viscositeit blijft. Bij Kroon weet ik dat dit niet helemaal optimaal is wat kan betekenen dat het na een paar maanden al veel minder dik geworden is.

                          #18349781
                          vectra2gts
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            21 June 2009

                            Bedankt voor jullie reacties.

                            Ik heb zojuist op internet 5W30 Dexos 2 olie van GM/Opel zelf gevonden, en dat lijkt me wel wat voor m’n Z22.
                            Dit staat te koop tussen de €20 en €25.
                            Klopt het dat deze olie over het algemeen niet zo heel duur is? :dank-u:

                            #18349793
                            Vinci
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 August 2009

                              Opel maakt auto’s, geen olie, dus originele olie is er niet. En 5W30 is haast altijd low SAPS olie, dus hmmmmm vrij zeker er van dat het niet echt een extraatje is voor je motor, eerder het milieubewuste bocht.

                              De prijs van olie is ook gewoon gekkigheid, die van Mannol is stukke stukke beter dan menig olie die het viervoud kost. Je hebt dat voor ongeveer 15 euro voor een vier liter flacon, als je die per vier koopt.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.