Iso fix vraagje

Forumindex Forums Modellen Astra Iso fix vraagje

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273269
    doofy21
      Lid sinds:
      14 August 2010

      Hallo ,

      Ik heb een vraagje over isofix

      Ik heb een astra G cabrio z20let een hele fijne auto.
      Echter is deze auto niet zo geschikt als gezins auto, Nu wil ik de auto niet gelijk verkopen voor een belachelijk lage prijs. Maar wil ik dus kijken of ik eventueel isofix beugels kan inbouwen ?

      Zijn er hier vaders/mannen die dit weten ?
      En zoja waar te verkrijgen ?

      Groetjes Nick

      #18294381
      xladage
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2008

        Hoi Nick, Het kan, maar is een flinke klus.
        De isofix brackets moeten namelijk aan de metalen constructie vastgelast worden.
        Oftewel, de bekleding (achterbank) moet volledig verwijderd worden.

        Een betere vraag is: wil je het wel.

        ISOfix is niet heel veel beter dan een correct geplaatste en bevestigde kinderstoel.
        Hoewel iets steviger, ben je met eengoede klapper net zo goed (of slecht) uit met een kinderstoel in de gordels.
        Isofix is deels marketing: inspelen op een veiligheidsgevoel van ouders danwel “wat ben jij een slechte ouder als je het stoeltje slechts in een gordel hebt zitten”
        Maxi Cosi is goed in tig sterretjes exra plaatsen bij de veiligheid-productbeschijving maar concreet blijft de meerwaarde een beetje uit.

        De reden waarom isofix ooit in het leven is geroepen, is omdat men de stoeltjes vaak niet helemaal goed in de gordels plaats, waardoor ze kunnen bewegen of loskomen in de auto bij een aanrijding. Om de onkunde van ouders een beetje te verhelpen en hebben ze een click&go systeem ontwikkeld.
        Als jij netjes de stappen van de handleiding volgt heb je dus geen isofix nodig.

        Wel of geen isofix zou voor mij geen enkele dr0l uitmaken als het gaat om een gezinsauto

        #18294382
        pionok
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 April 2015

          @xladage wrote:

          Hoi Nick, Het kan, maar is een flinke klus.
          De isofix brackets moeten namelijk aan de metalen constructie vastgelast worden.
          Oftewel, de bekleding (achterbank) moet volledig verwijderd worden.

          Een betere vraag is: wil je het wel.

          ISOfix is niet heel veel beter dan een correct geplaatste en bevestigde kinderstoel.
          Hoewel iets steviger, ben je met eengoede klapper net zo goed (of slecht) uit met een kinderstoel in de gordels.
          Isofix is deels marketing: inspelen op een veiligheidsgevoel van ouders danwel “wat ben jij een slechte ouder als je het stoeltje slechts in een gordel hebt zitten”
          Maxi Cosi is goed in tig sterretjes exra plaatsen bij de veiligheid-productbeschijving maar concreet blijft de meerwaarde een beetje uit.

          De reden waarom isofix ooit in het leven is geroepen, is omdat men de stoeltjes vaak niet helemaal goed in de gordels plaats, waardoor ze kunnen bewegen of loskomen in de auto bij een aanrijding. Om de onkunde van ouders een beetje te verhelpen en hebben ze een click&go systeem ontwikkeld.
          Als jij netjes de stappen van de handleiding volgt heb je dus geen isofix nodig.

          Wel of geen isofix zou voor mij geen enkele dr0l uitmaken als het gaat om een gezinsauto

          xladage is denk ik nog geen papa? of wel?
          Natuurlijk wordt er met marketing gesmeten op dit soort producten, logisch zo willen ze hun product op de markt brengen en ja dit doen ze soms om ouders “bang” te maken. Maar dat is niet zoals ik isofix zie.

          Ik heb een zoontje en heb altijd gebruik gemaakt van “easybase” producten. Niet omdat het veiliger zou zijn, nee alleen maar om van het gehannes met de autogordel af te zijn en de slijtage die er aan je gordels bij optreedt.

          nick wil graag isofix gaan gebruiken en heeft deze niet in zijn voertuig. Geen probleem. Je hebt namelijk easybases die je hetzelfde plaatst in je auto met ook een pootje die naar de vloer gaat, maar die niet in beugels van isofix vast zitten.
          Deze easybase (zonder de knijppootjes) wordt simpelweg “eenmalig” vast gezet met je autogordel. Deze komt dan strak in de zitting te zitten en het pootje geeft extra stabiliteit op de vloer van de auto.

          Het grote voordeel van easybase producten, met of zonder de isofix beugels is dat je je kind heel makkelijk en snel in en uit de auto kunt halen als deze in de maxi cosi zit. En geloof me. Dit doe je vaker dan je denkt. Ben je eenmaal uit de maxi cosi periode dan plaats je een gewoon autostoeltje. Ook die wordt middels je gordels eenmalig goed vast gezet.

          ik zweer bij deze easybase producten. simpel , snel en veilig. En nee ik ben geen marketeer van dit product.

          ps. uit veiligheidsoogpunt. Kids achterin de auto plaatsen. en mocht het noodzaak dit voorin te doen, schakel dan de passagiers airbag uit. (zie je instructieboekje van je auto).

          succes.
          gr. rene

          #18294383
          xladage
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 July 2008

            Ik ben papa van 2, en heb ook de easybase gebruikt.
            Om begripsverwarring te voorkomen: Maxi-Cosi is NIET HEZELFDE als de groep 1 baby-autostoel. “De maxicosi” in de volksmond is slechts één product dat het bedrijf “Maxi-Cosi” (of eigenlijk het bedrijf Dorel) levert, naast de volledige overige range aan autostoelen t/m groep 3.

            Ja, ik heb ook altijd een easybase gebruikt. Ideaal, zou ik ook zeker aanraden als je nog een groep 1 kleintje hebt.
            Maar de easybase heeft an sich niks te maken met isofix. Je hebt ze in twee varianten (met en zonder isofix) en als je geen isofix bevestiging hebt in je auto, gaan die pootjes je sowieso geen stevigheid opleveren, iig niet in geval van impact, en daar gaat het om.

            Je praat over een easybase alsof het een vervanging of alternatief is voor isofix, maar dat is niet waar. De easybase is net zo veilig als een gewonen gordelborging, alleen makkelijker met in en uithalen. Het enige dat een easybase geeft is gemak, en geen extra veiligheid.
            Daarnaast is het alleen voor groep 1, en in de opening post zie ik nergens dat het alleen maar om de baby-bevestiging gaat.
            Normaliter wel je wel dat je auto en je kinderen in de auto langer meegaan dan 9 maanden.

            #18294384
            pionok
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 April 2015

              de isofix wordt in de meeste gevallen gebruikt om een base te plaatsen. of dit nu van het merk Maxi-Cosi of een andere is doet er niet toe, want verschillende merken leveren deze bases.
              Kinderstoelen vanaf groep 2 hebben helemaal geen isofix meer nodig, want ook die worden vast gezet met de gordel. Het kind wordt immers met zijn eigen gordel van het stoeltje vast gezet.

              Of en wat het pootje precies doet laat ik even in het midden, want ze gaan er niet een hele constructie onder zetten zonder dat het meerwaarde heeft.

              Misschien handig als nick aangeeft om welke leeftijd het gaat waarvoor hij de isofix wil gebruiken.

              Ik zeg zeker niet dat de easybase een vervanging is van de iso-fix, want de easybase (het type met de pootjes) heeft isofix nodig om vast gezet te worden.
              Het gaat gewoon om het gemak. meer niet. En of het nu veiliger is om de Maxi-Cosi of een ander merk met gordel vast te zetten of dat je de cosi in de base met isofix zet. Dat hebben de mensen van de crashtesten denk ik wel uitgezocht. Daar weet ik het antwoord niet op.

              ik heb het nog steeds over twee verschillende types easybase he. dus met en zonder isofix aansluiting.
              de base voor een Maxi-Cosi of ander merk gebruik je idd de eerste maanden, daarna ga je over naar een stoel welke geen isofix meer nodig heeft. het is dus onzin om te roepen dat je je auto graag langer dan 9 maanden wil gebruiken. Of heb jij je kinderstoelen ook vastgezet met iso-fix?

              gr. rene

              #18294385
              xladage
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 July 2008

                @pionok wrote:

                want ze gaan er niet een hele constructie onder zetten zonder dat het meerwaarde heeft

                Klopt, de meerwaarde, zoals ik al zei, ligt in het gemak en vooral het compenseren voor de onkunde van de ouders.
                Omdat ouders het stoeltje niet goed bevestigen blijft er kinderleed te betreuren bij aanrijdingen.
                De isofix is bedacht door auto en autostoel-fabrikanten om dit probleem te tackelen.
                Het is dus niet veiliger, het is veiliger dan een stoeltje met gordel die niet goed gebruikt is.
                Daaentegen, als je de isofix niet goed vastzet, kan je nog beter een niet goed gebruikte gordel hebben…

                @pionok wrote:

                Kinderstoelen vanaf groep 2 hebben helemaal geen isofix meer nodig, want ook die worden vast gezet met de gordel

                Nee hoor, isofix wordt voor alle groepen geleverd en gebruikt, niet alleen voor de base.
                Zie bijv: http://www.babypark.nl/kidsriver-phlox-isofix.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
                Stoel zit dan vast aan de auto, kind zit vast met gordel aan de stoel

                @pionok wrote:

                daarna ga je over naar een stoel welke geen isofix meer nodig heeft. het is dus onzin om te roepen dat je je auto graag langer dan 9 maanden wil gebruiken

                Isofix wordt dus voor alle leeftijden gebruikt, en het is dus onzin om te denken dat het alleen voor de groep 1 bases is

                #18294386
                xladage
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 July 2008

                  @pionok wrote:

                  Of heb jij je kinderstoelen ook vastgezet met iso-fix?

                  Nee, en de easybase ook niet. Nogmaals, een goed bevestigde gordel is net zo veilig als de isofix, alleen minder snel en iets meer foutgevoelig. gewoon kwestie van even opletten dus

                  #18294387
                  turbosix
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 November 2010

                    En toch komen ze veiliger uit de testen, zowel de ANWB, de comsumentenbonden en diverse crashtesten.
                    Dit omdat er in het gordelsysteem een vangspeling zit.

                    Ik zelf vond het alleen heel makkelijk bij de groep 0+, omdat je de baby vaak toch in de stoel (schaal) laat zitten, de groep 1 stoel laat je toch vaak in de auto zitten.
                    Bij groep 2 heb je weinig voordeel maar het is me altijd goed bevallen en heb de groep 2 stoel/verhoger ook met iso-fix, ik vind ze mooi en ik ben vaak loyaal aan een merk wat goed bevalt.

                    On-topic;
                    Ik vindt het een mooi systeem maar ik zou mn auto er niet voor aanpassen, er bestaan ook geen los te kopen brackets/beugels omdat je auto er voor goedgekeurd moet zijn.

                    #18294388
                    gerben rsv
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 October 2011

                      Mijn dochter heb ik altijd voorin vervoerd en daar zit ze nog steeds ook nu ze bijna 6 is.

                      Ik heb wel de eerste jaren de passagiersairbag uitgeschakeld en dmv een weerstand de regeleenheid van de airbag gefopt.

                      In de Zafira zit ze trouwens wel achterin.

                      Edit ik kwam dit nog tegen ik weet niet of hier iets tussen zit.

                      http://ecat24.com/opel/catalog/part/1/8/638/2556/27187/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      De bank onderaan het plaatje lijkt op een bank van een cabrio.

                      #18294389
                      xladage
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 July 2008

                        @turbosix wrote:

                        En toch komen ze veiliger uit de testen, zowel de ANWB, de comsumentenbonden en diverse crashtesten.

                        En dat is dus niet waar!!

                        https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/default.aspx?Comp29903″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                        http://www.anwb.nl/auto/tests/autostoeltjes” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        Kijk nu eens goed, en vergelijk dezelfde modellen eens! Je ziet dat de gordel en isofix varianten gelijkwaardig zijn aan elkaar.
                        sterker nog, de gordelvariant staat soms zelfs boven de isofix variant!

                        Waarom mensen denken dat isofix beter is dan de gordel variant is omdat:
                        1. Veel fabrikanten hun topmodellen alleen in isofix uitbrengen. Daarom staat de top van de lijst vaak vol met isofix. net zo verneukeratief is dat bij groep 1 vergelijkbare stoeltjes nog wel eens op een isofix base getest worden tegenover direct in de gordel zonder base. Dat is ook niet eerlijk vergelijken.
                        2. Isofix modellen soms gewoon niet hetzelfde waren als de gordelmodellen. Maxi Cosi heeft voorheen bijvoorbeeld de isofix modellen van de Rodi wél een Side Impact bescherming meegaven en de gordelmodellen niet (dat is oneerlijk vergelijken).
                        3. Men wordt gevoed door “oneerlijke” of “misleidende” lijstjes en conclusies, en dit napraten. Vooral vanwege punt 1 zie je dat de marketing lobby voor isofix goed haar werk doet. Tuurlijk wordt er zo min mogelijk aandacht besteed aan dat de bevestiging qua veiligheid gelijkwaardig is. De isofix modellen zijn duurder en hebben een grotere marge. Iedereen ziet isofix bovenaan, en daarmee lijkt een conclusie dat isofix beter is gerechtvaardigd. En dat is precies waar de fabrikanten graag op inspelen.

                        Maar als je goed en eerlijk kijkt zie je dat de écht vergelijkbare modellen precies hetzelfde scoren.

                        Kleine kanttekening bij de testjes: ADAC prefereer ik altijd boven ANWB en die boeven Consumentenbond.
                        Veel test worden door ADAC en ANWB gezamenlijk uitgevoerd, maar ik verbaas me soms dat bij de ANWB de beste uit de test vaak precies bovenaan in hun webshop staat, in de aanbieding, bij publicatie. Ruikt naar een commercieel belang. Daarnaast hanteert de ADAC een puntenschaling die over de jaren heen gelijk blijft, waardoor je ook over jaren heen kan vergelijken

                        #18294390
                        turbosix
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 November 2010

                          Dat je ADAC/ANWB meer vertrouwd dan de consumentenbond, die zijn niet bepaald onafhankelijk.
                          Maar dat is niemand meer echt, haha.
                          Dat de constructie meetbaar niet veel beter is geloof ik daar heb je gelijk in maar in bijvoorbeeld America (waar isofix volgens mij LATCH heet) word gesproken over dat 70% van de autostoeltjes met gordel ondeugdelijk word vast gezet daar zit idd de veiligheid in.

                          Ik zelf vind het systeem gewoon veeeel steviger aanvoelen en geeft mij een veiliger gevoel.

                          #18294391
                          xladage
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 July 2008

                            Maar dat is het ook, het gaat ook om gevoel.
                            Ik moet wel zeggen dat als ik een maxicosi groep2/3 volledig volgens instructies vastzet, er echt geen centimeter speling in te krijgen is, hij zit dan net zo vast als een isofix.
                            Maar het is een gehannes om het voor mekaar te krijgen, en misschien alleen al omdat je in bochten loopt te wringen heb je al het gevoel dt het minder veilig is.

                            Vanuit gebruikersinteractie oogpunt geldt overigens hetzelfde.
                            Een heel bekend fenomeen, dat de isofix ook zo’n goed gevoel geeft, is dat in het algemeen gebruikers van een product graag bevestiging krijgen van correct gebruik.
                            Idealiter (wetenschappelijk bewezen) is dat zowel auditief als visueel. Als het gaat om bevestiging zijn gebruikers graag op zoek naar “de klik” (het geluid) en het lampje of palletje (visueel).
                            Niks wekt een groter gevoel van veiligheid op, als je iets vast hoort klikken en een rood knopje groen ziet worden.
                            En beide heb je niet als je de boel met een gordel vastzet, maar wel met isofix ;)

                            #18294392
                            doofy21
                              Lid sinds:
                              14 August 2010

                              Dank jullie allen voor de antwoorden
                              Het is voor mij ook gedeeltelijk voor het gemak.
                              Vooral omdat ik geen 4 deurs heb zal het elke keer een geklungel zijn met gordels. (Maakt het verder nog iets uit dat bij een cabrio de gordels van binnen naar buiten lopen ipv buiten maar binnen zoals bij normaal model astra G)
                              Verder hoor ik jullie over groep 1,2,3 autostoeltjes ????

                              Als alles goed gaat word ik in januari pappa, dus probeer al zoveel mogelijk voorbereidingen te treffen

                              Gr nick

                              #18294393
                              xladage
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 July 2008

                                Groepen autostoeltjes zijn op basis van gewicht / lengte van het kind.

                                Groep 0: baby vanaf geboorte, tegen rijrichting in geplaatst = tot 9 kilo / ongeveer 9 maanden
                                Groep 0+: wat wij vaak “”de maxicosi” noemen, tegen rijrichting in geplaatst = tot 13 kilo / ongeveer 1 jaar
                                Groep 1: eerste voorwaarts geplaatste stoel = 9 – 18 kilo / ongeveer 9 maanden tot 4 jaar
                                Groep 2: 15 – 25 kilo (ongveer 3 tot 6 jaar)
                                Groep 3: 22 – 36 kilo (ongeveer 6 tot 12 jaar, meestal in de vorm van zitverhoger)

                                Wij kennen niet echt groep 2 en groep 3 in Nederland, vaak worden die als groep 2/3 verkocht (15 – 36 kilo) en is de rugleuning afneembaar zodat alleen een zitverhoger overblijft.

                                Let wel op: groepen overlappen, en werken op basis van gewicht. Echter is de goede stoel voor jouw kind, de stoel waar hij of zij qua lengte goed in past, en voldoende steun geeft voor de leeftijd en lengte.
                                Een baby die nog onder de 13 kilo zit, mag qua gewicht nog in een groep 0+, maar met een jaar zijn vele al te lang voor een zo’n stoeltje en past het dus niet meer.
                                Aan de andere kant is de balans of kracht van het kind soms nog niet voldoende om al naar een groep 1 stoel te gaan.
                                Net zo goed als dat kinderen qua gewicht al in een groep 2/3 mogen, maar de lengte soms nog niet voldoende is, of de kracht, omdatdat in een groep 2/3 het kind echt (lang) zelf rechtop moet kunnen zitten en zelf steun moet kunnen bieden ipv de stoel.

                                Er zijn allemaal dingen waar je op moet letten: gewicht, lengte en kracht / zitvermogen van het lichaam.
                                Dit verschilt per kind, mijn kinderen zijn ook niet op dezelfde leeftijd overgegaan van de ene naar de andere stoel, de eens was veel sneller dan de ander.
                                Laat je daarin vooral adviseren.
                                Bij de betere baby en kinderzaken hebben ze van alle groepen proefstoeltjes staan, en kan je je laten adviseren voor welke stoel jouw kind op dat moment het beste geschikt is.
                                Je kan dus iedere paar maanden checken als je wil ;)

                                #18294394
                                KRSA2000
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 February 2009

                                  Dit is de moeite waard om te lezen

                                  http://autostoeltjes.veiligheid.nl/autostoeltjes/

                                  Er is een nieuwe norm autostoeltje de zgn. I-size autostoel, met deze stoelen kunnen kinderen langer tegen de richting in zitten. (Wat veiliger is)
                                  Maar net als iso-fix zijn niet alle wagens (vooral oudere) er voor geschikt.

                                  Sent from my SM-P900 using Tapatalk

                                  #18294395
                                  xladage
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 July 2008

                                    En wederom…. ook hier weer inspelen op de emotie en onkunde…

                                    http://www.consumentenbond.nl/autostoeltjes/extra/isize/” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Daardoor hoef je als ouder minder uit te zoeken, zoals het checken van lijsten, om te kijken welk isofix-zitje in welke auto mag.
                                    Bovendien is de bevestiging van kinderzitjes met de autogordel een nauwkeurige klus. Veel mensen hebben hier moeite mee hebben terwijl een niet correct bevestigd autostoeltje veel minder of zelfs geen bescherming biedt vergeleken met een goed bevestigd autostoeltje. i-Size autostoelen zijn eenvoudiger te bevestigen waardoor de kans op fouten kleiner is.

                                    Ouders bevestigen de gordels niet goed, we verzinnen isofix, ouders weten niet of ze nu wel of niet isofix kunnen gebruiken, we verzinnen i-size…
                                    Of… ouders zetten hun kinderen te vroeg in een grotere stoel, we verzinnen i-size…

                                    Internet staat vol met “wereldwijd zeggen experts” e.d. maar een echt rapport ontbreekt. Zometeen wordt de consument weer voorgelogen op de volgende manier: i-size stoelen gaan ook getest worden met zijdelinkse aanrijding. Ze moeten aan deze botsproef voldoen (norm UN-ECE R44). De niet i-size stoelen worden niet aan deze proef onderworpen, omdat deze niet van toepassing is op die stoelen. vanaf volgend jaar worden alle ouders opgeroepen om een i-size te kopen “want die is wel veilig bij een botsing va opzij, en de andere stoelen niet”.
                                    En papa of mama, je bent toch niet zo’n slechte ouder dat je je kind niet de maximale veiligheid gaat bieden… foei!
                                    Ook de i-size stoelen zijn een lobby van de stoel-fabrikanten, om weer een nieuw moel te kunnen verkopen.

                                    Ik ben het eens dat i-size voordelen biedt, maar ik gok het er (voor de raporten en crash tests uit) dat ook deze stoel niet veiliger is (ook niet onveiliger overigens)! Het is wederom een manier om onkunde van ouders te verhelpen. Niet goed bevestigen van gordels, te vroeg / te snel naar een gotere stoel overgaan. Fabrikanten blijven gewoon handig inspelen op ons geklungel. En ik durf ook wel te zeggen dat over een jaar of twee er nieuwe normen komen, nieuwe proeven en nieuwe stoelen.

                                    Maar stelt iemand ook de vraag of tegen de rijrichting in plaatsen ook veiliger is bij een achterwaartse botsing? Bij een kop-staart botsing is de voorste auto is namelijk beter af met plaatsing van de stoel in de rijrichting. Veiligheid t.o.v. rijrichting is relatief aan hoe/waar de klapper gemaakt wordt.

                                    Niet dat ik tegen nieuwe modellen stoelen ben hoor, en ik zal zeker niet afraden om isofix of i-size stoeltjes te kopen, zeker niet, maar koop ze wel “om de goede reden”, en laat je niet beetnemen of te veel betalen, that’s it!

                                    #18443836
                                    Corsa_koning2
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      6 November 2021

                                      [quote quote=18294395]Ouders bevestigen de gordels niet goed, we verzinnen isofix, ouders weten niet of ze nu wel of niet isofix kunnen gebruiken, we verzinnen i-size… Of… ouders zetten hun kinderen te vroeg in een grotere stoel, we verzinnen i-size…[/quote]

                                      Precies dat! Wel echt belangrijk om je kind en autostoeltje goed te bevestigen, net zoals xladage al zegt. Hier wordt het verschil tussen Isofix of gordel wel goed uitgelegd. Isofix geeft misschien een fractie minder mee bij een aanrijding, maar dat gaat niet het verschil maken tussen wel/geen letsel.

                                      Gewoon even je verstand gebruiken bij het instappen, ook voor dat kleine stukje naar de supermarkt.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.