interieur wordt niet warm

Forumindex Forums Modellen Insignia interieur wordt niet warm

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18451774
    koekeroe
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 June 2021

      hallo

      als ik mijn  kachel op hogere temperaturen zet  wordt het niet warm  zelfs op de stand hi  lukt het niet  , mijn  motor temperatuur is netjes constant 90 graden

      kan het mijn kachelventilatie motor zijn  ( motor maakt wel het zelfde geluid  als toen de auto wel warm werd  , deze ventilator  verplaatst toch alleen maar de lucht en maakt  geen warmte ?) , ik hoorde zelfs dat een insignia zijn eigen radiateur in het kachelblok heeft?  heeft een insignia geen kachelweestand zoals bv een renault  waar je de weerstand zo in en uit klikt

      het gaat hier om een opel insignia uit 2010 sport tourer 103kw 140 pk  ecotec

      iemand enig idee  ik lees het graag

      #18452123
      Nick-GSI
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        kan zijn dat de kachelradiateur verstopt zit, is het koelwater van de motor wel op pijl? Die motor verplaatst alleen lucht, als de kachelradiatuer niet warm word dan krijg je ook geen warme lucht. De kachelradieur zit ergens in het dashbord verwerkt

        #18452577
        Insigniauser
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 November 2014

          Iedere auto heeft een aparte radiator in het dashboard voor verwarming. Ik verwacht niet dat deze verstopt zit, maar bijvoorbeeld lucht in de radiator zit of de klep die de lucht over de radiator stuurt niet beweegt of de regeling defect is. Je kan wat dingen nalopen en checken of dit helpt en de werking in orde is. Ik haal echter uit jouw 1e post niet of er helemaal geen warme lucht uit de uitstroomopeningen komt of dat er wel wat warmte komt maar te laag in temperatuur ondanks de instelling op de bediening. Is er in het verleden koelvloeistof afgetapt ivm reparatie oid, waardoor er lucht in de kachelradiator zit (bijv. distributieriem vervangen icm waterpomp)?

          Kijk zoals Nick-GSI aangeeft het peil van je koelvloeistof na en vul zo nodig bij tot max bij koude motor. Let er wel op dat je de juiste koelvloeistof gebruikt en niet 2 kleuren mixt (als er rood/roze in zit alleen die kleur gebruiken, geen blauw/ groen (oudere auto’s)  of geel (nieuwere voertuigen) erbij en omgekeerd). Dit ivm oxidatie en corrosie van het koelsysteem en verstoring van de eigenschappen van dat type koelmiddel. Zowiezo is verkleuring van de koelvloeistof al een teken dat er iets mis is. Dan kan er al door een andere eigenaar gemixt zijn of olie door lekkage van de olie/ koelvloeistof warmtewisselaar achter het uitlaatspruitstuk.

          Als het peil goed is, kun je eens gaan rijden met de kachel op HI en voel dan, als je de temperatuurmeter op je dashbord begint op te lopen, aan de slangen die je interieur ingaan vanuit de motorruimte of deze beide warm worden. Zo nee,dan zijn er 2 mogelijkheden: Lucht in de kachelradiator of verstopt.

          In geval van lucht in de kachelradiator kun je het volgende doen: door een tijdje met de instelling vol op HI te gaan rijden om te proberen de lucht uit de radiator te dwingen. Ik weet het niet zeker of er een kraan inzit die de inkomende flow van koelmiddel naar de kachel regelt, al verwacht ik dit niet en zou ook niet logisch zijn. Ik heb wel gemerkt dat, nadat ze bij mijn 1.8 de oliekoeler/ warmtewisselaar achter het uitlaatspruitstuk hadden vervangen ivm lekkage in de koelvloeistof, ik ook bijna geen warmte meer kreeg in het interieur of om de voorruit te ontwasemen. Ik heb daarom tijdens mijn ritten op 1 dag met de kachel vol op HI rondgereden. Bij koude motor bleek het koelvloeistofpeil daarna al gezakt te zijn naar min, terwijl er geen lekkage meer zichtbaar was onder de auto. Netjes bijgevuld tot max en sindsdien geen probleem meer.

          Mocht bovenstaande niet helpen, dan kan de kachelradiator verstopt zijn, al verwacht ik dit niet bij deze auto’s. Dit kun je makkelijk checken door de slangen die je interieur ingaan los te nemen van de aansluitingen (koelvloeistof opvangen of slagen dichtknijpen met geschikt middel) en met een tuinslag water door het systeem te laten stromen. Als er geen water uit de andere aansluiting komt is de kachel of leiding naar/ van de kachel verstopt. Er zijn wel middeltjes en methodes op internet te vinden om een verstopping proberen te verhelpen, maar dit brengt in een later stadium weer andere problemen met zich mee.

          Als het wel iets warm wordt en de rit op HI niets oplevert, kan de klep die de regeling doet om buitenlucht over de kachelradiator stuurt vastzitten of niet werken (wordt electronisch geregeld en was bij de 1e generatie Ka’s van Ford ook al een probleem als je de knop te snel van koud naar warm verdraaide), of de regeling (in geval van automatische klimaat regeling) kan defect zijn. Hoor je verschil in geluid van blazen (ventilator op stand 2 of 3 werkt het beste) als je de temperatuur van LO( of lage temperatuur) naar HI zet? En als je de knoppen van de luchtstroom bedient, hoor je de kleppen verstellen als je de knoppen bedient (zelfde geldt voor recirculatiestand aan/ uit)?Als je verandering hoort of de kleppen hoort verstellen mag je er vanuit gaan dat de regeling niet defect is.

          Laatste mogelijkheid is dat het interieurfilter vol zit en vervangen moet worden. In dat geval is de flow naar het interieur onvoldoende en lijkt het dat er amper warme lucht naar binnen wordt geblazen. Dit filter zit achter het handschoenenkastje. Instructies om deze te verwijderen kun je wel vinden op internet.

          Vwb je opmerking over de kachelweerstand, dat heeft alleen invloed op de ventilatormotor en zorgt ervoor dat je op verschillende snelheden kan laten draaien. Als de weerstand kapot is blaast ie alleen op hoogste stand.

          #18452768
          koekeroe
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 June 2021

            bedankt voor de tips en uitleg

            het bleek dat de koelvloeistof onder het niveau zat , heb deze bij koude motor bijgevuld  en waarempel  het werd weer snikheet in de auto  , alleen nadat ik het koelvloeistof heb bijgevuld  is mijn motor manegment lampje gaan branden en blijft nu ook branden als ik de motor start  , wat is dit nu weer ?  heb volgens mij geen problemen met de motor   , hij loopt netjes stationair bij 800 a 850 toeren  , heeft geen vermogenverlies  , trek goed  en is constant 85 a 90 graden

            de tip om het interieur filter neem ik van harte  , ik zal deze zo en zo vervangen ( heb al een filmpje gevonden waar die zit en hoe ik deze vervang )  , kan ik deze gewoon online op kenteken bestellen of moet ik daarvoor naar een dealer ?

             

            #18452774
            Insigniauser
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 November 2014

              Interieurfilters kun je bij iedere automaterialenzaak halen (misschien even vooraf bellen i.v.m. Corona maatregelen). Mooi dat de kachel weer warm wordt. :good-job: Heb je nog een flinke rit gereden met de stand op HI? Kan zijn dat er toch nog ergens wat lucht zit, hou je peil iig de komende tijd in de gaten. Mocht deze toch weer in korte tijd dalen kan dit een attentiepuntje zijn voor lekkage (bijv. wat ik al aangaf bij mijn auto).

              Vwb het motor managementlampje heb ik zo geen antwoord. Daarvoor zul je de storing moeten (laten) uitlezen. Kan iets onbenulligs zijn, maar met een universeel uitleesapparaat moet je wel achter de foutcode kunnen komen. Hoeft overigens niets met koelvloeistof te maken te hebben, maar puur toeval.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.