IntelliLink 900 DAB traffic ?

Forumindex Forums Modellen Insignia IntelliLink 900 DAB traffic ?

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277683
    Powerwing
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 August 2016

      Heb al een draadje lopen over een Insignia 1.6Turbo die ik wil kopen (tweedehands van februari 2015) maar toch maar even een apart draadje voor dit onderwerp.
      Deze wagen heeft een IntelliLink 900 aan boord met DAB-radio.
      Betekent dat dan dat ook de verkeersinfo van het navisysteem ook via DAB werkt, of gaat dat gewoon via RDS/TMC ?

      #18324803
      GerardH69
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 August 2014

        Zover ik weet wordt de dab tmc niet ondersteund, dus komt de verkeersinformatie via rds/tmc

        #18324804
        Powerwing
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 August 2016

          Had ik wel gedacht. Wel stom, dat ze DAB radio aan boord hebben, maar dan geen DAB voor de navi…
          Nu, dit is geen deal breaker voor me, was gewoon leuk geweest…

          #18324805
          GerardH69
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 August 2014

            Ach zitten wel meer stomme keuzes in. Waarom wordt bijvoorbeeld de tijd via de rds van de radiozender ingesteld en wordt niet de GPS tijd gebruikt?
            Dit is de reden waarom mijn tijd af en toe volledig verkeerd staat omdat de zender niet de juiste tijd meezend.

            De intellilink 900 is niet echt een geweldig systeem, maar ik heb geluid en de navi brengt mij naar mijn bestemming.

            #18324806
            Powerwing
            Deelnemer
              Lid sinds:
              11 August 2016

              Vanaf 2022 heb je dan dus geen verkeersinfo meer via je GPS want in 2022 verdwijnt FM uit de ether (in België althans) en ik geloof dat het ook vanaf dan gedaan zal zijn met TMC/RDS…

              #18324807
              GerardH69
              Deelnemer
                Lid sinds:
                9 August 2014

                @Powerwing wrote:

                Vanaf 2022 heb je dan dus geen verkeersinfo meer via je GPS want in 2022 verdwijnt FM uit de ether (in België althans) en ik geloof dat het ook vanaf dan gedaan zal zijn met TMC/RDS…

                Ik geloof daar niet veel van. Gaat de belgische minister dan ook aan iedereen een nieuwe autoradio uitdelen? Als je de fm band niet meer mag gebruiken wordt het wel heel stil in de auto. En wekkerradio’s enzo?

                Ik denk dat men dan 10 jaar geleden een eis hadden moeten stellen dat alle nieuwe auto’s een dab radio moet hebben. Alleen had je dan weer het probleem gehad dat die ook weer obsolete zijn omdat je nu dab+ moet hebben. En die zijn niet compatible.

                #18324808
                Powerwing
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  11 August 2016

                  @GerardH69 wrote:

                  @Powerwing wrote:

                  Vanaf 2022 heb je dan dus geen verkeersinfo meer via je GPS want in 2022 verdwijnt FM uit de ether (in België althans) en ik geloof dat het ook vanaf dan gedaan zal zijn met TMC/RDS…

                  Ik geloof daar niet veel van. Gaat de belgische minister dan ook aan iedereen een nieuwe autoradio uitdelen? Als je de fm band niet meer mag gebruiken wordt het wel heel stil in de auto. En wekkerradio’s enzo?

                  Ik denk dat men dan 10 jaar geleden een eis hadden moeten stellen dat alle nieuwe auto’s een dab radio moet hebben. Alleen had je dan weer het probleem gehad dat die ook weer obsolete zijn omdat je nu dab+ moet hebben. En die zijn niet compatible.

                  In België hebben we ondertussen geleerd dat je zelfs tegen de onnozelste beslissing niets kan beginnen…

                  #18324809
                  sig63
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    6 August 2006

                    eh, de afschakeling van de FM-band is geen Belgische aangelegenheid hé ;)
                    de voorlopers zijn hier het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Denemarken, Zwitserland, Zweden en Nederland. Ik dacht dat er voor Nederland sprake is van 2023, Noorwegen al in 2017, VK in 2019…
                    voornaamste reden is dat de frequentieband overvol zit, dat het inefficiënt is en vooral dat het uitzenden in FM erg duur (veel stroom) is

                    nu ja, er wordt al jaren over gepraat: begin 2000 verschenen de eerste DAB-toestellen; rond 2005/2006 was het optioneel bij de meeste merken, maar nu 10 jaar later staan we geen stap verder.
                    het zal dus wel niet zo’n vaart lopen. En indien wel, dan is het nog steeds perfect mogelijk om een FM-kanaal te behouden voor verkeersinformatie en TMC

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.