instrumenten verlichting te donker

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) instrumenten verlichting te donker

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18367511
    Bever
    Deelnemer
      Lid sinds:
      16 July 2019

      Hallo Opel techneuten,

      Mijn naam is Hans en bezit sinds kort een Opel combo  uit 2014. Benz. uitvoering het is de meest simpele uitvoering. type ?

      Nu vindt ik mijn instrumenten verlichting (meters) overdag bij zonlicht zeer slecht af te lezen. Vooral de km. teller de toerenteller gaat nog wel.

      Uiteraard met de verlichting aan. Word het buiten wat donkerder dan gaat het een stuk beter!

      Dus ergens moet er een sensor/ dimmer of iets dergelijks ingebouwd zitten die detecteert dat het donkerder word en de

      instrumenten verlichting feller laat branden. Wie weet waar dat ingebouwd zit.

      Het is misschien af te plakken, zoals bij een  beveiligingslamp met lichtinval instelling waardoor de lamp bij ingestelde duisternis aan gaat.

      Hopelijk kan iemand hier in dit forum mij helpen.   groet Hans

       

      #18367512
      JaronStrypsteen
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 July 2019

        Normaal heb je een knop waarmee je de helderheid kan instellen. Zoals hier.
        Daar zie je rechts die slider met die toerenteller icoontje, als je daaraan draait verandert de helderheid.

        #18367514
        Bever
        Deelnemer
          Lid sinds:
          16 July 2019

          Hi Jaron,

          Ja, als die er bij mijn Combo in zou zitten was het opgelost. Ik heb alleen de mogelijkheid om het licht aan te zetten waardoor dan automatisch ook het instrumenten licht aan gaat. De verlichting schakelaar zit aan het stuur/ knipperlicht schakelhandel.

          Ik heb geen keuze in de felheid  van het instrumentenlicht !  is het overdag dan is het bijna niet te zien. Rij ik bv  een straat in met een dicht  bladerdak                van de  bomen  in of een niet verlichte schuur   dan gaat vanzelf  het licht feller  branden.

          Dus meen ik dat er dan ergens een sensor moet zitten die de lichtinval meet en de verlichting van de instrumenten regelt. :unsure:

          #18367515
          JaronStrypsteen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 July 2019

            Dat is dan wel raar. Meestal zit de lichtsensor bij je achteruitkijkspiegel, bovenaan kan je de sensors zien zitten; maar ik denk dat dit enkel bij automatische verlichting is.

            #18367518
            Bever
            Deelnemer
              Lid sinds:
              16 July 2019

              Misschien komt het omdat het een ingevoerde is uit België ? Ik had ook al een probleem met een binnenverlichting lamp.

              Model 2014  had volgens de Opel garage niet de  lamp in  de laadruimte die  ik in de hand had,  Nadat ik op de sloop een andere lamp had gevonden die oorspronkelijk de midden lamp van een combo is.  Na eens goed gekeken te hebben kon het middenstuk eruit, en nu blijkt  precies dát middenstuk het   model te zijn wat ik moest hebben. Maar.. ik ga morgen eens op zoek bij de spiegel. Misschien de gehele vooruit eens afdekken ? ben benieuwd.

              #18367527
              Bever
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 July 2019

                Zo, binnenkant voorruit en zijruiten  afgeschermd, en ziedaar  mooie rode verlichting. dus ergens moet er iets zijn wat de lichtinbreng detecteert.

                Ik kan wel de intensiteit van de verlichting instellen bij avond/nacht. Minderen dus. maar overdag niet opwaarderen.

                Ik zoek verder en houdt intussen de hoop dat er nog iemand reageert die meer weet.

                 

                 

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.