Installeren: Achteruitrij Camera(‘s)

Forumindex Forums Modellen Insignia Installeren: Achteruitrij Camera(‘s)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274998
    Rottentweetie
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 November 2010

      Dames en Heren Opelfanaten,

      Binnenkort wil ik gaan beginnen met het installeren van een achteruitrij camera (en waarschijnlijk een camera welke ik ga installeren in de rechter buitenspiegel zodat ik een beetje de stoeprandjes in de gaten kan houden tijdens het parkeren)
      In dit Topic wil ik het 1 en ander erover gaan vertellen naar mate ik er ervaringen mee heb op gedaan. Ook zal ik in dit topic verschillende vragen gaan stellen wanneer ik er even niet uit kom en uiteraard kunnen jullie hier dan ook de nodige vragen stellen.

      Ik probeer het allemaal een beetje stap voor stap uit te leggen zodat (als je dit zelf ook wilt) jij zelf ook een achteruitrij camera kan installeren zonder opnieuw het wiel uit te moeten vinden.
      Ik denk wel dat het even een klusje is, omdat er toch wel verschillende panelen verwijderd zullen moeten worden om het allemaal netjes weg te werken.

      Ik heb in iedergeval het begin qua foto’s van de spullen die je nodig zult hebben om het uberhaupt te kunnen installeren.
      Bij deze: Je hebt nodig:
      – Een interface voor jouw model Insignia. (Kijk vooral goed naar wat voor model radio erin zit: DVD800,DVD900,CD300 etc.) De mijne heb ik van Ebay vanuit Engeland. Vrij prijzig in aanschaf: +/- 300,- euro.
      – Een achteruitrij camera (Minimaal 1.)
      (- Eventueel een ‘ Switch’ om een extra camera aan te kunnen sluiten en hier tussen te kunnen schakelen.)

      In dit voorbeeld zal de Switch ook uitgelegd gaan worden met een extra camera.

      Foto’s van de benodigdheden:
      – De interface: IMG_1383 IMG_1384 IMG_1385

      Bij deze interface zitten de benodigde bekabeling en alles meegeleverd: onder andere:
      IMG_1386 IMG_1387 IMG_1389 IMG_1393 (1)

      Camera’s: Deze is pasklaar voor de Insignia. Plug&Play.
      IMG_1395 IMG_1396

      Deze helaas niet. Zit echter wel een boortje bij om deze precies pas te maken waar jij hem zelf wilt hebben.
      Ook deze beide camera’s komen van Ebay vandaan.
      IMG_1397 IMG_1398

      Dit is het eerste begin. Plan is om aanstaand weekend echt van start te gaan.

      Links van Ebay naar benodigdheden:
      Interface: http://www.ebay.com/itm/Vauxhall-Opel-Multimedia-Rear-Camera-Interface-DVD800-CD500-NAVI900-950-600-/291472422237?hash=item43dd1c355d:g:oM0AAOSwKrhVXy2l” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Achteruitrij camera:
      http://www.ebay.com/itm/Car-Rear-View-Reversing-CCD-Camera-for-Opel-Vectra-Astra-Zafira-Insignia-4597-/331416301127?hash=item4d29f36e47:g:U08AAOSw~bFWMKAR” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Voor de liefhebbers: Camera switch
      http://www.ebay.com/itm/Car-Front-Rear-Parking-View-Camera-Video-Switch-2-Channel-Control-Box-Converter-/251965275014?hash=item3aaa4cfb86:g:9hwAAOSwZjJU~nG4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
      Hier uiteraard zelf dan nog wel even een leuk cameraatje erbij zoeken. (Zie tips hieronder)

      Waar je goed op moet letten bij beide systemen, is dat ze hetzelfde afspeelformaat moeten ondersteunen.
      Kijk bijv. goed of de interface NTSC/PAL ondersteunt, en/of de camera dit ook ondersteunt. Daarnaast is het goed om te kijken wat de beeldkwaliteit van de camera’s is. Er zijn namelijk 2 verschillende: CMOS en CCD. Mijn voorkeur zou uitgaan naar CCD omdat dit net even iets scherpere beelden weergeeft. Uiteraard zal het alsnog niet optimaal/super scherp zijn, maar dit kan je ook niet verwachten van zo’n cameraatje. Dan een laatste tip: Let op de IP waarde. Ik zou zelf minimaal IP68 willen. Dit ivm het dan totaal water dicht is, en bestand is tegen continue water. (Denk aan heftige regenbuien)

      <hr class=”bbcode_rule” />

      16 en 17-01-2016:
      Zo! Weer even verder wezen knutselen aan de achteruitrij camera. Het was even zoeken hoe ik het 1 en ander uit elkaar moest gaan halen, maar het is me gelukt.. Voor zover!
      Om de bedrading van de achteruitrij camera netjes weg te werken, moet de gehele binnen-bekleding van de achterklep eruit gehaald worden. Daarna moeten vervolgens de plastic panelen op de buitekant van de achterklep los gehaald worden. Zelf moest ik even zoeken wat ik hiervoor allemaal moest verwijderen om het uiteindelijk allemaal los te krijgen. Een beetje zoeken op internet doet wonderen; Aan deze link heb ik veel gehad: http://www.insignia-enthusiast.org/forums/index.php?showtopic=7310 (je moet (waarschijnlijk) eerst even lid worden van dat forum voordat je de inhoud kan lezen.) Hier staat stap voor stap uitgelegd wat je allemaal moet doen. Omdat ik al deze stappen al heb doorlopen zal ook ik even mijn ervaring met jullie delen (met foto’s):

      1. Zoals ook aangegeven in de bovenstaande link, moet je eerst even opzoek naar de boutjes die aan de binnenzijde (onderkant) van de achterklep zitten. Dit zijn er 3. 1 zit in de handgreep, 1 zit achter de gevarendriehoek houder, en 1 zit er aan de rechter kant.

      2. Je zou nu denken dat je aan de onderkant moet beginnen met loshalen van de bekleding. Dit is echter niet het geval. Je begint bovenaan, bij de 2 witte panelen. (Bovenkant achteruit). Je haalt eerst het rechterpaneel los. Deze zit geklemd. Dus deze kan je ‘voorzichtig’ los trekken. Deze zit geklemd met allemaal van dit soort klemmetjes:
      IMG_1412
      Kunnen soms wat strak vast zitten, maar wees voorzichtig en doe dit me beleid!

      3. Vervolgens kan je hetzelfde herhalen met de linkerkant.

      4. Wanneer beide bovenpanelen geheel verwijderd zijn, kan je beginnen met het grootste paneel. Ook deze zit weer geheel vastgeklikt met de klemmen zoals hierboven op de foto laat zien. Aan deze binnenbekleding zit wat isolatiemateriaal bevestigd. Dit zit gewoon vast en hiervoor hoef je dus niet bang te zijn dat dit los zal laten/vallen.
      Overzicht plaatjes:
      IMG_1411

      Aan de linker en rechter kant zitten 2 klemmentjes boven elkaar bevestigd. Mijn ervaring was, was dat deze erg stroef gingen. Maar door aan de bovenkant te beginnen met loshalen, kwamen deze uiteindelijk vrij makkelijk los. Het betreft deze:

      IMG_1414 IMG_1415

      Dan krijg je vervolgens ineens de binnenkant van je achterklep te zien:
      IMG_1416 IMG_1418 IMG_1420 (1)IMG_1422 (1)

      5. Goed.. Wanneer dit gedaan is, ben je ongeveer op de helft.
      Nu ga je de plastic delen aan de buitenkant van de achterklep verwijderen/loshalen. Deze zit op verschillende plaatsen vast geschroefd met M10 moertjes en een aantal plastic pinnen. 1 pin (Wit) kan je zien zitten. De rest van de pinnen niet. (Niet letten op de blauwe pinnen, die hebben hier niks mee te maken)
      Schermafbeelding 2018-03-25 om 19.18.43

      (Foto is helaas niet heel duidelijk meer.. Excuus daarvoor. Echter moet je je deze voorstellen als je je achterklep hebt openstaan, en met je kont in de kofferbak gaat zitten en dan omhoog kijkt..! Dan moeten de moertjes op de rode aangegeven plekken zitten. (Let niet op de gele)

      Let goed op dat je alle moertjes, welke hier aangegeven staan, loshaald! En pas daarbij ook op dat je ze niet in de achterklep laat vallen.. Ik heb er 1 laten vallen.. En kom er niet meer bij! :(
      Wanneer je dit allemaal los hebt gehaald, verwacht dan niet dat de plastic delen er zomaar af zullen komen.. Het loshalen is ook nog een secuur werkje.. Ik heb er dit gereedschap voor gebruikt: http://www.ebay.com/itm/DIY-Plastic-Car-Auto-Radio-Door-Clip-Panel-Trim-Dash-Audio-Removal-Pry-Kit-Tools-/261927894794?hash=item3cfc1e7f0a:g:bS8AAOSw8d9UxaBq&item=261927894794&vxp=mtr&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false; (Plastic gereedschap)
      Erg makkelijk, en je beschadigd de boel niet!
      Je kan het beste beginnen met de linker kant van dit paneel. De chrome strip en het gedeelte daaronder zitten aan elkaar vast!! Dus probeer dit niet van elkaar te halen, want je maakt de boel kapot. Begin met een klein stukje, en ga zo steeds een klein stukje verder naar rechts met loshalen. Wanneer het niet verder lukt, ga je verder met de rechterkant. Het wil nog wel is helpen om de onderkant een beetje op te tillen/omhoog te drukken. Probeer steeds beetje bij beetje en hou geduld. Hij komt vanzelf los! ;)
      Bij het praatje hoort een plaatje:
      IMG_1425  IMG_1424
      Je ziet op deze foto’s de witte pinnen zitten. Dan weet je ongeveer waar ze blijven klemmen.

      Goed.. Dit was het weer even voor nu! Wordt nog verder vervolgd! :thumb

      <hr class=”bbcode_rule” />

      01-02-2016:
      Zo, daar zijn we weer! De afgelopen week een aantal dagen vrij gehad van het werk, en dus tijd om een beetje te hobby-en!
      Rustig aan, breekt het lijntje niet! ;)

      Maar goed.. Even ter zaken! Wat er ondertussen allemaal gebeurt is:
      – Verschillende kabels getrokken voor de achteruitrij camera zelf. (van achteren, heeeelemaal naar voren)
      – Een draadje afgetapt van de achteruitrij verlichting, voor de interface.
      – (veel) verschillende kappen gedemonteerd gehad en weer gemonteerd.
      – etc. etc.
      Tot nu toe is het me allemaal gelukt! Ik heb zelfs de interface werkende, en krijg het zelfs voor elkaar om de interface van kanaal te laten schakelen wanneer ik in z’n achteruit schakel! Maar dan…………….. :hmmz

      De plaatjes en uitleg:
      Waar was ik ook alweer gebleven.. Owjah! De achterklep..
      Ik had dus de bekleding aan de buitenkant van de achterklep geheel gedemonteerd. (Zoals hierboven beschreven.)
      In deze bekleding zitten o.a. de houders van het kentekenverlichting. 1 van deze 2 houders dienen verwijderd te worden en het houdertje met daarin de achteruitrij camera mag erin geplaatst worden. Nu je deze bekleding van de klep af hebt, kan je heel makkelijk de bedrading van de camera netjes weg werken aan de binnenzijde.
      Aan de binnenkant van de achterklep vind je dan de stekker van de kentekenverlichting. Deze ziet er ongeveer zo uit:
      IMG_1434
      Deze moet je loshalen, en er ontstaat een gat waar je je kabels doorheen kan trekken.
      Wat je bij deze foto al een beetje ziet, is dat ik de kabels van de achteruitrij camera ook door dit gat heb getrokken. Wel heb ik het even een beetje extra afgekit met siliconen kit ivm het dan toch misschien niet helemaal lekker afsluit.
      IMG_1433 IMG_1435

      Foto’s van de binnenkant van de buitenbekleding van de achterklep: (Volg je het nog?! ;) )
      IMG_1427 IMG_1428 (1)
      IMG_1429 IMG_1430 IMG_1431 IMG_1432 IMG_1433
      Bij deze foto’s kan je ook meteen zien waar die witte drukdopjes zitten welke je los moet trekken bij het verwijderen van de buitenbekleding van de achterklep. Vanaf binnenuit kan je er maar 1 zien, maar hier zie je ze dus allemaal en weetje ongeveer waar het zwaarder zal zijn om de bekleding los te halen. Maar nogmaals, doe het demonteren van deze bekleding met beleid. Anders trek je echt de boel kapot! ;)

      Goed.. even pauze..
      Wat je nu dus allemaal gedaan hebt is:
      – Binnenbekleding achterklep verwijderd. (zoals beschreven hierboven)
      – Buitenbekleding verwijderd (zoals beschreven hierboven)
      – 1 van de kenteken houders verwijderd, en de achteruitrij camera geinstalleerd.
      – Je hebt de kabels van de achteruitrij camera netjes verwerkt in de buitenbekleding van de achterklep.
      – Vervolgens kan je de bedrading van de achteruitrij camera door de achterklep heen trekken door het gat van de stekker van de kentekenverlichting.
      – Zo nodig dit gat extra afkitten wanneer deze niet meer goed afsluit.

      Zijn we weer bij??
      Dan gaan we weer verder!

      Wat ik zelf in de tussentijd ook nog even gedaan heb, en om te controleren welke kabel ik nodig had voor de achteruitrijverlichting, heb ik 1 van de achterlichten is geheel uit elkaar gehaald. Die zien er als volgende van binnen uit:
      – De drie zwarte grote gevleugelde knoppen los draaien:
      IMG_1469
      Dan komt de gehele unit los. Dan spreekt het eigenlijk voor zich. Er zitten allemaal schroefjes welke je los kan schroeven, en vervolgens kan je de rode kap demonteren. Deze zit nog wel op een aantal plaatsen nog vast geklikt/geklemd. (maar makkelijk los te halen.)
      IMG_1468 IMG_1467
      IMG_1457
      De binnenkant van de achterlicht unit.

      IMG_1460

      IMG_1462
      De stekker welke alle verlichting aanstuurt van de achterlicht unit.

      De des betreffende lampen die erin zitten:
      IMG_1463 IMG_1464 IMG_1466
      (Slecht van mij… Met me blote klauwen aan die lampjes zitten.. Naja, kapot is kapot.. Komen er Ledlampen in! :jerry )

      Je haalt de bekleding van de achterlicht kabel een stukje weg, zodat je goed bij de bedrading kan komen. We hebben namelijk hiervan de groen/witte kabel nodig. Dit is de gene welke de achteruitrij lamp van stroom voorziet, bij het schakelen in z’n achteruit.
      Dat ziet er als volgt uit:
      IMG_1469 IMG_1470
      IMG_1503

      Die groen/witte zal je door moeten knippen (Hoe spijtig ook ;) ) en bijv. een kroonsteentje op moeten zetten om deze groen/witte kabel te kunnen verlengen naar voren. Deze kabel heb je namelijk nodig om de interface in te laten schakelen op het moment dat je in de achteruitrij versnelling schakelt. Zou je de interface op continue spanning laten staan, zuigt deze je accu namelijk leeg.
      Ik heb er hier voor gekozen om een blauwe kabel op deze groen/witte kabel aan te sluiten: (Zorg voor een lekker lange kabel! ) Deze ‘Blauwe’ draad ga je later helemaal naar voren brengen, en deze gaat er dus voor zorgen dat je acheruitrij-camera pas ingeschakeld wanneer je de wagen in z’n achteruit zet!
      IMG_1475
      IMG_1472 IMG_1501

      IMG_1471
      Bij deze foto is te zien dat ik een wat dikkere witte kabel heb gekozen voor de voeding van de achteruitrij camera.

      Uiteraard moeten deze kabels ook weer netjes weggewerkt worden en dus door de kabel koker in de achterklep. Dit is wel even een werkje. Een trekveer kan hier zeker uitkomst bieden. Maar dan nog blijft het een beetje kneden en wringen door deze rubbere koker.
      IMG_1474
      Bij deze foto even goed kijken wat allemaal ziet. Ik heb namelijk de plastic bekleding aan de zijkant van de kofferbak gedemonteerd. Ook deze zitten weer vast met van die klem-dingen.. Goed kijken en je komt er vanzelf uit! Hier achterlang heb ik dus de bekabeling lopen. 
      IMG_1476 IMG_1477

      Op deze 2 foto’s (hierboven) zie je een beetje hoe de blauwe draad loopt. Hij moet dus beginnen bij je achterklep. Hier gaat hij naar binnen, door de rubbere koker naar het dak toe. Dan komt ie dus in je dak uit. Je zal dus een beetje de bekleding van dak los moeten halen om vervolgens deze draad weer op te zoeken en hem naar de zijkant van de achterklep te begeleiden. Op de foto’s ziet het er heel ernstig uit allemaal, maar geloof me, uiteindelijk valt het allemaal wel mee! Het enige is wel, is dat je geduld moet hebben… Neem de tijd om alles los te halen en sla op!! wat je allemaal ziet, zodat je het later ook weer goed terug kan plaatsen.

      IMG_1492

      Hoe ik de kabels aan de binnenkant van de achterklep heb zitten:
      IMG_1495 IMG_1496

      IMG_1494
      Ik heb de + en – van de camera de rechter kant op gedaan, en de video (gele) kabel de linker kant op gedaan, omdat anders al deze kabels niet door de rubbere koker heen kunnen. De originele kabels nemen namelijk al behoorlijk wat plek in.
      (Op de onderste foto is een kroonsteentje te zien, waarop de +/- van de achteruit-rij camera zijn aangesloten, op de voedingskabel.)

      De kabels komen dan vervolgens boven de dakbekleding uit. Hiervoor zal je een stuk hiervan los moeten halen. Om dit goed te kunnen doen moet je ook de zijpanelen in de kofferbak los halen. (Aan beide kanten) Dat ziet er als volgt uit:
      IMG_1474
      Deze panelen zitten met 2x M6 boutjes vast. Daarnaast zitten ze vast met het gebruikelijke klik systeem zoals op de eerste foto’s. Daarnaast zitten deze panelen ook nog een beetje aangedrukt met de vierkante vlakjes/blokjes zoals op onderstaande foto:
      IMG_1492

      Wanneer je deze panelen los hebt, kan je mooi de kabels over de dakbekleding geleiden en naar de zijkant toebrengen. Ik heb de kabels naar de zijkant toegeleid, en ze vervolgens onder het uiterste randje van de dakbekleding gefrommeld. Dit leek mij de makkelijkste manier om de kabels netjes en uit het zicht weg te werken naar voren toe.
      Vervolgens zijn we dan aan de voorkant beland met de kabels:
      IMG_1504 IMG_1505 IMG_1506

      Zoals je ziet dien je ook het dashboard kastje te verwijderen.

      Dan ga je vervolgens de panelen aan je dashboard verwijderen. De glimmende panelen zijn makkelijk te verwijderen. Deze zitten alleen geklikt. Ik heb hier wederom weer het plastic gereedschap gebruikt zoals eerder benoemd. Dit om beschadigingen te voorkomen!
      Tevens heb ik veel gehad aan het volgende youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=4HWZu1Ocv5E&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;
      Hier wordt precies uitgelegd hoe je alle panelen en onderdelen moet verwijderen.
      Ook dit filmpje kan nog wel eens handig van pas komen: https://www.youtube.com/watch?v=7VGfZ7UlEPw&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

      Foto’s van dichtbij:
      IMG_1507 IMG_1508
      Sigaretten bakje als eerste verwijderd.

      Vervolgens het rechter glimmende paneel en dashboard kastje gedemonteerd:
      IMG_1509 IMG_1510 IMG_1511
      Zit allemaal gewoon geklemd. Vrij makkelijk te verwijderen, maar doe het aub met beleid!

      Vervolgens verwijder je het glimmende paneeltje aan de linker kant.
      IMG_1512 IMG_1513 IMG_1514

      Vervolgens zoals in het filmpje, ga je het display en het gehele console loshalen. Zitten met 4 boutjes gemonteerd. Wanneer je deze loshaald, komt het knoppen paneel al los, maar het display zit aan de bovenkant nog een beetje vast geklikt. Uiteraard weer met beleid loshalen. Het knoppenpaneel en display zitten ook aan elkaar geklikt. Deze gaan wat lastig van elkaar vandaan, maar met beleid is dit goed te doen!
      IMG_1515 IMG_1516 IMG_1518

      Alle kabels aan de achterkant van de 2 panelen kunnen gewoon los gehaald worden. Ze passen allemaal maar op 1 plek, dus wees niet bang dat je de juiste stekker nog wel terug kan plaatsen. Geloof me, dit gaat je lukken! ;)
      1 klein stekkertje aan de onderkant van het knoppenpaneel kreeg ik niet los. Maar je kan dit paneel dan al wel dusdanig voorzichtig aan de kant leggen met het stekkertje er nog aan vast.

      Wanneer je deze verwijderd hebt, ziet het er als volgt uit: De radio/cd speler wordt onthuld:
      IMG_1517

      Achterkant van het display:
      IMG_1519

      Vervolgens ga je ook de radio/cd speler demonteren. Ook deze zit weer met een 4 tal boutjes/schroefjes vast. (M5?). Wanneer je deze los hebt, kun je de radio er grotendeels uit trekken. Op een gegeven moment kom je erachter dat de stekker achterop de radio/cdspeler niet zo lang zijn. Je zal dan ook eerst de dikke ‘ hoofd’ kabel los moeten halen om wat meer ruimte te krijgen:
      IMG_1520

      Voor de liefhebbers: Zo ziet de radio in zijn geheel eruit:
      IMG_1521 IMG_1522 IMG_1523 IMG_1526 IMG_1525

      Goed… Dan gaat nu het gedoe beginnen met alle draadjes en kabeltjes van de interface en het aansluiten ervan… Successss!! ;)
      Het zal natuurlijk per interface verschillen hoe je dit verder moet aansluiten. In iedergeval hier een paar fototjes van hoe het in elkaar zit bij een interface van Xcarlink. (http://www.xcarlink.co.uk&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;) Volg gewoon goed de beschrijving van jouw interface, en dan zou je er als het goed uit moeten komen. Voor vragen, pm me gerust!

      Display kabel op de interface:
      IMG_1527 IMG_1528

      Bijgeleverde adaptertje moet er tussen gezet worden om de kabel die naar je display gaat aan te kunnen sluiten:
      IMG_1529

      Radio eruit, kabels eraan/erin.
      IMG_1530 IMG_1531
      Het is nogal een klusje om de nieuwe dikke kabel ook nog in dezelfde ruimte te krijgen, samen met de originele. Wanneer je je het dashboard kastje en de radio hebt verwijderd, kan je aan de rechterkant van de radio met je hand in een gat. Door dit gat kan je je hand steken en zo de kabels aan de achterkant van de radio begeleiden en een beetje manoeuvreren. Het zal ongetwijfeld niet in 1x lukken, maar ook hier geldt weer: Hou gewoon geduld en probeer het gewoon opnieuw. Je krijgt er vanzelf een handigheidje in, en het zal je lukken!

      IMG_1533 IMG_1534
      Oranje kabeltje op de achteruitrij verlichting aangesloten. (Zorgt ervoor dat er een signaal wordt gegeven dat er geschakeld wordt van signaal)

      Dit was het dus eigenlijk! Als het goed is heb je nu alles aangesloten en ben je eigenlijk ready to go testing!
      Alles past i.p. maar op 1 manier op de achterkant van het display en de radio/cd-speler. Dus daar kan het niet fout gaan. De rest is even afhankelijk van je interface!

      IMG_1539

      Goed.. Tot zover ben ik eigenlijk gebleven. Alle kabels zijn bij mij i.p. aangesloten. Alleen krijg ik alleen nog maar een zwart scherm wanneer ik in z’n achteruit schakel. Beetje jammer.. Ondertussen contact gehad met Xcarlink, en deze vertellen mij dat ik de resolutie moet aanpassen. Dit doe ik bij mijn interface door de dipswitches aan de achterkant aan te passen totdat deze op de juiste resolutie staat. Dan zou hij moeten werken, aldus Xcarlink. Binnekort uiteraard weer proberen! Ben erg benieuwd!!

      <hr class=”bbcode_rule” />

      06-02-2016: Het is gelukt!!
      Yeeeeeeehhh! Vandaag nog is even geprobeerd met de ‘ dip switches’ aan de achterkant van de interface. Deze knopjes/schakelaartjes zouden de resolutie kunnen aanpassen dmv ze in verschillende volgordes te zetten. Na 1x proberen was het raak! Ik kreeg meteen beeld. Eigenlijk schrok ik er in eerste instantie een beetje van omdat ik niet het verwacht dat dit in 1x zou werken! Helemaal happy ben ik! Het was even een klusje, maar daar krijg je dan ook zeker wat voor terug!

      Filmpje:

      Nu is het weer een kwestie van alles in elkaar zetten. Het dashboard zit grotendeels weer in elkaar, wat er dan ook meteen weer een stuk vriendelijker uit ziet! haha. Allen dank voor het meedenken voor zover! Ik hoop dat jullie aan dit topic wat hebben. Mochten er vragen zijn, stel ze gerust! Ik weet nu hoe het werkt, en wil je er graag mee helpen wanneer dit nodig is!

      <hr class=”bbcode_rule” />

      Vrijdag 19-02-2016: Alles klaar!! :)
      Vandaag weer is een dagje vrij met mooi weer.. Een mooie dag om weer is even te klussen.
      Vandaag alles kunnen afronden.

      Wat ik de afgelopen dagen gedaan heb is nog is een schakelaar gemaakt tussen de continue 12v aansluiting en de switch. Door dit te doen kan ik nu ook tijdens het rijden de boel inschakelen en alles achter me eens goed bekijken! ;) Maar ik heb dit eigenlijk gedaan voor de zij-camera. Het is namelijk niet erg handig om te controleren op stoepranden en je camera alleen inschakeld wanneer je in z’n achteruit schakelt. Je wilt namelijk deze ook kunnen zien wanneer je vooruit rijdt… Dus daarom een aparte knop om alles aan te kunnen zetten wanneer je maar wilt. Uiteraard er even een filmpje van gemaakt. Moet zeggen dat ik best trots op mezelf ben! ;)

      Foto’s van het installeren van de zij-camera:

      Spiegelkap eraf + geheel los van de wagen:
      IMG_1568 IMG_1569

      IMG_1573 IMG_1575

      Gat voor de camera gemaakt en camera erdoorheen:

      IMG_1570

      Deurbekleding moet geheel gedemonteerd worden wil je ergens bij kunnen komen:

      IMG_1576 IMG_1579

      Bovenste speakertje moet ook los gehaald worden:

      IMG_1581

      Rekening houden met de bovenste metalen klemmen. Hier valt het deurpaneel straks weer overheen om alles goed en netjes weer te laten aansluiten:

      IMG_1582

      Eindresultaat:
      IMG_1584 IMG_1586

       

      Filmpje!!

      Groet,
      Kevin :agent  :applause02:  :cheers:

      #18307877
      wrc1
      Deelnemer
        Lid sinds:
        17 September 2015

        Dit topic ga ik volgen. Als je niet te veel geen problemen hebt, ga ik me er ook aan wagen. Heb je soms de ebay links. Is misschien handig, ook voor anderen

        #18307878
        Rottentweetie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 November 2010

          Ik zal de linken even opzoeken. Komt in orde. Tevens zal ik ook nog even de verschillen tussen verschillende cameraatjes benoemen. Niet alles kan namelijk samen.

          Ok.. Het is weekend en wilde dus met het installeren gaan beginnen. Ik wilde bij de achteruitrij camera beginnen in de achterklep. Nu loop ik meteen tegen het eerste probleem aan.. Ik krijg de binnen bekleding namelijk niet los van de achterklep. De eerste paar schroefjes en klemmetjes heb ik gevonden, maar nu zit de bekleding links en rechts ook nog vastgeklikt, welke ik absoluut niet los krijg.. Iemand een idee toevallig??

          #18307879
          wrc1
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 September 2015

            misschien heb je iets aan deze link ?

            http://www.insignia-enthusiast.org/forums/index.php?showtopic=17969&st=0&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

            #18307880
            Rottentweetie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 November 2010

              Ondertussen gelukt. Gehele bekleding van de achterklep gehaald, en gedeelten van de rechter zijkant. Was even puzzelen, maar het is tot nu toe allemaal gelukt. Heb nu nachtdiensten dus voor nu zal er niet veel gebeuren, maar wordt uiteraard vervolgd. Waarschijnlijk vant weekend weer verder. Zal dan ook proberen weer wat foto’s te plaatsen

              #18307881
              Rottentweetie
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 November 2010

                Update! Wordt nog verder vervolgd!

                #18307882
                Chriskeeh
                  Lid sinds:
                  1 January 2014

                  Hey, ziet er al goed uit.

                  Ik heb net hetzelfde gedaan in mijn Sports Tourer: achteruitkijkcamera en interface op het bestaande scherm met daarop een DVBT die daarop nog eens zijn aangesloten op 2 hoofdsteun DVD spelers voor op de achterbank. Omschakeling als je achteruit rijdt gebeurt automatisch via de CAN-bus.

                  Als je vragen hebt, ik heb ervaring met een insignia tot op het chassis terug te schroeven.

                  Groeten Chris

                  #18307883
                  Rottentweetie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 November 2010

                    Ondertussen weer 1,5 week verder en ik ben behoorlijk opgeschoten met de achteruitrij camera. Nu is alleen het probleem dat ik een zwart beeld krijg wanneer ik in z’n achteruit schakel.. Oftewel de interface schakelt wel van kanaal, maar laat niet de beelden van de achteruitrij camera zien.. De camera doet wel zijn werk, gaat gewoon aan.. Maar de interface geeft geen beeld weer.. Iemand enig idee hoe dit kan?? Alles lijkt naar behoren te zijn aangesloten.. Een andere manier zou ik namelijk niet weten… Dus ik blijf op dit punt even een beetje hangen.. :wtf :wtf :wtf

                    #18307884
                    Solo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 July 2015

                      Ik heb hetzelfde probleem met mijn camera. Netjes in laten bouwen door de garage, maar ondertussen al 4 keer voor terug geweest.
                      Soms schakelt de camera wel in, soms schakelt de module wel, maar blijft het scherm zwart.

                      Binnenkort gaat de mijne weer terug en als het opgelost is dan laat ik je weten wat bij mij de oplossing is geweest.

                      #18307885
                      Rottentweetie
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 November 2010

                        Nieuwe update: 01-02-16.
                        Tevens contact gehad met Xcarlink. Deze verteld mij dat het zwarte scherm wordt veroorzaakt door de verkeerd ingestelde resolutie van de interface.
                        Hopelijk is dit de oplossing!! Binnenkort maar is proberen! :)

                        #18307886
                        Solo
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 July 2015

                          Ik heb net even gekeken of ik mijn resolutie aan kan passen in het menu, en hier heb ik geen optie voor.
                          Dit gaat voor mij dus niet werken.

                          Gekke is dat als ik de auto net gestart heb en ik zet ‘m in achteruit, de camera wel werkt,
                          maar na een even rijden en ik zet de auto in achteruit, dan schakelt de module over naar een zwart scherm.
                          Dit ook niet iedere keer, maar wel 9 uit 10 ofzo.

                          Als je nog nieuws hebt, hoor ik het graag!

                          #18307887
                          Rottentweetie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 November 2010

                            @Solo wrote:

                            Ik heb net even gekeken of ik mijn resolutie aan kan passen in het menu, en hier heb ik geen optie voor.
                            Dit gaat voor mij dus niet werken.

                            Gekke is dat als ik de auto net gestart heb en ik zet ‘m in achteruit, de camera wel werkt,
                            maar na een even rijden en ik zet de auto in achteruit, dan schakelt de module over naar een zwart scherm.
                            Dit ook niet iedere keer, maar wel 9 uit 10 ofzo.

                            Als je nog nieuws hebt, hoor ik het graag!

                            Bij mij op de interface kan je de resolutie aanpassen mbv van ‘dip switches’ aan de achterzijde van de interface. Dit zijn gewoon mini schakelaartjes welke aan/uit gezet kunnen worden. Maar deze zitten dus aan de achterzijde van de interface zelf. In het menu zelf van de interface (als de mijne dat uberhaupt heeft) kunnen bij mij ook geen veranderingen gemaakt worden. Misschien is dit nog een optie?

                            Tevens weer nieuwe update! :)

                            #18307888
                            wrc1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              17 September 2015

                              pfff wat een werk. ‘k zie het al niet zitten om er aan te beginnen. Dit klusje laat ik aan mij voorbij gaan :(

                              #18307889
                              Rottentweetie
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 November 2010

                                @wrc1 wrote:

                                pfff wat een werk. ‘k zie het al niet zitten om er aan te beginnen. Dit klusje laat ik aan mij voorbij gaan :(

                                Het is inderdaad even een klusje, maar het is zeker te doen en zeker de moeite waard!
                                Want….. Tadaaaaaa!! king: Het is me gelukt!
                                = filmpje

                                Mocht je hulp nodig hebben, ik wil je graag helpen ermee! Ik weet nu hoe het moet in iedergeval! ;)

                                Het was dus toch inderdaad een kwestie van die ‘ dip switches’ aan de achterkant van de interface omzetten om de resolutie te veranderen. Nu die de goede resolutie heeft pakt ie hem in 1 keer en doet het geweldig! :)

                                #18307890
                                astrarich
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 March 2012

                                  Hoi Rottentweetie,

                                  mag ik vragen wat nou de kosten waren alles bij elkaar?

                                  #18307891
                                  Rottentweetie
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    22 November 2010

                                    Dat mag zeker!

                                    – De interface zelf: 290,- euro
                                    – De camera’s: +/- 20,- per stuk
                                    – De switch (niet perse noodzakelijk) 30,- euro

                                    Dat zijn eigenlijk de noodzakelijkste dingen.
                                    Daarnaast heb ik veel gehad aan het plastic gereedschap (om beschadigingen te voorkomen): 7,- euro

                                    Alles via eBay besteld.
                                    Dat is het wel zo’n beetje..

                                    #18307892
                                    Solo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 July 2015

                                      Weer een update van mijn kant:

                                      Auto gister opgehaald na 2 dagen bij de dealer gestaan. Er is voor gekozen om de interface module te vervangen.
                                      Van de 4 ritten heeft het systeem het nu alle 4 de keren gedaan. Dit is dus een hele verbetering, voorheen 1 op de 20 ritten werkte de camera.
                                      Echter heb ik nu wel behoorlijk last van interferentie (horizontale strepen die door het beeld schuiven).

                                      Iemand een mogelijke oplossing voor dit (nieuwe) probleem?

                                      #18307893
                                      Rottentweetie
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        22 November 2010

                                        Lees even dit topic door. Misschien is dit de oplossing voor jouw probleem?? http://www.insignia-enthusiast.org/forums/index.php?showtopic=17392&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false; (Misschien dat je je wel eerst moet aanmelden wil je het topic kunnen bekijken)
                                        Daar hebben ze het namelijk ook over het flikkeren van het scherm en dat dit door een relais veroorzaakt zou kunnen worden. Dat het relais interfereert met de interface.

                                        #18307894
                                        Solo
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          3 July 2015

                                          Bedankt voor de tip, ik zal het aandragen bij de garage. Ik weet dat het bij mij ook door middel van een relais is aangesloten.

                                          #18307895
                                          Rottentweetie
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            22 November 2010

                                            Bij deze nog een nieuwe update: Ik heb nog even wat andere opties toegevoegd! :)
                                            Een filmpje ervan:
                                            https://www.dropbox.com/s/m3p62j8dr87bh22/Video%2019-02-16%2013%2041%2019.mov?dl=0&#8243; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                            #18307896
                                            NelisZ20LER
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              20 March 2011

                                              Leuk topic dit! Misschien iets voor mijn volgende auto.

                                              Ik weet nu in ieder geval hoe het moet! :thumb

                                              #18307897
                                              jorisverbaeten
                                                Lid sinds:
                                                17 June 2006

                                                Ik ben ook van plan om een camera te installeren, maar om gedoe met de achterklep te vermijden, zou ik een camera in het onderste zwarte stuk van de bumper (sw) willen plaatsen, en de achteruitverlichting aftakken op de module in de koffer.
                                                Enige tips hieromtrent, bv. een elektrisch schema met de kleurcode van de achteruitverlichting.
                                                Bedankt.

                                                #18354196
                                                Rottentweetie
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 November 2010

                                                  Topic is weer helemaal up and running! Alle foto’s / video’s zijn geupdate en het moet als het goed is, allemaal weer werken! Veel lees plezier en succes met inbouwen!!

                                                  #18354197
                                                  Senatorman
                                                  Beheerder
                                                    Lid sinds:
                                                    7 November 2016

                                                    goed werk.  :good:

                                                    #18427553
                                                    brakzak
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      27 July 2021

                                                      Ik ben heel benieuwd of alles nog steeds goed werkt? Heb je nog problemen gehad nadien (na enkele weken/maanden/jaren)?

                                                      Of ben je er nog steeds tevreden over hoe het functioneert?

                                                       

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.