Forumindex › Forums › Modellen › Insignia › Insignia 1.5cdti motorvermogen beperkt
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 juli 2024om 23:13 door jules robbrecht.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2024 om 20:57 #18550759
<p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>Beste,</p>
<p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>Sinds vorig weekend krijg ik als ik mijn wagen start de volgende melding: motorvermogen beperkt. Verder is er niets te merken aan het stationair draaien of rijgedrag van de wagen. Na 2 dagen kwam ook het geel lampje van het motorblok op. Naar de garage geweest en volgens wat ze uitlezen zou het de EGR-klep zijn die defect is. Ik heb dit echter al eens voorgehad bij mijn astra en toen was dat ook wel duidelijk merkbaar aan het rijgedrag. Bij momenten ging die echt niet meer vooruit. Ik twijfel dus een beetje of er echt wel iets aan de EGR-klep scheelt. Vervangen kost me blijkbaar algauw iets meer dan 1000euro. Ook heb ik al enkele weken last van een ietwat zakken koelvloeistofpeil. Niks dramatisch want er staat nooit een plasje onder de auto en onder de motorkap is er ook niks zichtbaar. Ook de garagist heeft tot op heden de oorzaak nog niet gevonden. Nog mensen ervaring met 1 of beide problemen? En zou het ene kunnen gerelateerd zijn aan het ander? Ik las ergens ook dat er een koelelement zit op de EGR-klep die ook doormiddel van koelvloeistof gekoeld wordt…</p>
<p style=”border: 0px; margin: 0px 0px 1em; padding: 0px; color: #707070; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 13px; background-color: #fbfbfb;”>Alvast bedankt</p>4 mei 2024 om 14:41 #18552284Wat is je kilometer stand en doe je veel kleine ritten?
ik rij deze motor ook en momenteel op 52000 km
3 juli 2024 om 23:37 #18553701Hey,
Ik las jullie beschrijving en heb net hetzelfde probleem. Koelvloeistofpeil gezakt, bijgevuld maar nergens een lek gevonden. Ook geen mayonaise in de pot. De wagen verbruikt enorm veel bij koudstart (12l/100km), moet je ook eens op letten.
Momenteel heb ik een gemiddeld verbruik van 6,2l/100km wat in mijn ogen veel te veel is (2l/100km meer dan op papier) voor een driepitter van 1500cc.
Ik tast ook nog steeds in het duister maar na wat ik allemaal gelezen heb op het net spreekt men van EGR of katalysator.
Nu heb ik een flush/reiniging besteld voor de motor. Ik kan maar proberen…..
12 juli 2024 om 09:51 #18554057wat hoop je te bereiken met die flush ? dat het koelwater verbruik gaat stoppen ? .
6.2 is best veel , rij je de automaat ? die lust wel stukje meer dan de handbak .
bij de 1.6cdti ging de egr net na de turbo over de koeler naar de inlaat . bij de 1.5 gaan de gassen na de cats via een koeler , door de kop , naar de inlaat . veel minder roet zal kans hebben om de inlaat te bereiken en samen te gaan klitten met oliedampen van de carterventilatie tot pasta .
12 juli 2024 om 10:12 #18554058Wel in de eerste plaats om cat en EGR eens te reinigen zonder iets te moeten opendoen.
Ik rij idd met de automaat en heb nu gemiddeld verbruik van 5,9l/100km.
Als de wagen koudstart dan kan deze soms de eerste 5km een verbruik van maar liefst 12l/100km hebben, hij wordt niet warm maar de ventilator van koelrooster draait volle bak en bij stilstand overheerst een dieseluitlaatgeur (veel meer dan normaal).
Ook onlangs opgemerkt: nu is al mijn “gelekte” vloeistof terug in de collectorbol gevloeid met als gevolg dat ik teveel koelvloeistof heb waardoor ik wat moet aflaten.
De wagen heeft 58k km en nergens lekken.
Het blijft nog steeds een mysterie
12 juli 2024 om 22:39 #18554082als je hem riekt zeg maar dan kan dat zijn van het regeneren .
normaal begint de water temperatuur warm te worden na een paar kilometer omdat er dan gassen over je koeler stromen die de motor ook opwarmen . als het bij jouw vele kilometers duurt eer je temperatuur gaat stijgen kan dat erop duiden dat de egr of stuk is of helemaal volzit en er dus niks meer doorkan .
doe je er veel korte afstanden mee ? , bij koudwarm cyclus wordt het egr systeem veel gebruikt .
Jouw hoger verbruik is enkel toe te schrijven aan de automaat icm een kleine motor . dat is in vele autos die ik ooit gereden van verschillende merken nooit een ideale combinatie geweest . zeker niet in een iets grotere auto als de insignia . met de handbak rij ik 50 in derde , 70 in vierde en 112 op de snelweg in zesde . ik probeer het toerental tussen de 1700 en 2000 te houden , dan loopt de motor het rustigste vind ik . onder de 1500 toeren werkt de turbo niet goed en trilt hij ook meer als anders , het opschakel pijltje van de BC is dan ook vrij waardeloos . met een volle tank in de estate doe ik bijna 1300km
12 juli 2024 om 23:13 #18554083<p style=”text-align: left;”>Op temperatuur komen doet hij vrijwel heel snel en verloopt normaal.</p>
<p style=”text-align: left;”>Ik doe geen korte afstanden met de wagen, meestal autostrade naar het werk.</p>
Vind het toch raar dat hij bijna 2l/100km meer verbruikt dan op papier. Dat is veel meer dan de gebruikelijke 20% meer verbruik tussen handbak en automaat. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.