Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Inlaatspruitstuk X20XEV "verbouwen" is zelf maken geworden..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 maart 2015 om 00:07 #17271168
Ik zat zo eens te kijken naar het inlaatsysteem van mijn Astra G X20XEV met het vis systeem. (Variable Intake System)
Als ik voorbij de 3700 toeren kom voel ik in een keer een dip in het motorkoppel wanneer er van het lange naar het korte inlaattraject geschakeld wordt door de ECU.
nog even een afbeelding om op te helderen:
Dus ik dacht ik zoek even op internet en dan zie ik zo een mooi veels te duur €1100,-+ :shock: inlaatspruitstuk van Dbilas voorbijkomen:
Na wat zoeken hoe het spruitstuk gedemonteerd eruit ziet, zie ik mogelijkheden om het inlaattraject aanzienlijk te verkorten en de luchtstroming te verbeteren door het spruitstuk in principe te verzagen/ frezen/vijlen zodat er 4 slangen op kunnen en dan zelf de collector naar de gasklep te vervaardigen van staal en dan MIG lassen en netjes afwerken. (heb geen mogelijkheid voor TIG lassen helaas)
Dus ik bedoel hier doorzagen(wel de monagepunten van de brandstofrail behouden):
De hele insteek is dat dit voor een dagelijkse auto is en gewoon een budget project is. Zat zelf te denken extra spruitstuk aanschaffen en aanpassen (dan kan ik tenminste rond blijven tuffen).
Denken jullie dat dit enigzins mogelijk is?
Waar komt de EGR uit?
Ik weet dat de gasklep een robuust geheel is met de stappenmotor, gasklepbediening enzo, en lastig te plaatsen is maar bij een Dbilas past het wel dus dat zou mogelijk moeten zijn toch?
2 bevestigingen van de dynamo vallen weg, bij Dbilas zitten er ook geen op, gaat dit goed met alleen boven en onder bevestiging?-Langere gaskabel
-Gaskabelsteun aanpassen/zelf maken
-Gasklephuisverwarmingslangen verlengen/inkorten of gewoon compleet afdoppen?
-TPS sensor en stappenmotor kabels verlengen
-nippels en vacuumaansluitingen overzettenzie ik nog iets over het hoofd? :hmmz
Graag jullie reacties :D
23 maart 2015 om 17:17 #18278816Kan je dat vacuum systeem zomaar loskoppelen dan , zonder dan je ecu begint te klagen??
23 maart 2015 om 19:36 #18278817Egr komt uit in de cilinderkop
23 maart 2015 om 20:30 #18278818Wat wil je bereiken met de kortere inlaten?
23 maart 2015 om 20:34 #18278819Ik denk dat hij sneller de lucht in zijn motor wilt krijgen ( korte afstand zonder en omweg )
dus vermogen behalen…
om het even krom te type en kort :jerry23 maart 2015 om 20:38 #18278820Dat werkt goed bij hoge toerentallen, maar niet bij lage, het is niet voor niets dat ze zo een spruitstuk met “omweg” en korte weg maken.
23 maart 2015 om 20:40 #18278821Ik denk zolang de vacuum actuator maar aangesloten blijft aan de kabelboom dat er zich geen probleem voor zou kunnen doen.
Dus de EGR komt nergens via het inlaatspruitstuk?
Komt die dan uit in het inlaat kanaal van de cilinderkop als ik het goed begrijp?
Dus deze weg bewandelen de uitlaatgassen dan vanaf: uitlaatkanaal cilinderkop> cilinderkop> EGR klep> cilinderkop> inlaatkanaal cilinderkop?
Dat zou alleen maar gunstig zijn :DEn ja dit doe ik in principe voor een beetje vermogenwinst zal misschien iets minder koppel onderin hebben, en een mooier inductiegeluid, je weet wel die mooie roffel :wub
23 maart 2015 om 20:55 #18278822@Wesley_Rallykadett wrote:
Ik denk zolang de vacuum actuator maar aangesloten blijft aan de kabelboom dat er zich geen probleem voor zou kunnen doen.
Dus de EGR komt nergens via het inlaatspruitstuk?
Komt die dan uit in het inlaat kanaal van de cilinderkop als ik het goed begrijp?
Dus deze weg bewandelen de uitlaatgassen dan vanaf: uitlaatkanaal cilinderkop> cilinderkop> EGR klep> cilinderkop> inlaatkanaal cilinderkop?
Dat zou alleen maar gunstig zijn :DEn ja dit doe ik in principe voor een beetje vermogenwinst zal misschien iets minder koppel onderin hebben, en een mooier inductiegeluid, je weet wel die mooie roffel :wub
Ik zal je straks even enkele foto’s doen…
( wat ik precies weet )23 maart 2015 om 22:14 #18278823egr ( Uitlaatgasrecirculatie )
dat wil dus zeggen je gaat het nog een keer verbandenbovenste is met egr ( ziet uitlaat gaten )
onderste wat ik nu zelf heb is zonder egr ( zie weg gefreesde gaten )
gaten gaan via kanalen in je uitlaat door naar de egr klep
( zie foto 2 ) nummer 1 daar komt het op uithij komt uit op aan de zijkant van je cilinderkop
hier zit je tunnel aan vast ( egr tunnel )
(zie foto 4)boven op je egr tunnel zit je egr klep
je egr klep heeft stroom ( 12v ) nodig en vacuüm
vacuüm slang ( nummer 3 ) gaat naar je inlaat
( zie foto 6)
nummer 3 gaat naar je inlaat ( zie foto 7 )
dan gaan we terug naar je egr tunnel
nummer 1 links van foto 8
gaat naar de achterkant van bevestiging van inlaat ( zie foto 9 )zie hier foto ( 10 ) de tunnel bij je bevestiging van je inlaat
deze gaat weer door naar je inlaat
zie foto 11misschien allemaal beetje omslachtig
in je inlaat zal hij het nog eens een keer mengen met verse brandstof
maar hoop dat je het snapt en wat aan hebt :afro :jerry :jerry :jerry24 maart 2015 om 14:38 #18278824Wil je van je egr af zonder veel aanpassingen bobine steun monteren (EGR kanalen) van een c18xe.
EDIT hoef je niks te frezen zijn de kanalen gewoon dicht.
24 maart 2015 om 16:15 #18278825Frezen is bedoeld voor betere flowing :thumb
24 maart 2015 om 18:34 #18278826@marijnl1988: Thnx voor de info is nu geheel duidelijk! :thumb
@Haasje17: Ja dat zou zeker kunnen, maar ik zit gewoon te denken aan een simpele blinde plaat tussen de de EGR klep en de EGR klep pakking in een paar minuten heb je zo een plaatje gemaakt.en ik kies bewust voor dit X20XEV inlaatspruitstuk omdat de kanalen van alle 4 de cilinders even hoog liggen.
25 maart 2015 om 18:28 #18278827Wesley,
De EGR, bij de X20XEV in mijn vrouw haar stationwagon, daarvan heb ik de vacuüm stuurslang ( die aan het spruitstuk zit ) losgekoppeld en afgedicht. Gaat zonder problemen, maar het losse slangetje wel een beetje vastbinden; als ‘ie loskomt van het spruitstuk heb je een lekje en gaat de ECU in de fout en in noodloop lopen..
Wij rijden al zowat 3 jaar met afgekoppelde EGR en nooit problemen. Ik heb dus alles gewoon laten zitten en de vacuum slang losgekoppeld en afgedopt. Samen met een 3.3 bar brandstofdrukregelaar trekt het ding gewoon lekker hard vanaf ongeveer 2500 toeren. Let wel, wij hebben onze Astra G station gewoon als suffe boodschappenauto, hebben er geen sport ambities mee, maar met een afgekoppelde egr kun je prima leven, als je het systeem in takt laat, en de vacuüm niet aansluit zal ‘ie gewoon dicht staan.Hoop dat je dr wat mee kunt. grt Arian.
25 maart 2015 om 18:36 #18278828Afgedopte egr bij x20xev is eigenlijk nergens voor nodig, werkt namelijk ook altijd gewoon prima.
25 maart 2015 om 19:47 #18278829Ik ben noodgedwongen om de EGR af te dichten (of gewoon het vacuumslangetje los wat simpeler is) omdat anders de uitlaatgas in de buitenlucht komt als ik het spruitstuk zo aanpas als ik wil.
De bedoeling is dat het spruitstuk gesplitst wordt en blijft.
als je het kanaaltje van de EGR volgt waar de overgang van de cilinderkop naar het spruitstuk gaat dan komt deze uit in het onderste gedeelte van het spruitstuk.
Bij de rode pijl komt die uit de kop en bij de rode stip komt deze uit.
Het enige dat ik wil gebruiken zijn de kanalen (blauwe strepen) en net voorbij de brandstofrail bevestiging doorzagen in de breedte, dus nog nieteens de gehele lengte van de kanalen. Deze zijn naar mijn weten rondom de kanalen dicht.
25 maart 2015 om 20:55 #18278830Is dit niks voor je ?
http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-ecotec-x20xev/fuel-injection/qed-inlet-manifold-suitable-for-214135-or-dcoe-carbs
Kost ff 100 pond maar dan heb je wel een basis.
Dat originele spruitstuk is gemaakt van één of ander zacht poep-spul, wel gietwerk maar super zacht materiaal. (Lijkt aluminium ? ? ) Als je ‘m open zaagt dan moet je toch weer iets erop zien te maken om je home-built collector te verbinden… En zorgen dat het verbonden blijft.
Verstandig om niet je huidige spruitstuk te gaan verzagen bij je daily driver .. ;)
Heeft er iemand trouwens ervaring met die ‘reprofiled’ nokkenassen van QED ?? Benieuwd ….
26 maart 2015 om 12:06 #18278831De bedoeling is dat het budget gebeurd. ik koop een extra spruitstuk voor 20 piek en dan kan ik fijn rond blijven rijden terwijl ik het spruitstuk maak :D .
Na het zagen dan kan ik de uiteindes rond maken dat ik er korte verbindingsslangen overheen kan zetten met slangklemmen. en dan zelf een collector maken van 4 naar 1 van staal voor de gasklep en dan een gasklephuisflens ook van staal maken en dan alles lassen.vervolgens alle nippels en aansluitingen overzetten.
De maat van de gasklephuisflens kan ik gewoon van mijn 2e spruitstuk overnemen :jerry
26 maart 2015 om 14:48 #18278832Koop een C18XE spruitstuk heb je geen egr en geen inlaat lengte meuk, en monteer die heb je ook al winst.
Of een eerste generatie x20xev spruitstuk, maar die heeft wel egr.26 maart 2015 om 17:27 #18278833maar hoe wil je hem inkorten dan ???
aangezien je met de startmotor zit
( die zit dan namelijk in de weg )
mijn inlaat zit nog niet vast maar je hebt hooguit 1cm speling26 maart 2015 om 18:52 #18278834Zo ff met paint bezig geweest.
Misschien is het zo duidelijker uitgelegd.
27 maart 2015 om 12:19 #18278835Ik neem aan dat je na het plaatsen van jouw fabrikaat wel je auto gaat laten chippen?
Bij een Dbilas Flowtec zit namelijk een software aanpassing bij!
27 maart 2015 om 14:53 #18278836Chippen ga ik later bekijken. Eerst eens kijken of dit een aanzienlijk verschil maakt. Chippen kan altijd nog. Het spruitstuk arriveert maandag. Volgende week meer…..
6 april 2015 om 12:07 #18278837Ik heb vrijdag het spruitstuk binnengekregen en zaterdag uit elkaar geschroefd….
ik kon iets meer loshalen dan ik verwacht had :hmmzDus dan maar besloten om het complete spruitstuk zelf te maken.
Het bestaande spruitstuk is nog wel goed voor de maatvoering.
De flens te maken
flens klaar
Een referentiesteun/beugel gemaakt voor de injectorgaten
Flens gasklephuis afgetekend
De uiteindelijke bedoeling zal een stalen kopie zijn van de Dbilas flowtec… :vertag
6 april 2015 om 12:23 #18278838Je had beter een C18XE of een Oud type X20XEV inlaat kunne pakken om dan aan te passen die kan niet uit elkaar maar dat zijn wel gewoon 4 buizen als ware.
12 april 2015 om 10:22 #18278839Zo weer even de stand van zaken.
De collectorbuis is 71mm binnendiameter.
De primaire buizen zijn 39mm binnendiameter
Net als de Dbilas staan de primaire buizen asymmetrisch waarbij die van de 3e cilinder loodrecht staat. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.